Silmät kiinni! Mikä makumuisto tulle ekana lapsuudesta mieleen?
Kommentit (107)
Mummon tekemä riisipiirakka, sellainen koko pellillinen ja paksu kerros riisitäytettä päällä.
Toinen uimarannalle tehdyt meetwursti-hapankorput. Menivät auringossa mukavan pehmeiksi.
Tää karkki suttasi suupielet harmaan mustaan mönjään!
mitä tehtiin leivinpellillä uunissa jostain valmiista ("lisää vain vesi" tms.) taikinaseoksesta. Jotain toffeen tapaista, sitä oli myynnissä kun olin ihan pieni
siinä oli liian isoja perunanpaloja, porkkanaa, maustepippuria ja aivan liian sitkeää lihaa, mitä pienet hampaani eivät saaneet rikki.
sitä sain kun isä osti savusilakoita. Isä söi muun osan kalasta ja minä halusin mädin, koska se oli hyvää eikä siinä ollut ruotoja.
äiti ei ollut mikään gourmetkokki
joita sain mummolan kellarin kaapista
Vietimme aina kesällä viikon tai kaksi serkkujemme mökillä ja tätini teki suklaamannapuuroa (äitini ei koskaan). Se oli niiiin hyvää!
syötiin joskus kuutamokiisseliä eli maitokiisseliä, se oli herkkua;)
entä sanooko kuutamopuuro/penkkipuuro kellekään mitään?
Mutta ekana tuli mieleen letut ja leikkimökin lettukestit. Hyvänä kakkosena ja kolmosena Siesta-limu aina lauantaisin saunan jälkeen ja makaronivelli.
Ihan ensimmäiseksi tuli kuitenkin mieleen sellaisen jäätelöpuikon maku, missä oli toinen puoli oranssi ja toinen vihreä (oliskohan puolet jäätelöstä kastettu suklaaseenkin). Nimeä en tiedä, mutta ihanaa oli.
Siis merirosvoraha-karkki v. 1975 + jotain.
Vastasin lukematta yhtäkään viestiä. Nyt alan lukea ketjua innoissaan :)
...veisti ruisleivästä siivuja ja paisti ne voissa..
Ei kelvannut hänelle että en pidä geripistä. Mummoni tästä kuultuaan alkoi myös syöttämään minulle greippiä.
hedelmäsalaattia, jossa oli coctail-hedelmiä ja banaania ja appelsiinia ja omenaa. sitä syötiin ihanmuotoisista ja -värisistä jälkiruokakulhoista. se oli makeaa ja hyvää.
Siis tuoreita mansikoita ja päälle maitoa.
mieleen lämmin kaakao. Äiti teki kattilassa kaakaota, kun tultiin pitkän ulkoilun jälkeen palelevina sisälle.
sellainen kuivahtanut suorakaiteenmuotoinen täytekeksi. Välissä jotain violettia täytettä.
tämä vielä kastettiin hienoon sokeriin, se voin ja sokerin yhdistelmä muistuu mieleen.
Olen miettinyt pääni puhki, mitä ne olivat, muttei ole selvinnyt. Maistuivat ihanalta! Olisiko ollut kellertävää tai kirkasta litkua. Makua en osaa kuvailla, koska en ole saanut mitään vastaavaa sen jälkeen.
ihanan rasvaista ja paksua, päällä oli oikein sellainen ruskea rapea kerros.. Nam!