Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Taiteilijasieluinen" tytär..

Vierailija
29.01.2010 |

Onko teillä kokemusta? Mua ainakin vähän häiritsee, kun minun tyttäreni tuntuu olevan oikein kunnon taiteilijasielu. Sukulaiset ovat sanoneet, että vaikuttaa vähän päästään vajaalta, kun tuntuu olevan niin omissa maailmoissaan. Tyttö on melkoinen haaveilija ja kirjoittaa runoja ja tarinoita ( ihan mielettömän hyviä vieläpä).

Käytös ja haaveilu tuo oikeasti mieleen Pottereiden Luna Lovekivan.

Tyttöni on mielettömän vapaamielinen, Puollustelee seksuaalivähemmistöryhmiä, eri kansallisuuksia ja eri uskontoja ja kulttuureja. Puhuu paljon matkustelusta ja tuntuu pitävän itseään jonkinlaisena maailmankansalaisena ja kulkurina, että olisi parempi olla jatkuvasti liikkeellä..

Koulu ei oikein kiinnosta, kun ei koe sitä mielekkääksi. Äidinkielestä ja englannista sai kympin lukiossa, mutta muut aineet meneekin vähän huonommin. Tyttäreni saa myös välillä aivan uskomattomia ideoita, kuten huoneensa uudelleen sisustamisen ja muuta älytöntä. Järkyttyisitte jos näkisitte hänen huoneensa, tuon boheemimpaa ympäristöä saa oikeasti hakemalla hakea..

Vasta keksi hankkia kirjoituskoneen, kun tuulemma luo tunnelmaa..

Ei sillä, että minulla olisi jotain tälläistä mielikuvotuksellisuutta vastaan. Mutta tyttäreni on pian 17-vuotias, joten eikö tälläisestä pitäisi jo päästä yli. Pelkään ihan tosissani, että hän syrjäytyy outoutensa takia, sillä eikö nykymaailmassa syrjitä juuri runoilevia lukutoukkia..

Haluaisin myös, että tyttöni kävisi lukion kunnolla, mutta häntä ei kuulemma kiinnosta hyväpalkkaiset ammatit ja raha.

Oriveden Kirjoituslukioon olisi halunnut, mutta ei tarvitse kysyä kahta kertaa pistinkö stopin tuollaisille haaveille.

Sukulaiset epäilee mielenterveysongelmia ja sitä että tyttäreni olisi henkisesti jälkeenjäänyt.. En itse halua uskoa tälläistä, mutta..

Mitä olette mieltä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen S.oksanen :)

Vierailija
2/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kuitenkaan miltään mielenterveysongelmaiselta kuulosta. Tavallinen, haihatteleva teini. Osa tuosta karisee iän myötä, osa jää, en olisi huolissani.

Ehkä se kirjoituslukio olisi ollut ratkaisu koulunkäyntiin, harmi, ettet suostunut...

P.S. Miksi ihmistä pitäisi kiinnostaa raha ja hyväpalkkaiset ammatit? Tässähän on hyvä hetki äidinkin tutkia arvomaailmaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ethän itse ole mielettömän umpimielinen?

Toivottavasti osaat arvostaa ja kannustaa lahjakasta tytärtäsi. Lasten huoltolaissakin sanotaan, että lapselle tulee pyrkiä antamaan hänen toiveitaan ja taipumuksiaan vastaava koulutus. Rikoit siis lakia pistäessäsi "stopin" haaveille.

En oikeasti voi käsittää, MIKÄ tyttäressäsi oikein muka voisi olla vikana kertomasi perusteella. Onkin niin hirvittävää puolustaa vähemmistöjä ja halveksia materialistisia arvoja!

Jos jossain on teillä vikaa, niin asenteessasi ja näemmä koko suvun asenteessa.

Vierailija
4/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin suvaitsematonta ja ymmärtämätöntä ihmistä ole olemassakaan.

Vierailija
5/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ja olen vieläkin just tuollainen taiteilijasielu. Arvaa oliko ahdistavaa kun kotona koko ajan päiviteltiin ja tuskailtiin että minusta saisi "normaalin" ihmisen. Lopetin lukion kesken koska se ei kiinnostanut eikä tarjonnut sitä mitä hain. Vanhempani olivat suunniltaan ja hyvä etteivät hoitoon toimittaneet. Lopulta alkoivat hieman ymmärtää ja tukea (kun huomasivat ettei minua voi muuttaa), hain toiseen kouluun joka ruokki luovuuttani ja opiskelin itselleni (luokan parhain arvosanoin) itselleni ammatin jota oikeasti rakastan. Minua ei ole ikinä kiinnostanut ja raha ja rikkaudet vaan se että saan toteuttaa itseäni.

Matka aikuisuuteen kulki masennuksen kautta, tämä ehkä olis ollut vältettävissä jos ympäristö olisi ollut hieman tukevampi ja ymmärtäväisempi.Turha varmaan sanoakaan että sukulaiset eivät ole ymmärtäneet minua sitäkään vähää mitä vanhempani.

Nyt olen kuitenkin onnellinen aikuinen ja välit vanhempiin on hyvät ja lämpimät. Tosin vieläkin aiheutan vanhemmissani syviä huokauksia ja epätoivoisia "ei luoja sun kanssa"-kommentteja mutta nykyään ne luottavat enemmän että selviän elämässä ja osaan itse valita oman tieni.

JOten siis vilpitön neuvo ap:eelle. Älä yritä väkisin muuttaa tytärtäsi, et saa hänestä ikinä "perustavista". Älä yritä myöskään tehdä "stoppia" hänen haaveille, murennat siinä samalla tytön itsetuntoa rohekutta olla oma itsensä. Siitä seurauksena on pahaa oloa, et kai sitä tahdo lapsellesi. Se syö myös sinun ja tyttäresi välistä luottamusta, vanhempien tulisi tukea ja pitää lapsensa puolta eikä asettautua lasta vastaan.

Jos tyttäresi tuntee ettei saa tukea sinulta ja kotoa niin sitten hän hakee sitä kodin ulkopuolelta. Itselläni oli ystäviä jotka olivat kultaakin kalliinpia, kaikille ei käy yhtä hyvin. Kodin ulkopuolella on myös ihmisiä jotka käyttävät vaan hyväkseen tyttäresi kaltaisia herkkiä ihmisiä. Ja jos tyttärellesi tapahtuu jotain ikävää ja hän ei tunne luottamusta sinua kohtaan niin luuletko että hän tulee sinulle kertomaan mikä häntä painaa.

Vierailija
6/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ymmärrä miksi epäsit Oriveden Kirjoituslukion häneltä.

Hän voi olla tuleva kirjailija ja kirjallisuuden merkkihenkilö. Toivon että hän saa toteuttaa unelmansa.

Kaikki eivät ole materian perään, joillekin henkiset arvot ovat tärkeämpiä.

Minulla on taiteellisesti lahjakas lapsi musiikin sektorilla ja ei ole aikomustakaan tukahduttaa hänen luovuuttaan.

Vierailija
7/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole provo, häpeä omaa käytöstäsi! Lapsesi on luova, anna hänen olla sitä! Jokainen elää elämänsä omalla tavallaan.

Vierailija
8/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei apua, nyt käsititte minut ihan väärin olen siis lähinnä huolissani siitä, miten tämä sukulaisten suhtautuminen vaikuttaa tyttäreeni tai joutuuko hän harrastuksensa takia koulukiusatuksi.

Fantasiakirjallisuus nyt vaan sattuu olemaan vähän pienempien juttu.

Eikö ole ihan normaalia haluta lapsensa hankkivan kunnon pohjakoulutuksen, kun ei nuo kirjailijatkaan kovin usein itseään pysty kirjoittamalla elättämään. Oriveden opistoon en päästänyt pitkän välimatkan vuoksi.

Ja mietin miten paljon päihteitä näiden nuorten vapaamielisten piireissä kuluu.

Vierailija
9/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin suvaitsematonta ja ymmärtämätöntä ihmistä ole olemassakaan.

Tuli sääli tyttöä kun on noin suvaitsematon ja sovinnainen äiti. Miksei tyttö päässyt Oriveden lukioon, en ymmärrä syitä? Miksei saa sisustaa huonettaan sellaiseksi kuin haluaa, ketä se häiritsee? Monestako ja mistä aineista pitää tulla kympit, että äiti olisi tyytyväinen?

Jos pystyt, ap, niin kuvittele millaista tytöllä on kun paheksutaan ja ilkutaan ja pidetään vajaana. Minusta tyttö kuulostaa hyvältä mimmiltä, pitää omista haaveistaan kiinni. Lukio kannattaa käydä loppuun, jos mielii opiskelemaan esim johonkin taideyliopistoon - hyvistä tuloista ei ole pelkoa :)

Toivottavasti tosiaan oli provo.

Vierailija
10/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kuullut sanontaa "sinun lapsesi eivät ole sinun"?

Lapsellasi on oma persoona, tahto ja elämä - ne eivät ole yhteneväisiä sinun tai suvun kukkahattutätien kanssa. Anna hänen elää niinkuin parhaaksi näkee.

Vierailija
11/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äitinä saisit nyt kyllä havahtua käytökseesi. Kuinka voit omasta luovasta ja ilmeisesti melko persoonallisesta lapsestasi puhua noin! :(

Minusta tyttö vaikuttaa sympaattiselta, luovalta ja todellakin varsin älykkäältä, toisin kuin sukunsa (tuosta kertomastasi sydämettömästä kommentoinnista päätellen).

Sekö on sitten joidenkin mielestä älykästä ja "oikein elettyä elämää", että yhtään ei käytetä sitä omaa ajattelukykyä, muita runnoen vaan juostaan rahan perässä, tungetaan aina johonkin hemmetin muottiin jonkun senhetkisen minkälie trendin mukana, mennään kuin lampaat laumassa. Oma ajattelu turhana lakkautettu.

TOIVON, että tää oli provo. Tytölle toivon paljon tsemppiä ja hyviä ja lämpimiä ihmisiä elämän tiellä vastaan tuleviksi.

Vierailija
12/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ap, laajenna omaa horisonttiasi ja jätä suvun mielipiteet tyttärestäsi omaan arvoonsa.

Tyttö on jo ilmeisesti lukiossa, onko kiusaamisesta ollut merkkejä vai onko tuo vain joku tekosyy pakottaa tyttö johonkin muottiin? Fantasiakirjallisuutta harrastaa kaikenikäiset ihmiset. Oikeasti. Kts. kirjastosta esim Johanna Sinisalo, J.R.R. Tolkien.

Kirjailijat, kuten muutkin taiteilijat, ovat pienempituloisia kuin esim insinöörit (luulen). Mitä sitten? Se on heidän valintansa ja lukijoiden ilo.

Helsingin taidelukioissa (Kallion kuvataide- ja ilmaisutaide, Sibelius-) on oppilaita kaukaakin. He asuvat omillaan ja pärjäävät ymmärtääkseni pääsääntöisesti hyvin.

Ja "vapaamieliset" nuoret käyttää päihteitä ... Voi voi.

Vierailija
13/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisittko myös estänyt urheilulukioon menemisen jos olisi ollut tosi hyvä jossain urheilussa??

Vierailija
14/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuki niiden törppöjen sukulaistenne turvat seuraavalla kerralla!

Herranjestas siinä on kyllä tytöllä haastellinen alku elämään ympäristön vuoksi. :/

Onpa joo kamalaa ap, että tyttäresi ei ole sellainen tympeä rasisti. Ja onpa kamalaa, jos hän vielä haluaa ihan matkustellakin avartaakseen maailmankuvaansa. Ja että kirjoittamisestakin tykkää, siis voi kamalaa sentään. Ei voinut olla totta tää aloitus, eihän?

Vierailija
15/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, ap: ellet ole provo, mikset voi olla ylpeä ja iloinen siitä, että tyttäresi on oman tiensä kulkija? Pitääkö kaikkien olla samanlaisia ja kulkea samaa tietä?

Mikset tue tyttäresi haaveita? Mikä sinusta on näistä paras tulevaisuuskuva: 1) tyttäresi seuraa haaveitaan, ja suuntautuu sille alalle jolle haluaa, mutta etääntyy perheestään, koska nämä eivät ymmärrä häntä, 2) sinä ja muut sukulaiset painostavat tyttäreri sellaiselle uralle, jolle hän ei halua, ja hän tulee onnettomaksi, 3) sinä ja muut sukulaiset hyväksytte tyttäresi sellaisena kuin hän on, ja tuette häntä valitsemallaan tiellä.

Yritä elää omaa elämääsi itse, älä lastesi kautta.

Ja 17-vuotiaan ei ole vielä aika aikuistua. Totta kai hän tekee vielä kaikkia lapsellisen romanttisia ja ihania juttuja! Niin pitääkin! Kyllä hänellä on vielä aikaa olla aikuinen.

Vierailija
16/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just samanlainen lukiossa.

Terv. Nykyinen kolmekymppinen kahden lapsen korkeakoulutettu ja keskituloinen äiti, josta yhtä hyvin olisi voinut tulla muusikko tai kirjailija, ja jonka vanhemmat olisivat tukeneet 100-prosenttisesti niitäkin valintoja

Vierailija
17/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin kaikki muutkin tätä ketjua kommentoineet. Jos ihmisen, ja varsinkin kasvavan, identiteettiään etsivän nuoren luontainen luovuus yritetään väkisin tukahduttaa ja persoonaa muuttaa itselle mieluisammaksi, on seuraukset juurikin kuten eräs tässä kertoi itselleen käyneen. Masennusta, pelkoa näyttää omaa persoonaa ja toteuttaa itseään...tämä tekee tytöstäsi onnettoman, siipensä menettäneen tyhjän kuoren. ymmärrän että haluat suojella, mutta kerro SE tyttärellesi, älä sano että hän on epänormaali ja mielenvikainen. Senkö luulet tekevän hyvää hänen itsetunnolleen? Usko pois, että tuon ikäiset kyllä kuulevat ikätovereiltaan olevansa outoja, friikkejä ym jos on hiemankaan taiteellinen tai "erilainen". Se on ikävää, mutta kunhan tyttö saa SINULTA tukea ja hyväksyntää, hänestä kasvaa vahva, fiksu nuori nainen joka pärjää elämässä itse valitsemallaan tiellä. Näytä tytöllesi että rakastat häntä juuri sellaisena kuin on, ja rohkaise käyttämään luovuuttaan. Se on lahja! Tyttö arvostaa hienoja asioita, ja on upeaa että hän ei jähmety kaavoihin. Mutta kuten sanoit olevasi huolissasi, se on ihan aiheellista, koska aina elämä ei kuljekaan sitä kauneinta reittiä, ja todennäköisesti myös tyttäresi tulee satuttamaan itsensä ja huomaamaan maailman julmuuden. Sitä sinä et voi estää, joten anna vain parhaat mahdolliset eväät kulkea rohkeasti omaa polkuaan ja kuunnella sydämen ääntä.

Vierailija
18/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin suht luova lapsi/teini. En saanut vanhemmiltani tukea, vaan minua kehotettiin/käskettiin suuntaamaan mahdollisimman hyvin palkattuun työhön. olen nytkin vasta reiluparikymppinen, ja isäni odottaa minulta edelleen korkeakoulutusta, hyvämaineista työpaikkaa ym ja samoin mieheltäni. Äidilleni tärkeintä on että kasvatan lapseni rakkaudella ja että toimeentulo on riittävä, hän ei ole koskaan rahan perässä juossut. Isäni on kaiketi pettynyt, kun en elä elämääni kuten hän oli kuvitellut, vaan sain 20vuotiaana lapsen ja vieläpä miehelle, joka tekee pienipalkkaista hommaa. Voin sanoa, että pääsen tuskin koskaan eroon tästä katkeruudesta, jota tunnen isääni kohtaan. Tuskin haluat,että oma lapsesi etääntyy sinusta niin?

Vierailija
19/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittamisen ilosta...

Vierailija
20/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvää vauhtia tulossa sosiaalituilla elävä taivaanrannanmaalari.

Takkutukkainen hippi joka polttaa kannabista eikä tee päivääkään rehellistä työtä.

Nukkuu puoleenpäivään kunnan vuokraslummissa ja haaveilee hippielämästä jossain Intiassa tms.

Yhteiskunnan hukkapala siis ellei tule järkiinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän