Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vikana kun paino ei putoa?

Vierailija
26.01.2010 |

Mun pitäis saada 7 raskauskiloa pudotettua ja mitään ei tunnu tapahtuvan. Harrastan liikuntaa 5 päivänä viikossa ja syön esim.

aamupala: lasi mehua, teetä, ruisleipä ja viipale juustoa

lounas: neljän viljan puuro

välipalat: rahkaa, luonnonjugurttia, marjoja

banaani, omena

illallinen: kanaa, riisiä, kasviksia

iltapala: hedelmiä

eli en todellakaan omasta mielestä paljoa. Mitä teen väärin?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymyshän oli siitä, ettei mielestäsi juoksulenkkiä voi tehdä aerobisena..

Kuten sanottua, aamulenkistä tyhjällä vatsalla on monta kuppikuntaa.

Vaikka lenkin aikana kroppa käyttääkin enemmän rasvaa, niin sillä ei ole kokonaisrasvanpolton kannalta merkitystä, koska tutkimusten mukaan keho normalisoi energialähteiden käytön vuorokausitasolla. Eli jos liikunnan aikana kulutetaan suhteessa tavallista enemmän rasvaa, käyttää keho muina aikoina suhteessa enemmän hiilihydraattia energiaksi.

Nämä sinun malliesimerkithän eivät varmaan tee mitään muuta alhaisen rasvaprosentin eteen, kuin näitä tyhjällä vatsalla tehtyjä lenkkejä? ;)

Vierailija
2/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymyshän oli siitä, ettei mielestäsi juoksulenkkiä voi tehdä aerobisena..

Kuten sanottua, aamulenkistä tyhjällä vatsalla on monta kuppikuntaa.

Vaikka lenkin aikana kroppa käyttääkin enemmän rasvaa, niin sillä ei ole kokonaisrasvanpolton kannalta merkitystä, koska tutkimusten mukaan keho normalisoi energialähteiden käytön vuorokausitasolla. Eli jos liikunnan aikana kulutetaan suhteessa tavallista enemmän rasvaa, käyttää keho muina aikoina suhteessa enemmän hiilihydraattia energiaksi.

Nämä sinun malliesimerkithän eivät varmaan tee mitään muuta alhaisen rasvaprosentin eteen, kuin näitä tyhjällä vatsalla tehtyjä lenkkejä? ;)

fitness- tai kehonrakentajan juoksevan? Mistähän syystä ne kävelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaukseen, kehonrakentamiseen tai muuhunkaan överiksi menevään touhuun. Toki fiksuna ja tiedostavana ihmisenä olen lukenut aiheista PALJON, joten kenenkään karppaajan ei tarvitse tulla tänne mitään luentoa pitämään (just FYI).

Itse olen kolmen raskauden jälkeen ollut aina vähän löllössä kunnossa ja normaalipainon ylärajoilla (170cm / 74kg viimeisimmän jälkeen).

En halunnut muuttaa ruokavaliota radikaalisti, koska syön muutenkin terveellisesti (ei kevyttuotteita vaan ihan normaalia sekaruokaa, jossa sopivassa suhteessa kaikkea) ja koska haluan joka tapauksessa herkutella silloin tällöin suklaalla ja sipseillä, punaviinillä ja juustoilla jne. Enkä oikeasti edes pitänyt itseäni ylipainoisena... (niin sokea sitä on)

Kuntoiluun oli vaikea löytää aikaa 3 lapsen kanssa, joten pidin lenkkeilyä sopivan vapaana harjoitteluna. Aloitin juoksuharjoittelun ihan llasta mutta kehitystä tapahtui nopeasti. Muutaman kuukauden päästä juoksin helposti 5km ja vielä pari kk niin meni kymppi ihan mukavasti.

Samaan aikaan ihan huomaamatta paino putosi vauhdilla ja ihan silmissä. Paino ei todellakaan lähtenyt lihaksista vaan kroppani näyttää urheilulliselta ja hoikalta nyt. Nykyiset mitat 170cm / 59kg.

Olen todella onnellinen ja elävä esimerkki siitä, että kovalla sykkeelläkin harjoittelemalla paino todellakin tippuu, läski katoaa ja kroppa kiinteytyy. Mulla keskisykkeet lenkistä riippuen AINA 145-165. Eli siis ei todellakaan sillä perinteisellä aerobisella alueella, mutta ehkä sekin on oikeasti vaan niin yksilöllistä.

Älä AP missään nimessä vaihda tunnin juoksua kävelyyn. Ei ainakaan auta asiaasi...

Vierailija
4/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaukseen, kehonrakentamiseen tai muuhunkaan överiksi menevään touhuun. Toki fiksuna ja tiedostavana ihmisenä olen lukenut aiheista PALJON, joten kenenkään karppaajan ei tarvitse tulla tänne mitään luentoa pitämään (just FYI).

Itse olen kolmen raskauden jälkeen ollut aina vähän löllössä kunnossa ja normaalipainon ylärajoilla (170cm / 74kg viimeisimmän jälkeen).

En halunnut muuttaa ruokavaliota radikaalisti, koska syön muutenkin terveellisesti (ei kevyttuotteita vaan ihan normaalia sekaruokaa, jossa sopivassa suhteessa kaikkea) ja koska haluan joka tapauksessa herkutella silloin tällöin suklaalla ja sipseillä, punaviinillä ja juustoilla jne. Enkä oikeasti edes pitänyt itseäni ylipainoisena... (niin sokea sitä on)

Kuntoiluun oli vaikea löytää aikaa 3 lapsen kanssa, joten pidin lenkkeilyä sopivan vapaana harjoitteluna. Aloitin juoksuharjoittelun ihan llasta mutta kehitystä tapahtui nopeasti. Muutaman kuukauden päästä juoksin helposti 5km ja vielä pari kk niin meni kymppi ihan mukavasti.

Samaan aikaan ihan huomaamatta paino putosi vauhdilla ja ihan silmissä. Paino ei todellakaan lähtenyt lihaksista vaan kroppani näyttää urheilulliselta ja hoikalta nyt. Nykyiset mitat 170cm / 59kg.

Olen todella onnellinen ja elävä esimerkki siitä, että kovalla sykkeelläkin harjoittelemalla paino todellakin tippuu, läski katoaa ja kroppa kiinteytyy. Mulla keskisykkeet lenkistä riippuen AINA 145-165. Eli siis ei todellakaan sillä perinteisellä aerobisella alueella, mutta ehkä sekin on oikeasti vaan niin yksilöllistä.

Älä AP missään nimessä vaihda tunnin juoksua kävelyyn. Ei ainakaan auta asiaasi...

salitreenillä ja kävelemällä ja fillroimalla. Juoksu kerran, pari viikossa ei riitä kenenkään läskejä kadottamaan, se on ihan fakta. Ap mielestäni kertoi juoksevansa kerra, pari viikossa.

Vierailija
5/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuule ihan puhdasta matikkaa... Ei mitään henkimaailman asioita.

Ihan taatusti on parempi juosta 2 x 60 min. viikossa (kulutus jopa 2000 kcal) kuin kävellä sama aika (kulutus max. 1000 kcal). Samassa ajassa kuluu paljon enemmän energiaa ja hapenottokyky paranee.

Kilo rasvaa sisältää energiaa about 7000 kcal, joten kunnon juoksulenkeillä voi paino ihan hyvin pudota kilon kuussa -> 6kg puolessa vuodessa -> 12kg vuodessa...

Vierailija
6/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP! Ruokavaliostasi saat niin vähän kaloreita, että noilla mitoilla varmasti laihdut! Syötkö karkkeja iltaisin tai juotko esim. kaljaa monta kertaa viikossa? Ruokavaliosi on erittäin hyvä, ehkä jopa liian vähäkalorinen. T: lääkäri

Olen muutaman päivän ajan laittanut tuollaiseen kalorilaskuriin kaiken mitä olen syönyt ja päivässä 1200-1600 mikäpitäisi olla kaiketi ihan ok määrä. Ja juon ehkä yhden oluen viikossa tai kahdessa ja senkin laitoin laskuriin mukaan joten siitä ei ole kiinni. Karkkia tai suklaata syön kerran viikossa mutta silloinkin hyvin vähän ja lasken ne mukaan.

Aion jatkaa juoksemista mutta kun ilmat vähän lämpenevät niin voin lisäksi tehdä vielä vaunukävelyitä sillä aikaa kun isompi lapsi on kerhossa. Näin saan vielä 2x viikossa esim 60 min kävelyä.

Toisen ketjun innoittamana olen myös ottanut mittanauhan käyttöön ja vyötäröltä on lähtenyt 5cm eli ehkä tässä jotain tapahtuu vaikka vaaka ei niin kerrokaan. Voisiko läski muuttua lihakseksi ja sen takia paino junnata?

Voi olla myös että elimistöni meni jotenkin sekaisin kun aloin syödä terveellisemmin yhtäkkiä, ehkä olisi pitänyt vähitellen muuttaa syömisiäni.

Vaikka onhan tämä outoa että ennen liikunnan aloittamista ja terveellisemmin syöntiä painoin kuitenkin puolisen vuotta ihan saman vaikka söin ihan mitä sattui.

ap

Vierailija
7/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan taatusti on parempi juosta 2 x 60 min. viikossa (kulutus jopa 2000 kcal) kuin kävellä sama aika (kulutus max. 1000 kcal). Samassa ajassa kuluu paljon enemmän energiaa ja hapenottokyky paranee.

Kilo rasvaa sisältää energiaa about 7000 kcal, joten kunnon juoksulenkeillä voi paino ihan hyvin pudota kilon kuussa -> 6kg puolessa vuodessa -> 12kg vuodessa...

Vierailija
8/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaa viikossa juoksemalla läskit lähtee. Kas kun tätä ei kukaan ole julkistanut tätä ihmeasiaa koko maapallolle, eihän meillä enää pitäisi olla ylipainoisia kun noin helpolla lähtee...

Vierailija
9/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaan juoksee kaksi lenkkiä viikossa, eikös se kroppa totu siihen ja kulutus pienenee tms?

Vierailija
10/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosissasi että läskit ihmiset JUOKSEVAT tunnin lenkkejä kaksi kertaa viikossa... Anna mun nauraa!!! :-D

Aika suurelle osalle ihmisista tunnin lenkin juokseminen ei tosiaankaan ole "helppoa"...

kertaa viikossa juoksemalla läskit lähtee. Kas kun tätä ei kukaan ole julkistanut tätä ihmeasiaa koko maapallolle, eihän meillä enää pitäisi olla ylipainoisia kun noin helpolla lähtee...

Vierailija
11/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosissasi että läskit ihmiset JUOKSEVAT tunnin lenkkejä kaksi kertaa viikossa... Anna mun nauraa!!! :-D

Aika suurelle osalle ihmisista tunnin lenkin juokseminen ei tosiaankaan ole "helppoa"...

Vierailija
12/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollaisen hupsun ajatuksen olet oikein edes keksinyt?

Ihmisen kalorinkulutus ei tietenkään pysy samana. Sehän vaihtelee ihan koko ajan riippuen siitä, mitä ihminen tekee. Tarkoititko tuolla ihmisen "peruskulutusta" eli sitä mitä ihminen kuluttaa ihan vaan pelkästään olemalla (ilman liikuntaa ym. laskettuna mukaan)? Peruskulutus toki voi vaihdella lähinnä aineenvaihdunnan tasosta riippuen, mutta siinä käy kylläkin niin päin, että säännöllinen liikunta (jota 2 x 60 min. juoksua viikossa ON) nopeuttaa aineenvaihduntaa tai vähintäänkin ylläpitää normaalia tasoa, kun monesti laihduttaessa ilman liikuntaa se hidastuu energian säästämiseksi.

Toivottavasti selvensi?

No ihmisen kalorinkulutus ei pysy samana jos vaan juoksee kaksi lenkkiä viikossa, eikös se kroppa totu siihen ja kulutus pienenee tms?

Vierailija
13/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksevansa (ja juosseensa vaikkapa yli puoli vuotta) kaksi kertaa viikossa, tunnin lenkin kovaa?

En näe sellaista viestiä?

Ja kuka tässä ketjussa on sanonut, että kaikki maailman läskit (vrt. oma viestisi maapallon läskien poistosta) juoksevat tuon saman verran.

Jos ihminen ei muuta ruokailutottumuksiaan ja kuitenkin lisää kulutusta 2000 kcal viikossa (eli kaksi kovaa tunnin juoksulenkkiä), niin energiavaje on silloin n. 8000 kcal kuukaudessa, joka vastaa kiloa puhdasta läskiä. Ei tarvitse edes olla matikkanero tajutakseen tämän...

Toki itse lenkkeilen 3-4 kertaa viikossa 1-1,5h, mutta kuten sanottua, oma painoni onkin pudonnut paljon nopeammin. Ihan kuten kulutuskin on ollut suurempaa.

Pienikin liikunnan lisääminen (ja energiankulutuksen lisääminen) nopeuttaa painonpudotusta. Sehän nyt on selvä. Pienistä puroista syntyvät suuret virrat...

Vierailija
14/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

läskit ihmiset juoksevat maratonejakin. Olen itse ihannepainossa ja maratonilla aina ihmettelen kun hirmu pulleassa kunnossa olevat mummot ja papat vetävät maaliin ihan ok ajassa, osa minua nopeammin. Eli ei kannata tässäkään yleistää, pullukalla voi olla todella kova kunto...

Vierailija
15/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksevansa (ja juosseensa vaikkapa yli puoli vuotta) kaksi kertaa viikossa, tunnin lenkin kovaa?

En näe sellaista viestiä?

Ja kuka tässä ketjussa on sanonut, että kaikki maailman läskit (vrt. oma viestisi maapallon läskien poistosta) juoksevat tuon saman verran.

Jos ihminen ei muuta ruokailutottumuksiaan ja kuitenkin lisää kulutusta 2000 kcal viikossa (eli kaksi kovaa tunnin juoksulenkkiä), niin energiavaje on silloin n. 8000 kcal kuukaudessa, joka vastaa kiloa puhdasta läskiä. Ei tarvitse edes olla matikkanero tajutakseen tämän...

Toki itse lenkkeilen 3-4 kertaa viikossa 1-1,5h, mutta kuten sanottua, oma painoni onkin pudonnut paljon nopeammin. Ihan kuten kulutuskin on ollut suurempaa.

Pienikin liikunnan lisääminen (ja energiankulutuksen lisääminen) nopeuttaa painonpudotusta. Sehän nyt on selvä. Pienistä puroista syntyvät suuret virrat...

Ei se ihan noin suoraviivaista ole, kuin annat ymmärtää.

Vierailija
16/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten aika hankala vetää johtopäätöstä, että tyhjällä vatsalla treenaaminen olisi avain onneen. Kehonrakentajilla ja fitnessporukoilla myös on aika tiukka ruokavalio.

Juoksemista taas niissä porukoissa "pelätään" lihasten menettämisen takia..

Mutta hyvä, että tutkimusten tulokset on jälleen kerran kumottu mutu-tuntumalla, eläköön =)

Vierailija
17/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan normaali(järkinen) ihminen ei todellakaan HALUA samanlaista kroppaa kuin kehonrakentajilla tai ihannoi niitä karseita ylisuuria lihaksia... (*oksennus*)

Siispä juoksun välttäminen lihasten "surkastumisen" pelossa on toooodella kaukana todellisesta elämästä. Kyllä ne lihakset paljon kauniimmin ja selvemmin TAVALLISELLA PULLIAISELLA tulevat esinn, kun rasvakerrosta vähän pienentää vaikkapa sillä juoksemisella.

Joten aika hankala vetää johtopäätöstä, että tyhjällä vatsalla treenaaminen olisi avain onneen. Kehonrakentajilla ja fitnessporukoilla myös on aika tiukka ruokavalio. Juoksemista taas niissä porukoissa "pelätään" lihasten menettämisen takia.. Mutta hyvä, että tutkimusten tulokset on jälleen kerran kumottu mutu-tuntumalla, eläköön =)

Vierailija
18/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoksevansa (ja juosseensa vaikkapa yli puoli vuotta) kaksi kertaa viikossa, tunnin lenkin kovaa? En näe sellaista viestiä? Ja kuka tässä ketjussa on sanonut, että kaikki maailman läskit (vrt. oma viestisi maapallon läskien poistosta) juoksevat tuon saman verran. Jos ihminen ei muuta ruokailutottumuksiaan ja kuitenkin lisää kulutusta 2000 kcal viikossa (eli kaksi kovaa tunnin juoksulenkkiä), niin energiavaje on silloin n. 8000 kcal kuukaudessa, joka vastaa kiloa puhdasta läskiä. Ei tarvitse edes olla matikkanero tajutakseen tämän... Toki itse lenkkeilen 3-4 kertaa viikossa 1-1,5h, mutta kuten sanottua, oma painoni onkin pudonnut paljon nopeammin. Ihan kuten kulutuskin on ollut suurempaa. Pienikin liikunnan lisääminen (ja energiankulutuksen lisääminen) nopeuttaa painonpudotusta. Sehän nyt on selvä. Pienistä puroista syntyvät suuret virrat...

Ei se ihan noin suoraviivaista ole, kuin annat ymmärtää.

Vierailija
19/50 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan normaali(järkinen) ihminen ei todellakaan HALUA samanlaista kroppaa kuin kehonrakentajilla tai ihannoi niitä karseita ylisuuria lihaksia... (*oksennus*) Siispä juoksun välttäminen lihasten "surkastumisen" pelossa on toooodella kaukana todellisesta elämästä. Kyllä ne lihakset paljon kauniimmin ja selvemmin TAVALLISELLA PULLIAISELLA tulevat esinn, kun rasvakerrosta vähän pienentää vaikkapa sillä juoksemisella.

Joten aika hankala vetää johtopäätöstä, että tyhjällä vatsalla treenaaminen olisi avain onneen. Kehonrakentajilla ja fitnessporukoilla myös on aika tiukka ruokavalio. Juoksemista taas niissä porukoissa "pelätään" lihasten menettämisen takia.. Mutta hyvä, että tutkimusten tulokset on jälleen kerran kumottu mutu-tuntumalla, eläköön =)

Vierailija
20/50 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoskoot?