Kuparikierukka synnyttämättömille?
Onko kukaan täällä ottanut kuparikierukkaa vaikka ei olisi synnyttänyt? Kertokaa kokemuksia!
Haluaisin siirtyä käyttämään hormonitonta ehkäisymenetelmää ja olen kiinnostnut kuparikierukasta. En ole synnyttänyt, mutta olen vakituisessa parisuhteessa. Sen verran hain jo tietoa, että pitäisi olla vakituisessa parisuhteessa, jos kierukan haluaa.
Miten kierukka on vaikuttanut kuukautisiin? Minulla on melko runsaat kuukautiset pillereiden kanssa, mutta pillereistä on muuten niin paljon ongelmia, että haluaisin niistä eroon.
Sitten pitäisi vielä löytää lääkäri (yksityiseltä puolelta) joka laittaisi tuon kierukan. Ilmeisesti monet eivät mielellään synnyttämättömille laita?
Kommentit (19)
Mulle yritettiin laittaa hormonikierukkaa, muttei mahtunut, joten laitettiin kuparikierukka. Sattu ihan tajuttoman kovaa, piti oikein huutaa ääneen. Kädet ja jalat tärisi ja meinasin pyörtyä. Jouduin lepohuoneeseen makaamaan puoleksi tunniksi että sain itteni taas kävelykuntoon. Ens kerralla vaadin puudutuksen!
Kyllä nykyisin voidaan kierukka synnyttämättömälle laittaa, mutta se laittaminen sattuu! Eiköhän kuka tahansa gyne laita, mutta voihan sen aikaa varatessaan varmistaa. Itse suosittelen hormonikierukkaa.
ns. jälkiehkäisynä kun pelkäsin olevani raskaana yhden yön jutusta (tosin yhdyntää ei ollut mutta olin hieman vainoharhainen..). Eli ei ollut edes parisuhteessa. Mulla on matala kipukynnys, mutta ei se mun mielestä mitenkään hirveästi koskenut. Parisuhteessa ollessa käytän tosin myös pillereitä, kun en luota pelkkään kierukkaan.
Sterilisaation jälkeen tehokkain ehkäisykeino ( jos nyt unohdetaan selibaatti )? Tarkoitan tuota, että käytetään kierukan lisäksi vielä pillereitä kun ei luoteta tehoon.
Miten kivuliaasta operaatiosta on kyse synnyttämättömälle naiselle, osaisiko kukaan kertoa tarkemmin?
Mietin myös tuota kipua... Jos se sattuu vaan laittaessa, niin se nyt ei kamalasti haittaa. Minulla ei ole papan ottaminen sattunut ikinä lainkaan, joten toivon että tuokaan ei sitten sattuisi. Toki varmasti riippuu lääkäristä.
Osaako kukaan suositella hyvää gynekologia tätä varten joko Oulun tai Lahden seudulta?
Minulta kiellettiin kaikki hormonaaliset vaihtoehdot ja kokeilin (synnyttämättömänä) joitakin vuosia sitten kuparikierukkaa. Se ettei sitä voisi laittaa synnyttämättömälle vanhentunut asenne, estettä ei ole ja vakituiseen suhteeseen suositus liittyy lähinnä siihen että oletetaan että vakisuhteessa ei saa niin helpolla sukupuolitauteja (ne voivat olla tosi pahoja kierukan kanssa).
Sain yksityiseltä gyneltä reseptin ja hain itse kierukan apteekista ja toisella käynnillä gyne laittoi paikalleen. Nippasi vähän, ei paha.
Ainakin alkuun menkat oli kovemmat, sekä kivussa että vuotomäärässä. Mutta se on aina yksilöllistä.
Ehkäisynä sanoisin että ihan jees vaihtoehto.
Kierukka otettiin minulta pois koska oli aika antaa lasten tulla jos olisivat tullakseen. Ja nyt on eka tulossa...
Ja gynestä sen verran vielä että itse kävin joskus myös asennevammaisella gynellä joka ei varmasti olisi laittanut, mutta etsin (mehiläisen nettisivuilta) gynen joka oli erikoistunut hormonaalisiin ongelmiin ja häneltä löytyi sekä oikeaa tietoa että asenne kohdallaan.
Mulla ainakin sattu ihan pirusti. Pahinta kipua, mitä on koskaan joutunut kokemaan (en ole siis synnyttänyt). Oli niin kova kipu monta tuntia laiton jälkeen, että laattasin... Mut kivut meni kuitenki melko nopeesti ohi, seuraavana päivänä ei ollu juurikaan mitään, pientä nippailua vaan :)
Olen siis synnyttämätön 19-vuotias ja sain kuparikierukan ongelmitta.
Laitosta on noin yhdeksän kuukautta nyt ja mitään erityisiä ongelmia ei ole ollut. Terveydenhoitaja ja lääkääri eivät mitenkään kyseenalaistaneet tahtoani hormonittomaan ehkäisyyn silloin vaikka sitä ensiksi vähän pelkäsin.
Laitto sattui aivan kauheasti (siis sen 5sekunttia) ja meinasin pyörtyä sen jälkeen, mutta se meni ohi heti kun se oli asetettu ja pääsin kotiin.
Vuodon määrä on ehkä vähän noussut, varsinkin kun vaihdoin suoraan e-pillereistä tähän. Myös kuukautiskivut ovat ajoittain kovat, mutta minulla on aina ollut niiden kanssa ongelmia. Yhdellä 400mg buranalla pärjää kuukautisten ajan.
Suosittelen ehdottomasti!
Olen synnyttämätön, 39v. Kuparikierukka Flexi T 300 laitettu 12 päivää sitten, menkkojen ekana vuotopäivänä. Ne menkat oli 3 pv runsaat ja sitten hiipuivat viikossa pois. Nyt 12 pv asennuksesta alkoi tulla pientä vuotoa.
Asennus ei sattunut pahemmin. Otin yhden särkyläkkeen mennessä. Se tuntuu jokapäivä vähemmän, mutta en olisi toivonut tätä vuotoa. Toivottavasti kierto asettuu pian. Menkat on muuten viikon mittaiset ja melko kivuliaat pari ekaa päivää. Pillerit eivät sopineet ja en halua vielä Mirenaa, toivoisin että tämä hormoniton kuparikierukka asettuisi ja toimisi kuten pitääkin ja mielellään kuten unelma.
Olen 27-vuotias ja synnyttämätön, itselleni asennettiin Nova-t 380 (kuulemma minulle sopivampi koko) kuparikierukka muutama tunti sitten kotipaikkakuntani terveysasemalla. Nappasin tunnin ennen asennustta 3x ibumax 400mg pohjalle, asennus ei juurikaan tuntunut miltään lukuunottamatta jokusen sekunnin pituista "vihlaisevaa" mutta täysin siedettävää tuntemusta alavatsalla. (vaihe jossa kohdunsuu levitetään jollain välineellä kierukan sisäänviemistä varten) Tämän jälkeen itse kierukan asentaminen ei tosiaan tuntunut miltään!
Lääkäri jätti langat 2cm pituisiksi, nuohan ovat hyvinkin pehmeää ja taipuisaa materiaalia (sain hypistellä näytekappaletta vastaanotolla) jonka en itse uskoisi yhdynnässä tuntuvan. Sanoivat kuitenkin että voi tulla lyhennyttämään jos on huonoja tuntemuksia niistä. Lopuksi lääkäri vielä ultralla tarkisti kierukan olevan oikein paikallaan.
Heti asennuksen jälkeen olin oikein hyvissä voimissa, ei huimannut, mihinkään ei särkenyt enkä tuntenut tarvetta lepäillä. Kotiin päästyäni reilun tunnin päästä asennuksesta kuitenkin alkoivat tutun tuntuiset kuukautiskipumaiset (tosin melko kevyet) kramppailut alavatsalla, tällä hetkellä jo selkeästi tasoittuneet. En koe tarvitsevani enempää kipulääkkeitä ainakaan tällä hetkellä.
Kierukan asennus itsessään oli hyvin helposti siedettävä kokemus, lääkäri moneen kertaan asennuksen aikana kehui kuinka helposti kaikki vaiheet sujuikaan vaikka kohtuni oli kuulemma reippaasti taaksepäin kallistunut (joskus kai vaikeuttaa kierukan sisään viemistä?). Uskon että kipulääkkeistä oli paljonkin apua, mutta varmasti valtavan suuri merkitys on myös rentoutumisella asennustilanteessa. Kun tietoisesti hengittelee rauhassa ja rentouttaa itsensä mahdollisimman veltoksi on myös lääkärin helppo saattaa toimenpide nopeasti loppuun. :)
Kuukautiskipumaista kramppailua voi lääkärin mukaan kestää muutaman päivänkin, tämä tietysti yksilöllistä. Pientä pikkuhousunsuojaa vaativaa tiputteluvuotoa on myös, tämä voi kuulemma kestää joistakin päivistä jopa pariin kuukauteen(!)
Aika näyttää miten kuparikierukka toimii itselläni muuten, mutta sen asennuksen nyt kokeneena en keksi syytä miksei kuka tahansa normaalilla kipukynnyksellä varustettu nainen kyseisestä toimenpiteestä mainiosti selviäisi! :)
Minulle laitettiin kuparikierukka, koska halusin kokeilla hormonitonta ehkäisyä. Ennen kierukkaa kuukautiseni olivat säännölliset, melko niukat ja kivuttomat. Aluksi olin tyytyväinen, mutta pari kuukautta kierukan asentamisen jälkeen vuodot alkoivat pahentua. Pahimmillaan kuukautiseni olivat todella runsaat (jouduin tyhjentämään kuppia tunnin välein), hyvin kivuliaat ja kestivät kymmenen päivää. Lisäksi tulivat parin päivän ovulaatiokivut, jotka tuntuivat kuin olisi puukkoa väännetty vatsassa. Kuparikierukan asentaminen sattui ihan helvetisti.
Vuoden jälkeen vaihdoin hormonikierukkaan, eikä vaihto sattunut yhtään. Nyt olen käyttänyt hormonikierukkaa 1,5 vuotta ja kuukautiseni ovat jääneet lähes kokonaan pois (pari päivää pikkuhousunsuojilla). Mitään sivuvaikutuksia, kuten painonnousua tai iho-ongelmia ei ole ollut.
Kaikki naisethan ovat kuitenkin yksilöitä, eikä kaikille sopivaa ehkäisyä ole olemassakaan. Kokemuksia kyselit, tässä omani :)
Omat kokemukseni ovat hyviä ja, jos olisin tiennyt aikaisemmin kuinka hyvin kuparikierukka voi toimia, olisin viskannut e-pillerit roskiin jo aikoja sitten.
Minulle asennettin yksityisellä, ei mitään kyseenalaistamista synnyttämättömyydestä. Asennus ei tuntunut ollenkaan. Yhden päivän vatsa kouristeli asennuksen jälkeen. Kuukautiset sekosivat kyllä ja palautuivat uomiinsa n. neljä kuukautta asennuksen jälkeen. Eli vaatii kärsivällisyyttä alussa. Suosittelen, ei haluttomuus vaivaa enää!
Minkä hintaista ton asentaminen yksityisellä on?
Kierukkaa suositellaan jos on vakiintunut suhde ( perheellinen) koska silloin ei tule sukupuolitauteja niin todennäköisesti kuin nuorelle sinkulle. Taudit kun voi levitä silloin sisälmyksiin asti.
En oo synnyttänyt ja Mirena laitettiin -12. Laitto sattui helvetisti, meinas taju mennä ja jäin sinne makoilemaan kun supisteli niin. Ehdotettiin jotakuta hakemaan mut mutta ei ollut ketään ja sain lääkettä kramppeihin. Farmaseutti kattoi haavi auki että mikä mulla on, toi vettä ja nappasin lääkkeet siinä tiskillä. Halut meni ja paikat kuivui, olo oli apea. En suosittele.
Aivan hyvin voi kierukan asentaa synnyttämättömälle. Minulle asennettiin Silverline kuparikierukka, joka valitettavasti tuli itsellään ulos. Nyt toisella yrittämällä asennettiin Flexi T 300- kuparikierukka ja toivotaan että pysyy paikoillaan. Kummankaan asennus ei kovaa sattunut. Ekalla kerralla pari sekuntia nipisti, toisella kerralla ei tuntunut oikeastaan miltään.
Riippuu varmasti siitä miten helposti lääkäri saa kierukan asennettua, eli myös jokaisen meidän yksilöllisestä rakenteesta riippuvaa.
Lääkäri sanoi että Flexi T 300:n asentaminen saattaa olla haastavempaa koska se on pienempi, mutta hyvi sujui omalla kohdallani.
Minulla oli hetken joskus 90-luvulla. Voi olla ja toivottavasti ovat nykyään parempia, mutta mulla se oli yhtä .... hirveät kivut ja vuodot, jotka kestivät pari viikkoa - sitten oli välitiputtelua, ja uusi kierros kolmen viikon kuluttua. Kestin sitä ruljanssia muutaman kuukauden ja otatin pois. Aivan hirveä! En ole edes hormonikierukkaa huolinut sen kokemuksen jälkeen, vaikka niitä kovasti kehutaan.
Eilen asennettiin Nova T 380 yksityisellä gynellä, eikä laitto sattunut lainkaan. Olen 25 vuotias synnyttämätön nainen jolle ei mitkään hormonaaliset ehkäisyt sopineet.
Nyt hieman nippailee kohdussa, mutta vuotoa ei juurikaan ole. Ihanaa, jos tämä nyt olisi se oikea ehkäisykeino, jota voisi käyttää pitemmänkin aikaa.