Ovatko koululaisten iltapäiväkerhot tärkeitä ihan kaverisuhteiden vuoksikin?
Saadaanko kerhosta kaverit? Jääkö lapsi luokassa ulkopuoliseksi, jos ei osallistu kerhotoimintaan? Muutamme ennen koulun aloitusta uudelle asuinalueelle ja siksi kouluun ei tule ketään lapsemme ennestään tuntemaa lasta.
Hoidan nuorempaa sisarusta kotona, mutta olisiko tärkeää ihan kaverisuhteiden varmistamiseksi laittaa ekaluokkalainen iltapäiväkerhoonkin?
Kommentit (37)
Siinä laskettu paljonko lapsia mahtuu koulun neliöihin. Täyttöasteen tulisi olla 100%. Iltapäiväkerholaisia ei kai huomioitu laskennassa, vaan ovat tuon lisäksi. Iltapäiväkerholaisilla oma tila, en tiedä miksi muuta koulun puolta ei saa käyttää, mutta on kai yleinen käytäntö.
Kyllä se koulu on iltapäiväkerhoa myöten täyteen ahdettu. Jumppasali odottaa remonttia ja ilmastointi ei toimi, luokkia koulussa on 12, joista tietenkin kaikille tuo saliaika.
Näillä realiteeteillä kunnassa mennään näin tiukan euron aikana.
Meidän poika ei ollut ip-kerhossa, koska olin vauvan kanssa kotona. Lähes joka päivä meille kuitenkin tuli kaveri, joskus joku toinen joka ei ollut ip-kehossa ja joskus sovittiin että ip-kerhon sijaan joku lapsi tuleekin iltapäiväksi meille. Kavereita oli, ei joutunut ulkopuoliseksi, lähinnä päinvastoin. Oli aika kisa kuka saa vaihtaa ip-kerhon vain kahdestaan leikkimiseen.
Olen suorittanut aamu- ja ip-toiminnan ammattitutkinnon. Olen toista vuotta töissä lasten parissa ja pidän valtavasti työstäni. Sitä vain ihmettelen, miksi äiti tai isä pitää lastaan kerhossa jatkuvasti aukioloajan yli. Joskus tunnen suurta surua lapsen puolesta kun muut on haettu vaikkapa puolituntia aikaisemmin niin sama lapsi on päivästä toiseen loppuajan yksin harmitellen väsyneenä, miksi äiti ei tule jo hakemaan kun se on kotona.Äiti sanoo, että täytyy olla koko rahan edestä. Ihmettelen joskus suuresti vanhempien ajatusmaailmaa. LAPSI ON TÄRKEIN ei kerho ole sitä varten että voi rauhassa käydä shoppailemassa. Onneksi suurin osa tänä päivänä välittää lapsistaan ja ajattelee heidän parastaan. Rakastan työtäni ja niitä ihania pieniä erilaisia persoonia.
Meillä lapsi on ollut puoli vuotta kerhossa, eikä sieltä ole tullut kavereita. Kavereita on tullut omalta luokalta, joita on sitten kutsuttu kylään puolin ja toisin.
Aluksi meillä oli myös vaikeuksia saada paikka, koska täällä paikan saavat ensin erityistä tukea tarvitsevat (joita sitten kerhossa eniten taitaa ollakin) ja loput arvotaan. Kyllä todellakin viduddi, kun työttömät ym. kotona olevat ottivat paikan lapselleen, ja me jäätiin ilman paikkaa. Edessä oli tilanne, että jompi kumpi vanhemmista joutuu irtisanoutumaan työstään. Joten älkää ottako kerhopaikkaa turhaan!!! Kyselkään, jos paikkoja jää vapaaksi, mutta älkää ottako paikkaa turhaan, jos lapsia on jo jonossa.
Ja mitä tulee kerhon toimintaan, niin ainakaan meidän lapsi ei viihdy siellä lainkaan, vaikka ohjaajat ovat ns. koulutettuja. Askartelutyöt ovat 2-vuotiaiden tasolta, eikä kuulemma muutoinkaan ole tekemistä, joten lapseni on todella turhautunut ip-kerhossa käymiseen. Lapsi käy kerhossa vain siksi, että on pakko. Kannattaa viedä lapset mieluummin liikuntakerhoihin tms. kunnon ammattitaidolla ohjattuhin kerhoihin, eikä lojumaan ja aikaa tappamaan ip-kerhoon, mikäli perheellä on mahdollisuus tehdä valintoja.
ei kukaan lapsista ole ollut iltapäiväkerhoissa. Mielellään ovat koulupäivän jälkeen kotiin tulleet ja ovat tuoneet kavereita tullessaan tai joskus menneet kavereille.
Eikös iltapäiväkerhot ole heille, joilla ei ole kotona ketään odottamassa?
Itse olin vauvan kanssa kotona, joten oli ihanaa saada lapset kotiin heti koulusta.Turhaan olisi lapsen päivää jatkettu missään kerhoissa.
Ensinnäkin iltapäivätoiminta ja kerhot ovat kaksi ihan eri asiaa, lapsia saattaa olla jonossa tulossa iltikseen joka on tarkoitettu lapsille JOIDEN VANHEMMAT OVAT TÖISSÄ tai lapsille joilla on erityisopetuspäätös, lapsen ensisijainen hoitopaikka on aina kotona.
Olen hakenut lapseni kaveria iltiksestä pois ja mielestäni ei se mitään laatuaikaa ole.
Liejutaan käytävillä ja lapset siellä lojuu ja tätskä vääntää pereitaan pöydässä.
Lapseni menee erityislapsena kouluun ja keskittyminen vie kaikki voimat, vie nyt jo eskarissakin.
Poika tekee nyt eskarilaisena jo läksyjä, koska on kielikerhossa.
Eka luokka on raskasta lapsille ja koti lapselle paras paikka.
Tosin minäkin pelkään, että jää ulkopuoliseksi, kun ei tunne alueemme lapsia, koska on ollut erityisryhmässä.
että lapsi pitää laittaa ip-kerhoon, vaikka olin itse kotona, koska lapsi meni kouluun eri alueelle kuin eskariin. Yhtään tulevaa luokkatoveria ei ennalta tunnettu. Emme laittaneet.
Kävi sitten niin, että ne lapset, jotka eivät olleet ip-kerhossa, kyläilivät toistensa luona iltapäivisin. Muita kavereita on tullut harrastuksista, ja lapsi on oma-aloitteisesti tutustunut moniin niistäkin luokkatovereista, jotka ovat iltapäiväkerhossa, ja lapset ovat esim. viikonloppuisin kyläilleet. Ei ole ollut pulaa kavereista kyllä yhtään, melkeinpä päinvastoin,
lapsen äiti lojuu kotona. Lapsi on sitten umpiväsynyt päivästä.
On normaali lapsi, mutta levoton.
Hain välillä lapsen pois 14.30 ettei olisi ihan umpikuollut.
Musta kotona olevien äitejen toimintaa pitäisi rajoittaa, niin että lapsi haettava viimeistään 14.30.
T.31
Olin siis itse kotona nuorimmaista hoitamassa, joten töiden takia ei tarvittu ip-kerhoa. Sitä suositeltiin kuitenkin, että lapsi tutustuisi uusiin luokkakavereihin. Tutustuminen onnistui siis aivan hyvin ilman ip-kerhoakin.
Minun mielestäni iltapäivätoiminnalla on todella iso merkitys lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta. Oma lapseni aloittaa liikunnallisessa iltapäiväkerhossa Kaisaniemessä (Move 4 Fun), enkä voisi olla äitinä tyytyväisempi. Lapsi saa monipuolista liikuntaa päivittäin ja lisäksi ryhmän ollessa pieni, tulee ryhmäkavereista melko varmasti läheisiä. Ensimmäåisen luokan alkaessa (kaikkea uutta ja jopa pelottavaa), on mielestäni erityisen tärkeää, että lapsi kokee myös turvallisia rutiineja.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:27"]
Minun mielestäni iltapäivätoiminnalla on todella iso merkitys lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta. Oma lapseni aloittaa liikunnallisessa iltapäiväkerhossa Kaisaniemessä (Move 4 Fun), enkä voisi olla äitinä tyytyväisempi. Lapsi saa monipuolista liikuntaa päivittäin ja lisäksi ryhmän ollessa pieni, tulee ryhmäkavereista melko varmasti läheisiä. Ensimmäåisen luokan alkaessa (kaikkea uutta ja jopa pelottavaa), on mielestäni erityisen tärkeää, että lapsi kokee myös turvallisia rutiineja.
[/quote]
Miten voit olla tyytyväinen ip-kerhoon jo ennen kuin lapsesi on aloittanut kys.kerhossa? Oma lapseni kävi ip- kerhossa pari vk:a ja halusi pois kun ei kestänyt meteliä ja poikien riehumista.
Oma koululaiseni (1lk.) on joka iltapäivä iltapäivätoiminnassa ja ainakaan meidän perhe ei selviäisi ilman toimintaa, koska olemme molemmat töissä.
Ohjaajat ovat ammattitaitoisia, asiansa osaavia ja lapsista oikeasti pitäviä aikuisia. Joka päivä tehdään läksyt rauhallisessa paikassa, eikä niitä enää kotona tarvitse tehdä. Lisäksi jokaiselle päivälle on ulkoilua ja ohjattua, monipuolista toimintaa. Maksan mielelläni hyvästä ja laadukkaasta toiminnasta. Varmasti kuntien välillä on eroja, mutta ainkaan minä en löydä mi9tään negatiivista sanottavaa lapseni iltapäivätoiminnasta:) Nim. tyytyväisenä ja rauhallisin mielin työpäivänä viettävä
Ainakin meillä lähestulkoon kaikki ovat ip-kerhossa. Eihän lapsella ole sitten ketään ikäistään kaveria iltapäivisin, kun kaikki ovat ip-kerhossa. Ja iltaisin niillä sitten on harrastukset läksyjä, muuta puuha.... Ilman muuta lapsi ip-kerhoon.
LApsia noin 20, monet lähtevät kolmeen mennessä pois. Askartelua, pelejä, retkiä, vierailuja, esityksiä, leikkiä - saan aina viikko-ohjelman kotiin etukäteen. Työstänsä innostuneet ohjaajatkin.
Meillä ei asu naapurissa samanikäisiä, joten siksikin iltis kiva.
Minulla loppuu pätkätyö maaliskuussa ja ajattelin, että jos poika haluaa saa olla loppukevään joko iltiksessä tai tulla kotiin koulun jälkeen kun olen täällä. Ehkä kouluvuoden lopussa voisi olla hyvä otta rennommin, katsotaan sitten.
Niissä iltapäiväkerhoissa on usein sen koululuokan kokoinen luokka lapsia. Tuskin hirveän rauhallista ja rentouttavaa. Iltapäiväkerho jatkaa lapsen työpäivää. Vaikka siellä ei niin opiskeltaisi lukuaineita, niin silti siellä pitää jaksaa toimia ryhmässä ja siirtyä paikasta toiseen kellonajan mukaan, sekä ottaa kaikki muut huomioon ja tsempata erilailla kuin kotosalla tai jonkun kaverin kanssa kahdestaan.
Lisäksi harva kunta laittaa iltapäiväkerhotoimintaan yhtään ylimääräistä rahaa, joten resurssit eivät välttämättä aina päätä huimaa. Ne ammattitaitoisetkin ihmiset ovat välillä vähemmän jaksavia ja lapsia usein paljon yhtä aikuista kohti.
Tekisittekö itse mielummin 5h työpäiviä vai 8h?
Vai onko matkat niin pitkät että vanhempien pitää kuljettaa?
En ymmärrä miksi kouluikäisten vanhempien pitäisi sopia noita lasten tapaamisia. Kyllä ne lapset opettelevat sopimaan itse.