Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä eskarilaisen keskittymiskyvyn parantamiseen, kiitos!

Vierailija
25.01.2010 |

Meillä tulee lähes joka päivä eskarista palautetta siitä että 6-vuotias poikamme ei jaksa täysipainoisesti keskittyä. Esim tänään kun vuorossa oli matikkaa, ja akvaariossa oli kaksi kalaa ja sitten sinne piti lisätä niin monta kalaa että kaloja on yhteensä viisi, niin meidän poika oli ensin lisännyt kolme kalaa. Ja sitten pari robottia, muutaman pikkuauton jne. Eli löi taas leikiksi.



Leikiksi menee hänellä myös esim ruokailu, eli syö kyllä nätisti, mutta puhua pulputtaa ihan tauotta eikä kuuntele muita. Myös pihalla on vauhtia kokoa ajan lähestulkoon liian paljon, eikä kierrosten lasku sitten sisätiloihin tultaessa onnistu ainakaan hetkessä.



Pojalla ei ole ADHD:tä, tätä asiaa on selvitetty neuvolan kanssa jokin aika sitten. Neuvolapsykologin mukaan on vaan vilkas lapsi, muttei suinkaan vielä vilkkaimmasta päästä (mietityttää että millaisiahan vauhtikoneita ne sitten ovat!).



Eikä pojan oppimiskyvyssä ole mitään vikaa. Osaa jo lukea hyvin, ja laskeakin jonkin verran. Näitä asioita opeteltaessa ei ollut mitään ongelmia, koska hän oli varsin motivoitunut oppimaan ja nytkin odottaa innoissaan koulua, koska haluaa oppiaa asioista lisää. Ongelma ilmeisesti onkin, että kun kyseessä on hänen mielestään liian helppo asia tai asia, jonka hän jo osaa, ei keskittymiskykyä enää ole eikä hän pysty vaan hiljaa kuuntelemaan.



Mutta silti sitä kuuntelemista ja hiljaa istumista pitäisi harjoitella koulua varten. Onko kenelläkään kokemuksia/vinkkejä, kuinka tällaisia asioita voisi treenata?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eskarissa saadaan valmiudet koulutielle mutta ei siellä vielä pitäisi mitään laksutoimituksia tehdä.



Lapset ovat eskarissa syntyneet välillä tammikuu-joulukuu. Ero kuukausissa voi olla suurikin ja silläkin on merkitystä. Joku loppuvuonna syntynyt lapsi ei ehkä ole kiinnostunut samaan aikaan jonkun alkuvuodesta syntyneen kanssa ja voi olla päinvastoinkin.



Eskarilapsesi toiminnassa on jotain "väärää" joko systeemissä tai aikuisissa jotka ovat lapsesi kanssa.



Penkittäminen eli tuolissa istuttaminen voi olla asia joka vain lisää uhmaa lapsessasi. Lapsesi tapauksessa pitäisi aikuisella olla halu ja ymmärrys kuinka suhtautua sellaiseen lapseen joka ei "jaksa" olla paikallaan tekemässä jotain mikä ei ilmeisesti kiinnosta. Jollain lasta kiinnostavalla asialla voi lapsesi pikku hiljaa alkaa istumnaankin ja tekemään jotain pidempään.



Mutta kun ollaan niin "virkaintoisia" joissain eskareissa. Miksi lapsesi tekemättömästä tehdään iso numero, jolloin se lisää entisestään uhmaa jne.



Pakottaminen johonkin asiaan voidaan vaihtaa toiseen tyyliin ja tuloksia saadaan.



Mitä eskariopet häviävät jos lapsellesi annetaan häntä kiinnostavaa tekemistä akvaariokalojen laskemisen sijasta?



Ap, lapsesi voi olla tavallista lahjakkaampi, joplloin tullaisia huomautuiksia joutuu kuulemaan.



Tuntuu että opet tekevät vain "kaavan" mukaan hommansa ja se on siinä. Entäpä jos alkaisivat ottaa selvää lapsesi kiinnostuksen kohteista ja sitä mukaa edetä esim. matematiikassa jne. Ei vissiin käy...Onko muuten eskari OK? Koulussa vasta lasketaan tehtäviä, eskarissa hahmotetaan numerot a kirjaimet jotka sitten koulussa eivät ole niin vieraita. Oletko ap varma että se ihminen joka jakaa tehtävät osaa opettaa oikein?



Meillä koulun ykkösillä on luokassa lepopaikka nurkassa, johon saa mennä kesken tunnin pötköttämään jos väsyttää, meillä ykkösille tarjotaan monipuolista tekemistä matikan ym. suhteen.

Vierailija
2/16 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eye-q kalaöljykapseleiden ainakin mainostetaan auttavan tehokkaasti. googlaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisätä ulkoilua ja tehdä yhdessä jotain keskittymistä vaativaa, esim. pelaatte tai teette palapeliä, luette kirjaa.



Minullakin on samanikäinen tyttö, joka näpräilee ruokapöydässä usein jotain, lähtee pöydästä kesken ja puhua pulputtaa.

Vierailija
4/16 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin paljon urheilua ja ulkoilua, et väsyy. ja huolehtii et nukkuu tarpeeksi, se vaikuttaa paljon keskittymiseen. Voisitte katsoa myös, et ruokavalios ei olis paljon lisäaineita ja turha sokeri pois.



Pelit ovat hyvää harjoittelua keksittymiseen, shakki jne.



Ehkäpä myös toiminnan ohjaaminen pätkissä ja selkeät ohjeet mitä tehdään nyt ja seuraavaksi.

Vierailija
5/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että suurin ongelma taitaa olla opettajan mielikuvituksen puute ja laiskuus keksiä riittävän haasteellisia tehtäviä lapselle.

Kuka tahansa turhautuu jos ei saa mitään haasteita ja kaikki on liian helppoa. Ihan normaalilta lapsen käytös ainakin noiden esimerkkien pohjalta vaikuttaa.

Minä en muuten ymmärrä mikä ongelma siinä kalatehtävässä muka oli. Lapsi oli asianmukaisesti piirtänyt tarvittavan määrän kaloja. Muun sälän lisääminen oli vain auttanut lasta olemaan hiljaa paikallaan ja keskittymään tehtäväänsä.



Jos keskittymiskykyä haluaa parantaa, niin siihen monella auttaa kalaöljy.

Ainakin naapurin erityislapsen käytöksestä sen vaikutuksen huomaa nopsaa. Äitinsä vasta viime viikolla kertoi saaneensa koululta palautetta että lapsen keskittymiskyky on parantunut selvästi; olivat aloittaneet kalaöljyn antamisen lapselle edellisellä viikolla.



En kuitenkaan tiedä saako normaali lapsi siitä vastaavaa hyötyä. Omissa lapsissani en ainakaan huomaa eroa. Vaan ei siitä haittaakaan ole.

Vierailija
6/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että suurin ongelma taitaa olla opettajan mielikuvituksen puute ja laiskuus keksiä riittävän haasteellisia tehtäviä lapselle. Kuka tahansa turhautuu jos ei saa mitään haasteita ja kaikki on liian helppoa. Ihan normaalilta lapsen käytös ainakin noiden esimerkkien pohjalta vaikuttaa. Minä en muuten ymmärrä mikä ongelma siinä kalatehtävässä muka oli. Lapsi oli asianmukaisesti piirtänyt tarvittavan määrän kaloja. Muun sälän lisääminen oli vain auttanut lasta olemaan hiljaa paikallaan ja keskittymään tehtäväänsä.

Eikä olis ollenkaan ensimmäinen lapsi jota pidetään liian vilkkaana vaan siksi että opetus ei vastaa lapsen tasoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yöuni jäänyt liian vähäiseksi sekä jos viikolla liikaa ohjelmaa.

Myös tuo että joka päivä ulos liikkumaan, auttaa pysymään paikallaan eskarissa/koulussa.

Vierailija
8/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa tuohon muuta sanoa, kun vahvat perustelut miksi pitää toimia näin.

Toimii siis omani kohdalla, että kaikki asiat pitää perustella, eikä pelkästään kieltää.

Lisäksi palkitsemien voisi hillitä poikaa.

Taitaisin tykätä tuosta pojastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin liikunnan puute on lapsen ongelma. Yleensä vilkkaat lapset liikkuvat ja ulkoilevat tarpeeksi muutenkin.

Perheneuvolassa keinot on palkitsemien, rutiinit ja ennakoiminen. Olen siellä joskus käynyt poikani kanssa. Myös iso ryhmäkoko vaikuttaa lapseen.

Omani on pienryhmässä ja jatkaa siellä eskarin.

Makeat pois.

Vierailija
10/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittaa. Vuonna 2005 tästä oli akuutissa, silloin asiaa oli tutkittu päiväkoti-ikäisillä. Ehkä sen vaikutus nyt ei ole ihan maatamullistava, mutta noiden edellämainuttujen vinkkejen kanssa voisi toimia täydentävänä lisänä. Tai sitten ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harjoittelee näitä asioita. Koulun alkuun on vielä aikaa ja tämä aika tekee ihmeitä, moni tuleva ekaluokkalainen kasvaa sen viimeisen kesän aikana hurjasti. Ja ekaluokkakin on vielä harjoittelua, varsinkin vilkkailla pojilla.



Ekaluokkalainenkin voisi tehdä vielä matematiikan tehtävän tuolla tavalla jos huumoria ja mielikuvitusta löytyy.



Tuntuu, että pojan eskariope on hieman ahdasmielinen ja tiukka eikä ehkä osaa ottaa huomioon vilkkaita, älykkäitä lapsia? Kaikki kun eivät siitä yhdestä ja samasta muotista.



Tämä näin opettajan (alakoulu) näkökulmasta

Vierailija
12/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöytätapoja ja toisten huomioon ottamista (ei puhua pulputeta koko ajan ja kuullellaan muita) voi harjoitella ihan kotona, esim. vaaditte lapselta samoja asioita kotona (pöydässä ei pulista jatkuvasti, kuunnellaan muita, ei keskeytetä vaan odotetaan jne).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin eskaripojalla on tätä ongelmaa, vaikka häntä kiinnostavaan asiaan jaksaa keskittyä vaikka kaksi tuntia kerrallaan (mm. rakentelee 10-vuotiaille tarkoitettuja legoja ohjeista tai tutkii dinosaurusjuttuja). ADHD näkyy kyllä yleisenä keskittymiskyvyn puutteena kautta linjan.



Myös pojan kavereilla on monella sama juttu, enkä omien havaintojeni pohjalta usko heillä olevan ADHD:ta. Toki sen poissulkeminen vaatii tutkimuksia.



t. äiti, aineenope itse

Vierailija
14/16 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että itseä kiinnostavaan ja motivoivaan asiaan jaksaa keskittyä pitkän aikaa tiiviisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tarinaa meilläkin, karkaa pöydästä, ei kuuntele ohjeita. 8 kkn päästä kouluun..helpotti, kun muillakin asuu samanlaisia termiittejä :)

Vierailija
16/16 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi kävi psykologilal ja eskariin annettiin lista asioista joita voi koeilla, ja kokeilivatkin siellä.

Pari nuvoa jotka jäivät mieleen

- kuminauha ranteeseen, jota voi luvalla napsutella. Tekivät kaikille ryhmässä rannekorut.

- tuolin jalat takaa ylemmäs, jolloin joutuu korjaamaan asentoaan kun meinaa pudota penkiltä

- aktiivityyny

- istumispaikka vaikuttaa (ei ole aina yhtä oikeaa paikkaa)

- ryhmäavustaja

- ohjataan ensin lukemaan mitä tehdään, tekemään ja sitten tarkastamaan tekemisen (en muista enää termejä)

 

Vaatii aika rohkean esikouluopettajan, joka uskaltaa kokeilla jotain uutta ja poikkeavaa ja ottaa vastaan enuvoja ulkopuolisilta. Meillä oli onneksi näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan