VHH ja KARPPAUS, mistä saatte kuituja?
Mitä vähähiilarisia kuitupitoisia tuotteita syötte?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2010 klo 18:44"]
Mitä vähähiilarisia kuitupitoisia tuotteita syötte?
[/quote]
Olen tosin vain hyväkarppi mutta kuituja tulee marjoista, ruisleivästä mitä syön ehkä 2 siivua viikossa, kasviksista ja pähkinöistä joita syön joka päivä. Maha toimii erinomaisesti jopa 2x päivässä:) Voita ja oliiviöljyä käytämme ruuanlaitossa, muuten ei rasvan määrää ole lisätty.
Miehen db2 lääkkeet puolitettiinja verenpainelääkkeet lopetettiin jo 4kk hyväkarppauksen jälkeen ja molempien kokonaiskolesteroli on nyt 3,5 paikkeilla:)
[/quote]
Karppaajathan yleensä välttävät rypsiöljyä, kun siinä on liikaa omega kutosta. Pähkinöitä sitten mututstetaan joka päivä. Kuitenkin esim. saksanpähkinässä on painoyksikköä kohti enemmän omega kutosta kuin rypsiöljyssä (Finelin taulukot, kyllä, otin huomioon, että saksanpähkinässä on rasvaa 65 % ja öljyssää 100%).
Kourallinen pähkinöitä on terveellinen iltapala, mutta kukapa nauttii päivässä saman määrän rypsiöljyä? Pähkinöissä on toki muita terveellisiä yhdisteitä, mutta kumoavatko ne jotenkin tuon omega kutosen haitat? Valistakaa minua ja laittakaa linkkiä, jos löytyy.
Kuidut on hiilihydraatteja ja terveellisiä. Yök, en syö.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 10:42"]
Kaverini teki 3 vuotta sitten päätöksen, ettei osta margariinia, vaan syö päästääntöisesti voita ja muita kovia rasvoja. Hän kävi toissaviikolla mittauttamassa veriarvonsa. Kokonaiskolesteroli oli todellakin karmean korkea: 3,8.
[/quote]Appiukko alkoi karpata pari vuotta sitten. Kolestereroli oli kans jotain alle neljä, eikä ollu ylipainokaan, mutta paino normaalipainon ylärajoilla ja hieman verenpaine koholla. 4kk jälkeen tereystarkastuksessa kolesteroli oli yli 7 ja verenpanetta oli enmmän mitä kotimittareilla pystyi mittaamaan, lääkäri kielsi välittömästi karppaamisen ja kehoitti palaamaan vanhaan ruokavalioon.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 10:42"]
Kaverini teki 3 vuotta sitten päätöksen, ettei osta margariinia, vaan syö päästääntöisesti voita ja muita kovia rasvoja. Hän kävi toissaviikolla mittauttamassa veriarvonsa. Kokonaiskolesteroli oli todellakin karmean korkea: 3,8.
[/quote]Appiukko alkoi karpata pari vuotta sitten. Kolestereroli oli kans jotain alle neljä, eikä ollu ylipainokaan, mutta paino normaalipainon ylärajoilla ja hieman verenpaine koholla. 4kk jälkeen tereystarkastuksessa kolesteroli oli yli 7 ja verenpanetta oli enmmän mitä kotimittareilla pystyi mittaamaan, lääkäri kielsi välittömästi karppaamisen ja kehoitti palaamaan vanhaan ruokavalioon.
[/quote]
Mitähän apiukkosi mahtoi syödä?
Monet sanovat karppaavansa, mutta kysyttäessä syömisiä, ovat pihalla kuin lumiukko.
On toki ihmisiä, joiile vhh ei sovi.
Mulla sama kuin 32. Olen karpannut kuusi vuotta siitä huolimatta, että veriarvot puhuivat pahaa kieltä huonon kolesterolin kannalta, muut arvot tosin erinomaiset. Olen nuori nainen ja olen käsittänyt, että etenkin naisilla korkea kolesteroli suojaa monilta vanhuudessa turmiollisilta sairauksilta, miltei kaikilla satavuotiaaksi eläneillä naisilla on korkeat kolesteroliarvot. Ne kai suojaavat tulehduksilta ja jopa parantavat vastustuskykyä.
En tiedä, mikä oma kolesteroliarvoni on nyt, viimeisestä mittauksesta on pari vuotta. En kuitenkaan enää mässää voilla ja rasvaisilla lihatuotteilla, panostan mieluummin luomuun ja kookosöljyyn. Ja voin todella hyvin, ikinä en aio koskeakaan statiineihin, vaikka arvot sanoisivat mitä.
34 lisää: itse en ole pihalla kuin lumiukko, se täytyy sanoa. Näiden vuosien aikana on tullut otettua asioista selvää suunnasta jos toisesta. Olen laiha, liikun, nuori iältäni mutta silti kolesteroli on siellä kutosen tuntumassa. Minulla on sukurasite kolesterolin suhteen. Karppasin aiemmin voilla, kermalla ja rasvaisella lihalla mässäten, sitten siirryin paistilihaan, rasvaiseen kalaan, oliivi-, avokado- ja kookosöljyihin, sekä kotimaisiin luomukasviksiin ja viljat eivät edelleenkään tule minun lautaselleni. En siis todellakaan tiedä, mikä huonoa kolesteroliarvoani kohottaa.
Tuosta karppauksesta ja kolesterolista... Kyllä se kolesterolin nousuun taipuvaisilla tosiaan usein nostaa kolesteroliarvoja, mutta siinä vaiheessa kun laihdutetaan, yleensä näilläkin arvot paranevat ihan laihtumisen takia. Eli ei kannata kauheasti innostua jos laihdutusvaiheessa kolesteroliarvot sen kun paranee, vaan tutkituttaa vasta kun paino on ollut tasainen jonkin aikaa.
Tuohon runsaan kuidun välttämättömyyteen en itse usko. Uskon, että jos vatsa toimii normaalisti, silloin kuitua saa riittävästi. Paksusuolensyövän riskikin liittyy paljolti siihen, jos ulostemassa makaa paksusuolessa liian pitkiä aikoja, ja kaikillahan näin ei käy vaikka söisi paljon suosituksia vähemmän kuituja. Itse en karppaa, mutta syön varsin vähän kuituja ihan siksi, että minulla menee vatsa ruikulle jo paljon suosituksia vähäisemmästäkin määrästä.
Porkkanoista ja Van houten-kaakaosta. Nykyään kun syön enemmän hiilareita, niin kuitua tulee vielä aamuleivistä ja illan kauralesepuurosta.
8v. karppina
asiasta yhtään mitään, paitsi että eiks kuituja saa vihanneksista???
ja 100% ruisleipää 1-2 palaa. Tietenkin kasviksia myös. Siis VHH, ei tiukkaa karppausta
valitettavasti täältä saa, mutta pellavansiemeniä kyllä. Mitkä kasvikset ovat vähä hiilarisia ja paljon kuituja sisältäviä, missä on paras suhde?
ja 100% ruisleipää 1-2 palaa. Tietenkin kasviksia myös. Siis VHH, ei tiukkaa karppausta
on yllättävästi järjettämän paljon kuitua.
ja kuituni tulee kasviksista, marjoista, pähkinöistä ja luontaistuotekaupan kuitulisästä, joka koostuu enimmäkseen pellavansiemenrouheesta.
Niistä saa riittävästi liukenevaa kuitua. Liukenematonta en niin kaipaa,kun se turvottaa, aiheuttaa ilmavaivoja, eikä suoli muutenkaan oikein toimi jos niitä syö.
Minulla ainakin tuntuu riittävän, kun syön joka päivä itsepoimittuja marjoja (keräsin kesällä ison pakastimen täyteen) ja lisäksi jonkun verran leseitä. Pellavarouhettakin olen käyttänyt.
Kaupasta saanet ainakin pakastettuja marjoja, jos itse et ehtinyt kesällä poimimaan.
Lisäksi monet kasvikset, joita itse ainakin syön joka päivä, sisältävät kuituja (en tosin tiedä tarkkoja määriä). Peruslisäke lihalle/kalalle/kanalle on minulla seuraavantyyppinen sekoitus pannulla paistettuna: parsakaalia, paprikaa, munakoisoa, sipulia, valkosipulia, tomaattia. Vaihtelen koostumusta sen mukaan, mitä tekee mieli ja mitä kaapista löytyy.
Minkä verran koet tarvitsevasi kuituja? Eikö suoli toimi? Itse ainakin koen, että tuo määrä riittää mainiosti.
Runsas veden juonti auttaa suolen toimintaan! Ja marjat ovat kyllä loistava apu.
ollut ruokalusikallinen päivässä. Niissähän on jotain sellaista myrkyllistä ainetta, jota ei saa syödä kuin rajoitetusti, raskaana olevat eivät ollenkaan.
Kasviksia pitää syödä 1,5 -3 kg päivässä, jos haluaa saada päivittäisen suositellun kuituannoksen (jos siis ei syö viljaa). Liian harva suomalainen tähän yltää, edes sekaravinnon syöjä, saati sitten karppaaja, joka ei syö (täysjyvä)viljaa.
Kasviksia pitää syödä 1,5 -3 kg päivässä, jos haluaa saada päivittäisen suositellun kuituannoksen (jos siis ei syö viljaa). Liian harva suomalainen tähän yltää, edes sekaravinnon syöjä, saati sitten karppaaja, joka ei syö (täysjyvä)viljaa.
Ohhoh, minä kun katsoin leipäpakettia, siinä mainostettiin että kyseessä olisi "runsaskuituinen" tuote. Ja kuitenkin kuitua on alle 10 %. Sehän on huomattavasti vähemmän kuin maapähkinöissä! Ja nyt joku alkaa höpistä maapähkinän rasvaisuudesta. No, kaikki tuntemani leivänpuputtajat lisäävät leipäänsä rasvaa ja usein jotain rasvaista leikettäkin päälle. Saldo on siis...
kuidun saanti riittävää. Syön joskus palan tai pari ruisleipää, en joka päivä. Runsaasti kasviksia, leseitä ja pähkinöitä silloin tällöin.
ollut ruokalusikallinen päivässä. Niissähän on jotain sellaista myrkyllistä ainetta, jota ei saa syödä kuin rajoitetusti, raskaana olevat eivät ollenkaan.
En ole vuosiin voinut syödä suomalaista leipää, koska se on niin täynnä "kuitua" eli kaikenlaista jauhantajätettä, joka repii herkän suolinukan paskaksi, lohkoo paikat hampaista ja saa mahan koko ajan kuralle.
Leivänvalmistajat ovat tietysti innoissaan "terveellisyydestä" kun voivat myydä siemenien kuoretkin leivässä. Se on todellinen syy siihen, miksi se leivän kuitu on olevinaan niiiiin terveellistä: valmistajien voitot.