Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se on myönnetty (luokkaeroasiaa)

Vierailija
04.02.2010 |

Alempaan sosioekonomiseen yhteiskuntaluokkaan kuuluvien terveys- ja elintavat ovat koulutettua väestöä haitallisemmat myös Suomessa. Täälläkin asiasta on usein kiivasti väitelty.

[quote]

"Suomessa on ajateltu, että koulut ja terveydenhuolto ovat kaikkien väestöryhmien saavutettavissa, eivätkä ne erottele eri väestönryhmiä. Nyt näyttää siltä, ettei tämä toimikaan ihan näin", sanoo lastenpsykiatri Matti Kaivosoja, joka johti paneelia.

[/quote]

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Terveys-+ja+elintavat+jakavat+nuoret…

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että terveellinen ruoka olisi kallista on MYYTTI. Peruselintarvikkeet ovat todella edullisia, mutta niistä pitää ihan ITSE valmistaa se ruoka...

Kyllä, jos vertaa valmisruokiin. Mutta ruokaryhmien sisällä tuo pätee: rasvainen jauheliha on halvempaa kuin vähärasvainen, sokeroitu ja vedellä jatkettu mehu on halvempaa kuin täysmehu, sokeroitu jugurtti halvempaa kuin sokeroimaton, lenkkimakkara halvempaa kuin kunnon lihasta tehty...

esim Rainbow, rasvaton maustamaton jugurtti litarn tölkissä todella hyvää, ja terveellistä? Maksaa n euron, vastaava merkkituote taitaa olla kaksi euroa, vai ylikin?

Vierailija
22/24 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että terveellinen ruoka olisi kallista on MYYTTI. Peruselintarvikkeet ovat todella edullisia, mutta niistä pitää ihan ITSE valmistaa se ruoka...

Kyllä, jos vertaa valmisruokiin. Mutta ruokaryhmien sisällä tuo pätee: rasvainen jauheliha on halvempaa kuin vähärasvainen, sokeroitu ja vedellä jatkettu mehu on halvempaa kuin täysmehu, sokeroitu jugurtti halvempaa kuin sokeroimaton, lenkkimakkara halvempaa kuin kunnon lihasta tehty...

nyt kun yritän nipistää ruokamenoistamme niin arvatkaa mitä jää pois? Juu useimmat hedelmät ja kasvikset! Millä kannattaa täyttää vatsalaukku jos on köyhä? No vaikkapa makaronilaatikolla. Halvemmaksi tulee vielä jos ei siihen laita mitään lisukkeita, esim. salaattia.

Että ei se mikään myytti ainakaan ole. Toki porkkanaa ja lanttua saa halvalla mutta elääkö niillä monipuolisesti? Mikä hedelmä on nyt halvin? Joku ulkolainen omena.

Kalaakin olisi kiva joskus ostella mutta se on niin samperin kallista! Kalaöljyä yritän välillä ostaa, mutta maksaa sekin.

Meillä käytetään ainakin, parsakaalia, kukkakaalia, maissia, pinaattia, wok-sekoitusta... paljon halvempia kuin tuoreet, ja helppoja myös käyttää, aina pakastimessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on TODELLA tiukkaa rahasta niin ne kasvikset jäävät taatulla kokonaan pois ruokavaliosta? Maksavathan nekin 0,50-2,00/pakastepussi. Jos on iso perhe niin niitäkin menee paljon ja tekee sekin paljon.

En nyt sano että itse näin teen, mutta välillä jätän kylmästi pois kasvikset jos tuntuu että tilillä on muutenkin vähän rahaa. Tai jos pitää valita: ostanko pojalle uudet kynät ja pyyhekumit vai ostanko vihanneksia viikoksi?

Vierailija
24/24 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on TODELLA tiukkaa rahasta niin ne kasvikset jäävät taatulla kokonaan pois ruokavaliosta? Maksavathan nekin 0,50-2,00/pakastepussi. Jos on iso perhe niin niitäkin menee paljon ja tekee sekin paljon.

En nyt sano että itse näin teen, mutta välillä jätän kylmästi pois kasvikset jos tuntuu että tilillä on muutenkin vähän rahaa. Tai jos pitää valita: ostanko pojalle uudet kynät ja pyyhekumit vai ostanko vihanneksia viikoksi?

ei Danone-jugurttia, vaan Rainbow ym

niin kasviksiinkin jää rahaa.

todellakin olen itsekin joutunut säästämään, ja opettelemaan mitä ostetaan, että saadaan terveellistä ruokaa. Yhdellä lapsella keliakia, sekin rajoittaa ostoksia, ja on kallista, mutta ravintoterapeutilla käynnin jälkeen olen katsonut hedelmien, kasvisten, maidon ym määrää tarkemmin. Että ruoasta tulee vitamiinit, kuituja..