Vastasyntyneen kanssa kotiutuminen, koko muu perhe flunssassa..
Meillä suurperhe ja KAIKKI lapset enemmän tai vähemmät räkäisiä.. Pahimmin oireilevala kuumetta, silmät ja nenä vuotaa taukoamatta, aivastuttaa ja yskittää.. yhdellä keuhkoputkentulehdus, lievimmin oireilevalla kurkku kipeä ja hieman nuhaa.
Ja tänne sairastuvalle sitten piti tulla vauvan kanssa :/
Nyt minulla, vauvan äidillä siis, itsellänikin lieviä flunssan oireita havaittavissa.
Mitenkäs vauva?
Onko muille sattunut näin kakkamaista tuuria, että kotiutuminen osuu keskelle sairastumisrumbaa?
Kommentit (13)
meillä, koko muu perhe flunssassa kun kotiuduttiin vauvan kanssa. Mut ei auta, eihän sinne laitoksellekaan kukaan jäädä halua/voi... Eikä ainakaan vielä vauvalla mitään oireita, ollaan oltu nyt kolme viikkoa kotona, ja sisarukset on edelleen enempi tai vähempi flunssaisia. Itekin kyllä oon säästynyt, kiitos suuuuuurten c-vitamiiniannosten =)
Vauva on käsittääkseni hyvässä suojassa, jos vaan imetät häntä. Äidinmaito antaa kyllä pöpöille hyvän vastuksen.
Mutta koeta ap pitää itsesi terveenä, edellinen mainitsikin C-vitamiinin, sitä ihan reiluina satseina menemään. Äidin jaksamista teidän perhe nyt tarvitsee.
Mutta terveenä en taida pystyä itseäni pitämään.. jo on mullakin kurkku kipeänä ja aivastutaa :(
äänikin jo poissa.. Voi kurjuuksien kurjuus. Nyt vaan toiveet korkeella ettei vauvaan tarttuisi.
ja keskimmäisen syntyessä esikoinen oli todella räkäisessä flunssassa ja itsekin sain saman taudin kun vauva oli 1 vrk. Vauva sai tartunnan myös. Onneksi selvisi vähemmällä kuin me muut, vaikkakin imemistä haittasi.
Kolmannen syntyessä oli taas flunssa perheessä juuri kun kotiuduttiin, mutta vauva ei onneksi saanut nuhaa.
Entä jos pitäisit itse hengityssuojaa vauvaa hoitaessasi? Kai se vähän pöpöjen leviämistä hillitsee. Ja koettaisitte pitää vauvan vähän syrjässä muusta perheestä pahimman flunssavaiheen ajan.
Tsemppiä sinne. Joo, pitäkää vauva eri huoneessa kuin muu perhe, mahdollisuuksien mukaan ja räkänenät ei mene vauvan luo! Käsien pesua tehostakaa koko sakki.
Löytyykö mustaviinimarjamehua äidin nesteeksi? Valkosipulia syötäväksi? Nyt on otettava kaikki keinot käyttöön..
tosi kovaa yskää kesti pitkään, muttei onneksi tarttunut vauvaan. Silloin ei näistä käsidesiasioista edes puhuttu (v. 2002). Kuopus kun kotiutui, seuraavana päivänä esikoisella todettiin märkärupi! Oli ihan kamalaa :( Esikoiselle vauvaan koskemiskielto ja silloin lutrattiinkin käsidesiä oikein urakalla (v. 2007). No, sekään ei sitten onneksi tarttunut vauvaan.
Joten kyllä ainakin meillä vauvat ovat saaneet ternimaidosta ja äidinmaidosta oivan vastustuskyvyn. Tsemppiä ja onnea uudesta vauvasta!
oli esikoisen synnyttyä kamala flunssa ja varmasti pienen vastustuskykyä koeteltiin, kun lasta hoidin ja imettelin. Luulen, että imetys kuitenkin suojasi vauvaa, terveenä pysyi. Kun imettävällä äidillä flunssa (tai joku muu sairaus) vasta-aineitahan syntyy kehossa juuri ko.tautia vastaan, ne vauva saa imetyksen välityksellä!
äidinmaidosta joten sairastumisriski ei ole kovin suuri. Ja jos vauva sairastuu niin todennäköisesti tauti tulee lievänä.
Äidin sairastaessa niitä vasta-aineita on maidossa hyvänlainen määrä ja imettäminen suojaa vauvaa silloin tehokkaasti. Pahinta mitä voisi tehdä olisi imettämisen lopettaminen flunssan takia.
Itse olen imettänyt vauvaa myös ollessani noro-viruksen kourissa. Silloinkin lääkäri suositteli imettämään jos vaan maitoa tulee, sillä se suojaa vauvaa parhaiten. Vauvakin sai silloin sen noron, mutta selvisi siitä yhdellä pienellä oksennuksella.
koska sinä itse tulit flunssaan. Voi olla hyvinkin todennäköistä ettei se vauvaan tartu! VOimia ja otahan tupla-annos d-vitamiinia! Suomessahan on nuo annostukset tosi pieniä ja nythän on julkaistu tutkimuksia, joissa sanotaan d-vitamiinin ehkäisevän flunssia! Aikuisen pitäis saada 50 mikrogrammaa/pv.
meillä noin,vauva ei saanut heti flunssaa,mutta 5 viikon iässä eka flunssa.