Marjojen hankkimine/syöminen hankalaa, jos ei ole pakasteessa omia.
Marjojen hankkiminen syömistä varten on hankalaa jos ei ole omia pakastettuja jättipakastin täynnä.
Miten te teette - kuuluvatko marjat jokapäiväiseen ruokavalioonne?
Kommentit (37)
meillä itse kerättyjä marjoja käytetään rahkaan, kaupan hillojen joukkoon, toki hilloja keitellään itsekin, puuron, viilin ja jugurtin päälle, lettujen päälle, pirtelöt ja smoothiet ovat eirtyisherkkua (nää uppoaa vaikka joka pvä).
marjajauheet on myös hyviä. niissä on myös siemenet rikottu. marjan siemenet kokonaisina eivät imeydy vai miten se meni.
Jotain marjoja tulee joka päivä syötyä: aamupuuron päälle vadelmia, mustaherukoita tai mustikoita. Itse kerättyjä ovat. Puolukasta tehdään usein ruispuolukkapuuroa. Itse keitettyjä mehuja juodaan. Jos kaupasta pitäisi kaikki marjat ostaa niin paljon vähäisempää olisi marjojen käyttö meidän suurperheessä.
onko kaupan pakastemansikat halvempia kuin kesällä itse kerätyt tai valmiiksi kerättyjen mansikoiden ostaminen? missä hinnoissa mansikka liikkuu?
Ostan torilta, keitän hilloksi ja pakastan.
Ihan lähivuosina leviää Venäjältä Suomeen heisimato ja sitten pitää suomalaisetkin marjat keittää aina. Heisimato tuhoaa maksan ja hoito hyvin hankalaa.
Se on yksi syy, miksi ulkomaan marjat pitää keittää. Suomessa ja Ruotsissa ei vielä ole heisimatoa.
Leviää asiantuntijoiden mukaan pian Suomeen.
mm. lapamadot kuuluvat heisimatoihin.
Ostan torilta, keitän hilloksi ja pakastan.
Ihan lähivuosina leviää Venäjältä Suomeen heisimato ja sitten pitää suomalaisetkin marjat keittää aina. Heisimato tuhoaa maksan ja hoito hyvin hankalaa.
Se on yksi syy, miksi ulkomaan marjat pitää keittää. Suomessa ja Ruotsissa ei vielä ole heisimatoa.
Leviää asiantuntijoiden mukaan pian Suomeen.
Ja halvemmaksi tulee ostaa kaupasta kuin ostaa iso pakastin ja maksaa sen sähkökulut. Kerran viikossa investoin marjoihin ja teen lapsille ison marjaisan kiisselin. Halvemmaksi tulee annos kuin vaikkapa keksit tai karkit. Kotimaisia käytän aina kun niitä löytyy.
keittää ainakin kymmenen minsaa jos aiot niitä syödä... jos et halua vatsatautia
Mä olen tosi tarkka siitä mitä syön, mutta enpä ole ennen näin hysteeristä toimintaa pakastetuotteiden osalta kuullut. Ulkomaiset vadelmat meillä toki kiehautetaan, 2 min riittää. Mutta kotimaisia ei tarvitse kiehauttaa. En minä ymmärrä, että mikä järki on koko marjoissa, jos niitä pitää joka ruokaan 10 min keittää? Eiköhän siinä häviä kaikki vitamiinit. Yhdenkään en ole kuullut suomalaisiin marjoihin kuolleen ja uskon, että marjojen terveydelliset hyödyt ylittää kyllä riskin.
Sama juttuhan on vaikka kalojenkin kanssa. Kalaa pitää paistaa vähintään 20 min (kuinkahan monta kalaa voi paistaa niin kauan, no ehkä jotain uunilohta voi), että niistä lapamadot kuolee. Mutta ei kai kukaan jätä kaloja syömättä vain tosi pienen riskin takia? Kalojen terveydelliset hyödyt kun on kuitenkin todella paljon suuremmat kuin riski saada lapamato.
Ja kun tässä nyt olette niin tarkkoja noista jutuista, niin tiedättekö, että lapsenne syövät tämän tästä jäähileisiä herne-maissi-paprikoita sisältäviä salaatteja yms. koulussa ja päiväkodissa? Minä olisin tuosta paljon enemmän huolissani kuin kotimaisista pakastemarjoista kotikäytössä.
Voitteko antaa ihan merkkejä niin tiedän katsoa? Nimittäin kaikissa pusseissa mihin olen törmännyt lukee pienellä präntillä että valmistusmaa puola tms. itäblokin maa. Vaikka olisi suomalainen merkki. Jos olisikin suomalaisia niin ostaisin mielelläni, olisi helppo ottaa aina tarvittava määrä pakastimesta ja sulattaa mikrossa.
eivät ole pussissa vaan läpimäkyvässä muovirasiassa, joka on sitten vielä pussissa, jossa violettia ja viininpunaista. Merkkiä en muista. Ja tosiaan S-kaupoista löytyy.
En mä merkkejä muista, mutta usein jos on kaupassa kahta sorttia vadelmia, niin hyvä veikkaus on, että se kalliimpi pussi on kotimaisia ja näin onkin, kun ne selosteet lukee. Mustikat ja mansikat on tosi usein kotimaisia, vadelmissa saa olla vähän enemmän metsästävää sorttia.
Kaupan mustikat on tosi kalliita ja en ainakaan minä raaski ostaa niitä.
Ensi kesänä istutan muutaman pensasmustikan.
Mansikkaa ostetaan ja joskus vadelmaa.
Mustikka olisi mieluisin, mutta liian kallista. Hyvää ihan kaurapuuron kanssa.
Meillä syödään marjoja maustamattoman jogurtin tai puuron kanssa joka päivä. Välillä myös tehdään marjapiirakkaa, rahkaa tm.
Mansikat (luomu!) ostetaan suoraan torilta heti aamusta(eli mahd pian keruun jälkeen), ja suoraan siitä pakkaseen, niin ovat hyvännäkösiä&makuisia vielä pakastuksen jälkeenkin. Mustikoita kerätään itse joka syksy, se on meistä kivaa ja rentouttavaa puuhaa päästä syksyisin metsään marjastaa :)
Lisäksi kummatkin anopit tyrkyttää talvenmittaan lisää marjoja, kun pakastimet alkaa itellä tyhjentyä. Molempien perheissä on syöty paljon marjoja myös lapsena, niin sitä kautta opittu tykkäämään. Mansikkaa, mustikkaa, vattuja menee eniten.
Jos (pakon edessä..) olen ostanu pakastemansikoita&vattuja kaupasta, ja ei ne kyllä maistu samalta kuin itte pakastetut. Ovat kyllä kans huomattavasti kalliimpia kuin itse esim torilta kesällä ostetut. Jos noilla hinnoilla pitäs ostaa kaupasta jokapäiväset marjat niin kyllä tulis tosi kalliiks..
koska meilläpäin (Helsinki) marjojen kilohinta on ainakin kaikissa paikoissa mitä itse olen katsonut ollut isompi tuoreilla kuin pakastetuilla.
Meillä syödään marjoja maustamattoman jogurtin tai puuron kanssa joka päivä. Välillä myös tehdään marjapiirakkaa, rahkaa tm.
Mansikat (luomu!) ostetaan suoraan torilta heti aamusta(eli mahd pian keruun jälkeen), ja suoraan siitä pakkaseen, niin ovat hyvännäkösiä&makuisia vielä pakastuksen jälkeenkin. Mustikoita kerätään itse joka syksy, se on meistä kivaa ja rentouttavaa puuhaa päästä syksyisin metsään marjastaa :)
Lisäksi kummatkin anopit tyrkyttää talvenmittaan lisää marjoja, kun pakastimet alkaa itellä tyhjentyä. Molempien perheissä on syöty paljon marjoja myös lapsena, niin sitä kautta opittu tykkäämään. Mansikkaa, mustikkaa, vattuja menee eniten.
Jos (pakon edessä..) olen ostanu pakastemansikoita&vattuja kaupasta, ja ei ne kyllä maistu samalta kuin itte pakastetut. Ovat kyllä kans huomattavasti kalliimpia kuin itse esim torilta kesällä ostetut. Jos noilla hinnoilla pitäs ostaa kaupasta jokapäiväset marjat niin kyllä tulis tosi kalliiks..
Suoraan pakasteesta jogurtin tai viilin kanssa. Pilallehan ne menisi, jos niitä keittelisi.
Ja sekin kallista :(
Lapsuudenkodissani Suomessa meillä oli parikymmentä marjapuskaa puutarhassa ja oma mansikkamaa. Ah :)
suurimmanosan olen itsepoiminut, mutta mansikat ja vadelmat ostin torilta. löytyy hillaa, mustikkaa, vadelmaa, musta- ja punaviinimarjaa, tyrniä,karviaista ja omenasosetta. osan olen mehustanut.
En vaan halua ostaa niitä ulkolaisia marjoja ja keitellä niitä. Meillä lapset 6v ja 13v. syövät marjoja(tai juovat marjamehua) lähes päivittäin ja kaikki marjat kelpaa, ovat syöneet niitä pienestä asti.