Miksi vanhemmat vievät pieniä lapsia esityksiin yms.?
Tottahan lasten kanssa on kiva käydä erilaisissa tilaisuuksissa, kuten vaikka Disney on Ice -jääshowssa... Mutta, peräänkuuluttaisin harkintakykyä siihen, että valittaisiin lapsen iälle sopivia esityksiä!
Lapsissakin on tietty eroja, mutta harva kaksivuotias jaksaa seurata yli tunnin mittaisia esityksiä... Mitä iloa on sitten siitä, että lapsi väsyy ja alkaa kiukuttelemaan, vanhempia harmittaa ja vierustoverit häiriintyvät.
Malttakaa mielenne hyvät vanhemmat ja aloittakaa pienestä: pienille vain lyhyitä mukavia juttuja ja sitten kun ikää tulee lisää, niin sitten vasta näitä useamman tunnin kestäviä huvituksia...
Kommentit (6)
viedä esim. 1-2-vuotiaita katsomaan esityksiä, joissa suositus on 3-vuotiaasta tai jopa 5-vuotiaasta ylöspäin. Sitten niitä pelottaa tai juoksevat siellä täällä (jopa näyttämöllä!).
Sylivauvat nyt on pikkasen eri asia, ne ei juokse mihinkään ja yleensä ne saa helposti hiljaiseksi tissillä tai pullolla.
olen samaa mieltä, että olisi sekä lapsen, että muiden etu, että vanhemmat valitsisivat IKÄÄN nähden sopivan pituisen (ja oloisen) esityksen.
unohdetaan. Kaikilla ei ole isovanhempia tm hoitamassa pienempiä. Eikä toista aikuistakaan.
Kun lapset tottuu käymään lasten teatterissa vauvasta alkaen, he osaavat siellä olla ja oppivat nauttimaan lastenkulttuurista.
meidän 2,5v useampiin esityksiin, mutta en veisi jos ei jaksaisi istua ja häiritsisi muita. Mihinkään liian pelottavaan tms. en tietenkään vie. Viimeksi olimme 2h kestävässä teatterissa ja kyllä siellä muutama vanhempi lapsi häiritsi käytöksellään muiden näytöstä (siis jatkuvasti puhui, vaihtoi paikkaa ym.), on tosi ikävää muille katsojille.
Mutta vein lapseni teatteriin (kylläkin lasten) katsomaan esitystä, kun hän oli vasta vajaa kolmikuinen. Olin kyllä varautunut poistumaan pikaisesti paikalta, mutta vauva seurasi esitystä tarkkaavaisesti koko puoli tuntia. En olisi ikinä uskonut.
Lieventävänä asianhaarana sanottakoon, että menimme esitykseen lähinnä, koska läheisemme, joka oli esiintymässä, pyysi meitä. Ja istuimme tosiaan reunassa, josta olisi helposti päässyt lähtemään häiritsemättä muita.
Minä kuitenkin uskaltaisin viedä lasta muuallekin jo pienenä, kunhan varautuu poistumaan paikalta tarvittaessa. Lapset ovat erilaisia, eikä kokeilematta voi tietää kuinka käy.