Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaana ja alavatsa kovettuu :O

Vierailija
03.02.2010 |

elikkä siis pari kertaa päivässä tulee sellainen että alavatsassa olis hirvee painon tunne ja alavatsa kovettuu.. viikkoja 23 vasta. ei oikeen sumppareilta tunnu, ja myös ulostamisen kanssa ollu hieman ongelmia. ei tule ulos kuin ns pintakakka mutta tuntuu että joka kerran jälkeen sinne suoli jää täydeksi, kovasti yritän aina työntää loputkin ulos mutta mitään ei tule. onko mulla nyt siis jotai suolenpullistumaa vai kohdussa jotai vikaa? vai mitä ihmettä nyt on. aioin kyllä ens maanantaina ottaa asian puheeksi äitipolilla, mutta olis kiva kuulla onko KELLÄÄN ollut samaa

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovettuminen on supistelua ja noilla viikoilla tuollaiset kivuttomat harjoitussupistukset on ihan normaaleja, kuuluvat asiaan.

ummetus on myös monen odottajan vaivana. Kokeile syödä luumuja, juo tarpeeksi ja tarvittaessa osta apteekista jotain raskaana olevalle sopivaa laksatiivia (esim duphalac)

Eli en usko sinulla olevan mitään suolenpullistumaa tai muuta vikaa :) Ihan normi tiineysvaivaa.

Vierailija
2/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vkolla 23-24 muutaman kerran viikossa tollasta että koko maha meni kivikovaksi ja oli ahdistava tunne hetken aikaa. Sit maha meni taas pehmoiseksi, sitä kesti ehkä 5-10min.

Luulen, että on vaan harjoitussupistuksia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestä ku sen muutaman minuuttia, ja sitte häviää, tutnuu ilkeeltä kylläkin ku se tuntuu siltä kun joku painaisi alavatsan kasaan ja menee aivan kovaksi, mutta kipuja tosiaan siihen ei liity,ensimmäinen raskaus menossa niin kaikki tuntuu niin kovin pelottavalta ja oudolta. ja tosiaan kun ton ulostamisen kanssakin on hieman ongelmaa niin ajattelin heti että on suolet solmussa tai jotai muuta :D ku ei mulla sellasta kunnon ummetusta ainakaan ole kun tosiaaan se pintakakka tulee ulos mutta sitten jää sellainen tunne että täynnä on vieläkin

Vierailija
4/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu se vaan harjoittelee, ei sen kuulukaan (vielä) sattua.

Ja ummetus on ihan tavallinen vaiva raskaana, syö kuituja ja juo paljon vettä. Ja jos kerran "pintakakka" (mitä ihmettä sekin on) kerran tulee, niin hyvä on.

Vierailija
5/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin kyselen tätä hassua rutistusta alavatsassa, olen viikolla 17+5 niin onko noi supistelut ok?

neuvola loppu viikolla, mut kysyn nyt kun täällä ollaan =)

Vierailija
6/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei kyseessä oiken voi olla ummetus kun joka pvä kuitenkin suolesta (aamuisin) jotai tulee ulos, mutta tunne että suoli ei tyhjene kuitenkin jää. pelottaa todella että kaikki ei ole kohdallaan.. :/

Vierailija
7/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei kyseessä oiken voi olla ummetus kun joka pvä kuitenkin suolesta (aamuisin) jotai tulee ulos, mutta tunne että suoli ei tyhjene kuitenkin jää. pelottaa todella että kaikki ei ole kohdallaan.. :/

Turha olla huolissaan, oikeasti :).

Mulla alko noi harjoitussupistukset jossain rv 17-18, alkuun reippailla lenkeillä ja nyt rv29 pienemmästäkin fyysisestä ponnistelusta. Välillä ovat kokonaan poissa pidemmän aikaa ja sitten taas vaikkapa tänään aamulenkillä supisteli jatkuvasti. Eli nimenomaan sellanen paineen tunne ja kovuus siellä alavatsalla, vähän epämiellyttävää mutta ei kivuliasta. Sekä lääkärin, terkkarin että fysioterapeutin suusta olen kuullut että täysin normaalia ja suorastaan hyväkin että kohtu treenailee. Rv 24 oli sisätutkimus eikä sillä osastolla ollut vielä mitään muutosta tapahtunut noista harkkasupistuksista huolimatta. Huolissaan pitää olla sitten jos supistukset muuttuu selvästi kivuliaiksi tai tulee verenvuotoa.

Vierailija
8/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä tai kerran viikossa, vähän vaihtelee. Nyt viikko 31 ja ei ne supparit oo tehny mitään kohdunkaulalle, just kävin tarkistuttaas. Kuulemma ne ei oo vaarallisia jos ne ei satu, sanoo terkka.

Vierailija
9/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans ollu ajoittaista ongelmaa tuon kakkeli-asian kanssa. Saattaa olla viikonkin sellanen olo, että on kova hätä, mut sit ei kuitenkaan yhtä papanaa enempää saa punnattua pihalle ja aina jää se tunne, et olis lisääki tulossa. Mietein alussa, että jos nää on sitten niitä kuuluisia peräpukamia,jotka siellä painaa jonnekin, mut tää tunne lähti lopulta laukeemaan sillä, kun lisäsin veden juontia. Eli kai tuokin ihan normaalia on, taitaa johtua suolen kuivuudesta tms.. näin mä sen ainakin tulkitsisin:)

Vierailija
10/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti painetta tuntuu vaikkei välttämättä kipua, niin ois hyvä tarkistuttaa tilanne. Sittenpähän tietää onko syytä huoleen. Jos ne ei tee mitään, ei syytä huoleen, mutta en ihan tuudittautuisi siihen että kaikki vakuuttelee että ihan normaalia.

Itselläni tuon tyyppistä supistelua, ei kipua ja viikolla 26 olikin kiinni olevaa kohdunkaulakanavaa enää 1,5 cm ja monta viikkoa piti vain levätä osastolla.

päivässä tai kerran viikossa, vähän vaihtelee. Nyt viikko 31 ja ei ne supparit oo tehny mitään kohdunkaulalle, just kävin tarkistuttaas. Kuulemma ne ei oo vaarallisia jos ne ei satu, sanoo terkka.

Vierailija
11/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla siis miten paljon noita? Kuinka usein ja oliko levossa vai pelkästään rasituksessa?

kovasti painetta tuntuu vaikkei välttämättä kipua, niin ois hyvä tarkistuttaa tilanne. Sittenpähän tietää onko syytä huoleen. Jos ne ei tee mitään, ei syytä huoleen, mutta en ihan tuudittautuisi siihen että kaikki vakuuttelee että ihan normaalia. Itselläni tuon tyyppistä supistelua, ei kipua ja viikolla 26 olikin kiinni olevaa kohdunkaulakanavaa enää 1,5 cm ja monta viikkoa piti vain levätä osastolla.

Vierailija
12/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei mitään hengenhätää, eli voit ihan hyvin odottaa seuraavaan neuvolaan tai sitten soittaa huomenissa ja kysyä. Tuskin teke mitään, mutta voi vähän avata ja se on hyvä tietää niin osaa sitten ottaa levon kannalta lopun raskautta. :) Mulla supisteli viikosta 16+ asti, mut vauva syntyi 40+3. Olin kuitenkin liikuntakiellossa viikolta 29 asti ja viikolla 33 pari päivää osastolla levossa. Mutta sen todellakin huomaa jos alkaa vakavat paikat, ja tuommoiset kiristyksen tunteet on tavallisia jos ei toivottaviakin. :)

Vierailija
13/19 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

supisteluiden kanssa kannattaa olla kuitenkin aika varovainen, varsinkin kun ensimmäistä odottaa. En halua mitenkään pelotella, mutta joskus jollakin on ne ei kivuliaatkin avanneet kohdun suuta. Mutta jos niitä ei kauheen usein tule, niin ei mitään hätää! Itselläni on kaikista lapsista alkanut supistelut jo tosi aikasin... Nuorimmasta tais viikkoja olla vaan 15... Mutta silti kukaan lapsista ei ole itsekseen lähtenyt syntymään. Mä oon ollu täydellisessä vuodelevossakin, kun niin kovasti supisteli! Mulla oli kyllä kivuliaita useimmat...

Vierailija
14/19 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi olla muutamia peräkkäin ja sitten loppuivat. Välillä lähes koko ajan pientä kireyttä alavatsalla.

Sulla siis miten paljon noita? Kuinka usein ja oliko levossa vai pelkästään rasituksessa?

kovasti painetta tuntuu vaikkei välttämättä kipua, niin ois hyvä tarkistuttaa tilanne. Sittenpähän tietää onko syytä huoleen. Jos ne ei tee mitään, ei syytä huoleen, mutta en ihan tuudittautuisi siihen että kaikki vakuuttelee että ihan normaalia. Itselläni tuon tyyppistä supistelua, ei kipua ja viikolla 26 olikin kiinni olevaa kohdunkaulakanavaa enää 1,5 cm ja monta viikkoa piti vain levätä osastolla.

Vierailija
15/19 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt rv 33. neuvolassa käskivät vain seuraamaan, jos tulee kipuja tai verta ni sit kannattaa olla huolissaan, muuten on ihan normaalia. tarkistivat sit kuitenkin vielä alakerran, et onko supistukset tehny tuhojaan ja tuloksena oli se, ettei sieltä vielä ketään oo pihalle tulossa.

nyt oon huomannu, et kun saa orgasmin ni supistelee ihan samalla tavalla.

Vierailija
16/19 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viikkoja 21 ja tulin nettiin äsken juuri saman asian vuoksi eli pari kertaa päivässä kovettuu alavatsa ja se on tosi ilkee tunne,mutta se on tosiaan ihan kivutonta.Sama ongelma myös vatsan toiminnan kanssa.

Vierailija
17/19 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne on tulleen aina rasituksessa, levossa ei koskaan. Nyt parina aamuna aamulenkillä on supistanut jatkuvasti, tai siis loppuu jos pysähtyy mutta liikkeellä ollessa melkein koko ajan. Tota olen nyt vähän miettinyt että onko jo liikaa. Iltalenkillä sitten taas ei mitään. Rv24 oli tosiaan kaikki ihan ok sisätutkimuksessa, ja nyt 29+4. Tarttee varmaan ensi viikolla neuvolassa puhua että olisiko hyvä tarkistaa tilanne.

Aluks viikolta 15-16 vain rasituksessa kiristelyä, viikolta 22-23 myös levossa. Saattoi olla muutamia peräkkäin ja sitten loppuivat. Välillä lähes koko ajan pientä kireyttä alavatsalla.

Vierailija
18/19 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niiden lisäksi ihan tavallista raskauteen liittyvää ummetusta (ummetus ei meinaa sitä, ettei kakkaa tule ollenkaan, vaan se voi olla juuri tuollaista kuin kuvailet); eivät liity toisiinsa.

Vierailija
19/19 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittäin apteekista saatavaa vatsan toimintaa tasapainottavaa kuituvalmistetta minkä voi sekottaa esim mehuun. autta huomattavasti ulosteen koostumukseen.