Kondomit ja kestovaipat eivät innosta
Kondomit ja kestovaipat ovat äitiyspakkauksen vähiten tarpeelliset tuotteet, selviää Kelan juuri julkaistusta kyselytutkimuksesta. Viime vuoden pakkauksen tarpeellisimmiksi tuotteiksi arvioitiin makuupussi, ulkohaalarit ja bodyt.
Tarvitaanko äitiyspakkauksessa kondomeja? Entä kestovaippoja?
Miten uudistaisit pakkausta?
Kommentit (115)
ainakaan meillä ei ole kondomeja, kestovaippoja ja liukuvoidetta tarvittu! tuttikuumemittari voisi olla hyvä, kaikki ei varmaan edes tiedä että sellaisiakin löytyy nykyisin..
Kondomit ja kestot on tosi ok, vaikka meillä kondomit käyttämättä jäivätkin. Odotamme jo seuraavaa pilttiä talouteen.
Pakkauksen isot vaatteet ovat melko turhia, varsinkin isot potkuhousut!!! En tiedä ketään joka olisi niitä käyttänyt. Itse odotin että sieltä olisi löytynyt niinsanottuja ensivaatteita. Puolipotkarit olivat tudella hyviä ja paljon käytössä. Uudelle tulokkaalle en pakkausta ottanut, vaan hankin peiton ja makuupussin käytettynä.
Minä taas olin täysin tyytyväinen pakkauksen sisältöön. Täällä moni näyttää saaneen lapsensa jo vähän aiemmin, kun pakkaukseen kaivataan esim. collegepukua, joka siinä on jo tovin ollut, tai enemmän kestovaippoja, joita ainakin 2008 oli kolme kappaletta + 2 kuorta, ja kyllä niillä pääsi jo alkuun.
Mun poika kasvoi nopeasti, ja pienet ensivaatteet ois menneet päälle ehkä viikon. Isoista vaatteista voi aina kääriä hihoja ja lahkeita, mut liian pieniä ei saa mitenkään sopiviksi. Potkuhousut on mun mielestä tosi hyvät, kun lapsi jo liikkuu niin paljon, että muuten on housut rullautuneet massun alle ja paita kainaloihin. Ei mua ainakaan kotioloissa ihan ensimmäisenä mietitytä, onko vauva trendikäs. Mikä toimii, on hyvä.
Talvihaalari menee nyt juuri ihan passelisti, oon siihen tyytyväinen. Ja kondomeihin myös; ei meillä ainakaan suunniteltu etukäteen, milloin ekan kerran harrastettais seksiä, vaan kyllä se hetki tuli spontaanisti ja nopsemmin kuin ennen synnytystä kuvittelin.
Kestovaippailu on jokaisen oma valinta, joten jättäisin kestovaipat pois äitiyspakkauksesta ja laittaisin sen tilalle esim. pari bodyä lisää.
Oikeat paidat parempia mielestäni. Ja kestovaipat on hyää juttu, saapa kaikki kokeillä. Toivoittavasti hankkisi lisääkin. Lisätietona voisi olla tietoa lisää kestovaipoista mm. nettiosoite tietosivulle.
Ympäristöä huomioivaa, laadukasta, kotimaista!
Ja niitä kankaisia liivinsuojia minulla oli jo 15 vuotta sitten esikoista odottaessani. Silloin ei pakkauksessa onneksi olut vielä bodyjä.
Meillä ei myöskään kestovaippoja käytetty. Ja kuten aiemmin oli kirjoitettu, että rahantuhlaustahan se on, kun pienelle marginaalille on tuotteita..
Kondomeista ehdittiin käyttämään yksi ennen hormonaalisen ehkäisyn hankintaa, joten turhia nekin meidän perheessä.
Erityisesti mua on harmittanut tuo toppapuku. Ekana talvena oli aivan liian iso (lapsi syntyi helmikuussa) ja nyt on jo ihan turha kun tuo rymyää tuolla pihalla minkä ehtii... Mutta, me saatiinkin vuoden 2007 pakkaus kun alkuvuonna lapsi syntyi.
Makuupussi on ollut todella hyvä! Edelleen käytössä, samoin liinavaatteet ja peitto.
vieläkö pakkauksista löytyy liukuvoide? Se on kaikista turhakkeista pahin, viestii saajalle että jos ei synnytyksen jälkeen seksi kiinnosta, ei muuta kuin liukkari kehiin ja munaa mekkoon.... yäk...
Ei se nyt ihan noin mene. Imetyksen aikaan limakalvot on melko kuivat ja liukkari on tarpeeseen. Kaikilla ei ole noin tiukkapipoinen käsitys seksistä. Ihme että teillä on lapsia lainkaan.
Kestovaipat oli meille todellakin turhat. Kestovaippailijoita on kumminkin aika pieni osa niin en ymmärrä miksi pakkaukseen laitetaan sellaienen tavara, joka lähes takuuvarmasti jää käyttämättä 2/3 perheistä.
Ja toisaalta ne, ketkä haluavat käyttää kestovaippoja ostelevat vaippoja muutenkin eli ei siitä yhdestä vaipasta kamalasti ole apua heillekään.
Rahan tuhlausta sanon minä!
Toisaalta toppapukukin on ihan turha.
Meillä vauva syntyi talvella eli ekana talvena puku oli auttamattomasti liian iso. Toisena talvena puku oli meidän pienelle lapselle sopiva, mutta 1v, kumminkin rymyää ja istuu lumessa jo sen verran, että ei ihan pelkkä puuvillakankainen puku ole se paras mahdollinen.
Ja lapsen ikätovereille oli kaikille muille jäänyt puku toiseksi talveksi jo liian pieneksi. Eli käyttämättä jäivät ne puvut.
Ehkei ehkäisy ole heti mielessä kun pakkaus tulee kotiin koska laskettuun aikaan on vielä aikaa ja heti synnytyksen jälkeen ei seksi ole mielessä. Mutta ehdottomasn tarpeellisia kun aika taas koittaa. Eli ei missään mielessä turhia.
Kestovaiapt on turhia niille jotka eivät niitä käytä mutta ne voi myös lahjoittaa niitä tarvitseville äideille.
Kokonaisuudessaan oikein hyviä tarvikkeita.
Olisi mielenkiintoista tietää miksi minipillerit eivät sopineet? Itselleni ne ovat ainoat mitkä ovat sopineet...
Löysin muutaman vuoden takaiset äp-kondomit juuri kaapin perältä, olivat menneet vanhaksi viime vuonna... Jätteeksi siis menivät.
Aika harva vakiintunut pari käyttää kondomia ehkäisynä. Ja tuo on vähän sellainen tarvike, ettei oikein kehtaa kellekään lahjoittaakaan, vaikka tietää että jää itsellä käyttämättä ;)
meillä jäi kans kestot ku väsytti synnytyksen jälkeinen aika niin ei jaksanu kokeilla myöhemmin olivat liian pieniä. aivan älytön idea toi naisten kondomi! normit kyl käytettiin tulehdusriskin vuoksi.
Toi oli hyvä idea et ois kahden kokoista toppapukua! vaikka meillä juuri sopiva kun syksylapsi oli yli 4,5kg. Iloinen yllätys oli neutraali puvunväri!
Gollegepuku todella vanhanaikainen ja myös toppalakki on ihan kamala ja epäkäytännöllinen.
potkarit voisi olla pienemmät.
Uudistuksena voi olla nykyaikainen gollegepuku ja toppalakki. pienet puuvillalapaset kun vasta syntyneet tahtoo raapia kasvoja. toiset liinavaatteet ja kosteussuoja. zinkkivoide tai bebanthen ois hyvä olla punoituksenhoitovoiteena!
Suurkiitokset kuitenkin pakkauksen suunnittelijoille, että olette ajatelleet pakkauksen vaatteiden värejä sellaisiksi et ne sopivat molemmille.
Kondomit puolestaan on sellainen tuote, jota aikuiset ihmiset osaa itsekin ostaa kaupasta, kun niitä tarvivat. Plus että "se" ei ole ihan ensimmäisenä mielessä synnäriltä palatessa :)
Uudistaisin pakkausta siihen suuntaan, että suosittaisiin kotimaisia ja mahdollisesti myös ympäristöasiat huomioon ottavia tuotteita. Mielestäni pakkauksessa voisi keskittyä pienimpiin vaatekokoihin. Meillä on molemmilla kerroilla jääneet lähes käyttämättä isommat vaatekoot, kun lapsille on ehtinyt muotoutua jo oma "tyyli".
Tämä palsta tökkii ihan jumalattomasti, pankaa nyt jo homma kuntoon tai ainakin infotkaa, miksi tökkii KOKO AJAN.
Meillä ei ainakaan ollut mielessä hankkia heti toista lasta. Imettäessä ei kaikki hormonaalinen ehkäisy käy, ja minipillerireseptinkin sain vasta jälkitarkastuksessa 8 viikkoa synnytyksestä ja kyllä meillä jo sitä ennen ruvettiin petipuuhiin, ei toki heti mutta ehkä joku 4 viikkoa synnytyksen jälkeen. No, ne minipillerit ei sitten mulle sopineet, joten imetysaika käytettiin kondomia.
Musta se kestovaippa on hyvä, että jokainen voisi kokeilla, minkälaista sitä on käyttää. Yksikin kestovaippa päivässä on 365 kertakäyttövaipaa vähemmän vuodessa : )
Moni luottaa väsymykseen ja imetykseen ja huomaakin olevansa 'liian pian' uudelleen raskaana. Äskettäin oli sanomalehdessä juttua siitä, kuinka yhä suurempi osa aborteista tehdään yksilapsisille äideille, jotka eivät halua heti uuttaa vauvaa.
Meidän perheessä kokonaan käyttämättä jäivät perinteiset potkuhousut. Puolipotkarit ajavat saman asian ja ovat vielä helpommat riisua ja pukea. Lisäksi pakkauksen potkuhousut olivat hervottoman kokoisia - niin isolle vauvalle ainakin minä haluan pukea jo ihan muuta kuin vastasyntyneen vaatteita..
harvempi vaakintunut pari käyttää ehkäisynä kondomia. Senpä takia on hyvä, että niitä se 5kpl äitiyspakkauksessa on, kun ei tosiaan löydy joka parilta yleensä kotoa ja enne jälkitarkastusta ei tosiaan ole mitään muuta ehkäisyä käytössä.
Abortteja pienten vauvojen äideille tehdään jo nyt liikaa. Äitiyspakkauksen kondomit estävät varmasti monta niistä.
en nyt ihan koko ketjus lukenut mutta olenko tosiaan ainoa jonka mielestä turhinta pakkauksessa on ne halvatun parisuhdeoppaat..
ja villapuku olis kyllä jees lisä:)
et neuvolassa sanottiin ettei jälkivuoto oo este yhdynnöille ku vaan käyttää kondomia... Mulle tehtiin episiotomia ja se oli este ettei voinu harrastaa seksiä ennen ku parani,muttei siltikää menny ku reilu kuukausi synnytyksestä et päästiin niihin puuhiin. Haluja ja himoja ois kyllä ollu aiemminki....