Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen pöydässä istuttaminen päiväkodissa

Vierailija
04.02.2010 |

Voiko vielä nykypäivänä olla niin vanhanaikaista kasvatusta, että pidetään lasta maitomukin kanssa ruokapöydässä niin pitkään kunnes muki on tyhjä? Uhkaillaan syöttötuolilla, ja sinne laitetaan jos muu ei auta. Olen ollut töissä useassa eri päiväkodissa, ja jokaisessa olen havainnut saman. Sama juttu 2-vuotiaista 5-vuotiaisiin. Miksi lapsen on pakko juoda se lasi tyhjäksi? Miten lapsi kokee tilanteen, kun on yksin pöydässä muiden jo leikkiessä täyttä päätä. Eikä kyse ole yksittäisistä tilanteista, vaan joidenkin ryhmän lasten kanssa tämä toistuu joka päivä. Ruokakärryt on viety keittiöö jo ajat sitten, mutta lapsi istuu mukin kanssa jopa tunnin.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 21:09"]

Voiko vielä nykypäivänä olla niin vanhanaikaista kasvatusta, että pidetään lasta maitomukin kanssa ruokapöydässä niin pitkään kunnes muki on tyhjä? Uhkaillaan syöttötuolilla, ja sinne laitetaan jos muu ei auta. Olen ollut töissä useassa eri päiväkodissa, ja jokaisessa olen havainnut saman. Sama juttu 2-vuotiaista 5-vuotiaisiin. Miksi lapsen on pakko juoda se lasi tyhjäksi? Miten lapsi kokee tilanteen, kun on yksin pöydässä muiden jo leikkiessä täyttä päätä. Eikä kyse ole yksittäisistä tilanteista, vaan joidenkin ryhmän lasten kanssa tämä toistuu joka päivä. Ruokakärryt on viety keittiöö jo ajat sitten, mutta lapsi istuu mukin kanssa jopa tunnin.

[/quote]

Oletko koskaan kysynyt miksi näin toimitaan? Kuulostaa niin oudolta toimintatavalta, että olisi hyvä tietää mikä järjellinen syy tähän on vai tietävätkö itsekään muuta syytä kuin "talon tapa" toimia.

Vierailija
42/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 22:17"]myös syömisen/syömättömyyden avulla.

Tyranni on aikuinen, joka istuttaa pöydässä väkisin. Lapsi syö minkä syö, ketään ei syömään väkisin voi laittaa.

Jos pikku tyranni (ilmeisesti lapsia kutsutaan nykyään näin) Alistetaan toimimaan aina oman tahdon vastaisesti niin että hän kokee olevansa täysin arvoton ja vailla itsemääräämis oikeutta on aika tavallista että lapsi ottaa valtataistelun syömisestä (tai oikeastaan aikuinen ottaa). Se vältetään yksinkertaisesti niin että lapsi saa olla syömättä tai juomatta, ei puututa asiaan.

On täysin aikuisten vika jos ruokailusta tulee valtataistelu ja sairasta mielestäni että aikuinen tahtoo näyttää määräävänsä lapsen alistumaan tahdolleen jopa syömisessä. Se on sitten eri jos iso lapsi ei pue kenkiä, itse en taistelisi siitäkään, menee ulos ilman tai jää sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikuisesti päiväkodissa kun jouduin syömään helmipuuroa se oli yhtä helvettiä siinä sitten kaks tätiä pakotti syömään niin kauan kunnes oksensin pöytään... Onneks ei tarvinnu sen jälkeen syödä sitä yhh

Vierailija
44/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi vuoropäiväkodissa, ja siellä istutetaan ruokapöydässä vaikka ei saisi ruokaa. Päivällinen tarjoillaan klo 17 ja hoitoajan pitää olla yli klo 18.15, että ruokaa saisi. Siinä sitten lapset istuu ruokapöydässä ja katsoo kun muut syö.

Nälkä kurnii mahassa, jos äiti tulee klo 18 ja ennen kuin ollaan kotona syömässä niin, kyllä on aikaa kulunut välipalasta.

Vierailija
45/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan seutu! Tiedättekö,mitä lapsenne kokevat päivän aikana hoidossa..

Vierailija
46/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mullon aika hyvät kokemukset päivähoidosta, ainua mikä kiukutti oli ku pakotettiin nukkumaan päikkärit. Mutta mitä enemmän luen näitä keskusteluja nii sitä enemmän oon varma että oon kotona niin kauan että molemmat lapset menee eskariin.. :O

Vierailija
47/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 22:11"]

Tyranni on aikuinen, joka istuttaa pöydässä väkisin. Lapsi syö minkä syö, ketään ei syömään väkisin voi laittaa.

[/quote]Näin on ja piste. Yksi  asiantuntija sanoi, että lähes kaikki syömishäiriöt teineillä ja aikuisilla johtuu siitä että lapsena syömistilanteista on tehty stressaavia.

Entisajat olivat hyviä, kun ruokaa oli vähän niin lähes aina lapsilla oli nälkä.

Vierailija
48/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vain kuullut tarinoita näistä tilanteista, itse en ole törmännyt ja olen ollut pienen urani aikana 3 eri päiväkodissa + päivystykset

Itse en käsitä tuota systeemiä. Voi kannustaa ja pyytää josko jaksaisi juoda maidon mutta jos lapsi ei jaksa niin mitä turhaa pakottaa ja aiheuttaa pahaa mieltä?

Vierailija
49/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 21:17"]

mutta lapsi tarvitsee sen maidon. On hirveää miten niin monet lapset syö ja juo liian vähän.

[/quote]ja päiväkoti on tietenkin ainoa paikka maailmassa missä sitä saa...? 

Vierailija
50/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei ! Muistakaa sanoa näistä epäkohdista päiväkotiin! Jos työntekijä ei muuta toimintaa niin sitten johtajalle.

Päicäkodin pitää tehdä yhteistyötä kodin kanssa ja kuunnella sekä toteuttaa perheen toiveita. Ja nyt kun on kyse maitolasista ei tuntuisi kovin vaikeaa olla muuttaa toimintaa!

Terv. Lastenhoitaja

Vierailija
51/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset ei syö eikä juo mitään,ollaan neuvomaan myöten huolissaan. Joskus se tehoaa että muut ovat lähteneet leikkimään,lapsi huomaa sen ja juo taitonsa tai vetensä reippaammin jotta pääsee leikkimään. Kauan en istuttaisi enkä todellakaan uhkailee syöttötuolilla. Joskus jos lapsi pelleilee,häiritsee ruokarauhaa,saatan uhata ja toteuttaa syöttötuolilla uhkauksen,koska käytös on kuin pienellä vauvalla.toimii.

Vierailija
52/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 21:56"]suomalainen juo maitonsa sisulla. Maidossa on kalsiumit ja proteiinit. Niitä ei moni lapsi saa tarpeeksi. On se jumalauta kun vanhemmat suojelee lapsiaan proteiinilta ja kalsiumilta. Ne kaksi pahista kun koettaa vaan tehdä lapsista lujempia että kestää uusia talvisotia. No mutta sivarit juo vettä.
[/quote]
En ole maitoa lapsena juonut ja et erottaisi minua muista ihmisistä ;)
En vieläkään juo mielellään pelkkää maitoa, yök!
Ei ole osteoporoosia eikä murtumia, ikää lähemmäs 40 vuotta.

Vierailija
53/55 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 23:35"]

jos olet epäileväinen Montessorin sujhteen, niin miksi?

Onko Sinulla kokemusta oman lapsen kautta tai muuten?

Montessori-päiväkodeissa on tietysti paljon eri työntekijöitä, ohjaajia kuten muuallakin ja joukkoon mahtuu varmaan yhtä ja toista...mutta ei oikein toimiva Montessori-päiväkoti huono asia ole lapsille.

Olen kirjoittanut paljon Suomi24 Äidit ja Isät/Päiväkoti jossa pidemmälle rullatessa tulee kirjoituksiani jotka tunnistaa sanasta "montessori". Olen alalla työssä, vuosien kokemus.

Toki kunnallisissa päiväkodeissa on sellaista minkä työntekijät saavat aikaan, paljon hyvää ja huonoakin, mutta ei se tarkoita että kaikki kunnalliset olisivat paikkoja, joissa lapsille tehdään ap:n kuvailemalla tavalla. Montessoreissa samoin, osa on varmaan sellaisia joiden toimintaa voi katsoa epäedulliseksi lapsille, toivottavasti vähenemään päin.

Montessoreisssa on enemminkin käytäntö, ettei lapsen tarvitse esim. juoda sitä maitoaan loppuun, mutta seuraavalla aterialla maitoa vähennetään ja toimitaan yhteistyössä lapsen kanssa. Vanhemmat ottavat myös vastuuta päivän kalkin saannissa kotona ollessa, jolloin jos lapsi haluaa vain vettä ruokajuomaksi, korvaa muutama juustosiivu päivän kalkin tarpeen.

Yleensä pikkulapsilla on pidetty tuo 6dl päivässä sopivana määränä, saadaan se sitten maidosta, velleistä, letuista, jogurteista tai piimästä jne. Juusto on oiva kalkin lähde.

Maitolasin juominen tyhjäksi pakkokeinoin saattaa lisätä lapsen uhmaa, kalkin saantia voi mukavammallakin tavalla taata.

On jopa sanottu ettei ruuan yhteydessä pitäisi juoda maitoa, sillä se estää raudan imeytymistä. No, ei kai normaalisti haittaa, mutta näin sanotaan.

Suomi24/päiväkoti on myös keskustelua siitä, kuinka erään äidin kertomana lasta pakotetaan syömään...

[/quote]Meidän lapsemme on ollut Montessorissa ja pelkkää hyvää sanottavaa. Ihanat hoitajat, rento ilmapiiri, hyväkäytöksiset lapset, paljon virikkeellistä toimintaa ja retkiä, lapsista välitetään, vanhempia kuunnellaan ja yhteistyö/yhteisöllisyys oli erittäin hyvää. Paikkakunta Lahti. 

Vierailija
54/55 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up...

Vierailija
55/55 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.02.2010 klo 22:11"]Tyranni on aikuinen, joka istuttaa pöydässä väkisin. Lapsi syö minkä syö, ketään ei syömään väkisin voi laittaa.

Meilläkään ei pakoteta, mutta jo pienestä pitäen on koittanut rajoja. Josko saisi muuta. Olen hoitajalle sanonut, että kyllä voi aikansa istuttaa ruuan edessä. Tunti on kyllä liian pitkään, mutta muutakaan ei tarvitse antaa. Kyllä se ruoka maistuu, kun lapsi tajuaa, ettei saa tahtoaan periksi.

Höpöhöpö. Mua pakkosyötettiin lapsena niin että joskus istuin neljäkin tuntia ruokapöydässä, enkä kyllä syönyt. Ruokailutilanteet oli aina ahdistavia. Tämä siis kotona. En syö vieläkään mitään niistä ruuista mitä yritettiin väkisin syöttää.