Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"VIRIKELAPSI/-perhe": Olenko nyt HUONO äiti?!

Vierailija
04.02.2010 |

Tuolla joku kyseli mitä tarkoittaa virikepaikka, ja vastauksia oli monenlaisia. Osa tyyliin: "se on sellaisille joilla vanhemmat ei jaksa kotona, tai lapsi ei saa tarpeeksi virikkeitä kotona" jne. Sävy oli muutenkin, että nämä lapset olisi jotenkin luusereita tai luuseriperheestä.

Mietinkin, että olenko nyt huono äiti kun haen lapselleni tuollaista virikepaikkaa?

Meillä tilanne siis se,että muutamme miehen töiden perässä toiselle paikkakunnalle, ja minä joudun irtisanoutumaan nykyisestä työstäni. Uudella paikkakunnalla ei ole vielä minulle töitä eikä lapselle kavereita.

Pidän kuitenkin mahdollisena, että jossain vaiheessa töitä saisin tai ainakin pääsisin jollekin työvoimatoimiston kurssille. Lasta ei voi sitten vaan tunkea vieraaseen paikkaan päivähoitoon, kun niitä töitä tai kursseja löytyy, joten sovimme hoitopaikan kanssa, että hänelle kannattaa hakea sitä virikepaikkaa. Näin tutustuu muihin oman ikäisiinsä/saa kavereita, ja jos/kun täytyy muuttaa hoitosuhde kokoaikaiseksi, voin aloittaa työt vaikka heti, kun ei tarvitse alkaa hoitopaikkaan enää tutustumaan.

Onko tämä nyt sitten jotenkin väärin? Pitäisikö minun mielestänne hoitaa ja viihdyttää lastani 24/7 ja samalla hakea töitä + yrittää etsiä lapselleni kavereita? Mites sitten se hoito asia jos/kun saan töitä?!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö nyt ensin kannattaisi hakea töitä ja sitten jos niitä löydät niin hoitopaikkaa? Ihan samalla tavalla se lapsi aloittaa vieraassa paikassa hoidossa, oli se nyt tai sitten kun menet töihin. Tai itse ainakin viettäisin rauhassa aikaa lapsen kanssa, yrittäisin tutustua muihin lapsiperheisiin jne. Riippuu toki vähän siitäkin minkä ikäinen sun lapsi on.

Vierailija
2/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia.

Mikä paikkakunta?

Millä alalla olet, onko todennäköistä, että työllistyt, ja kuinka pian?

Lapsen ikä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minkä ikäinen lapsi on?

Vierailija
4/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virikepaikallahan ollaan muutamia tunteja viikossa, että kyllä kerkeän sen lapsen kanssa olemaan mielestäni ihan riittävästi. Työnhaku vie aikaa, jos sitä siis ihan oikeasti aktiivisesti tekee! Ja joka tapauksessa olen menossa lähiaikoina ainakin jollekin työkkärinkurssille, jos ei töitä löydy. Musta on kauheinta olla työttömänä kotona.

Tässä kaupungissa päivähoitopaikat on tiukassa, eikä niitä nimenomaan saa ennen kuin on töitä. Sen takia just on nuo virikepaikat! Minä pystyn tekemään myös keikkaduunia, ja lapsenhoito tulisi tosiaan esteeksi tuollaisessa tapauksessa. Jos ilmoitan,että nyt sain töitä, antakaa lapselle päivähoitopaikka,hän saattaa joutua pitkien automatkojen päähän hoitoon ja paikka saattaa vaihdella päivien mukaan. Tutusmisjaksolle (äiti ja lapsi yhdessä) täällä varataan aina 2 viikkoa aikaa.

Näillä perusteilla minä ja päiväkodin työntekijät tulimme siihen ratkaisuun, että nimenomaan LAPSEN KANNALTA virikepaikka on paras ratkaisu.

Vierailija
5/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ikäjuttu menee, mikä on hyväksyttävää? Onko se, että 5-v. käy 3h/pvä leikkimässä tarhassa ja siis siihen aktiiviaikaan, kun siellä on ohjelmaa, esim. tänään luistelua? Olen siis itse vielä hetken vauvan kanssa kotona, mutta pian aloitan taas työt. Syy "virike"hoidolle on tarhapaikan säilyttäminen, mutta toki lapsi on tykännyt siitä kavereiden tapaamisen takia.

Vierailija
6/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on yli 3-vuotias. Nauttii kavereistaan, ja puhuu nykyisistäkin päiväkotikavereistaan päivittäin, eli päivähoito ja kaverit on hänelle todella tärkeitä.

Vierailija
7/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tulet moisia tänne super-luuseri-av-mammojen palstalle moista kyselemään. Kai jokainen hyvä äiti tekee päätökset ihan itse. Tämän palstaa äidit ovat suuremmilta osin työttömiä kotiäitejä tai vaan laiskoja, etteivät jaksa töihin mennä. Ainoa asia, jossa elämässä voi päteä on se, että on kotona, vaikka tosi asiassa roikkuu päivät pitkät netissä ja äitiys hieman kyseenalaistuu... Tottakai ns. virikepaikka yli 3-vuotiaalle vieraalla paikkakunnalla on hyvä asia. lapsi saa sosiaalisia kontakteja ja äiti saa keskittyä työnhakuun. Mikä siinä on epäselvää?

Vierailija
8/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluttamaankin itseäsi, totta kai haet lapselle paikan valmiiksi! On sitten mahdollista esim. ottaa nopealla varoitusajalla vastaan vaikka sijaisuuksia tms. (en tiedä alaasi mutta itse tein työttömyysaikoina opettajan sijaisuuksia). Työttömyys ja muutto ovat stressaavia jo ilman stressiä siitä että ei tiedä koska ja milloin lapsi/lapset joutuu päivähoitoon ja minne.

Vierailija
9/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin virikepaikoissa ei ole mitään muuta väärää tai ongelmallista kuin se, että ne ovat pois oikeasti hoitopaikan tarvitsevilta lapsilta. Jokainen voi kuvitella itsensä tilanteeseen, jossa joutuisi viemään lapsensa hoitoon pitkän matkan päähän vain siksi, että lähipäiväkoti on täynnä "muuten vain" hoidossa olevia osa-aikalapsia.

Tästä huolimatta ymmärrän hyvin, jos haluaa esim. säilyttää tutun hoitopaikan eikä siksi sano sitä irti työttömyyden tms. ajaksi. Onneksi tähän on jo joissakin kaupungeissa ratkaisuna käytössä hoitopaikkatakuu, jolloin ei tarvitse pitää tarpeetonta hoitopaikkaa odottelemassa turhaan.

Eikä minusta ap:n lapsi ihan täytä virikelapsen kriteerejä, jos ap kerran hakee aktiivisesti töitä ja aikoo mennä työnhakukurssille.

Vierailija
10/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän tämän verran pelivaraa on työpaikkaa vastaanotettaessa ilman muuta.

Vierailija
11/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikka töissä ei ole tutustumisviikkoihin mahdollisuutta. Soitto saattaa tulla edellisenäkin päivänä...

Yhdessä haastattelussa jo kävin, ja aivan selvästi tämän lapsenhoitoasia oli sielläkin ongelma. Kysyttiin: "sinulla on pieni lapsi, jokos hänellä on täällä kokoaikainen hoitopaikka tai oletko sitä jo hakenut? Meillä on täällä xx paikkakunnalla aika huono tilanne hoitopaikkojen suhteen". En halunnut valehdella ja vastasin,että ei ole vielä kun en ole nähnyt sitä vielä tarpeelliseksi. Mutta uskon, että asia sitten järjestyy. Tämän jälkeen haastattelija muuttui ihan oudoksi aiempaan verrattuna, ja mulle jäi heti kuva etten paikkaa tule tuon vuoksi saamaan!

Luin tuossa muitakin noita virikeketjuja äsken, ja pyörittelin silmiä päässäni. Ei minulle todellakaan ole tullut tuollaiset negatiiviset asiat mieleen, kun mitä noissa ketjuissa esille nostetaan (virikelapsi tuhlaa veroeuroja, lapsella on huonot vanhemmat ja muitakin ongelmia, ja äiti on itsekäs shoppailu-kahvila äiti jne.

Olen tähän mennessä maksanut huomattavasti veroja ja tulen toivottavasti jatkossa maksamaankin, ja vielä hymyssä suin. Niillä ne palvelut katetaan! Ja minun eurot saa kaikki laittaa noihin päivähoito ym asioihin, en todellakaan jaksa olla kateellinen tai katkera jos joku (vaikka ilman "kunnollistakin" syytä) niitä käyttää!

Vierailija
12/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyydetty tuuramaan sairastuneita ihmisiä, jopa alkaen seuraavasta päivästä. Sijaisuudet olleet pituudeltaan 2 pv - 2 kk.

Mitenkäs muuten työhaastattelut ja soveltuvuuskokeet? Niitä ei yleensä ilmoitella 2 vkoa etukäteen ainakaan meillä päin.

Työpaikan löytyessä myös hoitopaikka luvataan 2 viikossa ja kyllähän tämän verran pelivaraa on työpaikkaa vastaanotettaessa ilman muuta.

Vierailija
13/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näiden "nopean varoitusajan" sijaisuuksien kautta. Tätä ei olisi tapahtunut, jos lapsilla ei olisi ollut niitä hoitopaikkoja. En sitä paitsi halua lapsistani "heittopusseja", joita viskotaan vaihtuvissa hoitopaikoissa töiden mukaan - tuskin sinäkään haluaisit?

Vierailija
14/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku totesi: "virikepaikoissa ei ole mitään muuta väärää tai ongelmallista kuin se, että ne ovat pois oikeasti hoitopaikan tarvitsevilta lapsilta. Jokainen voi kuvitella itsensä tilanteeseen, jossa joutuisi viemään lapsensa hoitoon pitkän matkan päähän vain siksi, että lähipäiväkoti on täynnä "muuten vain" hoidossa olevia osa-aikalapsia."

Täällä ainakin nuo virikepaikat on nimenomaan niille,jotka eivät tarvitse vielä kokopäiväpaikkaa. Ja nythän yritän nimenomaan välttää omalta kohdaltani tuon, että joutuisin tosiaan kokopäiväpaikan tarvitessani viemään lapsen kauas hoitoon!

Älytönhän tämä systeemi sinänsä on, että sillä virikepaikalla ylipäänsä saa sen paikan lapselle varattua!

Päiväkotitätien mielestä ongelma heillä on nimenomaan siinä, että lapsia ei laiteta noille virikepaikoille, vaan odotetaan kotona sinne asti, että sit soitetaan, että "nyt sain töitä, meidän Elli tarvitsee paikan 2 viikon päähän, koska päästään tutustumaan ja minne". Eli he eivät voi ennakoida lapsen tulevaa hoitotarvetta. Nyt se on heillä tiedossa.

Ja vaikka nykyiseenkin päikkäriin meidän oli todella vaikea saada lapselle paikkaa, niin ei mulla käynyt ollenkaan mielessä et "perhana, siellähän saattaa olla jonkun lapsi viemässä meidän paikan, vaikka hänellä ei sille olisi oikeasti tarvetta".

Vierailija
15/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän tämän verran pelivaraa on työpaikkaa vastaanotettaessa ilman muuta.

mulla kysyttiin kerran työhaastattelun lopuksi, milloin olisin valmis aloittamaan. Sanoin "vaikka heti". Selvä homma, lähdettiin saman tien laittamaan työpöytää kuntoon ja aloitin siltä istumalta työt.

Vierailija
16/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se asenne, mikä monilla on: että on vain yksi tapa elää ja käydä töissä. He eivät ymmärrä esim. freelancereiden elämäntapaa ollenkaan. Tai näitä, joiden täytyy ottaa vastaan lyhyitä projekteja pienellä varoitusajalla. He eivät myöskään ymmärrä sitä, että jollekin tietylle lapselle voisi olla hyväksi olla ihan rehellisesti virikehoidossa, vaikkei siitä lääkärintodistusta olisikaan.

Ei, mikään muu EI ole mahdollista, kuin että työpaikka on aina pysyvä ja ennustettava, ja että äiti (isistähän näissä keskusteluissa ei ikinä puhuta) pystyy tarjoamaan lapselle kaikki hänen tarvitsemansa virikkeet ystävyyssuhteita myöten kaikissa oloissa. :)

Ai niin, unohdin tämän naisten välisen epälojaaliuuden: Sinun lapsesi vie minun lapseni paikan ja ainoa ratkaisu on dumpata sinun lapsesi. Päivähoidon kehittäminen olisi aivan mahdoton ratkaisu!

Vierailija
17/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi on kerran tottunut päiväkotielämään, ja ikää on melkein 4v, niin tottakai laitat päiväkotiin, etkä välitä joidenkin av-mammojen höpinöistä. Yli 3v:lle voi sitäpaitsi olla todella vaikea löytää kavereita muualta, ainakin meilläpäin kaikki sen ikäiset ovat päiväkodeissa päivisin.

Vierailija
18/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin suuri osa ns. epätyypillisissä työsuhteissa, mikä tarkoittaa, että tilanteet töiden suhteen vaihtuvat. Näiden naisten (itsekin kuulun heihin) työllistymismahdollisuudet heikentyisivät oleellisesti, jos heti työttömyyden alkaessa olisi pakko luovuttaa hoitopaikat pois. Ja olisiko lasten etu, että pätkätöiden takia heitä riepoteltaisiin vaihtuvissa hoitopaikoissa?

Nämä ovat mm. niitä syitä, miksi subjektiivinen päivähoito-oikeus aikanaan säädettiin voimaan.

Vierailija
19/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan tullut edes mieleen, että kavereita olisi vaikea löytää "hiekkalaatikolta", kun viime kokemukset sieltä on silloin kun olin lapseni kanssa hoitovapaalla vuosi sitten!

Eli siis en tullut ajatelleeksi, että siellähän tosiaan on tosi vähän näitä tämän ikäisiä, yli 3-vee kun ovat just joko päikkärissä tai sit pikku-siskojensa ja -veljiensä kanssa kotona. (Tai sit leikkimässä saman taloyhtiön toisten lasten luona kun jo tuntevat keskenään...)

Eli se kaverien löytäminen vois ihan tosiaan olla ongelma, tai ainakin kestää kauemmin kuin mitä nyt tuon virikepaikan kautta!

Vierailija
20/22 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, suomalaisista naisista etenkin hyvin suuri osa ns. epätyypillisissä työsuhteissa, mikä tarkoittaa, että tilanteet töiden suhteen vaihtuvat. Näiden naisten (itsekin kuulun heihin) työllistymismahdollisuudet heikentyisivät oleellisesti, jos heti työttömyyden alkaessa olisi pakko luovuttaa hoitopaikat pois. Ja olisiko lasten etu, että pätkätöiden takia heitä riepoteltaisiin vaihtuvissa hoitopaikoissa? Nämä ovat mm. niitä syitä, miksi subjektiivinen päivähoito-oikeus aikanaan säädettiin voimaan.