Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tulee bussilakko, niin olettaako työnantaja, että

Vierailija
05.02.2010 |

kävelen tuon 20 km:n matkan töihin? Ei ole näet itsellä autoa tai ajokorttia. Onko jollakulla aiempaa kokemusta? Olisi ollut niin hyvä, jos lakko olisi osunut hiihtolomaan, koska ei silloin tarvitsisi mennä töihin, kun olen saanut siihen loman.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä hyvästä olis kiva kyllä saada kaikille lakkopäivien verran ilmaista aikaa bussikorttiin jälkikääteen.korvaisi edes vähän ylimääräisiä koituneita kuluja.

jälkikäteen käydä latauttamassa nuo lisäpäivät.

Vierailija
22/39 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtia työntekijöitä töihin. Ja töihin on mentävä, jos työsopimuksen olet allekirjoittanut. Jos olet ilman lupaa pois töistä (ja lakko ei oikeuta lupaan ainakaan KVTESin piirissä) on kyseessä luvaton poissaolo, jonka takia voidaan työntekijä pahimmassa tapauksessa irtisanoa. Viimeksikin tämän kuljetusalan lakon aikana kaikki työntekijät pääsivät ainakin meillä työpaikalle. Keinot tosin vaihtelivat (kävely, kimppakyyti,liftaaminen jne,).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miten kuljet matkat. Tulet vaikka taksilla sitten töihin. Sitä se teettää, kun ammattiliitot lakkoilevat ihan miten sattuu.

tai ota palkatonta lomaa. Työnantajasi maksaa sinulle palkkaa siitä, että saavut paikalle ja suoritat osoitetut työtehtävät.

Et kai sä ajattele, että työnataja jotenkin olisi vastuussa siitä että jotkut on jossain lakossa?

Vierailija
24/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työehtosopimuksissa jotain force major-ehtoa, jolloin voisin olla poissa lakon, sodan, luonnonmullistuksen tai muun sellaisen vuoksi. Ei sitten vissiin ole. Vai kuinka?

ap

Vierailija
25/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alalla ainakin oletetaan, että töihin tullaan. Toki voit kysyä liitosta, jos siihen kuulut, tai koittaa sopia työnantajan kanssa asiasta.

Vierailija
26/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työehtosopimuksissa jotain force major-ehtoa, jolloin voisin olla poissa lakon, sodan, luonnonmullistuksen tai muun sellaisen vuoksi. Ei sitten vissiin ole. Vai kuinka?

ap

Vierailija
27/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maksaa taksi kodin ja työn välillä noin 35 e :P

Vierailija
28/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(en tiedä muistaako kukaan, siitä on monta vuotta), minä liftasin työpaikalle, kävelin osan matkaa sekä tein kimppakyytisopimuksia. Kerran yövyinkin yhden työpaikkaa lähellä asuvien kavereiden luona. Käsittääkseni olisi ollut mahdollista varmaan saada myös palkatonta vapaata töistä. Se käveleminen otti kujille sillä useana päivänä oli ihan järjetön pakkanen ja matkaa oli kuitenkin 13km.

Mutta liftaaminen ja kimppakyydit oli ihan jees, suosittelen:)

Vierailija
29/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti viime lakon aikaan (n. 10 v sitten) sopia kimppakyydeistä ja kimppatakseista. Mikäli palkkasi on tosi pieni, voit yrittää saada matkoihin toimeentulotukea vaikka jälkikäteenkin.

Onneksi itselläni on nykyään hyvät etätyömahdollisuudet ;)

Vierailija
30/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan työehtosopimuksissa jotain force major-ehtoa, jolloin voisin olla poissa lakon, sodan, luonnonmullistuksen tai muun sellaisen vuoksi.

ap

Meillä ainakin oli ihan luvallista olla pois töistä puoli päivää muutama vuosi sitten olleen lumikaaoksen vuoksi. Kukaan ei päässyt töihin. Eikä kukaan päässyt pois töistä. (Terveyskeskuksessa olen töissä, eli työt ovat näitä pakollisia töitä. Tosin eivätpä potilaat tai ambulanssitkaan kulkeneet.)

Minä onneksi saan todennäköisesti tarvittaessa kyydin ainakin toiseen suuntaan.

Vierailija
31/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuollaisessa erikoistilanteessa. Eli ainakin töistä saisi kyydin kotiin vaikkapa kympillä.

Varsin tukossa ovat tosin tiet ja parkkipaikat varmasti.

Vierailija
32/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korjautan sen päästäkseni töihin?

Vähän vastaava asia.

Vierailija
33/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun auto hajoaa, niin olettaako työnantaja, että korjautan sen päästäkseni töihin?

Vähän vastaava asia.

Ei varmaan tarvitsisi joustaa, mutta joustaa kuitenkin. Jos autoni hajoaa aamulla ja työhön tulo kestää, ei minun tarvitse tehdä tunteja sisään ja sihteeri vielä mukavasti peruu aamun tapaamiset tai selittelee poissaoloni. Voin myös viedä auton korjaamolle kesken päivän.

Vierailija
34/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sinun kannattaa jo nyt miettiä miten hoidat työmatkat lakon aikana. Minä olen julkisen liikenteen lakkojen aikana mm. kävellyt osan matkasta, kysynyt kyytiä naapureilta ja työkavereilta, jos lakko olisi jatkunut kauan olisin mennyt asumaan äidilleni ja päässyt junalla töihin.

Vierailija
35/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nyt lakkoilevat jatkuvasti, joten aina kun ahtaajat/paperityöläiset/sairaanhoitajat ovat lakossa, niin ei tarvitsisi itse mennä töihin?

Vierailija
36/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletat, että saat olla töistä pois, jos joku lakkoilee? Suomalaiset nyt lakkoilevat jatkuvasti, joten aina kun ahtaajat/paperityöläiset/sairaanhoitajat ovat lakossa, niin ei tarvitsisi itse mennä töihin?

En ole tässä ketjussa vielä kirjoittanut, mutta eipä ahtaajien lakko hirveästi minun (tai varmaan ap:nkaan) työntekoon vaikuta. Bussilakko sen sijaan vaikuttaa. Työnantajani on onneksi niin INHIMILLINEN ja ymmärtävä, että tajuaa että en pääse ilman bussia töihin. Taksimatkat maksavat suunnilleen päivän palkan. Kukaan ei tule töihin tältä suunnalta.

Vierailija
37/39 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelen tuon 20 km:n matkan töihin? Ei ole näet itsellä autoa tai ajokorttia. Onko jollakulla aiempaa kokemusta? Olisi ollut niin hyvä, jos lakko olisi osunut hiihtolomaan, koska ei silloin tarvitsisi mennä töihin, kun olen saanut siihen loman.

ja työajat sellaset, että ilman autoa sais etsiä toisen työpaikan. Eli oli lakko tai ei, niin mä en edes pääsisi töihin bussilla oli lakko tai ei. Pitäskö mun nyt sit ruveta erikseen ruikuttamaan, että työnantajan pitäis maksaa osa mun autosta, koska en pääse töihin ilman sitä? Voi hohhoijaa, eipä oo tullut mieleen.

Ihan oikeesti, pk-seudulla asuu paljon ihmisiä, jotka ei työajoista ja matkoista johtuen pääse normaalistikaan bussilla töihin, jos ei ole autoa tai ajokorttia, niin sitte pitää keksiä jotain muuta, ja silti nämä ihmiset käy töissä ihan säännöllisesti.

Vierailija
38/39 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka lakon varjolla ajelevat ilmaiseksi eivätkä maksa kyydistä

Vierailija
39/39 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii palkattomasta vapaasta vaan työnantajan kanssa, jos työnantaja on niin paska ettei tuohon edes suostuisi, niin uusia töitä etsimään.

Ja ainahan voi saikuttaa, 3 päivän mahapöpön takia, nyt tarvii mihinkään mennä itseään näyttämään.. 😀