Osasitko lukea kun aloitit koulun?
Näistä nykykersoista suurin osa näyttää osaavan lukea kouluun mennessään. osasitko sinä?
Minä en osannut lukea enkä laskea kun ekaluokan aloitin. Lukemaan en meinannut millään oppia ja jouduin käymään tukiopetuksessa. vanhempani pelkäs että joudun apukouluun. Lopulta opin lukemaan. En tieda oliko mulla joku lukihäirio tms mutta kielet on aina tuottaneet vaikeuksia.
Laskeminen sujui hyvin ja olinkin luokan parhaimpia laskijoita vaikken lukea osannutkaan.
Kommentit (55)
lasteni luokilla suurin osa osasi lukea ennen koulun alkua. Itse osasin myös.
On arvoitus kaikille, myös itselleni, milloin ja miten olen oppinut lukemaan.
En osannut itse lukea kouluunmennessäsi, muistaakseni opin kyllä sen sitten koulussa helposti.
Mutta oma tyttäreni oppi ihan itsenäisesti lukemaan sujuvasti jo 3 vuotiaana!! :O
Eikä ole osanneet lapsenikaan.
Tosin me kaikki ollaan siihen ekan luokan jouluun mennessä opittu lukemaan sujuvasti. Kirjoitusvirheitä teen vieläkin.
mutta marraskuussa tulin koulusta kotiin, katselin Aku Ankkaa ja äkkäsin äkkiä, että mähän osaan lukea tätä. Siihen aikaan Akussa oli kuplat tikkukirjaimilla.
En muista todellakaan miten opin lukemaan. Osasin vain ja luin aina kaikkea.
eli siitä on nyt aikaa 40 vuotta...
Mutta olin opettajan tytär ja sisarussarjan viimeinen. Luin pienestä pitäen paljon ja koko ajan. Luen edelleen.
Poikani oppi lukemaan 6-vuotiaana. Ei lue sitten niin mitään ) : Ja arvaa, olenko yrittänyt KAIKKENI!
opin itsekseni 5-vuotiaana lukemaan
ja meillä esikoinen osasi lukea kun aloitti ESKARIN!? Että kyllä noi jotenkin nopeemmin kehittyy.. löysin omia ekaluokan matikankokeitani ja vertasin niitä pojan vastaaviin, niin on kyllä opetuskin jotenkin "pitemmällä" kun mulla oli aikoinaan.
En osannut lukea, mutta jouluna luin jo ihan hyvin.
Eli koulun alkaessa luin jo kunnon kirjoja sujuvasti.
Opin kyllä nopeasti. Tosin tokalla olin tukiopetuksessa, koska tein kirjoitusvirheitä.
Minulla on lievä lukihäiriö.
opin lukemaan 4-vuotiaana. Pikkusisko puolestaan oppi lukemaan ekalla luokalla.