Kierukan laitto/töihin meno samana päivänä
Hei, oletteko joutuneet ottamaan sairaslomaa, vai oletteko pystyneet normaalisti menemään töihin kierukan laiton jälkeen? Kierukan laitto olisi aamulla, joten joudun sen olemaan pois töistä kuitenkin.
Itselläni kun ei kokemusta siitä ollenkaan, senverran tiedän, et laitto voi olla hankala, kun sektiot taustalla fyysisistä syistä.
Kommentit (71)
No aika yksilöllistä varmaan. Mulla supisteli muutaman päivän , vuodin vähän ja olin turvoksissa, mutta ei se työntekoa estänyt. Ihan kuin menkkakivut. Itse laitto tosin vähän hankalampi, loppujen lopuksi se tehtiin nukutuksessa ja sen päivän olin saikulla nukutuksen takia.
Googlettelin kierukan laiton jälkeen tulleita oireita ja tää keskustelu pomppas esiin. Ajattelin kertoa oman kokemukseni. Mulle laitettiin äskettäin mirena kuukautisten loppupäivinä enkä kyl ois pystyny siitä menemään suoraan töihin (onneks oli vapaapäivä). En oo synnyttänyt mutta en myöskään koe et oisin erityisen kipuherkkä eikä mulla yleensä oo ees kuukautiskipuja kummemmin. Kierukan laitossa ei pahinta ollutkaan kipu (tuntui kyllä mutta ei mitenkään mahdottomasti ja särkylääke vei pahimmat kivut nopeasti pois) vaan armoton heikotus sen jälkeen. Pyörryin, mua oksetti ja vatsa meni muutenki sekaisin. Hyvä että pääsin kotiin asti. Ja jäin siis eka varmaan 20 min vaan istumaan terveyskeskukseen ja senkin jälkeen olin just siinä kunnossa että jaksoin kävellä bussipysäkille. Kotona vasta parin tunnin levon jälkeen oli sellanen olo että voisi nousta ylös. Ja oon siis ihminen joka on kerran elämässään ollu töistä saikulla ja sillo oli vatsatauti joten kovin herkästi en sano et mul on liian kipee olo töihin.
Joillain siis kroppa reagoi vahvemmin kuin toisilla joten ei oo itsestään selvää että vois heti kierukan laiton jälkeen lähteä duuniin.
T: N25
Mulla ainakin oli tosi kovat menkkakipumaiset kivut sinä iltana kun oli laitettu. Ei tosin mitenkään lamauttanut, joten töihin siitä.
Se on niin yksilöllistä. Kyllä toiset voi tarvita sen saikkupäivän, toiset sitten eivät.
Mulla laitto sattui ihan hirveästi, sekä kohdun mittaus. Kirosin ja oksetti. Mutta laiton jälkeen ei oo ollut mitään kipuja, pieniä hentoja vihlaisuja lukuunottamatta.
Itse otin 1h ennen (mirena) kierukan laiton alkua 1g parasetamolia ja 2kpl 400mg ibumaxia eikä asennus sattunut yhtään. _Hyvin lievää_ kuukautiskipujen tyylistä nipistelyä tuntui, mutta eipä sen kummempaa. Kipulääkkeet tekivät siis hyvin osansa!
Asennuksen jälkeen ei tuntunut normaalia erillaisemmalta millään tavalla, eli itse (onneksi) säästyin pahalta ololta ja jälkikivuilta. Kannattaa siis tosiaan ottaa kipulääkkeitä tarpeellisen määrän mukaan 1h ennen asetukseen menoa! :)
(Ps. muistakaa hengittää rauhallisesti ja normaalisti asetuksen aikana, sekä pitää keho tosi rentona. Hengityksen pidätys johtaa helposti tuohon kyseiseen pahaan oloon)
Onneksi uusi Kyleena on pieni niin ei haitannu vaikka menkat alkaa vasta viikon päästä ja henkari meni sisään tänään. Ehkäsyteho tosin mietityttää kun missään ei ole muuta tietoa kuin "heti, jos laitetaan 7vrk sisään menkkojen alkamisesta." ja näin ei ole kohdallani. Kai sitä voisi pari viikkoa varrota varuiksi
Meillä sattui vaimo laittamaan ihan yhtäkkiä kierukan, eikä puhunut siitä mitään ennakkon. Oli kiireellisenä saanut ajan. Klamydiatesti piti myös tehdä vaikka olemme olleet yhdessä 10 vuotta ja viime seksikerrasta 7kk. Huonosti mennyt ja epäilyttää että onko hän käyttänyt sitä jälkiehkäisyyn koska mitää ehkäisyä ei ole ollut ennen tätä....
En tarvinnut kipulääkkeitä ja töihin olisin voinut mennä vaikka heti. Pientä verivuotoa oli 4-5kk jonka jälkeen loppui viimein.
Olisin pois töistä. Itse olin aika kipeä sen laiton jälkeen, vaikka olin synnyttänyt. Lisäksi tuli jotain ihme huimausta muutaman tunnin päästä laitosta, se kesti iltaan saakka puuskittaisena.
Miksi?
Mua naurattaa syöpähoidoista saikuttajat ja sairaasta lapsesta saikuttajat. Menikö oikein? Miksi ottaisin palkatonta vapaata sairauteni hoitoon liittyvää toimenpidettä varten? Mikä oikeus esim kätensä katkaissella tai migreenipotilaalla on saada palkallista saikkua mutta minun sairauteni pitäisi hoitaa omakustanteisesti? Vai onko kyse siitä että sairauteni ei ole yhtä yleinen tai tunnettu kuin muut parantumattomat sairaudet kuten epilepsia, diabetes tai kystinen fibroosi? Kukaan meistä ei saa valita mitä sairastaa ja mitä ei.