Miten ohjeistatte lasta, että pitää toimia, kun kaveri lyö?
Eli ekaluokkalainen kertoi illalla, että koulukaveri potkii ja lyö koulussa; mm. poika oli vahingossa ottanut kaverin kirjan (istuvat vierekkäin), kun oli luullut sen olevan oman, niin toinen oli napannut kirjan ja lyönyt silä päähän. Samaten viime viikolla samainen kaveri oli potkaissut, koska poika oli kenkiä laittaessa horjahtanut ja osunut kaveria käteen. Kyseinen poika on ihan kiva, ei siinä mitään, mutta tuota lyömistä ym olen havainnut meilläkin leikkiessä, että poktitaan ja lyödään. Meillä yritetään opettaa lapsille, että toisia ei muksita ja asiat selvitetään puhumalla. Kyseessä siis ekaluokkalaiset.
Kommentit (33)
Hän sanoi, että poikien kesken se lyöminen loppuu vasta, kun lyö takaisin. Siihen saakka yksi jos toinen käy vähän hivuttamassa.
Samoin hän sanoi, että jos joku haukkuu esim. tyhmäksi, niin pitää vaan sanoa, että no onneksi en ole ruma ja haise pahalle.
Luotan mieheeni tässä. Tuntee paremmin poikien sielunelämän.
Olen sanonut, että jos joku lyö tai potkii siitä on kerrottava aikuisille heti.
Vähänpä on tuollaista sattunut, ihan muutaman kerran vain. Silloin olen heti itse puuttunut tiukasti tilanteeseen ja vienut sen loppuun asti, niin että se loppuu.
Olen sanonut, että jos omasta turvallisuudesta on todella iso huoli, niin silloin saa antaa takaisin.
En kyllä ikinä menisi sanomaan tuonikäisille, että lyö/potki takaisin.
Pikkuveljeäni "mopotti" ekalla eräs poika jatkuvasti ja lopulta isä neuvoi, että seuraavalla kerralla työntää sen kiusankappaleen pään lumeen ja "pesee naaman". Veli kilttinä poikana sitten toimi niin ja siihen loppui. Eipä enää ollut tuota kiusaamista ja olivat kavereita ihan peruskoulun loppuun asti. Isän mukaan vaan pikkupoikien välillä pitää joskus tönäistä takaisin, jotta toinen oppii, ettei voi olla aina heittopussi. Sanoo huomanneensa työssään opettajana vaan, että mikään aikuisten puuttuminen ei vedä vertoja sille, että lapsi itse pitää puolensa jopa fyysisestikin, vaikka se vaikeaa onkin lapselle, joka on opetettu olemaan mukava ja kiltti. Tyttöjen kiusaamiset on usein sitten paljon vaikeampia. Poikien maailmassa kunnon kontakti usein puree.
Iän kaiken on poikien maailmassa pitänyt osata lyödä takaisin, jos tulee tiukka paikka. Ei tarvi mätkiä kohtuuttomasti, mutta fyysisestikin pitää vetää se raja. Niinhän lapset kotonakin lyö toisiaan tapellessa, kun oikein kovaksi yltyy. Ei se silti tarkoita, että aikuisena hakataan hulluna kaikkea.
Mä kysyin muuten mieheltä samaa joskus ja mies allekirjoitti tuon isäni opin, että pikkupoikien porukassa saa iän kaiken olla nyrkkeilysäkki, jos ei anna takaisin. Aikuiset voi puuttua ja puuttua, mutta ainoa oikeasti toimiva keino on pitää puolensa itse. Ja loppujen lopuksi, mitä kamalaa siinä on? Ei lapset toisiaan niin kovaa koskaan lyö ja lapsuusiän törkkimiset ei tosiaan tee kenestäkään väkivaltaista. Niin miehenikin kertoi lapsena joskus joutuneensa fyysiseen kontaktiin toisten poikien kanssa tönimällä ja miehessä ei ole pisaraakaan aggressioita aikuisena.
t:20
että opet eivät ole kiinnostuneita koulukiusaamisesta. Ainoa mikä tepsii on takaisin lyöminen. Omani olen opettanut, että ensin ei saa lyödä ja lyö täysillä takasi niin jättää sut rauhaan. Maailma on mennyt kovaksi ja koulussa ollaan välinpitämättömiä;(
Nuorempia lapsiani ei olla lyöty kuin kerran kun ovat toimineet ohjeeni mukaan. Esikoisen kanssa ollaan käyty useamman kerran lääkärissäkin kun on koulussa lyöty. Enää ei lyödä kun alkoi käymään punttiksella ja löi täysillä kiusaajaansa. Kiusaaja sai aivotärähdyksen ja vaihtoi koulua. Vein lapseni palkinnoksi kylpylään. Kannatti. Elämämme nyt paljon helpompaa. Koulu menee paremmin ja ennen kaikkea ei kiusata enää
että pojat lopettaa muksimisen kun kerran antaa takas. Ei siinä aina niin käy, toisinaan tulevat vaan takas isommalla porukalla.. Ja toisaalta, miksi ihmeessä jokaisen pojan pitäisi tuo 'riitti' käydä läpi? Sehän kun jatkuu just tasan niin kauan kun ollaan vaan et 'pojat on poikia'.
Eikä meillä kotona saa lyödä, sisarukset ei mätki toisiaan edes tapellessaan.
En itse ottaisi yhtään läpsäisyäkään vastaan, miksi lasteni pitäisi? Ja tiesittekö, että lapsen lieväkin pahoinpitely on yleisen syytteen alainen rikos? Ihmeellistä välinpitämättömyyttä tuo "Esikoisen kanssa ollaan käyty useamman kerran lääkärissäkin kun on koulussa lyöty." Eikö tuollaisessa toituvassa tilanteessa olisi kannattanut jo puuttua muutenkin kuin opettaa lapsi lyömään..?
Kouluun oltu yhteydessä useita kertoja, tytön vanhempien kanssa palaveerattiin; käytiin kuraattorilla jne, kiusaaja sai jälkkäriä, mutta pehmoset keinot eivät auttaneet. Kiusaajaa ei haluttu sijoittaa lastenkotiin; koska kiusaajan äidille olisi tullut pahamieli;([ Olisihan huostaanotto maksanut kaupungillekin. Sivistystoimenj neuvo oli, että koita kestää...
Nyt omalla tyttärelläni menee hyvin. Ei häiriköt enää hypi silmille.
Kaduttaa kun tein esikoisen kasvatuksessa sen virheen, ettei saa lyödä. Meilläkään kotona eivät sisarukset saa lyödä toisiaan. Ainoastaan koulussa saavat lyödä takaisin ja kovaa ja käsky on lyödä kovaa. Ei tule silloin kosto joukkojakaan
i]että pojat lopettaa muksimisen kun kerran antaa takas. Ei siinä aina niin käy, toisinaan tulevat vaan takas isommalla porukalla.. Ja toisaalta, miksi ihmeessä jokaisen pojan pitäisi tuo 'riitti' käydä läpi? Sehän kun jatkuu just tasan niin kauan kun ollaan vaan et 'pojat on poikia'. Eikä meillä kotona saa lyödä, sisarukset ei mätki toisiaan edes tapellessaan. En itse ottaisi yhtään läpsäisyäkään vastaan, miksi lasteni pitäisi? Ja tiesittekö, että lapsen lieväkin pahoinpitely on yleisen syytteen alainen rikos? Ihmeellistä välinpitämättömyyttä tuo "Esikoisen kanssa ollaan käyty useamman kerran lääkärissäkin kun on koulussa lyöty." Eikö tuollaisessa toituvassa tilanteessa olisi kannattanut jo puuttua muutenkin kuin opettaa lapsi lyömään..?
[/quote]
sanoa lyöjälle tosi kovasti "mua et lyö" ja jos jatkuu niin kimppuun vaan takas ja periks ei anneta.
Sama ohje oli tytölle, sillä erotuksella et sanottiin et kannattaa tehä toiselle kerralla niin pahasti, että kimppuun tuleminen ei toistu.
Hyvin on tyttö pärjännyt, ei ole kiusattu eikä ole hän kiusannut, peruskoulu ohi jo.
Omalla luokallani 80 luvulla kiusaamisen kohteeksi joutuivat pojat, joille oli sanottu, et ei saa lyödä takaisin. Toinen kiusatuista teki itsemurhan ja toinen oli raiskauksesta vankilassa.
ja mukana kannetaan kääntöveitsiä ym. puukkoja.
Ja kun ei yksi yhtä vastaan pärjätä, niin hakataan ja potkitaan porukalla sitä kiusattua.
Kyllä on kovaa olla nykylapsi.
nykylapsilla on hankalempaa. Itse olen syntynyt 70 ja lapsuus oli paljon helpompi kuin nykylapsilla. Ensimmäinen lapsistani syntynyt 90 ja minusta heidänkin lapsuus oli vielä helpompi kuin nyt 2000 luvulla syntyneillä.
Nykyään tuntuu et lapsi ei ole enää missään turvassa, ei edes koulussa
Ollaan sanottu että ketään ei saa lyödä, ei potkia, ei nimitellä jne. mutta jos joku tulee tönimään, lyömään ja käy päälle.. Ei todella jäädä siihen tumput suorina seisomaan! Sanotaan, että älä koske minuun tai älä lyö. Mikäli ei tajua, ei voi mitään, kaikki keinot sallittuja!
kun opettajalle ei auta valittaminen kun saa sitten juorukello-leiman. Sitten sanoin että ensin varoittaa että lyö jos ei lopeta kiusaamista. Ja jos varoitus ei auta niin sitten lyö takaisin. Sanoin myös että rangaistus on sitten kärsittävä jos on mennyt lyömään. kerroin myös että veljeä ei saa lyödä missään tapauksessa.
Valitettavasti tähän on pitänyt mennä. Itse en hyväksy lyömistä mutta joskus lapsen on itse pidettävä puolensa.
Hän oli yläasteella rauhallinen poika, jota eräs tyyppi kiusasi pitkään ja hartaasti. Kerran miesystäväni suuttui siitä ja antoi tulla nyrkistä kunnolla (ei ollut tehnyt numeroa nyrkkeilyharrastuksestaan siihen asti). Kiusaaminen loppui kuin seinään. En puolusta lyömistä mutta joskus kannattaa ehkä nyrkkejäänkin käyttää.
lasta ei pidä kasvattaa kynnysmatoksi, mutta ei myöskään pidä opettaa lasta lyömään. Kunnon karjaisu "ei" on usein paljon tehokkaampi, lisäksi se opettaa lapselle paljon enemmän kuin "lyö vain takaisin". Meidän vanhempien tehtävä on opettaa lapselle, miten toimia ja pärjätä eri tilanteissa - sillä lyömisellä ei kovin pitkälle pärjää.
Esim. koulumaailmassa paljon tehokkaampaa on juuri karjaista "ei, lopeta lyöminen" ja opettajalle kertominen kuin huitaista takaisin. Ainakin oman lapseni koulussa opettajat puuttuvat asioihin.
Jos lapsi lyö takaisin ja opettaja puuttuu asiaan niin myös lapsenne saa rangaistuksen - mitä luulette lapsenne siitä oppivan?
seisotte tumput suorina ja huudatte "Ei saa lyödä!"?? No ei mitään, asiaa jää tähän, seuraavana päivänä taas sama tyyppi tulee ja lyö teitä. Jälleen huudatte "ei saa lyödä!" ja jälleen seisotte tumput suorina. Ja tätät jatkuu vaikkapa 2 vuotta? Onko todellakin niin ettette puolusta itseänne (enkä nyt tarkoita pomolle kantelua) vaan annatte vaan tyypin vedellä teitä turpaan miten sattuu???
Tai jospa tämä tapahtuukin kotona!? Mies tai vaimo mätkii kaveria miten sattuu, niin ette sitten meinaa puolustaa itseänne???
Kyllä mun mielestä on okei opettaa lapsi puolustamaan itseään, vaikka sitten lyömällä jos ei muu auta. Se on ihan paskaa että huudetaan ei saa lyödä tai kannellaan opettajalle. Se ei auta pätkän vertaa, koska se opettaja ei ole mukana koulubussissa tai satu tulemaan karkkikauppaan samaan aikaan kun kiusaaja.
ITSE on puolensa pidettävä, niin lasten lasten maailmassa kun aikuisten aikuisten maailmassa.
seisotte tumput suorina ja huudatte "Ei saa lyödä!"?? No ei mitään, asiaa jää tähän, seuraavana päivänä taas sama tyyppi tulee ja lyö teitä. Jälleen huudatte "ei saa lyödä!" ja jälleen seisotte tumput suorina. Ja tätät jatkuu vaikkapa 2 vuotta? Onko todellakin niin ettette puolusta itseänne (enkä nyt tarkoita pomolle kantelua) vaan annatte vaan tyypin vedellä teitä turpaan miten sattuu???
Tai jospa tämä tapahtuukin kotona!? Mies tai vaimo mätkii kaveria miten sattuu, niin ette sitten meinaa puolustaa itseänne???
Kyllä mun mielestä on okei opettaa lapsi puolustamaan itseään, vaikka sitten lyömällä jos ei muu auta. Se on ihan paskaa että huudetaan ei saa lyödä tai kannellaan opettajalle. Se ei auta pätkän vertaa, koska se opettaja ei ole mukana koulubussissa tai satu tulemaan karkkikauppaan samaan aikaan kun kiusaaja.ITSE on puolensa pidettävä, niin lasten lasten maailmassa kun aikuisten aikuisten maailmassa.
Olen lopettanut sen , "ei saa lyödä ketään, kerro opettajalle" löpinän. Se on osoittautunut käytännössä ihan tehottomaksi. Lähinnä sen takia, että opettajat eivät puutu asioihin ja lyömistä harrastava lapsi vaan jatkaa.
koulukuraattoriin/-psykologiin ja jos ei muu auta niin poliisille. Ketään kun ei saa lyödä. Olisipa mukava mennä meillä aikusillaki töihin ku aina sais pelätä että tuleeko mapista vai viivottimesta tänään. Vai peräti nyrkistä taikka kengästä...
Kyllä noin on opetettu iät kaiket, ei se mitään erityistä tästä päivästä kerro. Itse ei pidä lyödä ensimmäiseksi, mutta miksikään nyrkkeilysäkiksikään ei pidä alistua. Näin on lapsia ohjeistettu jo minun lapsuudessanikin, ja varmaan jo aikaisemminkin.