mitä ajattelt OIEASTI lapsesta joka aloittaa koulun vuotta myöhemmin?
ja miten esim kertoisit omalle eskarilaiselle jo joku eskarikaveri onkin eskarissa toista vuotta.Mitä vastaisit ekaluokkaliselle, joka kysyy miksi xx on vanhempaa vuosikertaa?
Harkitsemme koululykkäyksen hakemista joulukuun pojalle, joka syntynyt keskosena( edelleen pienikokoinen) ja jolla pahojen allergioiden ja astman takia runsaasti sairaspoissaoloja eskarista.
Koulukypssytestien mukaan pääsi kuulema jo kouluun ,mutta neuropykologi kehoitti harkitemaan asiaa tarkoin.Lapsi elää vielä aikalailla leikkien maailmassa, mutta niihän nuo 6- vuotiaat saavatkin elää:)
Lykkäys tuntuisi hyvältä, mutta mahdollinen kiusaaminen kyllä mietityttää.
Koska miedän vanhempien asenteet heijastavat lapsiimme,niin mitä rehellisesti sanottuna ajattelet lykkäystä saaneista lapsista.
Kommentit (36)
erittäin pienikokoinen lapsi, joka sairastaa pahaa astmaa ja muutenkin ollut heiveröinen.
Hänelle voi tulla edelleen parin kolmen viikon sairasteluputkia, mutta astman pitäisi helpottaa kun hän lähestyy kouluikää. Eli vuotta myöhemmin aloittamalla hän olisi takuulla paljon terveempi.
Ja edes vähän samankokoinen kuin muut...
Oma lapseni on kehitysviiveinen ja tulee hyvin suurella todennäköisyydellä aloittamaan koulunsa 8-vuotiaana eli samana vuonna mitä hänen sisarensa vuotta nuorempana. Olen jo nyt valmistellut lapsia, että kaikki eivät mene 7-vuotiaana kouluun.
En laittaisi omaa lastani missään nimessä isoon tavalliseen luokkaan vaan ehdottomasti sellaiseen ryhmään, jossa on vähän oppilaita ja ammattitaitoinen erityisopettaja. Nämä lapset nimittäin voivat päästä ns tavisluokkaan. Meillähän lapsi tulee suorittamaan näillä näkymin ihan normaalin oppivelvollisuuden mutta pidennettynä.
En ajattele tuota kiusaamisasiaa, koska lapsi menee tosissaan kouluun jossa on muitankin samanlaisia lapsia.
Tsemppi teille!
ulkomailta muuttaneita, vuotta aikaisemmin kouluun menneitä, erilaisista ongelmista kärsiviä joita on integroitu luokkaan. Jotkut käyvät tukiopetuksessa tai siiretään tarkkailuluokalle. Monilla on myös mukautettua opetusta ja ovat osan ajasta oman ,osan pienluokan kanssa. Kaikkea löytyy.
Minusta on parempim lykätä aloitusta kuin tuplata luokkia. Se miten koulu lähtee menemään on merkityksellistä, että alusta alkaen saa iloa oppimisesta ja onnistumisen elämyksiä. Olisko lähistöllä ns. Startti-Luokkaa? siitäkin on saatu hyviä kokemuksia.
Lukion monet käyvät neljässä vuodessa, joten lapsenne voi halutessan vaikka valmistua yhtäaikaa ikäistensä kanssa jos se teille on tärkeää.
Ajattelen että hyvät vanhemmat kun ajattelevat lapsensa parasta.
Siis mitäkö minun itää ajatella jhonkun toisen perheen ratkaisuista? Ei helkkarissa mitään. Eiköhän minulla ole ihan tarpeeksi miettimistä oman lapseni ja perheeni asioissa.
Milloin te muita ihmisiä miettivät ihmiset ehditte keskittyä omaan elämäänne, mietin tässä. Pelottaa tällainen maailmankuva - taidatte olla melko hukassa oman arkenne kanssa, kun mieluummin pohditte muiden ratkaisuja.
ja olen ollut päätökseen tyytyväinen. Lapsi oli ensin vuoden päiväkodin eskarissa ja toisen vuoden koulun eskarissa. Koulun eskarissa olevista lapsista kukaan ei edes tiedä, että hän on käynyt eskaria jo päiväkodissa. Eikä lapsi itse sitä kummeksu; hän on ollut tyytyväinen ja viihtyy erittäin hyvin koulun eskarissa. Koulun eskarista on sitten helpompi siirtyä kouluun, kun talot ja tavat ovat jo tuttuja. Lapsi on vuoden viimeisenä päivänä syntynyt ja meillä on ollut jo vuosia toiveena, että hän voisi aloittaa koulun 7 vuotiaana.
On mielenkiintoista, kuinka moni selittäisi omalle lapselleen toisen lapsen eskarin "tuplaamisen" erilaisella kehityksellä. Ihan oikeasti kyseessä voi olla vain vanhempien toive tai joku muu syy, jota ei ulkopuolinen tiedä. Minulle ainakin oli yllätys, että eskarin tuplaavaa lasta luullaan kehitykseltään viivästyneeksi...
pahasti häikkää. Jossei edes 6,5 vuotiaana ole koulukypsä, niin on aika tyhmä lapsi kyseessä. Tai sitten vammainen. Tai ainakin erittäin huonosti kasvatettu.
Sä haluat antaa sen leikkiä vielä vai mitä?
siitä syystä, että laskettu aika oli aivan helmikuun lopulla... Poika syntyi yli kaksi kuukautta etuajassa, ennen joulua.
Minä halusin antaa pojan leikkiä siihen asti, kun olisi eskarin muutenkin aloittanut. Jos tuo olisi syntynyt edes pari viikkoa lähempänä laskettua aikaa sitä pareri- ja psykologirumbaa ei olisi tarvittu vaan poika olisi syntynyt oikeana vuonna eikä kukaan olisi eskarinaloitusasiasta kysellyt ja ihmetellyt.
Siinä on perhe, joka ajattelee lapsensa parasta. Onneksi lapsella on erittäin hyvät vanhemmat.
ja sitten vielä, että lapsi menestyy varmasti elämässään. Ystäväpiirissäni on 3 lykkäyksen saanutta, ja yllätys yllätys, kaikki ovat menestyneet sekä koulussa, että muussa elämässään kaikilla mahdollisilla mittareilla (talous, koulutus, terveys,mielenterveys, aviopuoliso, lapset, onnellisuus, käytöstavat, luonne) jne erittäin hyvin.
Siinä on perhe, joka ajattelee lapsensa parasta. Onneksi lapsella on erittäin hyvät vanhemmat.
On syksyllä syntynyt ja paljon sairastellut astmansa yms. takia ja hyvin pienikokoinen. On selvittänyt 5-vuotisneuvolan erinomaisesti ja päiväkodissa pärjää hyvin, mutta silti.
En ajattele yhtään mitään. On nykyään tuiki tavallista.
Näillänäkymin päädymme hakemaan lykkäystä. Nyt vain odotamme päätöstä myönnetäänkö tuo vai ei.
joka on aloittanut koulun myöhemmin. Hän on ollut pienestä asti hiukan jäljessä kehityksestä verrattuna ikäisiinsä. Lapsilleni ei ole sen kummemmin tarvinnut selittää, että miksi kaveri menee myöhemmin kouluun. olen muistaakseni sanonut että x on kehittynyt hiukan eri tahtia ja menee siksi vasta vuoden päästä kouluun. Lapset ottavat tuommoisen asian ihan luonnollisena. Totesivat vain että: Aha.
en mieti naapureitten lapsia juurikaan. omissakin on tarpeeksi tekemistä. sen verran ehkä saattaa mielessä käväistä, että naapurin lapsen vanhemmat ovat naapurin lapsen vanhemmat ja tietävät mikä juuri sille lapselle on parasta. tuskin olen kovinkaan harvinainen ihminen näine tuntemuksineni, vaikka tätä foorumia lukiessa voisi äkkiseltään muuta kuvitellakin.
että lapsi ei syystä tai toisesta ole ollut aikaisemmin kypsä kouluun.
Ajattelen myös että hänellä on viisaat vanhemmat kun osaavat ottaa lapsen tason/kyvyt huomioon.
Tiedän niin monta liian aikaisin koulun aloittanutta lasta, joille on tullut myöhemmin isojakin ongelmia siitä etteivät alaluokilla ole jaksaneet seurata opetusta.
Yksikin tuttavaperheen lapsi on nyt 3. luokalla ja hänellä on vieläkin ongelmia lukemisen kanssa. Englanti on hänelle aivan liian vaikeaa ..kun ei osaa vielä suomeakaan kunnolla kirjoittaa eikä lukea ja nyt pitäisi samat taidot opetella vieraasta kielestä.
Lapsen opettaja on sanonut että vasta nyt lapsi jaksaa keskittyä tunnilla. On kuitenkin saanut jo sen käsityksen itsestään ettei hän opi ja tämä haittaa suunnattoman paljon oppimista.