Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

eikö epileptikko voi tehdä töitä??

Vierailija
02.02.2010 |

Tuttavani on päälle 20-vuotiaana päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, jota ihmettelen.

Sairastaa siis epilepsiaa.

Mutta eikö epileptikko muka voi tehdä minkäänlaista työtä?? Silti voi lapsen kanssa kuitenkin kotona olla ja häntä normaalisti yksinään kasvattaa. Jos kerran pystyy siihen, niin miksei pystyisi töihin?

Hehkuttaa monesti esim. facebookissa miten kivaa on, kun ei tarvitse tehdä töitä...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on epilepsia mitä äidillä tai isällä. Vanhemman kuuluu olla lapselle tuki ja turva.. Siinä se perusturvallisuus järkkyy kun on yksin äidin kanssa kotona (alakouluikäisenä) niin yhtä äkkiä äiti kaatuu maahan alkaa kouristella, silmät kääntyvät ja suu vaahtoaa.

Tilanne olisi todella eri jos kohtauksen saaja olisi ollut sisarus ja äiti olisi rauhallisesti hoitanut tilanteen. Kyllä meilläkin isä otti asian rauhallisesti, mutta voin sanoa, ettei ollut kiva kun kohtaus yllätti silloin kun olin äidin ja pienempien sisarusten kanssa kotona..

terv. 18

Vierailija
22/29 |
23.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai toisella nimityksellä kellä on epilepsia niin niitä syrjittää. Itelläkin On sama tauti mut hyvää joulua ja uuttavuotta mukavia päiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on epilepsia mitä äidillä tai isällä. Vanhemman kuuluu olla lapselle tuki ja turva.. Siinä se perusturvallisuus järkkyy kun on yksin äidin kanssa kotona (alakouluikäisenä) niin yhtä äkkiä äiti kaatuu maahan alkaa kouristella, silmät kääntyvät ja suu vaahtoaa. Tilanne olisi todella eri jos kohtauksen saaja olisi ollut sisarus ja äiti olisi rauhallisesti hoitanut tilanteen. Kyllä meilläkin isä otti asian rauhallisesti, mutta voin sanoa, ettei ollut kiva kun kohtaus yllätti silloin kun olin äidin ja pienempien sisarusten kanssa kotona.. terv. 18

Olen itse nuori epileptikko nainen.. Ja kyllä, haluan jonain päivänä lapsia. Miten siis on, enkö saa hankkia niitä? Koska sehän on sanomattakin selvää ettei mieheni pystyisi olemaan minun ja lasten kanssa 24 vuorokaudessa vuodet läpeensä...

Ja kyllä, minä saan juuri noita kouristuskohtauksia, en mitään pieniä poissaolokohtauksia. No ehkä minä sitten olen helvetin huono ihminen kun edes haaveilen lapsesta, sehän on epileptikolta kielletty, lapsihan voi vaikka traumatisoitua, eikö niin??

Että miten on hitto vieköön, otetaanko pakkosteriloinnit käyttöön taas, niinkuin natsisaksassa tehtiin, ettei vaan yhtäkään lasta synny kenellekään epileptikolle?!

Vierailija
24/29 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on epilepsia mitä äidillä tai isällä. Vanhemman kuuluu olla lapselle tuki ja turva.. Siinä se perusturvallisuus järkkyy kun on yksin äidin kanssa kotona (alakouluikäisenä) niin yhtä äkkiä äiti kaatuu maahan alkaa kouristella, silmät kääntyvät ja suu vaahtoaa. Tilanne olisi todella eri jos kohtauksen saaja olisi ollut sisarus ja äiti olisi rauhallisesti hoitanut tilanteen. Kyllä meilläkin isä otti asian rauhallisesti, mutta voin sanoa, ettei ollut kiva kun kohtaus yllätti silloin kun olin äidin ja pienempien sisarusten kanssa kotona.. terv. 18

Olen itse nuori epileptikko nainen.. Ja kyllä, haluan jonain päivänä lapsia. Miten siis on, enkö saa hankkia niitä? Koska sehän on sanomattakin selvää ettei mieheni pystyisi olemaan minun ja lasten kanssa 24 vuorokaudessa vuodet läpeensä... Ja kyllä, minä saan juuri noita kouristuskohtauksia, en mitään pieniä poissaolokohtauksia. No ehkä minä sitten olen helvetin huono ihminen kun edes haaveilen lapsesta, sehän on epileptikolta kielletty, lapsihan voi vaikka traumatisoitua, eikö niin?? Että miten on hitto vieköön, otetaanko pakkosteriloinnit käyttöön taas, niinkuin natsisaksassa tehtiin, ettei vaan yhtäkään lasta synny kenellekään epileptikolle?!

t. epileptikon läheinen

Vierailija
25/29 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan vaikeahoitoista epilepsiaa, työskentelen toimistosihteerinä. Vielä etsitään mahdollisuutta leikkaukseen, mutta se on ilmeisesti aika minimaalinen. Lapsen hankintakin niin ja näin...

Epilepsioita on erilaisia, kaikki eivät esimerkiksi saa niitä kuuluisia ja paljon vaarallisempia kouristuskohtauksia. Minä olen heistä eräs esimerkki, siksi en varmaan olekaan työkyvytön. työkyvyttömyyseläkkeelle. En saisi edes pitkää sairaslomaa, jonka perusteeksi kerrottaisiin hetkellinen työkyvyttömyys.

Vierailija
26/29 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiseen aikaan epilepsia oli avioeste, eli sitä sairastava ei saanut mennä naimisiin. Siihen aikaan kun oli perusoletus se, että lapsia tehdään vasta sitten kun ollaan naimisissa. Parisuhde ei siis ollut kielletty, mutta lastenteko oli.

Silloin oletettiin epilepsian periytyvän eikä varsinaisesti ajateltu sitä, pystyykö epileptiko huolehtimaan lapsestaan.

Me ulkopuoliset emme kuitenkaan tiedä, mitä sen epilepsia(?)-diagnoosin takana on. Voi olla jotain muuta sellaista, joka todellakin estää työnteon.

Epilepsiaan sairastuneen ammatinvaihdon kustantaa Kela, jos ei voi tehdä entistä työtään. Tosin fysiikan ja matematiikan opettajalle luulisi sellaistakin työtä löytyvän, jossa ei tarvitse vaarallisia kokeita tehdä. Eläke ei kuitenkaan ole ensisijainen vaihtoehto, jos kohtauksia ei tule jatkuvasti.

Kyllä, minäkin tiedän epilepsian vuoksi eläkkeellä olleen äidin. Ainoa ihminen, jonka tiedän myöhemmin kuolleen epilepsiakohtaukseen, lapsi oli silloin jo kouluiässä.

Vierailija
27/29 |
13.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että kemian labratöissä voidaan käyttää vaarallisia aineita, jopa myrkkyjä. Titrauksissa on käsitellään vahvojankin happoja.

siis miksi kemia + fysiikka vaarallisia heille??

Tosin, onko labrahommia yläkoulusssa? Vähän epäilen. Mutta amk:ssa on ja voi olla lukiossakin.

Vanha ketju mutta ei aihe

..Tietääkseni työskentelen kemian laboratoriossa vaikka sairastan epilepsiaa :D

Erikoista jos opettamisenkin estänyt kokonaan, mainittavan vaarallisia aineita tuskin on kouluissa.

Vierailija
28/29 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu epilepsiasta, voiko epileptikko olla töissä vai ei. Olen epileptikko ja ollut noin 35 vuotta päätoimisesti töissä ja yli neljä vuotta sivutoimisesti. Edellytys on, että lääkitys toimii ja elää mahdollisimmn säännöllistä elämää.

Vierailija
29/29 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä vielä kovin monta vuosikymmentä ole, kun epilepsia oli avioeste. Siihen aikaan ajateltiin, että ei lapsia synny kuin avioliitossa. Epilepsian siis ajateltiin periytyvän, mutta onhan se syy tuokin, että ei kykenisi hoitamaan lapsiaan.

Sinulle ei ole kerrottu ihan kaikkea hänen sairauksistaan. Pelkkä epilepsia ei riitä eläkkeeseen, jos ei ole niin vaikeahoitoinen, että täytyy syödä kourallinen lääkkeitä joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi