Osasitko lukea kun aloitit koulun?
Näistä nykykersoista suurin osa näyttää osaavan lukea kouluun mennessään. osasitko sinä?
Minä en osannut lukea enkä laskea kun ekaluokan aloitin. Lukemaan en meinannut millään oppia ja jouduin käymään tukiopetuksessa. vanhempani pelkäs että joudun apukouluun. Lopulta opin lukemaan. En tieda oliko mulla joku lukihäirio tms mutta kielet on aina tuottaneet vaikeuksia.
Laskeminen sujui hyvin ja olinkin luokan parhaimpia laskijoita vaikken lukea osannutkaan.
Kommentit (55)
reilusti ennen koulua, mutta esikoiseni ei, eikä näytä keskimmäinenkään oppivan...kuopus taitaa hyvinkin oppia ennen kouluikää.
opin 6-vuotiaana, kouluun menin 1985.
Esikoisemme oppi lukemaan jo neljän vanhana ja kirjoittaa nyt 5-vuotiaana tosi hyvin.
Musta tuntuu, etten vieläkään osaa laskea. Pelkään nyt jo, miten tulen auttamaan läksyissä.
oli myös vaikeaa. Muistan jopa olleeni tukiopetuksessa. Nuorempi siskoni sitten oppi lukemaan siinä sivussa kun harjoittelin.
Nyt sitten olen yrittänyt opettaa lapsia lukemaan edes opettamalla heille kirjaimet jos heille lukemaan oppiminen on yhtä vaikeaa.
Menin kouluun v. 67. Ei silloion juuri kukaan osannut lukea ennen koulun alkua. Kaikki mun lapset lukivat sujuvasti ennen koulun alku. Vanhin aloitti koulun v. 95.
Varmaan puolisen vuotta ennen kouluunmenoa opin.
Olen loppuvuodesta syntynyt, eli olin 6v kun aloitin koulun. Ikinä en ollut päivähoidossa tai esikoulussa.
Olen vm -81, koulu alkoi siis -87.
Laittakaas tosiaan vähän suuntaa minkä ikäisiä olette/milloin olette kouluun menneet jos vain viitsitte :)
6-vuotiaana. Opin 4-vuotiaana. Nykyään koululuokasta usein puolet osaa lukea, onpa ollut outo tapaus tuo lapsesi luokka!
Eipä osannut lapseni luokalta lukea kuin yksi ja hänkin oli jäänyt luokalle.
Lapseni ei osannut, eikä ollut kiinnostunut opettelemaan. En tosin kysynytkään, kun ajattelin että parempi opetella koulussa.
Itsekään en osannut.
Ja silloin vain yksi toinen tyttö osasi myös.
Yksi luokaltamme ei osannut edes kirjoittaa nimeään, jäi mieleen tuo. Vaikka siis se oli koulu, ei esikoulu. Oi niitä aikoja..Nykyään lapsia kuormitetaan kaikella turhalla ja vanhemmat ihan paineissa :/
Meidän luokalta osasi yksi.
Opin lukemaan jouluun mennessä ja vissiin kirjoittamaan myös. Muistan, kun sain joululahjaksi päiväkirja ja siitä asti aloin kirjoittamaan päivittäin. Menestyin koulussa hyvin ja niin suullinen kuin kirjallinenkin ilmaisu on ollut helppoa. Sillä pärjäsin lukion ja yliopistonkin läpi :)
Olen samaa mieltä, että lapsille kohdistuu turhan paljon paineita nykyaikana. Toisaalta on hyvä, että vihdoin tajutaan ns. herkkyyskaudet ja tuetaan lapsia niissä. Silloin voi helposti oppia lukemaan vaikka viiden vanhana. Mutta, jos se vaihe jää väliin, niin suotta siitä mitään paineita ottaa. Ehtii myöhemminkin :)
Opin itsekseni neljävuotiaana. Aloitin koulun 6-vuotiaana v. 85.
opettaisin omalle lapselleni kyllä. itse osasin kirjaimet jo 4-5v.
muistan kuinka koulussa lukemisen opettelu aloitettiin a- ja i-kirjaimilla: huom. tärkeää: kun on yksi a, se lausutaan lyhyenä. kaksi aa:ta pitkänä.
Jos joku olisi tuon sanonut mulle ennen koulua, olisi ehkä oppinut lukemaan.
Koulussa sitten vaan alussa luettiin yhteen ääneen tavuja:
a a aa
i ii i
ai i aa
ai ii a
ai ai i
Helppoa!
Opin 6,5 vuotiaana. Aloitin koulun 1989. Luokallani vain yksi toinen oppilas minun lisäkseni osasi lukea.
Pitäneekö se nyt aivan paikkansa, että melkein kaikki lapset nykyään osaavat lukea ennen koulunalkua?
2/3 hänen luokallaan osasi lukea, 1/3 sujuvasti. Kun esikoinen aloitti koulun 15 vuotta sitten, osasi vähän vajaa puolet oppilaista lukea.
Mun esikoinen osasi lukea,oppi eskarikeväänä. Keskimmäinen ei osannut. Oppi vajaassa kuukaudessa koulussa.
Opin lukemaan ilman opetusta 6-vuotiaana. Luokallani neljä osasi lukea ja opetus eriytettiin meille sopivaksi. Aloitin koulun vuonna 1983.
Koulussa, jossa työskentelen osaa nykyään n. 2/3 koulun aloittavista lukea vähintään sanatasolla.
en kyllä ole mitenkään kielellisesti lahjakas. Ihan ok.
paras kaverini oppi vasta koulussa lukemaan. Kielten opettajat sanoivat yläasteellä/lukiossa, että hän on lahjakkain oppilas, mitä heillä on koskaan ollut.
olin tasan 7v kun aloitin koulun, syntymäpäivänäni:-). Ja nykyisin olen toimittaja.