Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOdin menot ja tulot excel taulukkomuotoon, kokemuksia?

Vierailija
26.01.2010 |

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmien mukaan meillä pitäs jäädä sillai ihan kivasti ylimääräistäkin... Tarina ei kerro missä ne ylimääräiset sit lymyää... :D

Tarviis varmaan ruveta kerää kutit jokaisesta pikkuostostakin...

Niin mitähän kokemuksia kaivattiin?

Vierailija
2/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo KAIKKIEN menojen listaaminen edes kuukauden ajan on hyväksi, tajuaa, mihin rahat kuluvat.

Exelille kirjaamalla voi myös ennakoida suuremmat laskut ja "väljemmät" kuukaudet etukäteen.

Suosittelen ainakin jonkinlaista kirjanpitoa.

Tietysti kaikki ostot ja nostot merkattava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan kuukausittain 1300 e "taloustilille" (tehty laskelma että tuon verran per kuukausi tarvii). Siitä maksetaan laskut: hoitomaksut, vakuutukset, vastike, vesi, sähkö, lehdet, liiton maksut, puhelimet, netit jne. Ei mene "isojen laskujen" kuukausina talous kuralle (vaan joka kuukausi tasaisesti ;).

Parin kuukauden ajan kannattaa kerätä kaikki kuitit ostoksista ja lyödä exceliin. Näkee sitten, että mihin ne rahat oikeasti menee...

Vierailija
4/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä miten se vaikutti perheen talouteen? Vai siitä miten se käytännössä toteutettiin?

Mulla on tilipäivä 16. päivä joten olen tehnyt itselleni excelin, jossa kausi vaihtuu aina 15. päivä. Olen tehnyt omat menoryhmät ja budjettitaulukon. En kuitenkaan ole tarpeeksi näppärä excelin käyttäjä (en ole koskaan edes nähnyt miten sitä käytetään oikeasti) että saisin summat siirtymään suoraan toiseen taulukkoon, vaan siirrän ne ihan "käsin". Hyvä kun saan yhdessä taulukossa laskut oikein.

Vierailija
5/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli balancion.com

Ihan hyvä seurata mihin rahat menee, ei tarvitse mutu-tuntumalla miettiä. Jos tulee tiukkaa niin näkee helposti myös sen missä on kiristämisen varaa.

Vierailija
6/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, kannattaa säilöä jonkin aikaa ihan jokainen kuitti.

Itse huomasin ns. Latte Factorin menoissani. Eli päivittäin n. 3-4 euroa menee "johonkin turhaan (joskus jopa Latteen..) ja kuukaudessa se tekee jo 90 eur, ja kahdella ihmisellä 180 eur :)

Hyvin suunniteltu talous auttaa jopa säästämään, ja ennakoimaan.

Itseni pitäisi vielä opettaa pois siitä pirun lattefactorista :)

Vierailija
7/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmia hallita rahaliikennettään. Mulle riittää se, että rahaa on ja sitä ei tarvitse päivittäisessä elämässä miettiä. Minulle olisi liian aikaavievää alkaa laskemaan tuloja ja menoja ja säilöä kuitteja, mutta jokainen tyylillään.

Vierailija
9/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt jopa muokata tuota Marttojen ohjelmaa, mutta taitoni eivät riittäneet siihen että olisin saanut muokatuista taulukoista luvut siirtymään oikein seuraaviin taulukoihin.

Valmiissa ohjelmissa on ongelmana mm.se että oletetaan että kuukausi alkaa 1. päivästä kun minusta tilipäivä on ainoa oikea, vrt. tilivuoden vaihtuminen yrityksissä. Lisäksi kun olen tehnyt kotikirjanpitoa jo vuosikaudet niin olen tottunut omiin ryhmittelyihini enkä sopeudu toisentyyppisen kulutuksen mukaan luotuihin järjestelmiin. Haluan tietää tietyt menoryhmät tarkemmin kuin normaalisti, minulla ei ole lainkaan tiettyjä menoja jne.

Omalla systeemilläni viikoittanen kirjanpito, jonka yhteydessä maksan laskut netissä, vie puolisen tuntia.

Vierailija
10/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen asian ikäänkuin "toisinpäin", eli en kerää kuitteja ja seuraa mennyttä, vaan olen tulevaisuuteen kuukausittain listannut tulot, ja sitten niistä vähennän menot. Eli nämä summat vaihtelevat kuukausittain, laitan ko. kuukauden kohdalle sinä kuukautena tulot esim. lomarahat kohdalleen ja sitten perusmenot ja myös ko. kuukauden kohdalle aina sinä kuukautena tulevat laskut jne.

Sitten toinen taulukko seuraa ko. kuukauden rahankäyttöä, eli mitä vielä on tilillä, mitä menossa - ja tästä näkee, onko jäämässä säästöön se mitä arvioitu, vai onko mennyt enemmän rahaa..

En tiedä, saako tästä selostuksestani mitään tolkkua, mutta mielestäni systeemini on kätevä. Jos esim. heitän taulukkoon kesäkuulle jonkun matkan, niin näen heti, miten se vaikuttaa kokonaistilanteeseen.

Vierailija
11/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo vuosia, ensin vihkoon ja sitte exceliin. Ihan hyvä tapa arvioida mihin rahat menee. Meillä taulukossa rivit:

+ tulot

- asuntolaina

- vakuutukset (koti, henki, yms)

- asumismenot (sähkö, vesi, jäte, turva)

- päivähoito

- yksityisleasing autoon

välisumma

- muuttuvat kulut (bensa, ruoka, lekuri, lehdet, nettiyhteys, autovakuutukset, matkat yms)

Eli ekassa lohkossa on kiinteät kulut mitkä ei vaihdu kuukausittain ja viivan alla ne mitkä muuttuu ja joilla voi pelata.

Vierailija
12/12 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taulukossa kaikki menot mihin pitää varautua. Tulee tasasumma joka kuukaudelle, eli meillä ei tule yllärikuukausia jolloin rahat ei riitä. taulukossa eriteltynä kaikki kuluerät omiin soluihin, näin niitä on helppo muuttaa kun maksujen suuruus muuttuu.

- vakuutukset eriteltyinä, lainat eriteltyinä, päivähoito, vesimaksut, sähkö, nuohous, autoverot, kiinteistövero, tiemaksu, puhelin, tv-lupa, sanomalehti, ym

Nuo maksetaan puoliksi, eli tilisiirtot tilipäivänä yhteiselle laskutilille. Useilta yrityksiltä saa jo e-laskun, jotka olen ohjannut tuolle tilille, eli osa menee automaattisesti. Helpottaa reskontran hoitajaa...