4 vuotiaan päivähoito, pph autatko?
Meillä on aivan ihana perhepäivähoitaja, jolla on meidän lapsen lisäksi muitakin samanikäisiä, joukossa 1 pikkuinen (nyt 1,5 v). Omat lapset koululaisia. Lapsi täyttää kesällä 4 vuotta ja nyt pitäisi hakea siirtoa päiväkotiin, jos haluaa vaihtaa. Ollaan ihan kahden vaiheilla... Viimeistään seuraavana kesänä olisi jo 'pakko' lähteä päiväkotiin, mutta kaipaisin muiden perhepäivähoitajien mielipidettä, pystyttekö vastaamaan 4-5 vuotiaan virikehaasteisiin? Varsinkin kun päivä pitää suunnitella myös 2-vuotiaan ehdoilla, joka nukkuu tietenkin päiväunet.
Oma hoitaja on tietenkin sitä mieltä, että hän mielellään pitäisi nuo 4-vuotiaat itsellään jatkossakin hoidossa. Ovat aikanaan kaikki aloittaneet 'hoitouransa' tässä paikassa ja ainakin meidän poika sanoo, että siellä on kaikkein kivointa. Varahoito on päiväkodissa, joten siitäkin kokemusta. Siellä päiväkodissa tökkii eniten päiväunien nukkuminen ja puuroaamiaiset, kun pph:lla puuroa vain 2 krt viikossa eikä tarvitse nukkua. Mutta onko hänellä vain oma lehmä ojassa? Tämä on tosi helppo porukka hoitaa. Sama palkka, kaikilla järkevät hoitoajat (max 9 tuntia 7.30-17 välillä) jne. Tottakai saisi heidän tilalleen jotain 1-2 vuotiaita, joilla edelleen vaipat, pitää syöttää ja pukea jne. Ja ehkä työaikakin pitenisi.
Kommentit (13)
Älä mieti sitä, onko hoitajalla oma lehmä ojassa vai ei. Jos lapsi viihtyy hyvin nykyisellä hoitajalla niin miksi vaihtaisit hänet päiväkotiin?
Olen kotona 5v tytön ja 1,5v tytön kanssa.
5v käy kerhossa kolmena päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan.
Lisäksi kahtena päivänä viikossa käymme perhekerhossa, 2 tuntia/krt.
Muuten askarrellaan, leikitään kotona, ja puistossa ym. Siivotaan ja laitetaan ruokaa. Ihan normaalia arkea, luulen, että näin pph.llakin.
Lapselle normaali arki on riittävää. Mitä virikkeitä pk tarjoaa, mitä ei voi kotona tarjota? Kavereita, mutta niitä voi löytää muualtakin, juuri kerhoista ja puistoista.
Onko pph.lla mahdollisuus käydä kerhoissa, meidän perhekerhossa käy myös perhepäivähoitajia lapsineen?
Viihtyykö lapsi pph.lla? Tykkääkö hänestä? Entä te?
Pistä toiseen pinoon plussat ja miinukset pph.sta ja toiseen pk.sta, katso kumman valitsette. Teidän perheelle paras ratkaisu riippuu teidän tarpeista.
Jos olisi ihan varmaa että nuo 2 muuta samanikäistä jatkaa, niin tilanne olisi helpompi.
Lapsi tietenkin tykkää nyt, kun siellä on kuitenkin samanikäisiä kavereita.
Mutta entä jos nuo eivät jatka? Asuvat heidän varapäiväkodin vieressä (tälle hoitajalle automatka) ja heidän lapset tykkää siitäkin. Jos tulee kokonaan uusi ryhmä meidän poika on 4-vuotiaana sitten kenties 3:n 1-2 vuotiaan kanssa... Vaikka hoitaja olisi kuinka kiva, niin ei se korvaa kavereita.
Käyvät kerran viikossa kerhossa, mutta jos tulee 3 pientä ryhmään, eivät melko varmasti käy joka kerta, koska kerholle kävelymatkaa 2 km. Yksi pienistäkin joutuisi kävelemään, joten matka varmaan kestää.
Siksi en voi kuunnella lasta, koska lapsi ei pysty 3-vuotiaana ajattelemaan mitä haluaa 4 vuotiaana tehdä. Mutta sen tietää jo nyt että kaverit on tärkeitä, eikä 2-vuotiaan leikit riitä.
Enkä voi verrata kotihoitoon, koska jos olisimme kotona, noihin kerhoihin voisi kuljettaa vaikka autolla. Jos lapsella ei päivän aikana ole kaveriseuraa, meidän pitäisi alkaa hirmuisesti harrastamaan iltaisin, mutta siihen en itse jaksa ryhtyä.
Jos olisi ihan varmaa että nuo 2 muuta samanikäistä jatkaa, niin tilanne olisi helpompi.
Lapsi tietenkin tykkää nyt, kun siellä on kuitenkin samanikäisiä kavereita.Mutta entä jos nuo eivät jatka? Asuvat heidän varapäiväkodin vieressä (tälle hoitajalle automatka) ja heidän lapset tykkää siitäkin. Jos tulee kokonaan uusi ryhmä meidän poika on 4-vuotiaana sitten kenties 3:n 1-2 vuotiaan kanssa... Vaikka hoitaja olisi kuinka kiva, niin ei se korvaa kavereita.
Käyvät kerran viikossa kerhossa, mutta jos tulee 3 pientä ryhmään, eivät melko varmasti käy joka kerta, koska kerholle kävelymatkaa 2 km. Yksi pienistäkin joutuisi kävelemään, joten matka varmaan kestää.
Siksi en voi kuunnella lasta, koska lapsi ei pysty 3-vuotiaana ajattelemaan mitä haluaa 4 vuotiaana tehdä. Mutta sen tietää jo nyt että kaverit on tärkeitä, eikä 2-vuotiaan leikit riitä.
Enkä voi verrata kotihoitoon, koska jos olisimme kotona, noihin kerhoihin voisi kuljettaa vaikka autolla. Jos lapsella ei päivän aikana ole kaveriseuraa, meidän pitäisi alkaa hirmuisesti harrastamaan iltaisin, mutta siihen en itse jaksa ryhtyä.
Täällä on aika vähän perhepäivähoitajia ja meidän hoitaja asuu omakotitalossa ja on sillä alueella ainoa perhepäivähoitaja. Joskus käyvät leikkimässä kävelymatkan päässä olevan päiväkodin pihalla, mutta ei siellä lapset tule tutuiksi keskenään. Hoitajalla oma erittäin hyvä leikkipiha, joten ovat lähes aina siellä.
hoidossa on muitakin samanikäisiä ja pieni nukkuu päikkärit, niin eikö niiden unien aikaan voi tehdä isompien juttuja? Ja kai näkevät muitakin lapsia, ja ehkä joku kerho olisi mahdollinen? Mun on vaikea kuvitella, että siellä pk:ssa saa mitään supervirikkeitä, joita lapsi tarvitsisi. Sosiaalinen kehityskin on helpompaa pph:lla, joka voi oikeasti valvoa lapsiryhmää, eikä vain viidakon laki vallitse.
Enhän minä kysyisikään, jos jo tietäisin vastauksen. Nimenomaan haluaisin pitää pojan pph:lla, mutta en tosiaan ole varma, saako hän olla siellä tasavertainen hoitolapsi, vai pahimmillaan joutuu tosiaan sopeutumaan vain pienempien ehdoilla hoidossa olemiseen.
Ja niinpä en voi olla varma että hoidossa on muita samanikäisiä, vaan juuri kaikkein pienimmät laitetaan noille harvoille perhepäivähoitajille. Silloin kun oma lapseni aloitti hoitajalla oli 3 2-vuotiasta ja 1 4-vuotias, joka oli ollut hänellä alusta asti hoidossa. Ja vaikka pienten päiväunien aikaan tekivätkin hetken isompien juttuja, niin ei se näyttänyt riittävät lähes 5-vuotiaalle. Aika paljon aikaa kului vaippojen vaihtamiseen, pienten pukemiseen, ja isompi siinä auttoi, mutta ei se lapselle kuitenkaan kovin virikkeellistä ole. Ja kun tuo 'iso' tyttö vaihtoi päiväkotiin, tilalle tuli 1-vuotias, joka ei osannut edes kävellä vielä.
Olen hoitanut nyt välissä pitkään lapsiani kotona ja olemme järjestäneet virikkeet perhekerhoista jne. ja lapset ovat viihtyneet nämä kolme vuotta kotona hyvin.
Välillä isommat ovat ehtineet olla aiemmin päiväkodissa ja nyt esikouluakin käy vanhin. Olemme jatkossakin sitä mieltä, että lapset menevät tulevaisuudessa päiväkotiin hoitoon.
Itse näen sen päiväkoti maailman pysyvämpänä kuin pph:n ja virikkeellisempänä. En itse pysty tässä kotona ollessani tarjoamaan niin virikkeellistä toimintaa kuin mitä päiväkoti tarjoaa päivän ja viikon aikana lapsille. En usko, että pph pystyy myöskään samaan ottaen huomioon, että ryhmässä on 1v - 5v lapsia ja tarpeet ovat niin erit.
Pph on meilläkin päin lähinnä 1-3v lasten ensisijainen hoito, joten iso osa hoidettavista on sitä ikäluokkaa.
Miten tulevaisuudessa esikoulun järjestäminen pph:lla onnistuu?
Hoitajalle on paljoin haastavampaa, jos on isoja lapsia, vaikka ap epäilikin hoitajan motiiveja. Se, että saa 4 - 5-vuotiaan viihtymään hoidossa, vaatii kyllä hoitajalta melkoista paneutumista. Jos on vain yksi iso lapsi, ja muut pieniä, niin tehtävä on jo todella vaikea, mutta ei mahdoton. Itse laittaisin lapsen tarhaan, jos pph:lla ei ole muita isoja, mutta jos nuo toisetkin isot jatkaa, niin sitten pitäisin lapsen pph:lla.
Hoitajalle on paljoin haastavampaa, jos on isoja lapsia, vaikka ap epäilikin hoitajan motiiveja. Se, että saa 4 - 5-vuotiaan viihtymään hoidossa, vaatii kyllä hoitajalta melkoista paneutumista. Jos on vain yksi iso lapsi, ja muut pieniä, niin tehtävä on jo todella vaikea, mutta ei mahdoton. Itse laittaisin lapsen tarhaan, jos pph:lla ei ole muita isoja, mutta jos nuo toisetkin isot jatkaa, niin sitten pitäisin lapsen pph:lla.
juuri. Minä en ottaiskaan isompaa, jos muut hoitolapset on pieniä. Itselläni on kohta 6v poika päiväkodissa osa-aikaisesti juuri sen takia että kaikki hoitolapset on alle 3v eikä tässä lähistöllä ole kavereita juurikaan.
T. ypph
Pitäkää tuttu, hyvä ja luotettava hoitaja.
jos lapsi viihtyy? Jos lapsi olisi kotihoidossa, olisi ihan normaalia sovitella pienempien lasten rutiineja isompien kanssa.Eikö pph näe toisaan pihoilla ja siellä on sitten kavereita leikkimässä samanikäisiäkin. eskariin sitten ehtii isompaan ryhmään. Tiedän monia, jotka pph olleet 5-6 -vuotiaiksi.