Matemaattisesti tyttö sai matikan kokeesta 7,5 ja mies on hirveän vihainen...
Harmittaa hirveästi. Lapsi on kuudennella luokalla. Jokainen joskus epäonnistuu. Lapsen todistus oli jouluna ekaa kertaa vähän alle 9 ja miehestä se on kovin huolestuttavaa...Eihän mullakaan ole ikinä ollut ysin keskaria ja hyvin olen elämässäni pärjännyt, kuten miehenikin. Meillä kaikki lapset ovat hyviä koulussa ja heillä ka yli ysin, joten tämän 8,9 ka oli sitten huonoin...kasin sai liikasta ja kässästä sekä muistaakseni jostain hissasta. Olen hirveän vihainen ja sanoinkin hänelle, ettei nyt vain mene kertomaan harmistumistaan lapselle. Ei siis vielä ole nähnyt lasta. Ihan turhaa on vaatia liikaa, kun noin hienosti menestyy koulussa. On muutoinkin kunnollinen ja fiksu lapsi. Harrastaa aktiivisesti. Ja hei, hän saa vielä monta todistusta elämässään. Luulen silti, että miestäni harmittaa juuri se, kun on kyse matikan numerosta, mitä hän arvostaa ja se on hänen ja sukunsa alaa. Se myös harmittaa, että vanhempina tiedämme, että hän on matemaatisesti lahjakkain lapsemme, mutta hänen matikan numero on ollut 9 ja muilla on 10. Mutta hänen opettajansa vain ei anna sitä kymppiä kovin helpolla (vaikka kokeiden ka ollut yli 9,5). Eivät eri opettajien antamat numerot ole verrannollisia. Mielestäni tärkeintä on, että tiedämme, ettei matikka tuota hänelle ongelmia. Tällainen purkaus tästä nyt tuli, kun harmittaa...
Kommentit (39)
Mulla oli ala-asteel 6 matikan keskiarvo, sain 5,5/6 kokeista.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:59"]
[/quote]
Katsoit sitten tarpeelliseksi nostaa vuosia vanhan aloituksen keskellä kesää kertoaksesi meille tämän
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:59"]
[/quote]
Katsoit sitten tarpeelliseksi nostaa vuosia vanhan aloituksen keskellä kesää kertoaksesi meille tämän
[/quote]
Mun ajatukset täsmälleen. Ajattelin ensin vastata juuri noin, mutta en sitten jaksanut.
Ja huioulla on vaikea pysyä, joskus numerot vaan tippuu .... Kevääksi on taas hyvä tsempata.
Eihän teillä ole edes mitään oikeaa ongelmaa. Miehen tulisi miettiä tahollaan, miksi yksi numero saa aikaan noin ison reaktion.
Haukkumisella ja nolaamisella ei saavuta mitään. Mitä jos kertaisitte yhdessä niitä vaikeita asioita?
sitten matematiikka vaikeni ja numerot putosivat. Oma älyni ei yksinkertaisesti pysynyt laskujen mukana.
Ylasteella matematiikan numeroni laski 6.
Vaikka vielä kuudennella oli 10.
"Olisi kauheaa saada tyhmä lapsi."
Kauheaa on se, että tällä kusipäällä sittemmin on lapsia.
Älä anna miehesi alistaa lastanne omien ambitioidensa alle. Se olisi erittäin itsekästä.
Näkeekö miehesi lapsenne ensisijaisesti ihmisenä?
..vai mekaanisten suoritteiden kautta...
Voi voi..
etten koskaan huuda omille lapsilleni koenumeroista. muistan vieläkin sen tunteen kun ei uskaltanut näyttää huonoa numeroa kotona kun tiesi mikä huuto siitä seuraa.
Tytöllesi en toivo samaa tunnetta;(
prosenttilaskut? murtoluvut? geometria? desimaaliluvut?
Olen itse nähnyt liian läheltä mihin se johtaa, kun vanhemmat vaatii lapsilta liian pieninä liikaa... Aikuisena sitten ollut suuria ongelmia... En toki sano, että kaikilla, mutta kannattaa olla varovainen miten asioita lapsille esittää!! Toi numerohan on tosi hyvä!!!!!
pahimmassa tapauksesa ylisuorittava aikuinen, joka ei osaa muuta tehdä kuin tehdä ja tehdä, kaiken pitää olla täydellistä ja mennä hyvin, missään ei saa onnistua ja aina pitää jaksaa. Seurauksena masennusta, syömishäiriöitä jne. Miehesi on tollo jos vaati lapsilta jotain täydellistä koulumenestystä, sairasta.
pahimmassa tapauksesa ylisuorittava aikuinen, joka ei osaa muuta tehdä kuin tehdä ja tehdä, kaiken pitää olla täydellistä ja mennä hyvin, missään ei saa onnistua ja aina pitää jaksaa. Seurauksena masennusta, syömishäiriöitä jne. Miehesi on tollo jos vaati lapsilta jotain täydellistä koulumenestystä, sairasta.
kyllä se kertoo siitä, että ei ole lukenut/opiskellut kokeeseen kunnolla. Eli sinänsä ymmärrän miestäsi, mutta ei toki saisi suuttua, mutta kyllä mä lapsen kanssa juttelisin, että miksi koe meni huonommin kuin yleensä. Eikö ymmärrä jotain juttuja joita käydään läpi vai eikö ollut vaan lukenut kunnolla. Ei tarvitse aina kymppejä saada, mutta jos yhtäkkiä saa huonomman numeron kuin yleensä niin mä kyllä selvittäisin mistä johtuu. Joku syyhän siihen on!
esim. symmetrian hahmottaminen voi olla lähes ylivoimaista, vaikka miten opiskelisi, samoin mittamuunnokset ja pinta-ala- sekä tilavuuslaskut
niin kuudenne luokan kokeista kyllä tulee kymppejä vaikka kokonaan ilman lukemista.
Mun mittapuulla 7 on vielä ok, mielellään kuitenkin saisi tulla 8. 9/10 on jo tosi hyvin.
7 on siinä 4:n ja 10:n puolivälissä, eli ns. keskiverto.
Toi numerohan on tosi hyvä!!!!!
Varmaan tyttöä itseäänkin harmittaa, joten siinä mielessä turha pahemmin vihoitella, mutta jos syy nyt olisi vaikkapa se, että ei ole viitsinyt tarkastaa laskuja, koska on ollut kiire välitunnille, niin silloin minusta voi jo tiukempaan ääensävyyn huomauttaakin, että ei näin ja ensi kerralla huolellisemmin.
Lahjakkailtakin lapsilta pitää vaatia huolellisuutta ja työntekoa. Tai oikeastaan erityisesti heiltä. Kaikkien numeroiden ei tarvitse olla kiitettäviä ja sinänsä on aivan sama, millainen todistus 12-vuotiaalla on. Sillä sen sijaan on paljonkin merkitystä, miten lapsi koulutyönsä tekee.
Ei voi muuta kuin sanoa, että olette sairaita!
Lapsellenne voi ajanmyötä kehittyä perfektionismi tai hän voi uskoa, että rakkaus täytyy ansaita. Itselläni on valitettavasti olleet samanlaiset vanhemmat ja peruskoulun keskiarvoni oli 9,5. HALOOOO!! Ei elämä ole kouluarvosanoja!! Säälittää lapsenne....