Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain miehen rahoja?

Vierailija
27.01.2010 |

Olen kotona 1,5-vuotiaan lapsemme kanssa. Ostan kodinhoidontuestani lapsen vaatteet, omat vaatteeni ja maksan ruokaostoksia ja laskuja jäljelle jäävistä rahoista.

Mies käy töissä ja maksaa asumiskulut, suurimman osan laskuista jne.

Haluaisin nyt ensimmäistä kertaa lapsen syntymän jälkeen mennä äitikerhomme kanssa kylpylään viikonlopuksi. Mies sanoi, että saan maksaa reissun omista rahoistani, mikäli haluan mukaan.

Hän itse käy kavereineen syömässä, baarissa, harrastuksissa jne. Minusta ei ole reilua, että hänelle kuuluu raha, vapaa-aika ym., mutta mies on sitä mieltä, että hänelle maksettu raha on hänen rahaansa. Sekä oma että mieheni äiti on samoilla linjoilla hänen kanssaan.

Meneekö se kaikilla muillakin näin? Tunnen, että minua on kusetettu eikä panostani perheen eteen arvosteta tippaakaan.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, sinua on kusetettu. Ota velkaa ja pyydä mies takaajaksi. Tai menkää avioliittoneuvojalle.

Vierailija
2/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei ole omia rahoja, vaan perheen yhteiset.

Ja, jos kerta yhdessä asutte, niin mies on yhtälailla elatus_velvollinen_.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suurimmalla osalla mun tuntemista perheistä... Myös meillä. Olen alkanut pistää äitiyspv-rahoista osan sivuun omiin menoihini ja maksatan miehellä ne laskut, jotka muuten olisin maksanut näistä sivuun pistetyistä rahoista. Inhottaa salailla näin, mutta kun muu ei auta...

Vierailija
4/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ajatella noin, vai voiko?

Jos esim miehes saa 3000eur ja sinä 1000eur. Miehesi kuuluu maksaa sinun tilillesi joka kk 1500 eur. Teet paljon tärkeämpää työtä, et ole mistään hinnasta korvattavissa kotona. Tuon 1000eur saat tietty pitää itse, miehesi saa siis puolet palkastaan ja antaa sinulle puolet perheen kuluihin.

Vierailija
5/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme naimisissa ja me olemme perhe, joten miehen töistä saama palkka on yhteistä rahaa.

Etteko koskaan etukäteen ole asiasta keskustelleet? Laita jatkossa mies maksamaan kaikki lapsen kulut.

Mulla on käyttöoikeus (mm. pankki- ja luottokortti) miehen tiliin ja säästötilikin on yhteinen.

Vierailija
6/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu olla oy perhe ab. Eli ei omia rahoja jollei tulot ole tasapuoliset ja teillähän ei ole.

Vierailija
7/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinä olet siis mennyt tekemään kämppiksellesi lapsen? Mikäs siinä, nyt rupeat sitten laskuttamaan lastenhoitotunneista. Eli jos miehesi on töissä 8h päivässä, niin hänen kuuluu maksaa sinulle palkka neljältä tunnilta päivässä, mikäli muun ajan hoidatte lasta yhdessä. Ota selvää yksityisten lastenhoitajien palkoista ja sitten vaan laskua miehelle.

Vierailija
8/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos asutaan samassa taloudessa ja on yhteisiä lapsiakin, koko perheellä täytyy olla sama elintaso.

Meillä on omat tilit, mutta rahat ovat olleet yhteisiä jo ennen lapsia tai naimisiinmenoa. Se maksaa, jolla on rahaa. Yhdessä sovitaan molempien menoista ja hankinnoista.

Mä en ymmärrä sitä, että lapset kulkee retkuissa ja silti isä ostelee viihde-elektroniikkaa, kuten erään ystäväni perheessä.

Vierailija
9/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin samassa tilanteessa, pyytäisin miestä maksamaan palkkaa lapsen- ja kodinhoidosta tai palkkaamaan ulkopuolisen hoitajan että voin palata työelämään ja ryhtyä taas tienaamaan omaa rahaa.

Tai sitten tuumaisin että minä menen nyt töihin. Palkka on sitten vain minun, sinä voit kotihoidontuella maksaa omat ja lapsen kulut.

Vierailija
10/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntityönä 16 euroa tunnilta. Jos tekee siinä ohessa myös muita kodinhoitotöitä, esim. ruokaa, niin hinta on 20 euroa tunnilta.

Mies voi sitten itse harkita, onko halvempaa palkata sut kuukausipalkalla vai tuntipalkalla.

Vierailija
11/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ette.

Vierailija
12/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itse töihin, niin ei tarvi "siivellä" elää. Se joka tienaa, niin päättää...

Vierailija
13/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itse töihin, niin ei tarvi "siivellä" elää. Se joka tienaa, niin päättää...

Vierailija
14/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olette saaneet parisuhdekuvanne? Eihän oikeassa, lämpimässä ja hyvässä parisuhteessa jossa kaksi ihmistä on päättänyt perustaa PERHEEN niin toinen tee tuolla tavalla! Kyllä sen nyt luulisi jo seurusteluaikana huomaavan että jos mies pihistää omia rahojaan ja kaikki kulut täytyy jakaa yms! EIHÄN SELLAISEN KANSSA PIDÄ MENNÄ PERHETTÄ PERUSTAMAAN!!!

Vai ovatko nämä nyt niitä pariskuntia joissa on eletty 10vuotta "parisuhteessa" ja luotu uraa, maksettu kaikki puoliksi ja omat puolet jääkaapeissa yms ja sitten päätetään tehdä lapsi ja nainen jää tyhjän päälle kun miehellä ei ole aikomustakaan ryhtyä perheenisäksi vaan jatkaa poikamieselämää samaan malliin! Miksi näistä asioista ei ole keskusteltu ETUKÄTEEN!??!?!?!?

Minun päähäni ei vaan mitenkään mahdu tällaiset "perheet", tekisi mieli ravistella näitä mammoja ja näitä poikamiesisiä, no, ne voisi viedä saunan taa...

Vierailija
15/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies pistäisi lapsen ensimmäiseen hoitopaikkaan, mihin saisi. Meille on tärkeää, että lapsi saa kasvaa ensimmäiset vuotensa kotona. Lapseni kustannuksella en siis tilannetta halua ratkaista.

Olen koittanut sanoa, että minun kotonaoloni mahdollistaa miehen työssäkäynnin. Minä teen meillä myös 95% kaikista kotitöistä. Miehen mielestä se, että hän maksaa asumisen ja suurimman osan laskuista riittää korvaamaan kotonaoloni. Usein riitatilanteissa (vuokra)kodistamme tuleekin hänen omaisuuttaan ja minä en kuulema osaa tehdä mitään rahanarvoista. Tällaiset kommentit satuttavat minua, koska minusta työ, jota teen on kaikkein arvokkainta: Rakkautta.

ap

Vierailija
16/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ehkä oo kovin rakentava kommentti mutta en voinu olla sanomatta.

Onko tollasia miehiä todellakin olemassa? Kyllä harmittaa ap:n puolesta, ja ihmetyttää jossei tuo ole jo aikaisemmin tullut ajankohtaiseksi. Siis mies käy illanvietoissa yksin koska sinulla ei ole varaa yms? sairasta.

Mutta mahtaako tuollainen muuttua miksikään? Ja miten molempien äidit voi olla miehen kannalla?

Parasta että teet sen mitä muutkin ehdottivat, eli alat laittamaan rahaa sivuun omiin menoihisi ja mies maksakoon enemmän yhteisiä kuluja.

Miten musta tuntuu ettei voi tuollaisella liitolla olla tulevaisuutta, jossei mies tajua muuttaa ajatusmaailmaansa ;-(

Vierailija
18/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä pieni yritys, jossa työskentelin meni laman alussa nurin.

ap

Vierailija
19/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies pistäisi lapsen ensimmäiseen hoitopaikkaan, mihin saisi. Meille on tärkeää, että lapsi saa kasvaa ensimmäiset vuotensa kotona. (

Salli mun nauraa... Sinun miehellesi kuulostaa olevan tärkeää tasan se että hän pääsee ulos kavereiden kanssa yms!

Ap, minä en käsitä millainen parisuhde on se, jossa osapuolet eivät ole tasa-arvoisia. Tällaisessa yhteiskunnassa kun Suomi on niin tilanteessasi et voi kuin katsoa peiliin, sieltä se nössykkä löytyy jonka pitäisi tehdä asialle jotain! HERÄTYS! Pane se ukkosi kuriin!

Vierailija
20/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella pysty ymmärtämään mistä löydätte noita miehiä. Perhe, jossa pahimmillaan vaimo maksaa miehelle vuokraa kodista joka on vain miehen nimissä...Siihen nähden tilanteenne on varsin kesy.

Sinänsä tuossa teidän tilanteessanne minulla kerrankin VOISI olla joku ymmärryksen siemen miehesi hyväksi jos tietyt reunaehdot täyttyvät. Eli esim. jos teillä olisi kotonaolostasi johtuen todella tiukkaa taloudesta ja miehesi tinkisi kaikista omista menoistaan jotta saatte ruokaa pöytään. Jos tuossa tilanteessa vaikka vihity aviovaimo tahtoisi mammaporukalla kylpylään, ymmärtäisin miehen ärähtävän että säästä siitä kotihoidontuesta.

Muistan kun itse olin esikoisen kanssa kotona ja lainamme oli isoimmillaan eikä miehen palkka vielä mikään huikea jos nyt ei huonokaan. Silloin hiukan ahdisti jos tulossa oli joku tyttöjen mökkiviikonloppu joka nielaisee helposti pari sataa euroa matkoineen jne. johtuen siitä, että miehelläni ei ollut silloin mitään vastaavia menoja, ei harrastanut mitään jne. Ja aina silti rahat noihin reissuihin (joita nyt todellakaan ei ollut minullakaan kuin ehkä 2 x vuodessa) järjestyi ilman riitoja.

Periaatteessa ihan sama miten perhe jakaa raha-asiansa sitten kun molemmat ovat töissä (silloinkaan en ymmärrä perhettä jossa vanhemmilla on eri elintaso, mies matkustelee lasten kanssa ja äiti jää kotiin kun ei ole rahaa matkustaa mukaan). Mutta kun toinen vanhemmista on kotona hoitamassa yhteistä lasta molempien tahdosta, on vähintään kohtuullista, että rahat ovat yhteiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi