8-vuotias tyttö sai eilen rukousvastauksen :)
Kävin illalla kävelyllä ja poikkesin ostamaan uuden kaulaliinan hetken mielijohteesta. Tyttö oli riemuissaan ja sanoi päivällä rukoilleensa Jumalalta juuri sellaista.
Kommentit (88)
lapsi oppii tolla lailla koko ajan kyttäämään että onko tämä nyt merkki ja rukousvastaus ja odottamaan jumalalta kaikenlaista ihan turhaan. Sattuamia tapahtuu ja on tyhmää opettaa ihmiselle että todellisuus on jotain muuta kuin se on. Sen sijaan että keskityttäisiin katsomaan aitaa sellaisena kuin ne on, mietitään aidanseipäitä.
Jos tragedia tai iso vastoinkäyminen kohtaa, mietitään mitä olen tehnyt tämän ansaitakseni? Rankaiseeko Jumala minua jostain? Pitäisikö minun tehdä jotain toisin? Enkö ole rukoillut tarpeeksi? Onko tällä jokin merkitys? Mitä Jumala odottaa/toivoo minun nyt tekevän? Ihan turhaa painolastia.
Sen sijaan voisi keskittyä siihen että mitä nyt tehdään. Ja kokemaan asiaan liittyvät tunteet sellaisina kuin ne tulee. Jossittelu ja mitä-teen-väärin-ahdistus ja miksei-jumala-tee-mitään?!!-ahdistus vaan häiritsee ja hidastaa normaalia elämän kolhuista toipumisen prosessia. Jotka menee jotenkin sillä kaavalla että kieltäminen - viha - suru - hyväksyntä.
Esim. toimimalla sijaisvanhempana, mutta itsekkyydessäsi et suostu toimimaan sellaisena? Luuletko, että Jumala pakottaisi sinut siihen? Vanha viisaus sanoo ettei Jumalalla ole käsiä, vaan meidän kätemme tekevät ne hyvät teot ja toteuttavat rukousvastaukset... Mitä SINÄ olet viimeksi tehnyt hädänalaisten lasten hyväksi?
[/quote]
Eli jumalalla ei ole sen vertaa valtaa, että valitisi tuollaiseen työhön ihmisen, joka siihen parhaiten sopii? Jos jumala on ja on vielä viisaskin, varmasti auttaisi viatonta lasta jollain muulla tavalla kuin valitsemalla laiskan ja itsekkään ihmisen ilman, että tämä saa siitä edes tietää.
Esim. toimimalla sijaisvanhempana, mutta itsekkyydessäsi et suostu toimimaan sellaisena? Luuletko, että Jumala pakottaisi sinut siihen? Vanha viisaus sanoo ettei Jumalalla ole käsiä, vaan meidän kätemme tekevät ne hyvät teot ja toteuttavat rukousvastaukset... Mitä SINÄ olet viimeksi tehnyt hädänalaisten lasten hyväksi?
Eli jumalalla ei ole sen vertaa valtaa, että valitisi tuollaiseen työhön ihmisen, joka siihen parhaiten sopii? Jos jumala on ja on vielä viisaskin, varmasti auttaisi viatonta lasta jollain muulla tavalla kuin valitsemalla laiskan ja itsekkään ihmisen ilman, että tämä saa siitä edes tietää.
Mä en tiedä miksi syn sydämesi on niin suljettu, mutta mä en taida jaksaa ottaa "saarnavastuuta" niskaani.
miten sekaisin uskovaiset ovat :( Mitä pahaa teille on tapahtunut, että mieli täytyy täyttää moisella moskalla?
noista on tehty ihan oikeita tutkimuksiakin. Laajimman niistä mukaan rukous ei auttanut sydänpotilaita, vaan niiden joiden puolesta rukoiltiin toipuminen oli jopa huonompaa kuin niilla joiden puolesta ei rukoiltu. Luulen kylläkin että se on sattumaa eikä vittuilua.
Tutkimus maksoi $2.4 miljoonaa ja sitä sponsoroi uskonnollisvaikutteinen Templeton Foundation.
http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html
sinua ostamaan sellaista? Tuntuisi ainakin minusta luontevammalta reitiltä 8-vuotiaalle saada kaulaliina.
Minäkään en ymmärrä miksi Jumala järkkäisi Suomessa kaulaliinoja sen sijaan, että auttaisi kaikkia niitä hirvittävästi kärsiviä lapsia, joita maailma on täynnä. Tai miksi tälläkin hetkellä esim niin moni pieni haitilainen kärsii erilaisista murtumista ja ruhjeista sen lisäksi, että on mahd juuri jäänyt orvoksi ja/tai kodittomaksi? (No tietysti suomalainenkin lapsi kärsii näillä keleillä,jos ei ole kaulaliinaa. Myös tasapainoton ja arkielämässä läsnä olematon vanhempi voi toki aiheuttaa kärsimystä.)
Voisiko joku aikaisempi kirjoittaja selventää miten sijaislapsen ottaminen vähentää yleistä kärsimystä? Käsittääkseni muuten nykyään ei kannusteta ottamaan sijaislapsia hyväntekeväisyyssyistä, vaan aidosta halusta saada lapsi perheeseen.
lisätiedoksi mihin seurakuntaan / uskonlahkoon kuulutte.
T: ev.lut
Hän sitten hymisee tyytyväisyyttään, kun saa uuden tavaran rukoilunsa ansiosta. Ja tosiaan ne Haitin lapset, jotka menettivät maanjäristyksessä käden, jalan tai perheen eivät varmaankaan ole rukoilleet tarpeeksi? Näinkö tyttösi ajattelee?
Entä jos lapsesi kokee vastoinkäymisiä myöhemmin elämässään? Syyttääkö hän vain Jumalaa epäreiluudesta? EIkö olisi parempi opia ajattelemaan, että vastoinkäymisiä vain tapahtuu ja aina niille ei itse voi mitään.
:)
Hehe, eli siis pieni sisäpiirivitsi teille kaikille uskoville... :) Tältä musta tuntuu kun näitä vastauksia lukee.
Miettikää, miten hienosti asiat olisivat maapallolla, jos rukoilu oikeasti toimisi! Nythän rukoilevat kristitytkin voivat joutua kärsimään mitä hirveämpiä asioita (seksuaalista hyväksikäyttöä, nälkää, tauteja, väkivaltaa, kidutusta, luonnonkatastrofeja...)
En voi mitään sille, että minua suututtaa ajatus Jumalasta, joka antaa kyllä suomalaiselle lapselle tämän haluaman kaulahuivin (rukoilun ansiosta), mutta antaa toisen kristityn kitua ihan mahdottomissa olosuhteissa. Miten ihmeessä te kristityt järkeilette tällaiset asiat? Rukousvastauksista on ollut ennenkin ketjuja, ja niiden perusteella on tullut sellainen kuva, että eipä kristityttyjen Jumala taida oikein osata laittaa voimiaan oikeisiin asioihin. Jos uskotte rukouksen voimaan, miten kehtaatte rukoilla itsellenne jotain täysin toisarvoisia asioita, jos voisitte rukoilla kärsiville ihmisille inhimillisempää elämää?
Terveisin Tosikko
ajatelleeks että maailma EI ole reilu eikä oikeudenmukainen?? Sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa kai sinänsä?? On se yhtä epäreilu uskovillekin, niillä tuntuu vaan olevan joku mihin turvata tai jotain.
Vierestä seuranneena vaan mietin.
[
[/quote]
Mä en tiedä miksi syn sydämesi on niin suljettu, mutta mä en taida jaksaa ottaa "saarnavastuuta" niskaani.
[/quote]
Miksei jumala auta kuolemansairasta lasta, jonka puolesta rukoillaan ja joka rukoilee itse? Minä en pysty hänen eteensä tekemään yhtään mitään, jos ei kerran lääkäritkään.
Tai tähän: Miksi jumala sallii luonnonkatastrofit, joissa kuolee avuttomia ja viattomia lapsia kamalalla tavalla? Niitäkään minä en pysty estämään, vaikka kuinka yrittäisin.
Tai tähän: Jos kaikki on meidän vastuulla, mihin sitä jumalaa tarvitaan?
Ota nyt vain se saarnavastuu käteesi ja väännä rautalangasta, kun en vain ymmärrä. Jos osaat vastata uskottavasti, niin ehkä minä jopa alan uskoa, kuka tietää.
ajatelleeks että maailma EI ole reilu eikä oikeudenmukainen?? Sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa kai sinänsä?? On se yhtä epäreilu uskovillekin, niillä tuntuu vaan olevan joku mihin turvata tai jotain.
Vierestä seuranneena vaan mietin.
[
Miksei jumala auta kuolemansairasta lasta, jonka puolesta rukoillaan ja joka rukoilee itse? Minä en pysty hänen eteensä tekemään yhtään mitään, jos ei kerran lääkäritkään.
Tai tähän: Miksi jumala sallii luonnonkatastrofit, joissa kuolee avuttomia ja viattomia lapsia kamalalla tavalla? Niitäkään minä en pysty estämään, vaikka kuinka yrittäisin.
Tai tähän: Jos kaikki on meidän vastuulla, mihin sitä jumalaa tarvitaan?
Ota nyt vain se saarnavastuu käteesi ja väännä rautalangasta, kun en vain ymmärrä. Jos osaat vastata uskottavasti, niin ehkä minä jopa alan uskoa, kuka tietää.
Tuossa kirjassa oli juttu kuinka joskus pari sataa vuotta sitten ihmiset menivät kirkkoon turvaan maanjäristystä tms. No, kirkko sortui - ihmiset kuolivat.
ap:n kaltaisia - helluntalaiset, vapaakirkko?
Miksi lapsesi rukoilee kaulaliinaa Jumalalta eikä pyydä sinua ostamaan sellaista? Tuntuisi ainakin minusta luontevammalta reitiltä 8-vuotiaalle saada kaulaliina.
Kun lapsi pitäisi oppetta itse hankkimaan haluamansa eikä odottamaan että jumala hoitaa asiat. Jos haluaa kaulaliinan, pyyttää äidiltä. Jos äiti ei osta, säästetään viikkorahoista.
Puistattaa! Ja säälittää lasten puolesta.
[Ota nyt vain se saarnavastuu käteesi ja väännä rautalangasta, kun en vain ymmärrä. Jos osaat vastata uskottavasti, niin ehkä minä jopa alan uskoa, kuka tietää
että en oikeasti jaksa alkaa vääntää sun kanssa. Ehkä mä olen työssäni joutunut tekemään sitä liikaakin.
Jos mä johonkin olen kypsä, niin kapeakatseisiin mustavalkoisiin ihmisiin jotka vaativat todisteita muilta sen sijaan että etsisivät niitä itse. Toivottavasti mä saan sen anteeksi Jumalalta, ihmisten anteeksiantoa en tässä asiassa kaipaa.
Käy oikeutta Jumalan kanssa, ja jos teet sen tosissasi voin vannoa että saat vastauksen.
Ja juu, siirsin TAAS vastuun sulle. Voi kamala.
Ap kertoi hassusta sattumasta, ja tähän vedetään leukemiapotilaat mukaan. Hei please, jotain rajaa.
Mun samanikäinen lapsi rukoili et liikennevalot vaihtuisivat :D ja kyllähän ne sitten vaihtuivatkin...
Jos mitään ei tapahdu, syytetään toisia ihmisiä että he eivät tee mitään!
Jos tapahtuu "ihme", kiitetään Jumalaa mutta jos ei tapahdu, syytetään ihmisiä :)