Esikoinen syntyi sektiolla (nyt 6kk) ja nyt taas raskaana, mitä riskejä?
Esikoisemme syntyi hätäsektiolla ja minulle sanottiin, ettei seuraavaa raskautta suositella vuoteen. Tämän takia käytin minipillereitä, mutta siitä huolimatta raskaustesti näytti plussaa viikko sitten ja nyt mietin, että mitä riskejä on olemassa kun raskauduin liian aikaisin?
Kommentit (12)
-Toisen raskausaika sujui hyvin vaikka olikin tulossa kaksoset
-toinen vauvamme syntyi alateitse eikä siis ongelmia, vaikka vielä vähän ennen plussaamista sektiohaava kipuili.
SIIS MITEN VOI OLLA "TOISEN RASKAUSAIKA" JOS ON KAKSOSET?
JA MITEN VOI OLLA TOINEN VAUVAMME; JOS ON KAKSOSET?
Toinen raskauteni oli kaksosraskaus aina rv 25 asti, jonka jälkeen raskaus jatkui yksösraskautena, koska toinen kuoli kohtuun.
mun mielestä easkausaika ei suju kovin hyvin, jos toinen kaksosista kuolee.
Mahdoitko satuilla?
ei ollut ympärivuorokautista pahoinvointia, verenpainetta, raskausmyrkytystä, kivuliaita supistuksia jne. kuten kahdessa aiemmassa raskaudessa, vointini oli melkeinpä samanlainen kun ilman raskautta, paitsi että masu kasvoi. Kuitenkin rv 33 toinen kaksosista kuoli kohtuun, toinen syntyi sektiolla rv 39 ja minä siis koen, että raskauteni sujui hyvin, vaikka kohtukuolema otti aikoinaan koville.
Nä olen varmaan omituinen, mutta mun mielestä easkausaika ei suju kovin hyvin, jos toinen kaksosista kuolee.
Mahdoitko satuilla?
Ja tuolloin lääkäri oli sanonut että jos toisen haluaa kannattaa pari vuotta ainakin odottaa.
No raskaus alkoi kun esikoinen oli 4v. mutta kohtu repesi rv.33.
Äiti ja lapsi selvisivät ,mutta kohtu jouduttiin poistamaan.
Itselläni hätä sektio esikoisesta ja kuopus syntyi (sektiolla)kun esikoinen oli 2½v. Ennemmin en raskautunutkaan. KOhtu on kuulemma hyvässä kunnossa eikä mitään rajoituksia seuraavaan raskauteen annettu
sen kohturepeämän takia se rajoitus on laitettu. minulla ensimmäinen syntyi suunnitellulla sektiolla perätilan ja toksemian takia. tämä toinen alateitse. aloin kylläkin odottaa vasta kahden vuoden päästä sektiosta. yritystä oli jo vuoden päästä mutta olisiko sitten kohtu ollut sitä mieltä ettei vielä ole valmis...
lisä oksitosiinia joutuivat laittamaan tippumaan, kun puudus vei supistukset. koko ajan seurasivat etteivät supparit mene liian suuriksi mun leikattuun kohtuun verrattuna. kaikki meni hyvin ja vauva syntyi alakautta.
Ei sektio ole mikään luonnollinen tapahtuma. Elimistön hormonitoiminta ei voi "tietää" missä kunnossa sektioarpi on.
Kohtu kyllä "kertoo", jos ei ole vielä valmis uuteen raskauteen, eikä raskaus edes ala.
on se yleisin syy miksi sektiota toisen perään ei suositella. Kohtu kasvaa raskauden aikana niin paljon ettei sektioarven vetolujuus ole vielä välttämättä kunnossa. Jos joku harrastaa lapsitehtailua vuoden ikäroilla vrt.3 tai enemmän lapsia) ja kaikki ovat sektioita, niin mielessä käy kyllä järjen köyhyys.
aloin odottaa kakkosta vuoden päästä hätäsektiosta ja sitten kolmosta puolen vuoden päästä toisesta (kiireellisestä) sektiosta. Ja kaikki meni hyvin. En tiedä, mitä riskejä noihin yleensä liittyy. Kolmannen sektion jälkeen sitten lääkäri sanoi, että ei kauheasti suosittelisi enää raskauksia, mutta jos "on ihan pakko" niin ainakin siihen asti pitäisi odottaa, että kolmonen on 2-3v. ikäinen. Minulla oli tuossa kolmannessa sektiossa huomattu ohentunut kohta kohdussa arven kohdalla. En ole tuon jälkeen ainakaan vielä raskautunut kun ei ole ollut haluakaan. Kolmonen nyt 3,5v. Mieli tekisi, mutta vähän kuitenkin mietityttää, että onko sitten ihan järkevää... Pitäisi ensin jutella lääkärin kanssa varmaan.
Nykyään valtaosa lääkäreistä ei edes enää aseta tuota vuoden rajaa, jos sektiosta toipuminen sujunut hyvin ilman komplikaatioita. Kohtu kyllä "kertoo", jos ei ole vielä valmis uuteen raskauteen, eikä raskaus edes ala.
Itse raskauduin n. 2 kk:n kuluttua ensimmäisestä sektiosta (esikoisemme menehtyi). Lääkärin mukaan estettä uudelle raskaudelle ei ollut ja yrittää voi vaikka heti. Kakkonenkin syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja tästä noin vuoden kuluttua raskauduin kolmannen kerran.
Kaikki raskaudet/sektiot ovat sujuneet hienosti ja toipunut olen nopeasti. Mutta tottakai pitää muista, että kaikki olemme yksilöitä!
pojille tuli ikäeroa 1v3kk. Kaikki meni todella hyvin ja synnytin toisen lapsemme laskettuna päivänä normaalisti alakautta.
Neuvolan lääkäri sanoi, että nopeasti alkaneessa toisessa raskaudessa voi olla pieni riski, että kohtu ei kestä leikkaushaavan kohdalta, vaan tulee repeämä, jolloin tietysti joutuu taas hätäsektioon, mutta riski on kuulema hyvin minimaalinen. Tämän riskin takia uutta raskautta ei kuitenkaan suositella vuoteen.
Nyt pojat ovat 7- ja 8-vuotiaita ja toistensa parhaat kaverit. Ovat olleet kuin paita ja peppu aivan alusta asti :)
Toisen raskausaika sujui hyvin vaikka olikin tulossa kaksoset (esikoista odottaessa oli vaikka mitä ongelmia ja siksi syntyikin hieman etuajassa) ja toinen vauvamme syntyi alateitse eikä siis ongelmia, vaikka vielä vähän ennen plussaamista sektiohaava kipuili.