Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi nykypäivänä itketään ja ollaan niin surullisia jos tuntemattomille ihmisille tapahtuu jotain

Vierailija
29.01.2010 |

esim kun Diana kuoli niin sehän oli niin kamala

tai tsunamin aikana piti olla kriisipuhelin käyttöön ihan tavallisille ihmisillekin vaikka eivät edes tunteneet ketään Thaimaassa kuollutta?

Mitä ihme tämä on?

Ei se ainakaan empatia ole vaikka tuossa haukuttiin empatiakyvyttömyyttä kun en ymmärtänyt, että piti vääntää itkua kun tuntemattoman perheen vauva kuoli.

Ymmärrän että suretaan kun kohtala puuttuu omaan tai läheisiin elämään mutta ...

kaiman kummin isoisän tyttö?

tai lapsen luokkakaverin perhe (jota emme tunne laisinkaan)

en ymmärrä en!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rautalangasta: Ihminen on raskaana ja siitä syystä ehkä hieman normaalia herkemmässä mielentilassa (normaalia hormonaalisten muutosten takia). Kotiin tulee lappu, jossa perhe kertoo ikävästä tapahtumasta tarkoituksenaan varmaan infota muita vanhempia, jotta he voivat keskustella lastensa kanssa siitä miten suhtautua tähän suuren surun kohdanneeseen lapseen, joka saattaa olla "outo" tämän tragedian takia.

Mielestäni on hyvinkin ymmärrettävää, että voi tuntea syvää surua ja empatiaa tätä perhettä kohtaan, vaikka ei sitä tuntisikaan. Tällainen kirje tuo kuitenkin asian sillä tavoin lähelle, että alkaa miettiä pienen lapsen kuolemaa ja kas, se itkettää.

Itse ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka eivät pätkääkään piittaa vaikkapa lasten nälänhädästä Afrikassa sen takia, että nämä lapset ovat tuntemattomia. Mielestäni he ovat jollakin tavoin tunnevammaisia. Kuten monet sanovat, niin sen jälkeen kun on saanut oman lapsen, niin alkaa kantaa huolta kaikista maailman lapsista. Onneksi asia on näin - muuten maailma olisi vielä tätäkin julmempi paikka. Onneksi on niitä, jotka välittävät muistakin kuin itsestään ja läheisistään, eikö?

Vierailija
2/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain siksi, että olen herkkä ihminen ja väkisinkin ajattelen, että mitäs jos meille olisi käynyt niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko myynyt omaisuutesi ja ostannut niille ruokaa tai jeesusteletkö vain täällä ja ehkä annat 20 silloin tällöin

Vierailija
4/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asettua toisen asemaan ja tuntea myötätuntoa, vaikka se toinen olisikin tuntematon.

Vierailija
5/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kapea-alaisesti. Sen takia tämä maailma on tässä jamassa, koska 97 % ihmisistä ovat kaltaisiasi!

Raamatussa kerrotaan lähimmäisenrakkaudesta.

Jos oma miehesi kuolee väkivaltaisesti, sinut raiskataan työmatkallasi tai lapsesi hukkuu uimahallissa, me muut käännämme iltapäivälehden sivua edes lukematta koko asiaa. Vittuakos se liikuttaa...

Vierailija
6/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain tapahtumasta, joka ei ole ollenkaan koskenut mua, että tarvitsen itse apua?

Miten pärjään kun jotain oikeasti osuu mun kohdalla?

Mun mielestä myötätunto on jotain ihan muuta kuin tämä massa hysteria!

jos tunnen myötätuntoa yritän auttaa en vaadi apua itse

asettua toisen asemaan ja tuntea myötätuntoa, vaikka se toinen olisikin tuntematon.

Vierailija
7/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain tapahtumasta, joka ei ole ollenkaan koskenut mua, että tarvitsen itse apua?

Miten pärjään kun jotain oikeasti osuu mun kohdalla?

Mun mielestä myötätunto on jotain ihan muuta kuin tämä massa hysteria!

jos tunnen myötätuntoa yritän auttaa en vaadi apua itse

ja miettiä asioita joskus; jospa siitä syntyy jotain hyvää, ehkä ei.

Vierailija
8/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolkoot kaikki mahdollisimman nopeasti. Mutta kyllä Tony Halmetta surin, vaikka en ollut koskaan jutellut miehen kanssa.

Vierailija
9/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutta se mitä on tapahunut tai autta mua?

Minä autan, jos jotain tapahtuu en itse vaadi huomiota ja apua!

kapea-alaisesti. Sen takia tämä maailma on tässä jamassa, koska 97 % ihmisistä ovat kaltaisiasi!

Raamatussa kerrotaan lähimmäisenrakkaudesta.

Jos oma miehesi kuolee väkivaltaisesti, sinut raiskataan työmatkallasi tai lapsesi hukkuu uimahallissa, me muut käännämme iltapäivälehden sivua edes lukematta koko asiaa. Vittuakos se liikuttaa...

Vierailija
10/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä käsin hoitaa muuten kuin lahjoittalla tosiaan sitä rahaa, mutta uskon, että moni sellainenkin jolla ei ole varaa lahjoittaa edes rahaa, suree aidosti kärsiviä lapsia.

Joku sinulla tosiaan on pielessä pahasti.

Vierailija
11/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä tuota märehtimistä sillä, että jossain jollain on hätä. Olen silti myötätuntoinen ja liiankin herkkä ihminen. Silti mun mielestä riittää, että minä suren minun omat suruni, sillä onhan niitäkin aivan tarpeeksi. Muiden suruihin otan osaa ja olen myötätuntoinen, mutta ei ole mitään mieltä lähteä vellomaan muidenkin suruihin.

Ja toinen tämän ajan ilmiö on tuo mustavalkoisuus, joka taas tässäkin ketjussa pomppasi pystyyn. Eli joko itket niitä muiden surujakin, tai sitten olet kylmä ihminen. Joopa joo, niin ehdotonta taas kuin teineillä.

Vierailija
12/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka elävät puutteessa, hädässä ja nälässä. kunpa olisikin kyky sanoa; antakaa kaikkien lasten tulla minun tyköni. Ja en ole edes uskonnollinen ihminen..

Vierailija
13/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä puhutaankin? Juu, en hyväksy. Mutta suremisen kyllä.

Vierailija
14/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tunne luokkakaveriaan? Ja ketkä "me"? Käyttekö koko perhe koulussa yhdessä? Vai etkö arvosta lapsesi kaveripiiriä?

Lapsi tuntee tämän luokkakaverin, jolta on perheenjäsen kuollut. Et halua antaa lapsellesi tietoa siitä, kuinka tähän tulee suhtautua?

Ihan sama jos työkaverisi (vai oletko edes töissä...?) perheenjäsen kuolee, varmaan edes jotenkin reagoit siihen?

Vierailija
15/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä oli mitä yritin sanoa.

Voin myös sanoa, että muiden hysteerinen teennäinen suru ei auta ihmistä, joka oikeasti suuree.

En minäkään ymmärrä tuota märehtimistä sillä, että jossain jollain on hätä. Olen silti myötätuntoinen ja liiankin herkkä ihminen. Silti mun mielestä riittää, että minä suren minun omat suruni, sillä onhan niitäkin aivan tarpeeksi. Muiden suruihin otan osaa ja olen myötätuntoinen, mutta ei ole mitään mieltä lähteä vellomaan muidenkin suruihin.

Ja toinen tämän ajan ilmiö on tuo mustavalkoisuus, joka taas tässäkin ketjussa pomppasi pystyyn. Eli joko itket niitä muiden surujakin, tai sitten olet kylmä ihminen. Joopa joo, niin ehdotonta taas kuin teineillä.

Vierailija
16/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen ihmisten empatiakyky oli "ennen vanhaan"?

Nykypäivänä viestintävälineet tuovat kaukaisetkin tragediat lähelle ja ihmisillä on varaa ja aikaa seurata niitä.

Vierailija
17/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sanonut mitään kertomisesta. Se on ok ja jos työkaverin perhejäsen kuolee sanon, otan osaa ja jätän asian sitten jos emme ole läheisiä.

En ymmärrä miksi mun pitää olla hajallaan asiasta ja itkeä kun totuus on, että ihmiset ovat ventovierata. Tietenkin tunnen myötätuntoa mutta syvää surua en.

ei tunne luokkakaveriaan? Ja ketkä "me"? Käyttekö koko perhe koulussa yhdessä? Vai etkö arvosta lapsesi kaveripiiriä?

Lapsi tuntee tämän luokkakaverin, jolta on perheenjäsen kuollut. Et halua antaa lapsellesi tietoa siitä, kuinka tähän tulee suhtautua?

Ihan sama jos työkaverisi (vai oletko edes töissä...?) perheenjäsen kuolee, varmaan edes jotenkin reagoit siihen?

Vierailija
18/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sanonut mitään kertomisesta. Se on ok ja jos työkaverin perhejäsen kuolee sanon, otan osaa ja jätän asian sitten jos emme ole läheisiä. En ymmärrä miksi mun pitää olla hajallaan asiasta ja itkeä kun totuus on, että ihmiset ovat ventovierata. Tietenkin tunnen myötätuntoa mutta syvää surua en.

ei tunne luokkakaveriaan? Ja ketkä "me"? Käyttekö koko perhe koulussa yhdessä? Vai etkö arvosta lapsesi kaveripiiriä? Lapsi tuntee tämän luokkakaverin, jolta on perheenjäsen kuollut. Et halua antaa lapsellesi tietoa siitä, kuinka tähän tulee suhtautua? Ihan sama jos työkaverisi (vai oletko edes töissä...?) perheenjäsen kuolee, varmaan edes jotenkin reagoit siihen?

Kavelin lapseni kanssa koulusta kotiin.

Lapseni kertoi etta: "Aiti, meille kerrottiin etta yhden xxxx:n aiti sai vauvan ja sitten se kuoli. Se oli ollut pieni poika. Ensin se syntyi ja sitten se vaan kuoli, eika ne tieda miksi. Ma niin toivon etta meidan vauva ei kuole..."

Kotona kaivoi heti repustaan kirjeen (josta en edes ollut tiennyt viela) ja luin sen lapseen tutkiessani joka ilmettani. Sitten alkoi itkettamaan.

Mina en heita tunne, lapseni tuntee kylla tuon toisen lapsen.

Lapseni meni sitten vaunujen aareen ja heilutti niita ja sanoi etta: "Ajattele meille pitais kans tulla poika..."

Enka nyt ole asiasta "HAJALLA" kun sen tuossa ilmaisit, vaan herkassa mielialassa muutenkin. Joten asia nyt vain sattui koskettamaan ja itku tuli. Minusta ei ole paha asia jos lapsi naki etta tallainen asia aitia koskettaa, siina pystyi sitten puhumaan etta mitas jos tallainen suru kohtaa meita. Toivotaan etta kaikki menee hyvin.

T: Sen toisen ketjun ap

Vierailija
19/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luet sen kirjeen ja puhut lapsesi kanssa.

Niin minäkin varmasti MUTTA mun ymmärrys loppuu siinä kun tulet koneelle ja kerrot sen meille kaikille ja olet niiin surullinen ja miten nyt ja bla bla bla.

eli näin

Vierailija
20/26 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim.aki sirkesaloa, tai jotain haitilaista tms. mutta jos se kummin kaima kuolee liian nuorena, niin ei sitä surra.