Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ohjeistatte lasta, että pitää toimia, kun kaveri lyö?

Vierailija
27.01.2010 |

Eli ekaluokkalainen kertoi illalla, että koulukaveri potkii ja lyö koulussa; mm. poika oli vahingossa ottanut kaverin kirjan (istuvat vierekkäin), kun oli luullut sen olevan oman, niin toinen oli napannut kirjan ja lyönyt silä päähän. Samaten viime viikolla samainen kaveri oli potkaissut, koska poika oli kenkiä laittaessa horjahtanut ja osunut kaveria käteen. Kyseinen poika on ihan kiva, ei siinä mitään, mutta tuota lyömistä ym olen havainnut meilläkin leikkiessä, että poktitaan ja lyödään. Meillä yritetään opettaa lapsille, että toisia ei muksita ja asiat selvitetään puhumalla. Kyseessä siis ekaluokkalaiset.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti olen jo ruvennut pikku hiljaa opettamaan sanomaan napakasti lopeta tms. Olen myös sanonut että jos kaveri ei lopeta, itseään saa puolustaa lyömällä takaisin.

Vierailija
22/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseään saa puolustaa, lyö takaisin. Poika oli todella surullinen asiasta, kun illalla kertoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein noissa tilanteissa on kuitenkin aikuisia, joten mä olen ohjeistanut omaa poikaani, että pitää huutaa isoon ääneen "ei saa lyödä" tai "ei saa potkia". Joillain ekaluokkalaisilla on tosi hämärässä nuo säännöt kyllä, voi niistä olla opettajaankin yhteydessä tai jos se ei auta, niin koulukuraattoriin vaikka. On maailman järkyttävintä kyllä, että neuvotte lyömään takaisin - siinä tekee lapselleen oikein karhunpalveluksen, jonka saattaa sitten huomata, kun lapsi on vaikka 16 täytettyään linnassa istumassa pahoinpitelystä.

Vierailija
24/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On maailman järkyttävintä kyllä, että neuvotte lyömään takaisin - siinä tekee lapselleen oikein karhunpalveluksen, jonka saattaa sitten huomata, kun lapsi on vaikka 16 täytettyään linnassa istumassa pahoinpitelystä.

Kai sellainen tilanne pikkasen aikaisemmin oireilisi. Minä siis neuvon koulua aloittavalle että ikinä ei saa lyödä ekana, mutta takaisin saa antaa jos kaveri ei lopeta tai on jatkuvasti lyömässä. Koulussa kiusataan niitä jotka ei pysty pitämään puoliaan. Koetan sitä riskiä minimoida, koska lapsi on niin kiltti ja rauhallinen. Toki jos lapsi olisi kovin aggressiivista tyyppiä, en sellaista enää rohkaisisi. Hän varmaan muutenkin sitten pärjäisi.

Vierailija
25/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin aina hoin tuota, että ei saa haukkua/lyödä takaisin, mutta totesin sitten että kiltti lapsi on sitten alituiseen sorrettu tiettyjen kavereiden toimesta.

Nykyisin kehoitan puolustamaan itseään sanallisesti suureen ääneen, tyyliin : jos joku haukkuu niin haukut takaisin. Samoin lyömistä ei pidä sietää ja sallia, vaan itseään saa kyllä puolustaa! Meidän koulun opet kääntää vaan selkänsä noille poikien tönimisille..

Vierailija
26/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tullut aika suvaitsevaiseksi pikkupoikien kevyehkölle nahinoinnille. Jos vähän tönäisee tai muksaisee, ei se satu eikä siitä jälkeä jää, enkä tajua miksi täällä jotkut puhuvat pahoinpitelystä tällaisen asian yhteydessä. Tässä maassa saa olla vastapuolella kirves päässä ennen kuin siitä joutuu hyökkääjä vastuuseen. Eri asia on tietenkin se jos tahallaan yrittää satuttaa, mutta jos nyt esim. lapsi a kaatuu toisen päälle, ja sitten lapsi b potkaisee pikkuisen lapsi a:ta, en kyllä sanoisi muuta kuin että voi voi, koeta olla kaatumatta toisen päälle ensi kerralla.

Vierailija
27/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tullut aika suvaitsevaiseksi pikkupoikien kevyehkölle nahinoinnille. Jos vähän tönäisee tai muksaisee, ei se satu eikä siitä jälkeä jää, enkä tajua miksi täällä jotkut puhuvat pahoinpitelystä tällaisen asian yhteydessä. Tässä maassa saa olla vastapuolella kirves päässä ennen kuin siitä joutuu hyökkääjä vastuuseen. Eri asia on tietenkin se jos tahallaan yrittää satuttaa, mutta jos nyt esim. lapsi a kaatuu toisen päälle, ja sitten lapsi b potkaisee pikkuisen lapsi a:ta, en kyllä sanoisi muuta kuin että voi voi, koeta olla kaatumatta toisen päälle ensi kerralla.

Vierailija
28/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä ei kotona olla vahingosta ketään rangaistu, miksi pitäisi sallia se kavereiden toimesta? ja nämä olivat vain esimerkkejä, mitä kerroin. Ylipäänsä ajatus, että toista lyödään, on outo ja en halua lapseni sellaisen kohteeksi joutuvan.

Vierailija
29/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan, että KOSKAAN ei saa lyödä ensimmäisenä. Mutta jos joku lyö eikä lopeta sanallisesta kiellosta, niin itseään saa ja PITÄÄ puolustaa. Silloin voi myös lyödä tai tönäistä takaisin.

Jos joku lyö tai tönii, niin lapseni karjaisee kovalla äänellä "ei saa lyödä", ja vielä vihaisella ilmeellä, niin että toinen kyllä tajuaa lapseni olevan tosissaan. Mitään pientä vikinää tyyliin "älä lyö" pelokkaalla ilmeellä ei kannata pitää...

Vierailija
30/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vanhemmat kehottavat lyömään takaisin. Lapset eivät vielä hallitse voimiaan, joka tarkoittaa sitä, että jos toinen vaikka vähän muksaisee niin toinen voi lyödä täysillä takaisin.

Kertokaapa muuten miten te vanhemmat suhtaudutte asiaan, kun joudutte keskustelemaan lastenne lyömisestä?

Luultavasti te siellä sitten kerrotte miten teidän lapsi ei ainakaan ole alottanut eikä teidän lapsi ainakaan lyö...

Itse sanon omalle pojalleni, että ketään ei saa lyödä. Mutta turpiinkaan ei tarvitse ottaa... eli paikalta pois vain ja kerrotaan jollekin.

Vierailija
31/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siihen vielä lisännyt että jos joku lyö ja lyöt takaisin, lyö sitten takasin niin kovaa ettei se toinen uskalla tulla toista kertaa muksimaan. Kamala toiselle tommosta opettaa mutta ei lyötävänäkään tarvitse olla.

Vierailija
32/33 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä minusta ainakin on kasvanut ihan normaali ja tasapainoinen aikuinen. Enkä ole vielä edes pahoinpitelystä istunut linnassa. ;)

Vierailija
33/33 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan että jos kaveri tuuppaa niin ei kannata reagoida mutta jos tämä on jatkuvaa sanoin että "ota moottorisaha pilko hänet paloiksi ja tarjoile pastan kanssa"