Jn oli vittumainen kouuterveydenhoitaja tytöllä :(
Kiva, kun 13v tuli vihaisena ja tuohtuneena kotiin.
Tämä terveydenhoitaja oli valittanut ihan joka asiasta ja tyttö oli näemmä lyhentynytkin sitten viime vuoden.....aika mielenkiintoista.
Oli haukkunut tyttöä väsyneen näköiseksi ja ihmetellyt miksen minä ollut siellä tarkastuksessa mukana ! Oli sanonut ettei vanhemmat vissiin kauheasti hänen peräänsä katso muutenkaan ja , että työn pitäisi syödä enemmän, nukkua enemmän ja hararstaa enemmän jotakin.
Kommentit (62)
en tiedä mitä sielä koululiikunnassa opetetaan kun ryhditkin on niin huonoja. Ap:n tytöstä tulee mieleen herkkähipiäinen tyttö joka ei osaa ottaa neuvosta vaaria. Hän ymmärtää avun hyökkäyksenä.
En tiedä millaista apua ap:n perheessä annetaan, mutta aika kantapäillä tyttö nähtävästi oli avusta jonka sai.
Selkärangassa on jotain vialla ja mitä ilmeisemmin tyttö rönöttää ja syö huonosti. Tähän tulisi puuttua ei terveydenhoitajan käytökseen.
mahdollisesti selkäranka romahtanut tuolilla rönöttämisestä. Opeta tytölle hyvä ryhti ja laita hänet voimisteluun. Muuten joutuu ennen aikaiselle sairaseläkkeelle.
Laiskuus ja passivisuus kasvaa. Nuoret ovat flegmaattisia niin flegmaattisia etteivät jaksa pitää itseään edes kasassa.
Nakeehan sen jo talla palstalla!
Etenkin murrosikaisten kanssa tyoskennellessa tulisi aikuisten puhua todella harkiten ulkonakoon liittyvista asioista. Samat asiat voi ilmaista niiiin monella tavalla. En yhtaan ihmettele ap:n viestia ja jos tama on totta niin mielestani asiaan pitaisi puuttua. Terveydenhuoltohenkilokunnassa on paljon asiallisia, kaytossaannot omaavia ammattilaisia, mutta joukkossa on valitettavasti myos moukkia ja jopa sadisteja.
Etenkin murrosikaisten kanssa tyoskennellessa tulisi aikuisten puhua todella harkiten ulkonakoon liittyvista asioista. Samat asiat voi ilmaista niiiin monella tavalla. En yhtaan ihmettele ap:n viestia ja jos tama on totta niin mielestani asiaan pitaisi puuttua. Terveydenhuoltohenkilokunnassa on paljon asiallisia, kaytossaannot omaavia ammattilaisia, mutta joukkossa on valitettavasti myos moukkia ja jopa sadisteja.
susta sen kyllä näkee. Vai pitäisikö sano nakee.
Minullakaan ei pistanyt silmaan mikaan muu kuin ryhti josta huolestuisin. Murkut ovat herkkahipiaisia aina.
susta sen kyllä näkee. Vai pitäisikö sano nakee.Minullakaan ei pistanyt silmaan mikaan muu kuin ryhti josta huolestuisin. Murkut ovat herkkahipiaisia aina.
terveydenhoitaja soitti mulle lapsen alhaisesta painosta. Juteltiin aika pitkän aikaa ja oli erittäin fiksu th. Myöhemminkin otin häneen yhteyttä kun tarve vaati. Korvalääkärikammoisen lapseni hän sai sitkeällä työllä tottumaan korvien tarkastukseen ilman kauhua. Ihana ihminen,kertakaikkiaan.Harmi, että vaihtoi työpaikkaa.
en ole aiempi kirjoittaja, mutta luulisin, että tämä henkilö tarkoitti ap:n aloituskirjoitusta, että siinä ei muusta olisi huolestuttavaa kuin ryhti.
aika ihmetyyppejä.
Menin hakemaan eka pillerireseptiä lukiossa 17 vuotiaana. Th totesi, että mites muka meinaat pillereitä syödä kun olet näin läski.
Olin 170cm ja painoin 61kg. Mun mielestä se on BMI 21 ja ihan normaali paino. Sen jälkeen aloin katsoa peilistä itseäni uudella silmällä ja aloin laíhduttaa oksentamalla. Kaikki oli ihmeissään kun hoin, että olen lihava ja laihdutin koko ajan.
Että ei tuokaan th mikään hienotunteinen ollut.
Voi testata helposti.
Voit katsoa pituuskäyrän, meneekö ylä- vai alakanttiin, ja sitten katsot painokäyrän, kuinka se menee, samassa suhteessa?
Meilläkin on semmonen. Valitti tytön painosta (oli liian kevyt yhdessä vaiheessa) ja juoksutti meitä lääkäriin ja soitteli kotiin jatkuvasti.
Mä sanoin, että nyt on vaan menossa semmonen kasvun vaihe, että tyttö on hoikempi, kyllä se siitä tasaantuu ja niin kävikin jo puolen vuoden kuluttua.
Huolehdi, etä tyttösi nukkuu, syö ja ulkoilee riittävästi. Kyllähän osaat itsekin viedä lapsesi lääkäriin jos alkaa näyttää siltä, ettei kaikki olekana kunnossa.
minä rönötin tuolilla koko lukion. 171cm pituutta 15 vuotiaana. Myöhemmin varusnaisena armeijan testeissä pituuteni oli laskenut 2cm. Selkäsärkyjäkin ilmeni.
Syyksi paljastui skolioosi ja nikaman romahdus. Olin tuhonut ryhtini rönöttämällä lukion 2 vuotta.
Onneksi kävin sen nopeasti. Ajatelkaa jos olisin rönöttänyt 3 tai 4 vuotta.
jonka kielenkäyttö törkeää. Lisäksi uskot kaiken minkä teini-ikäisesi kertoo?. Luultavasti liioitellut asiaa ja halunnut ymmärtää jotain terveydenhoitajan samomisia väärin. Tuon ikäiset niin hermoherkkiä ja loukkaantuvat helposti, hormonit hyrrää vauhdilla.
En minä nyt tytölleni kiroile eikä meillä myöskään kiroilla. Lohdutin tyttöä , kun tuli kotiin ja mielessäni siis mietin, että voi V mikä terkkari, kun pahoittaa toisen mielen noin. Teinit ovat herkkiä ja itäisi sen terveydenhoitajan se nyt tietää. Olisi ottanut minuun yhteyttä jos asiat niin huonosti ovat.
Ap
Meilläkin on semmonen. Valitti tytön painosta (oli liian kevyt yhdessä vaiheessa) ja juoksutti meitä lääkäriin ja soitteli kotiin jatkuvasti.
Mä sanoin, että nyt on vaan menossa semmonen kasvun vaihe, että tyttö on hoikempi, kyllä se siitä tasaantuu ja niin kävikin jo puolen vuoden kuluttua.Huolehdi, etä tyttösi nukkuu, syö ja ulkoilee riittävästi. Kyllähän osaat itsekin viedä lapsesi lääkäriin jos alkaa näyttää siltä, ettei kaikki olekana kunnossa.
Tyttö syö mielestäni ihan terveellisesti koska meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa ja vihanneksia. Lisäksi tyttö käy kuntosalilla muutaman kerran viikossa, luistelee ja lenkkeilee ja viettää viikonloput perheen kanssa .
Ap
Mikset ollut tarkastuksessa mukana? Mä ainakin olin.
Mä ottaisin th:n puuttumisesta vaarin, ja ehkä tyttökin kertoi sinulle, jotta vähän välittäisit.
Tiedätkö meillä nimenomaan puhutaan kaikista asioista eli jos minä en välittäisi niin tuskin tyttö olisi vaivautunut edes kertomaan saatika olisi näyttänyt tunteitaan noin.
Juuri tuossa aiemmin jo kerroin miksen ollut tarkastuksessa mukana. En ollut muuten joulujuhlassakaan, koska sinne ei vanhempia oltu edes kutsuttu vaan se oli ns oppilaiden juhla.
Ap
Löytyihän se syy. Nostellut painoja selkä väärässä asennossa tms..
Nyt se selkä kuntoon tytölle! Muusta viis. Jos ottaa nokilleen niin se ei ole paha. Selkä on tässä se pääasia! Yksityiselle mars.
Ei tunnut uskottavalta 13v. tytön tarina tuollaisenaan, mutta jos äidinkin teksti on tuollaista v-juttua, niin eipä ole ihme. Olen melko vakuuttunut siitä, että th:n puhe ollut ihan asiallista, mutta viesti mennyt kotiin toisenlaisena, ja pahenee aina vaan juttua jatkettaessa, joten sen voi lopettaa, eikö totta?
Itselleni tuli naapuri tuohtuneena kertomaan, kuinka kamalaa, suorastaa hirvittävää litkua oli koulussa ruokana sinä päivänä. Ainakin niin oli hänen poikansa kertonut. Oma tyttäreni tuli tuntia myöhemmin kotiin ja kertoi aivan IIiihanasta keitosta, mitä koulussa oli tänään tarjottu...
tarkastukseen?
Meillä ei edes ilmoiteta etukäteen kotiin, koska tarkastukset on.
Mä oisin varmasti kuollut häpeästä jos yläasteikäisenä olisi äiti tullut mukaan terveydenhoitajalle. Ei kenenkään vanhemmat siellä olleet. Ei oikeasti edes ne virkaintoisimmat puuhastelijat, jotka hyppäsivät rehtorin juttusilla milloin mistäkin.
Ja tämä kultaisella 80-luvulla.
Tyttäresi on ALIPAINOINEN, paino lähes -10 tasolla!
Jos vielä tähän ynnätään väsynyt ulkonäkö, huono ryhti ja se, mitä tytär on itse tuonut ilmi keskustelussa niin toki th tekee näistä omat johtopäätöksensä.
Alipainoinen lapsi tarvitsee ruokavalio-ohjausta ja lisäksi tuon ikäisen terveystarkastuksessa hyvin olennainen osa on unentarpeesta puhuminen (näitä kysellään seiskan tarkastuksessa ja siitä th ilmeisesti päätellyt unen olevan riittämätöntä tuon ikäiselle) ja terveellisesten elintapojen korostaminen muutenkin (liikunta/ harrastukset yms).
t. th
kumma, että on se terveydenhoitaja ollut äitiysneuvolassa, lastenneuvolassa tai koulussa, niin aina on ollut vain hyviä kokemuksia. Lukiossa oli terveydenhoitajani aivan ihana ja mietin jopa jonkin aikaa jos opiskelisin terveydenhoitajaksi, koska kyseinen terveydenhoitaja paneutui niin siinä iässä painaviin ongelmiin.
Sinulla on vain käynyt huono tuuri.