Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkaoppaat...

Vierailija
03.02.2010 |

Terhi vaikuttaa aika kamalalta pomolta :S Mutta jotenkin nuo oppaatkin on aika härskejä tyyppejä... Etenkin Erja. Vaan ei tietty työkään ole kovin hohdokasta.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan on se että yleensä KP.t eivät tule mukaan tälläisiin tilanteisiin ollenkaan! Ovat vain toimistolla ja "katsovat perään". Oppaat hoitavat aina suoran asiakaspalvelun! Olen siis aika vaikuttunut siitä että tuo KP lähtee oppaan mukaan tueksi paikan päälle. Oma KP.ni aikoinaan ei juuri toimistolta poistunut.

Erja on muuten mielettömän hyvä opas!

Entinen opas toisesta firmasta

Vierailija
2/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hissuttelumeininkiä törkeää käytöstä kohtaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

telkkarissa ja muutenkin tuo johtaminen on ihan sitä sun tätä. Enpä lähtisi Deturin matkalle!

Vierailija
4/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut useamman vuoden matkaoppaana ulkomailla ja mm. Alanyassakin olen ollut yhden kesän töissä. Seuraan Matkaooppaat-ohjelmaa ja olen huomannut suuriakin eroja toiminnassa matkatoimistojen välillä (itse olin toisen matkanjärjestäjän palkkalistoilla).

Tosiasia one, että kohdepäälikkö/headrep ei yleensä tullut hotelleille mukaan, vaan opas hoiti itse kaikki selkkaukset yms. Vain erikoistapauksissa (esim. kuolemantapaus) pomo tuli paikalle, mutta muutoin hän kontrolloi "laumaansa" toimistolta käsin ja niin sen minusta pitää mennäkkin.

Terhi vaikuttaa minusta aika tylyltä aina välillä, tyyli miten hän puhuu asiakkaistaan ja epäkohtelias käytös oppaita kohtaan aina paikoitellen on antanut hänestä tällaisen kuvan, en haluaisi olla hänen alaisensa to be honest ;) Kauneus on katsojan silmissä, mutta terhinkin ihosta näkyy tuo auringon alla eläminen ja opaselämä (minun mielestäni ei kovin kaunis kasvoilta, mutta kroppa toki hänellä on hyvinkin slimmi ja sutjakka), mutta ulkonäkö oppaan työssä ei ole se tärkein, pääasia että on siisti ja asiallinen.

Kohteesta riippuu täysin, millaisia asiakkaita sinne saapuu ja toki matkanjärjestäjänkin maine/hinnat vaikuttavat asiaan. Deturilla on enemmän edullisia matkoja tarjolla jolloin asiakkaista enemmistö on ryyppääjä-rellestäjiä, firmassa, missä minä olin töissä, ei näitä rellestäjiä ihan niin paljon ollut. Kesäkohteet (kuten Kreikka, Turkki ja Bulgaria) ovat kyllä hankalia paikkoja olla töissä oppaan kannalta, koska asiakaskunta koostuu em. asiakkaista, esim. Egypti, Israel jne ovat taas asiakaskunnaltaan rauhallisia kultturimatkailijoita enimmäkseen.

Oppaista sen verran, että mielestäni suht asiallisilta tyypeiltä vaikuttavat. Tämän Sinin, jonka poikaystävä sairastaa syöpää, olisi kuitenkin kannattanut miettiä uravalintaa uudestaan siinä vaiheessa, kun mies sairastui, sillä oppaan työ on rankkaa ja jos et pysty hoitamaan omaa osuuttasi, se tarkoittaa sitä, että toiset oppaat tekevät hänenkin hommansa (ja oppaan palkoilla ei varmasti kukaan halua kauheasti tehdä muiden hommia, koska siitä ei tule minkäänlaisia korvauksia yms.). Ylipäänsä oppaaksi kannattaa lähteä sinkkuna, parisuhdeihmisen hommaa se nimittäin ei ole missään nimessä =)

Vierailija
5/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin ollut paljon Terhiä tiukempia pomoja ja itsekin esimiehenä olen vaativa. Nykyajan työmoraali kun on mitä on ja joskus oikeasti menee hermot ja tulee korotettua ääntä, kun alaiset eivät tajua, että työpäivä on 7,5 h ja jos työnantaja joskus (usein!) joustaa esim. lasten neuvolakäyntien vuoksi, niin työntekijältäkin odotetaan vastaavaa joustoa edes joskus. Ja että työmäärästä kannattaa valittaa vasta sitten, kun on edes muutaman päivän ajan tehnyt täyden työpäivän...

Vierailija
6/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kameroiden edessä?

Minulla on ainakin ollut paljon Terhiä tiukempia pomoja ja itsekin esimiehenä olen vaativa. Nykyajan työmoraali kun on mitä on ja joskus oikeasti menee hermot ja tulee korotettua ääntä, kun alaiset eivät tajua, että työpäivä on 7,5 h ja jos työnantaja joskus (usein!) joustaa esim. lasten neuvolakäyntien vuoksi, niin työntekijältäkin odotetaan vastaavaa joustoa edes joskus. Ja että työmäärästä kannattaa valittaa vasta sitten, kun on edes muutaman päivän ajan tehnyt täyden työpäivän...

Vierailija
7/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että toki esimiehen pitää olla tiukka tarpeen tullen, mutta mikäli asenne on sellainen koko ajan, niin se kertoo jo jotain esimiehestäkin.

Hyvä johtaja/esimies osaa olla tiukka, mutta tasapuolinen, osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa kritiikkiä.

Oppaan työssä esimiehen pitää tulla toimeen alaistensa kanssa myös työn ulkopuolella, koska opasporukka on ns. se perhe kohteessa. Monen erilaisen esimiehen alaisena ulkomailla oppaan töissä olleena voin sanoa, että mielestäni Terhi ei ole paras mahdollinen henkilö oppaiden kohdepäälliköksi. Suomessa esimiehenä hän voisi olla ihan ok, mutta ulkomailla ja opaspiireissä elämä ja työ on aikalailla erilaisempaa kuin täällä meillä Suomessa =)

Vierailija
8/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kohdepäällikkö + oppaat haukkuvat asiakkaita selän takana - mutta kameroiden edessä. Lisäksi toistuva kiroilu ja ala-arvoinen kielenkäyttö kuulostaa epäammattimaiselta.

Luulisi, että firma olisi antanut työntekijöilleen edes jonkinlaiset ohjeet kuvausten varalle: ei asiakkaiden haukkumista kameroiden edessä, ei kiroilua jne. Ei ole nimittäin kovin hyvää mainosta ko yritykselle.

Vierailija
9/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kohdepäällikkö + oppaat haukkuvat asiakkaita selän takana - mutta kameroiden edessä. Lisäksi toistuva kiroilu ja ala-arvoinen kielenkäyttö kuulostaa epäammattimaiselta.

Luulisi, että firma olisi antanut työntekijöilleen edes jonkinlaiset ohjeet kuvausten varalle: ei asiakkaiden haukkumista kameroiden edessä, ei kiroilua jne. Ei ole nimittäin kovin hyvää mainosta ko yritykselle.

Vierailija
10/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä itsekin ihmeissäni, että matkanjärjestäjä on ylipäänsä antanut luvan kuvata oppaittensa elämää kohteessa, koska se elämä/puheet, mikä tapahtuu toimistolla ja asiakkaiden tietämättä, ei välttämättä ole sellaista, minkä haluaisi julkisuuteen =D Mutta rahastahan näemmä nykyään tehdään mitä vain...

Itse en olisi todellakaan suostunut siihe, että työtäni ja vapaa-aikaani kuvataan, sen verran rankkaa oli meno paikoitellen ja se, mitä hankalista/noloista asiakkaista puhutaan heidän selän takana, ei ole painokelpoista ;)

Vierailija
11/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selän takana ikävästi ja se on ihan ok purkautua, mutta se, että se tulee telkkarista ulos antaa huonon kuvan Deturista... Etenkin Erjan asenne tuntuu olevan se, että "töihin on pakko tulla, vaikka ei paskan vertaa kiinnostais"

Vierailija
12/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan on se että yleensä KP.t eivät tule mukaan tälläisiin tilanteisiin ollenkaan! Ovat vain toimistolla ja "katsovat perään". Oppaat hoitavat aina suoran asiakaspalvelun! Olen siis aika vaikuttunut siitä että tuo KP lähtee oppaan mukaan tueksi paikan päälle. Oma KP.ni aikoinaan ei juuri toimistolta poistunut. Erja on muuten mielettömän hyvä opas! Entinen opas toisesta firmasta

Oma opasaikojen esimieheni ei myöskään aikoinaan toimistolta poistunut - hyvä, jos jaksoi edes sinne toimistolle kämpiltä vääntäytyä. Ihan omillaan siellä sai olla, uutenakin oppaana, ja ainoana suomalaisena.

Niinpä katson ihaillen Deturin toimintaa, kohdepäällikön mukanaoloa ja ylipäätään oppaiden asiakkaista huolehtimista. Hyvä, etteivät kädestä taluta noita örveltäjiä, että pysyvät tallessa. Kun on nähnyt muidenkin matkanjärjestäjien "kulissien takaista" toimintaa, pystyy vertailemaan. Minusta tuo sarja antaa hyvän kuvan Deturista.

Vierailija
13/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä taas päinvastoin, vaikuttavat tosi ärsyttäviltä oppailta. Ja törkeää haukkua asiakkaita kameroiden edessä. En tuon sarjan myötä ikimaailmassa matkustaisi Deturilla, en kyllä muutenkaan olisi varmaan matkustanut.

Vierailija
14/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä taas päinvastoin, vaikuttavat tosi ärsyttäviltä oppailta. Ja törkeää haukkua asiakkaita kameroiden edessä. En tuon sarjan myötä ikimaailmassa matkustaisi Deturilla, en kyllä muutenkaan olisi varmaan matkustanut.

Vierailija
15/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on dokumenttia, joten se tehdään kameran edessä.

Vierailija
16/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olen myös samaa mieltä, että ainakin sarjassa näytetyistä örveltäjistä yms. pitävät aikas hyvää huolta, meidän firmassa ei todellakaan kännääjiä hoivattu/paapottu vaan itseasiassa kovisteltiin kunnostautumaan ja sit saivat pärjätä omillaan, toki jos joutuivat pulaan tai ongelmiin, niin menimme auttamaan, mutta turhanpäiväistä hössöttelyä emme harrastaneet. Tämä vanhus, joka on sairas (ja samalla myös viinaan menevä) on myös saanut erittäin hyvää palvelua, oppaat koputtelevat oville yms. Ymmärrän tämän toki, sillä hän on sairas ja matkalla yksin, mutta silti korostaisin asiaa, jonka jouduin monesti sanomaan aika suoraan asiakkaillekkin: me oppaat emme ole täällä teidän lastenvahteja, autamme toki matkaan liittyvissä asioissa ja ongelmissa, mutta mitään 24/7 seuraneitejä me emme ole.

Se mikä ihmetyttää on se, että miksi suomalaiset Deturin oppaat huolehtivat ruotsalaisista asiakkaista? Itsekin olin firmassa töissä, missä saman firman asiakkaina oli skandeja, mutta me periaatteessa emme palvelleet heitä, ainakaan ongelmatilanteissa. Toki autoimme heitä hotellipäivystyksillä jne, mutta skandit kyllä muutoin hoitivat omat ongelma-asiakkaansa, aivan kuten me omamme. Sen ymmärrän, että pomo auttaa skandejakin, mikäli hänen vastuullaan ovat kaikki pohjoismaat, mutta suomi-oppaiden tehtävä se kaiketi ei ole... Deturin toiminnasta en kyllä tarkemmin tiedä, josko se sitten kuuluisi heidän toimenkuvaansa.

Vaikkakin minun aikanani pomo hoiti kohdetta toimistosta käsin, katson sen vain ja ainostaan hyväksi asiaksi, sillä hän luotti meihin niin, että tiesi meidän osaavan asiamme ja antoi luottamusta. ja jos ei opas yksin selviä känniasiakkaista kohteessa taikka muuten hankalista ongelma-tilanteista, kannattaa miettiä, onko tällaisesta ihmisestä oppaaksi ollenkaan!

Vierailija
17/36 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä ihmetyttää on se, että miksi suomalaiset Deturin oppaat huolehtivat ruotsalaisista asiakkaista? Itsekin olin firmassa töissä, missä saman firman asiakkaina oli skandeja, mutta me periaatteessa emme palvelleet heitä, ainakaan ongelmatilanteissa. Toki autoimme heitä hotellipäivystyksillä jne, mutta skandit kyllä muutoin hoitivat omat ongelma-asiakkaansa, aivan kuten me omamme. Sen ymmärrän, että pomo auttaa skandejakin, mikäli hänen vastuullaan ovat kaikki pohjoismaat, mutta suomi-oppaiden tehtävä se kaiketi ei ole...

ja jos ei opas yksin selviä känniasiakkaista kohteessa taikka muuten hankalista ongelma-tilanteista, kannattaa miettiä, onko tällaisesta ihmisestä oppaaksi ollenkaan!

Tuolla aiemmin kommentoin, että ihailen, miten kohdepäällikkö on mukana toiminnassa. Minä oli aikoinani töissä firmassa, jossa suomalaiset oppaat palvelivat myös skandeja. Vaikka oli kohteessa ainoa suomalainen opas, jouduin hoitamaan myös skandeja. Ja tietysti suomalaiset valittivat, kun ei opasta tapaa. No ei tapaa, kun se on hakemassa tanskalaisia lentokentältä tai vetämässä ruotsalaisten tervetulotilaisuutta tai etsimässä kadonnutta norjalaista tai rauhoittelemassa jotakuta puukon kanssa hotellin parvekkeella heiluvaa tai tai tai...

Ja kyllä, selvisin toki ongelmatilanteista ilman kohdepäällikön apuakin. Sanoin vaan mielipiteeni, että minusta on hyvä, että kohdepäällikkö on noin paljon mukana kohteen toiminnassa.

Vierailija
18/36 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kannattaa muistaa, että Terhi viime kädessä vastaa pomoilleen, jos valituksia tulee. Hänen tehtävänsä on kuten kaikkien pomojen: pitää huolta siitä, että homma toimii. Nuoret kokemattomat työntekijät jotka vaihtuvat usein, eivät ole helpoimmasta päästä. Itse pomon hommissa olevana olen seurannut ihaillen Terhin suoraan tapaan tuoda asiat esille, puuttua asioihin heti ja antaa palautetta. Hän myös on työssä itse mukana jatkuvasti, joten ei vaan valkokaulustyöläisenä pöydän takaa oppaita neuvoen. Minusta hän laittaa itsensä täysillä likoon! Mutta niinhän se on, että kukaan ei voi kaikkia miellyttää. Ei myöskään Terhin tapa pomona...

Vierailija
19/36 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se onkin ex-missintekele :D

Vierailija
20/36 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hassulta kuin kuulostaakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme