Menettekö aina lääkäriin korvatulehduksen vuoksi?
6-vuotiaalla korvatulehdus ja vastustaa kovasti lääkäriin menoa..ajattelin koittaa meneekö ilman antibiootteja ohi? Onko jollakulla mennyt vai haetteko aina lääkkeet?
Kommentit (36)
kysyin KNK-erikoislääkäriltä asiaa, että voiko tulehdukset mennä itsestään ohi ja hän sanoi että ei voi. Esim. jos jonkun tilaston mukaan sanotaan että 70% korvatulehduksista menee itsestän ohi niin ne ovat juuri niitä väärin diagnosoituja korvatulehduksia. Oikea korvatulehdus tarvitsee antibiootin parantuakseen. Esimerkkinä: Vein neljävuotiasta lastani tk:n päivystykseen keskellä yötä kun lapsi huusi korvaansa. Olin ihan varma, että lääkäri antaa antibiootin ja saadaan yö nukuttua. Lääkäri totesi ettei ole tulehdusta joten voitte lähteä kotiin. Olin ihan hölmistynyt ja seuraavana aamuna vein poikani yksityiselle korvalääkärille ja hän sanoi, että molemmat korvat ovat pahasti tulehtuneet. Minä ainakin vien aina kun sattuu korvaan tai kuume jatkuu muutaman päivän nuhan kanssa. Turhaan lasta kiusaa jos on korvissa tulehdus niin ei tarvi tautia pitkittää.
tarvittaisi antibiootteja, niitä kirjoitetaan Suomessa aivan liikaa. Punoittava korvakäytävä ei tarkoita välikorvantulehdusta, vaikka se valitettavasti liian usein niin tulkitaan. Miten olet diagnosoinut korvatulehduksen lapsellasi, onko korva ainoastaan kipeä, vai valuuko sieltä myös märkää? Onko muita oireita? Onko kuumetta?
Punoittava korvakäytävä? Märkää???
T. lastenlääkäri
Esimerkkinä: Vein neljävuotiasta lastani tk:n päivystykseen keskellä yötä kun lapsi huusi korvaansa. Olin ihan varma, että lääkäri antaa antibiootin ja saadaan yö nukuttua.
Antibiootti alkaa kuitenkin vaikuttaa kipuun ja tulehdukseen vasta parin päivän päästä, miksi ihmeessä piti lähteä yöllä? Eikä esim. antaa kotona kipulääkettä? Meillä ei edes oteta mitään korvatulehdusepäilyjä yöpäivystykseen.
T. samainen lääkäri
korvalääkärin mikroskooppi = se iso jalallinen laite. Tästä syystä terveyskeskuksissa nämä korvatulehdusdiagnoosit ovat aika usein vähän mutu-diagnooseja.
kysyin KNK-erikoislääkäriltä asiaa, että voiko tulehdukset mennä itsestään ohi ja hän sanoi että ei voi. Esim. jos jonkun tilaston mukaan sanotaan että 70% korvatulehduksista menee itsestän ohi niin ne ovat juuri niitä väärin diagnosoituja korvatulehduksia. Oikea korvatulehdus tarvitsee antibiootin parantuakseen. Esimerkkinä: Vein neljävuotiasta lastani tk:n päivystykseen keskellä yötä kun lapsi huusi korvaansa. Olin ihan varma, että lääkäri antaa antibiootin ja saadaan yö nukuttua. Lääkäri totesi ettei ole tulehdusta joten voitte lähteä kotiin. Olin ihan hölmistynyt ja seuraavana aamuna vein poikani yksityiselle korvalääkärille ja hän sanoi, että molemmat korvat ovat pahasti tulehtuneet. Minä ainakin vien aina kun sattuu korvaan tai kuume jatkuu muutaman päivän nuhan kanssa. Turhaan lasta kiusaa jos on korvissa tulehdus niin ei tarvi tautia pitkittää.
ei täälläkään mielellään korvakipulapsia oteta keskellä yötä tk-päivystykseen. kipulääkkeellä pärjää kyllä aamuun.
kyllä sen kunnon kipulääkkeellä, esim. naprokseenilla helpottuu niin että seuraavaan päivään pärjää.
25
Mulla on niin huonoja kokemuksia tk:n yleislääkäreistä korvien suhteen, ettei ole tosikaan. Yksikin väitti lapsen korvan jo täysin parantuneen, mutta kun näin laitteen jolla korvaan katsotaan, kun hän otti sen lapseni korvasta tiesin, ettei hän edes nähnyt korvaan. Koko laite (mikä ihme sen nimi nyt onkaan? korvalamppu?) oli ihan vaikussa "päästään".
Samana iltana korvalääkäri totesi liimakorvan :(
Ja kyllä, jos antibiootti on oikea korvassa olevalle bakteerille, saattaa vaikutus alkaa heti ensimmäisen annoksen jälkeenkin. Kokemusta on kolmesta korvakierteisestä lapsesta.
Älkää pelleilkö lastenne korvien takia, siinä saattaa mennä kuulo!
joo olen todella se tyhmä äiti joka vei lapsen päivystykseen...ja pääsin jopa lääkärin huoneeseen asti ;) jutun pointtina ei ollut kuitenkaan toi vaan se miten ammattitaidottomia osa lääkäreistä on kun tutkivat lapsen korvia. Tk lääkäri pyysi laittamaan lapsen korvaan rasvaa koska korvassa oli kuivaa vaikkua. Diagnoosina oli silloin: ärtynyt korvakäytävä. Kysyin seuraavana päivänä KNK-lääkäriltä mikä on tälläinen dg? Sellaista ei ole olemassakaan, hän totesi.
Mutta ehkäpä tästäkin viestistä voi tämä nimim. "lastelääkäri" jonkun lauseen lainata ja taas vääntää sonnaksi. Nämä ovat kuitenkin minun kokemuksiani niinkuin teillä kaikilla muillakin on omansa.
tarvittaisi antibiootteja, niitä kirjoitetaan Suomessa aivan liikaa. Punoittava korvakäytävä ei tarkoita välikorvantulehdusta, vaikka se valitettavasti liian usein niin tulkitaan. Miten olet diagnosoinut korvatulehduksen lapsellasi, onko korva ainoastaan kipeä, vai valuuko sieltä myös märkää? Onko muita oireita? Onko kuumetta?
Punoittava korvakäytävä? Märkää???
T. lastenlääkäri
Etkö ole nähnyt punoittavaa korvakäytävää, jos lääkäri kerta olet? Joskus voi myös märkää valua, etkö sitä vielä ole oppinut?
3 lasta ja kenelläkään ei ole korva ilman kuuria parantunut,joskus on sanottu että vähän punoittaa ei anneta kuuria ja parin päivän päästä mahtitulehdus korvassa:(johon syöty sitten useampi kuuri.Yölä en päivystykseen kyllä lähde vaan lääkkeen avulla sinnitelty aamuun
vain, jos tärykalvo on ehtinyt puhkeamaan itsekseen. Itse ulkokorvan käytävästä märkää ei valu. Jos tärykalvo puhkeaa, on suositeltavaa että märkä imetään lääkärissä pois, jotta se ei aiheuta lisäongelmia. Ja tiedoksi, että ennen tärykalvon puhkeamista kivut ovat jo todella sietämättömät. Tosin puhkeamisen jälkeen kipukin loppuu, kun paine korvassa vapautuu.
a) lapsella ole tuubeja, jota kautta märkä valuu pois välikorvasta
b) tärykalvo on perforoitunut
Esimerkkinä: Vein neljävuotiasta lastani tk:n päivystykseen keskellä yötä kun lapsi huusi korvaansa. Olin ihan varma, että lääkäri antaa antibiootin ja saadaan yö nukuttua.
Antibiootti alkaa kuitenkin vaikuttaa kipuun ja tulehdukseen vasta parin päivän päästä, miksi ihmeessä piti lähteä yöllä? Eikä esim. antaa kotona kipulääkettä? Meillä ei edes oteta mitään korvatulehdusepäilyjä yöpäivystykseen.
T. samainen lääkäri
vähän rauhoittua. Vai oletteko niitä, jotka päivystyksessäkin tiuskivat potilaille?
Ihmettelee eräs kollega
vain, jos tärykalvo on ehtinyt puhkeamaan itsekseen. Itse ulkokorvan käytävästä märkää ei valu. Jos tärykalvo puhkeaa, on suositeltavaa että märkä imetään lääkärissä pois, jotta se ei aiheuta lisäongelmia. Ja tiedoksi, että ennen tärykalvon puhkeamista kivut ovat jo todella sietämättömät. Tosin puhkeamisen jälkeen kipukin loppuu, kun paine korvassa vapautuu.
Sairastin itse vuosi sitten korvatulehduksen, jonka lopputulos oli, että tärykalvo puhkesi itsestään. Kipu oli helvetillinen! Eikä siihen mikään särkylääke auttanut, makuuasentoa oli turha edes kuvitella. Yhdyn kyllä tuohon kirjoittajaan, jonka mukaan synnytyskipu häviää kyllä korvasärylle: synnytyskipu tulee sentään aaltoina, korvakipu ei.
Tärykalvon puhkeamisella itsestään oli myös ikäviä seurauksia, arpikudosta, kuulon alenemaa jne. Ramppasin sitten korvalääkärillä vielä 6 kk kuluttua tulehduksesta, ja vaivoin vältin leikkauksen.
Eli joo, todellakin, vien selvästi korvatulehduksesta kärsivän lapsen lääkäriin seuraavana päivänä!
Ja pelkkään naprokseenin ihmeitä tekevään voimaan ei kannata luottaa: kunnon korvasärkyyn ei pure edes se. Kokeilin.
sillä mieheni on lääkäri ja hänellä myös korvalamppu jolla seurailee lapsen korvaa josko paranisi itsestään. Viimeisin vanhimman pojan tulehdus parani itsestään. Niinku moni on jo todennut, suurin osa korvatulehduksista paranisi ilman kuuria. Mutta ymmärrän myös sen että kaikilla ei ole kotona mahdollista seurata tilannetta ja ei varmaan huvita jatkuvasti laukata lääkärissä seuraamassa tilannetta, niin tulee sitten helpommin otettua se kuuri.