Kierukan laitto/töihin meno samana päivänä
Hei, oletteko joutuneet ottamaan sairaslomaa, vai oletteko pystyneet normaalisti menemään töihin kierukan laiton jälkeen? Kierukan laitto olisi aamulla, joten joudun sen olemaan pois töistä kuitenkin.
Itselläni kun ei kokemusta siitä ollenkaan, senverran tiedän, et laitto voi olla hankala, kun sektiot taustalla fyysisistä syistä.
Kommentit (71)
Ekalla kerralla laitettiin kuparikierukka joka oli suht kivuton. Toisella kerralla hormooni kierukka jonka laiton jälkeen oli aivan kamalat alavatsakivut useamman tunnin. Kuparikierukka piti laittaa kuukautisten aikana mutta hormoonikierukan voi laittaa milloin vain jos syö esim. e-pillereitä. Itse söin noita kuukauden ennen laittoa koska perhesuunnittelukeskuksesta annettin vaan aika.
Olen kolme synnyttänyt ja juuri hakenut ekan hormonikierukan. Täytyy sanoa että asennus kesti n 5 min ja nippasi vaan. Mutta sitten alkaneet kivut olivat järjettömät, kylmän hiki, huimaus ja niin kovat kivut että oksensin. Että ei se aina mene helposti :(
Minulle gyne kirjoitti 3 päivää saikkua, keskiviikkona laitettiin, joten yht. 5 päivää piti lepäillä. Olen töissä rakennusalalla, ja kierukan laiton jälkeen ei saisi kovin raskaita töitä tehdä, ettei valahda paikoiltaan.
Mutta jos tekee kevyttä työtä, niin ei siihen mitään saikkua tarvitse.
Varmasti yksilöllistä, itse synnyttäyt nainen ja toisen kierukan kohdalla kivut olivat sellaiset että tähän kolmanteen joka kohta pitää laitattaa, varaan autokyydin ja vapaaksi loppupäivän - varmuuden vuoksi. Alkoi hirveät supistukset, en voinut kävellä tuntiin, oli vaikea edes puhua. Minulla on korkea kipukynnys, se on käynt ilmi synnytyksessä, ja harrastuksissa joissa hakataan ja potkitaan :) Kierukka nr 2 löi mut kanveesiin.
Kuparikierukan laitto ei juuri tuntunut. Hormonikierukan laitto sattui ihan hirvittävästä, samoin sen jälkeen oli kovia kipuja tuntikausia. Olin myös jo synnyttänyt molemmilla kerroilla.
Pah. Riippuu aika olennaisesti yksilöstä. Jos sulla on hermo just siinä mistä se ottaa kiinni niin voi sattua aivan perkeleesti. Osa pyörtyy, ja kaikille sen ottaneille suositellaan hetken makoilua/istumista huippaukseen. Mä en ainakaan ollut työkykyinen vaikka napsin maksimimäärät särkylääkkeitä. Vasta kolmiolääkkeet vähän helpotti siihen kipuun.
Älkäähän nyt pelotelko! Tosiaan yksilöllistä, nuorempana kuparikierukka ja nyt vanhempana hormonisellainen ja suoraan duuniin vaan, ilman minkäänmoisia
ongelmia.
Mulla kans oli todella kivulias kierukan asennus. Lääkäri asensi kierukan vaikka kuukautiset eivät olleet tulleet ajoissa :s Huusin, itkin ja kirosin kun sattui niin paljon. Olen lapseton parikymppinen ja osasin varautua, että tulee sattumaan, mutta kivut yllättivät kuitenkin. Yritin lähteä töihin ja oksensin sekä melkeen pyörryin työmatkalla. Loppupäivä menikin sängyn pohjalla kiemurrellessa kylmän hikisenä pidellen vatsaa. Toivottavasti nyt edes ehkäisis 5-vuotta niin sais olla huoletta.
mä lähdin kierukan laitosta suoraan töihin vaikka oon synnyttämätön ja lääkäri joutu yrittään 3 eri kierukkaa ennenkun sai oikeeslle paikalle sen. no kohtu supisteli ja vatsa oli kipee ja vuotoo mutta en mä nyt ymmärrä miks ei muka vois töihin mennä? jos on niin reppana että tarvii saikkua kierukan laiton jälkeen niin tsiisus. hammaslääkärin jälkeen sitä saikkua pitäs saada ja vähintään viikko!
Nuo vatsakivut voivat johtua myös ruuansulatuskanavan ärsytyksestä, kun noin heppoisesti nappailette tuhatta milligrammaa Buranaa. Ei sitä saisi ottaa noin paljoa ilman lääkärin lupaa!
Olen synnyttämätön ja omistan taaksepäin kallistuneen kohdun. Mulla on nyt menossa toinen hormonikierukka.
Minulla on korkea kipukynnys. Ekan laittoa varten otin etukäteen 800mg buranaa n. 30min ennen. Laitossa koski lähinnä kohdun mittaaminen jollain sondilla. Mutta kipu oli lyhyt. Ja sitten sen kierukan saaminen paikoilleen. Jossa kesti pidempään, mutta tsemppasin että kohta loppuu. Ja niinhän se teki. Kuukautisten aikaan laitettiin ja kohtu supisteli ihan reippaasti. Tää oli siis tk, enkä saanut sen ihmeempiä ohjeita joten koska työt oli päivältä loppu lähdin koiran kanssa lenkille. Parin tunnin kävelyn jälkeen supisteli edelleen. Ja jatkui koko illan. Siis ei tuntunut todellakaan kivalle. Mutta pystyi toimimaan ihan normisti enkä syönyt enempiä särkylääkkeitä. Vuoto oli jonkun verran normaalia reilumpaa.
Tuon toisen laittamiseen varustauduin sitten 600mg Buranalla ja nyt kävin yksityisellä. Täällä käytettiin ultraa, jonka koin jonkun verran epämiellyttävänä. Lähinnä munasarjojen tutkimisessa. Nähtävästi sillä ultralla sai mittailtua kohdun näppärästi sillä jäin ilman sitä epämiellyttävää kohdun sondimittausta.
Kohdun kaulasta kiinniotettaessa oli taas jonkun verran nipsuiluja, ja vanhaa ulosotettaessa epämiellyttävä tunne. Ja siinä vaiheessa epämääräistä vedon tunnettu, kun oli välineet sisällä ja gyne alkoi availemaan uutta kierukkaa. Uutta kierukkaa laittaessa taas epämiellyttävä tunne.
Kokonaisuutena tällä kertaa aika lailla kivuton kokemus.
Kohtu reagoi uuteen kierukkaan lievemmin kuin ensimmäiseen. Mutta supistelee lievästi edelleen vaikka vaihdosta jo vuorokausi. Ei vuotoa, vähän tihkuttaa.
Ei kierukan laitto ole mikään sairasloman syy. Töihin vaan. Tai sitten palkaton vapaa.
Mua huimasi jonkun aikaa asennuksen jälkeen . Järjestin vapaapäivän silloin etukäteen itselleni. Lääkäri sanoi että siitä saa päivän sairauslomaa, mutta mähän en siis tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kierukan laitto ole mikään sairasloman syy. Töihin vaan. Tai sitten palkaton vapaa.
Naurattaa nämä tästäkin syystä saikuttajat.
Otin eilen hormoonikierukan ja ainut miinus tähän mennessä ollut se että jännitin kuollakseni laittoa ja jälkikipua mikä osoittautui turhaksi. Pari särkylääkettä otin eilen ja tosi pientä tiputtelua ollut. Menkat ei olleet laittaessa. Ja olen synnyttänyt 3 lasta alateitse. Olen enenmmän kuin tyytyväinen jos ei ilmene mitään uutta ☺
Otin ibuxin 800mg ja 1g panadolia, sairaanhoitajan neuvosta. Asennus ei kai siksi sattunut, vaikka paikat oli ahtaat ja olin synnyttämätön.
Kohta asennuksen jälkeen alkoivat jäätävät krampit, selkä-ja alavatsakivut. Kävellä köpöttelin hitaasti eteenpäin ja linkussa oleminen sattui vihlovasti. Oli onneksi vapaapäivä ja, sen tarvitsin. Otin seuraavan satsin kipulääkettä jo 2h päästä. Loppupäivän nukuin jännitystä ja kipua pois. Illalla ennen nukkumaan menoa krampit helpotti.
Kierukka laitettiin tänään ja ole hetkeen niin kauheaa kipua tuntenut. Huusin ja itkin laitoin aikana, oli jopa pahempaa kuin Endo kipu. Koko päivä pyöryttänyt ja oksentanut ja alavatsa kipeä, vihloo inhottavasti ja maha sekasin ja kauhea väsymys. En olis ikinä arvannu et on näin kipeä.. En ole mielestäni erityisen kipuherkkä. Meillä ei töissä katsota sairaslomia hyvällä joten sitä mahdollisuutta en edes mieti tai sen kummemmin kysellyt. Synnyttämätön 25v nainen.
En päässyt töihin moneen päivään. Pyörryin paluumatkalla autolle kun oli niin pitkä ja tuskallinen operaatio ja kipu ja stressi niin kovaa, olin järkyttävän kipeä, alavatsa kramppasi ja vuodin aivan tolkuttomasti. Kaikki oli oikein paikallaan ja olin seuraavat kuukaudet kuin pesäpallomailalla alavatsaan rusikoitu, aneeminen vuodon takia ja elämä oli rajoitettua kun en voinut harrastaa seksiä, olla autossa (tärinä) ja niin edelleen. Voimakkaasti kallistunut kohtu, synnyttämättömyys ja vastaavat kai aiheuttivat sen, että kuparikierukka ei kertakaikkisen mitenkään sopinut. Aika ei auttanut ja oli pakko poistaa, onneksi.
Olen synnyttämätön ja kuparikierukka laitettiin (aluksi oli tarkoitua laittaa hormoni, mutta ei mahtunut kohdunkaulasta). Olin ottanut tramalin pohjalle (vaikka sanottiin että 200-400mg burana riittää MAINIOSTI) ja laitto sattu silti järkyttävästi. Kamala kipu ja siitä johtuva heikotus jatkui n.1-1,5h ja sitten olo helpotti eikä sattunut ollenkaan. Jouduin istumaan rauhassa jonkun vartin odotushuoneessa ennen kuin uskalsin lähteä kävelemään. Kannattaa varata puolisen tuntia extraa laiton jälkeiseksi oloksi, varsinkin jos on synnyttämätön. Ei silti kannata kipua pelätä, se pahin terä on vaan 15mim!