Tiedätkö ketään kolme- tai useampilapsisia perheitä joissa
kaikilla lapsilla on oma makuuhuone ja lisäksi vanhemmillekin makuuhuone (eikä esim. olkkarin nurkka)?
Itse en tiedä yhtään. Kuitenkin moni puhuu että pitäisi olla omat huoneet kaikille.. ei toivoakaan että olisi varaa moiseen, asui sitten vuokralla tai asuntovelkaisena.
Kommentit (48)
Meillä kait suht tavallisen kokoinen talo, mutta vanha ja remontoitu. Talo noin 100v vanha, joten huonejaot aika erilaiset kuin nykyään. Keskikerroksessa on 2 isoa huonetta ja keittiö. Yläkerrassa 3 makuuhuonetta. Meillä on 4 lasta, joten tällä hetkellä 3 lasta nukkuu ylhäällä omissa huoneissaan ja me vanhemmat nukumme pikkuvauvan kanssa alakerran toisessa isossa huoneessa. Järjestely ei ole hyvä eikä toimiva, koska huone on yhtä iso kuin olkkari, ja huoneet ovat vierekkäin, isot pariovet välissä.... näin olleen jos joku on esim. iltakylässä meillä, ei vauvan nukkumisesta tule mitään kun nukkuu viereisessä huoneessa.
Lisäksi vanhemmilla on yhteinen makuuhuone ja lisäksi molemmilla omat. Ja sitten molemmilla omat työhuoneet ja takkahuone. Ja vierashuoneita on viisi ja kaksi ruokailuhuonetta. Ja vessoja on 37 ja 4 saunaa. Kodinhoitohuoneita on 8 ja autotalleja (lämpimiä) 86 ja autokatoksia 2.
Meillä on kolme lasta ja kaikilla omat huoneet + yhteinen kylppäri. Meillä vanhemmilla on makuuhuone ja sen yhteydessä oma kylppäri ja vaatehuone. Lisäksi meillä molemmilla vanhemmilla on omat työhuoneet. "Makuuhuoneeksi" laskettavia huoneita meillä on siis varsinaisesti 6 kpl. Lisäksi meillä on olohuoneen lisäksi takkahuone, josta periaatteessa voisi tehdä seitsemännen makuuhuoneen.
Mutta joo, ei tällaista huonemäärää kovin monesta talosta löydy. Meillä on itse rakennettu sen jälkeen, kun ensin pari vuotta etsimme meille sopivaa taloa sitä löytämättä. Monessakaan talossa eivät neliöiden lisääntyessä lisäänny huoneiden lukumäärä, vaan niitä neliöitä vain tuhlataan niihin samoihin olemassaoleviin huoneisiin. Meillä taas on aika tehokkaasti käytetyt neliöt.
Maksaahan tämä, varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla. Meille sen on mahdollista siksi, että aloitimme säästämisen jo nuorina, ehdimme pari kertaa tehdä onnistuneet asuntokaupat jo ennen rakentamista ja rakentaessa teimme todella paljon itse. Nyt nelikymppisinä meillä ei enää ole velkaakaan talosta. Ei tällainen velaksi ostamalla olisi ainakaan meille ollut mahdollista eikä järkevää. Nuorena säästetyt markat ja eurot poikivat itsensä vuosien kuluessa moninkertaisiksi, kun ne sijoittaa järkevästi!
Lisäksi vanhemmilla on yhteinen makuuhuone ja lisäksi molemmilla omat. Ja sitten molemmilla omat työhuoneet ja takkahuone. Ja vierashuoneita on viisi ja kaksi ruokailuhuonetta. Ja vessoja on 37 ja 4 saunaa. Kodinhoitohuoneita on 8 ja autotalleja (lämpimiä) 86 ja autokatoksia 2.
Kyllä on varakasta porukkaa av:lla :D
Mutta vain yhdellä 3 lasta, muilla korkeintaa 2 lasta. Sillä jolla on 3 lasta, on lapsilla omat huoneet, tosin itse nukkuu olohuoneessa ja yksi lapsista asuu isällä.
2 lapsisissa perheissä melkein kaikilla on omat huoneet. Myös meillä on 2 lasta ja heillä on omat huoneet.
Meillä on kaikilla lapsilla omat makuuhuoneet vaikka lapsia onkin 4 ja asumme Helsingissä.
Itse asiassa vuokramenot ovat nyt yhtä suuret kuin ennen naimisiinmenoa (viisi vuotta sitten).
Sinkkuina meillä oli molemmilla omat vuokrakämpät Helsingin keskustassa. Minä maksoin pienestä 25 neliömetrin kämpästäni vuokraa 600 euroa/kk ja mieheni maksoi omasta pikkukaksiostaan 750 euroa/kk.
Kun muutimme yhteen ja perustimme perheen, päätimme pitää vuokramenot yhtä suurina kuin ennenkin eli 650e + 700e = 1350e/kk.
Vuokrasimme hyväkuntoisen kerrostaloasunnon Helsingin Vuosaaresta. Asunto on 5h + keittiö + sauna ja vuokra on 1140 euroa kuukaudessa. Nyt on perheellä tilaa asua ja vuokramenot PIENENIVÄT 210 euroa kuukaudessa.
Meillä kaikilla 3 lapsella oma huone, vanhemmilla oma makkari ja työhuone päälle.
Missä oikeasti näitä taloja on, joissa tyyliin 6-10 makuuhuonetta.... HAH!!!!
Asun Tampereella, olemme korkeasti koulutettuja, bruttotulot yhteensä yli 100.000eur miehen kanssa vuodessa. Talomme maksoi 300.000 ja remonttia vielä riittää, sitten on neliöitä n. 200 ja makuuhuoneita 4, työhuone, olohuone, ruokailuhuone, keittiö, 3x wc, pesutilat+kodinhoitotilat. Eli no joo, makuuhuoneita vois tehdä vaikka sen 6, jos jättää työhuoneen ja ruokailuhuoneen toiselle käytölle.
Mutta on huvittavaa, kun aloin oikein miettiä lähipiiriäni. Suurin osa tuttavistamme on 2-3 lapsen perheitä ja hyväpalkkaista väkeä. Ja vain muutamalla on joka lapsella oma huone, suurin osa jakaa huoneet, jopa kaikki 3 lasta samassa. Minusta tämä on täysin normaalia ja tavallista.... Kun asut esim. Tampereella keskustan tuntumassa, se 3-4h kämppäkin maksaa jo reippaasti yli 200.000, jopa sen 300.000, että ei siinä mitään 10h lukaaleja ostella, heh :-) Kyllä sitten on pari tuttua, joilla on niitä 7-10h asuntoja, mutta he kyllä valitettavasti asuvat satojen kilometrien päässä "kaikesta sivistyksestä", ja asunnot ovat maksaneet murto-osan siitä, mitä nämä meidän muiden 3-4h kodit.
Itse valitsin heti alkuun kodin ensisijaisesti sijainnin perusteella. Haluan asua lähellä kaikkea, lapsilla lyhyet matkat päiväkotiin ja jatkossa kouluun, harrastuksiin, ei tarvi aina olla montaa autoa ja kuskata kymmenien kilometrien päästä "cityyn". Todellakaan en olisi ikinä tarvinnut joka kersalle omaa huonetta, ja tälläkin hetkellä jakavat huoneet, kunnes remontti on valmis.
Itse olen kai vanhanaikainen, mutta näin meillä. Meillä oli lapsena iso talo, kaikille omat huoneet, mutta muistan että yläasteikäisenäkin nukuimme samassa huoneessa, toimme patjat yhden sisaruksen huoneeseen lattialle, koska emme halunneet nukkua yksin. Ehkä vasta lukio-iässä sitä omaa huonetta ja tilaa tarvitsi kaverien ja niiden yökyläilyjen takia.