Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matemaattisesti tyttö sai matikan kokeesta 7,5 ja mies on hirveän vihainen...

Vierailija
25.01.2010 |

Harmittaa hirveästi. Lapsi on kuudennella luokalla. Jokainen joskus epäonnistuu. Lapsen todistus oli jouluna ekaa kertaa vähän alle 9 ja miehestä se on kovin huolestuttavaa...Eihän mullakaan ole ikinä ollut ysin keskaria ja hyvin olen elämässäni pärjännyt, kuten miehenikin. Meillä kaikki lapset ovat hyviä koulussa ja heillä ka yli ysin, joten tämän 8,9 ka oli sitten huonoin...kasin sai liikasta ja kässästä sekä muistaakseni jostain hissasta. Olen hirveän vihainen ja sanoinkin hänelle, ettei nyt vain mene kertomaan harmistumistaan lapselle. Ei siis vielä ole nähnyt lasta. Ihan turhaa on vaatia liikaa, kun noin hienosti menestyy koulussa. On muutoinkin kunnollinen ja fiksu lapsi. Harrastaa aktiivisesti. Ja hei, hän saa vielä monta todistusta elämässään. Luulen silti, että miestäni harmittaa juuri se, kun on kyse matikan numerosta, mitä hän arvostaa ja se on hänen ja sukunsa alaa. Se myös harmittaa, että vanhempina tiedämme, että hän on matemaatisesti lahjakkain lapsemme, mutta hänen matikan numero on ollut 9 ja muilla on 10. Mutta hänen opettajansa vain ei anna sitä kymppiä kovin helpolla (vaikka kokeiden ka ollut yli 9,5). Eivät eri opettajien antamat numerot ole verrannollisia. Mielestäni tärkeintä on, että tiedämme, ettei matikka tuota hänelle ongelmia. Tällainen purkaus tästä nyt tuli, kun harmittaa...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kymppejä voi tulla lukematta, taipumus ja erityislahjakkuus eri asioista. Epäilen, että ap ei tarkoittanut erityislajakkuutta

Vierailija
22/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakaan matemaattisesti lahjakkaan lapsen ei tarvitse lukea yhtään ala-asteen kokeisiin saadakseen kymppejä.

niitä kymppejä voi tulla lukematta, taipumus ja erityislahjakkuus eri asioista. Epäilen, että ap ei tarkoittanut erityislajakkuutta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut omille lapsilleni, että ysi on hyvä numero todistuksessa. Siitä ei tule liikaa paineita ja se on KIITETTÄVÄ. jos kokeista tulee joskus 10, se on mukava lisämauste arkeen. Taito- ja taideaineista saadun kympin saa vähemmälä stressillä pidettyä kymppinä, sillä jo siihen ekaan kymppiin on tarvittu sen alan lahjakkuutta, joka ei helposti häviä, kun sitä ei ole hankittu lyhyessä ajassa.

Vierailija
24/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, joka vannot ettei matematiikkaa tarvitse lukea, et varmaan tarkoita, etteikö sitä tarvitsisi laskea??? Alakoulun matikka mittaa jossain määrin myös kielellistä taitoa(vaativimmat sanalliset tehtävät).

Vierailija
25/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lahjakas tai ei, niin jos tulee huonompi numero kuin ennen niin selvittäisin siihen syyn

Vierailija
26/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan ettei alakoulun matikankokeisiin tarvitse mitenkään erityisesti valmistautua, jos on matemaattisesti lahjakas lapsi.

Alakoulussahan on läsnäolopakko tunneilla ja sieltä väkisinkin tarttuu päähän ne asiat, joita kokeissa kysytään.

Ja erityisesti sanalliset tehtävät ja niiden ymmärtäminen mittaa sitä todellista matemaattista lahjakkuutta. Matemaattisesti lahjakas lapsi ymmärtää sanallisesta selityksestä itse laskun ihan väkisinkin, ilman suuria ponnisteluita.

Aritmeettiset laskutoimitukset ovat vain pieni osa matematiikkaa.

Sinä, joka vannot ettei matematiikkaa tarvitse lukea, et varmaan tarkoita, etteikö sitä tarvitsisi laskea??? Alakoulun matikka mittaa jossain määrin myös kielellistä taitoa(vaativimmat sanalliset tehtävät).

Vierailija
27/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki laskut oli muutoin oikein, mutta kahdessa 4 pisteen perustehtävässä oli laittanut jakajan ja jaettavan väärinpäin...Se lasta niin harmittikin. Kyse oli prosenttilaskuista ja osaa ne hyvin...Osasi kaikki vaikeat sanalliset tehtävät yms....Pääasia on, että osaa kuitenkin asian ja yrittää olla tarkempi...saarnasin miehelle ja hänkin jo suopeampi eikä sanonut lapselle mitään ikävää...

Vierailija
28/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se nyt eri asia kumpi on jakaja...

Vierailija
29/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa voi saada kymppejä, jos on oiken ahkera, vaikka ei oli erityisen lahjakas(vrt. lahjakkuuden eri lajit, lue t. googlaa esim. Kari Uusikylä)Jos oppilas on silkalla PÄNTTÄÄMISELLÄ saanut kymppejä, on hänelle kohtuuttoman työlästä pitää tuota luonnotonta tasoa yllä. Jos kympin saa kohtuullisella opiskelulla, on jo ehkä hieman lahjakaskin. Jos kymppi tulee vaivattomasti ja laskettuna on pari ylemmän tason kirjaa "ihan vain huvin vuoksi ohimennen" voidaan ryhtyä puhumaan erityislahjakkuudesta. Eli on olemassa kymppejä ja kymppejä.

Vierailija
30/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki laskut oli periaatteessa oikein laskettu, poika vaan oli jättänyt laittamatta (tai unohtanut laittaa) kaikki mitta- ja pituusyksiköt (kg, cm jne)tulosten perään. Tosi kannustava opettaja!

Vierailija
31/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

matikan kokeessa luki kerran "Kaikki merkinnät päin helvettiä". Olin mä varmaan muuten laskenut oikein..

Vierailija
32/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin aritmetiikkaa. Mun oika on kolmannella ja kovasti on ollut geometriaa myös.

Vierailija
33/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen keskiarvo on yhdeksän pintaan, ei vanhemmilla ole mitään syytä vihastua yhdestä kokeesta. Ja vaikuttaisi siltä, että kokeessa kysymys on ollut vain huolimattomuusvirheestä, joita meille aikuisille sattuu päivän aikana paljonkin: joka hetki ei olla kympillä mukana.

Lapsen elämässä tapahtuu kuudennella luokalla monia asioita, joten olisi oleellisempaa yrittää selvittää, onko lapsella jotain erityista mielenpäällä kun on keksittyminen häiriintynyt kokeessa.

Itse sain kerran kokeesta 6,5, mikä harmitti ja hävetti uskomattomasti. Isäni näki tunteeni ja totesi "sehän on vain yksi koe, lue ensi kerralla sitten hiukan enemmän". Siitä on jäänyt itselleni yksi rohkaisevampia lapsuusmuistoja. Samalla asenteella olen sitten yliopistostakin ongelmitta maisteriksi valmistunut. Tieto on tulosta tärkempää.

Vierailija
34/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakas oppilas, kun ka oli lukiossa 9 paremmalla puolella, vaikka lukea en viitsinyt? No, eipä siitä koulumenestyksestä mitään kummosempaa hyötyä ole elämässä ollut. Paitsi, että yliopistokin meni aika laiskotteluksi ja kaikki muukin tulee aina tehtyä mahdollisimman vähällä vaivalla..

Ei niillä numeroilla ole niin kovasti väliä. Kannustakaa ja innostakaa lapsianne oppimaan, älkää niin niitä numeroita kytätkö.

Vierailija
35/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mäkin luin ihan hirveästi aina kaikkiin kokeisiin, ja olin hyvä oppilas. Mitään en kyllä muista koulussa "oppimistani" asioista, osaanhan mä toki kirjoittaa ja lukea mutta mitään tietoa mulla ei kyllä mistään ole.

Vierailija
36/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä on sillä että keskiarvo ei ollut yli yhdeksän? Olkaa onnellisia että lapsenne on ylipäätänsä kiinnostunut oppimaan. Muiden lapsilla ei välttämättä mene noin hienosti opiskelut, monilla on tavoitteena päästä edes seuraavalle luokalle!

Hän luultavasti saa silti aikanaan loistavan peruskoulun päättötodistuksen jolla sitten pääsee haluamaansa lukioon tai ammattikouluun.

Rakastakaa lasta älkääkä arvosanoja! Kannustakaa lasta jatkamaan opiskelua ja opettakaa ettei elämän tarvitse olla pelkkää suorittamista.

Vierailija
37/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en oikeasti edes tehnyt koskaan mitään. Silti totuin saamaan hyviä numeroita tekemättä mitään. Vanhempani olivat kunnianhimoisia, mutta ei mua tarvinnut painostaa numeroista vaan tein sen ihan itse. Muistan katkerasti, kun seiskalla itkin matikan kokeen jälkeen monta iltaa kotona koulun/open epäoikeudenmukaisuutta. Ja numero oli peräti niinkin huono kuin 8,5. Olin aina saanut matikan kokeista ainakin 9,5 ja tuo 8,5 oli shokki.

Lapset saattaa itsekin kerätä käsittämättömiä paineita ilman vanhempia...

Vierailija
38/39 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sain 9- jostain kokeesta. Se oli niin kauhean huono että olin ihan tuskainen ;). Olin aina pettynyt jos kokeesta ei tullut sitä luokan parasta. TOIVON että omat lapseni eivät ole yhtä hölmöjä, koska mitään hyötyä tuosta ei minulle ole ollut.

Vierailija
39/39 |
15.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli 7 ja 8 luokalla matikka 5 ja 6 ja keskiarvo noin 7 joka on mielestäni ihan hyvä isälläni keskiarvo oli jotain 6 ja on silti saanut hyvän ammatin. Onneks mun vanhemmat ei oo ikinä ollu sellasii et pakottaa saamaa hyvii numeroi. Niille riittää että edes yritän vaikka tulisikin 4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi