Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi kuoli aivokalvontulehdukseen

Vierailija
25.01.2010 |

Päiväkoti-ikäinen lapsi kuoli aivokalvontulehdukseen viime sunnuntaina.

Espoolaisen perheen kaksi päiväkoti-ikäistä lasta sairastui vaikeaan aivokalvontulehdukseen viime viikon lauantaina. Toinen lapsista menehtyi seuraavana päivänä.

Yleisinfektion aiheuttajaksi on varmistunut C-ryhmän meningokokkibakteeri.

Sairastuneet lapset ovat päivähoidossa samassa espoolaisessa päiväkodissa.

---------------

Miten voi kuolla noin nopeasti? Millainen tauti tämä on? Onko tuo meningokokkibakteerin aiheuttama aivokalvontulehdus tarttuva? Miten sitä hoidetaan?

Hirvittävän surullista :(

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se annetaan aina. En muista oliko C-menigokokki. Niitähän on kaksi meningokokki rokotusta olemassa. Ei ihan samoihin meningokokkeihin. Muistaakseni. Ja eikös se pidä uusia joka vuosi tai ainakin joka kolmas?

Vierailija
22/48 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prevenar näyttää olevan ainakin täällä Tanskassa rokotusohjelmassa, nuorimmainen on sen saanut. Pitäis varmaan ottaa esikoisellekin, kun ei ole Suomessa aikaanaan sitä saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA, B-ryhmän bakteeriin ei ole olemassa rokotusta ja se on se yleisin ja tappavin. Pitää vaan tietää oireet ja lähteä samantien sairaalaan.

Meille sanottiin, että ihan ensimmäisinä oireina voi tulla jalkojen ja käsien kylmenemistä ja ihon muuttumista hieman laikukkaaksi. Nämä siis ennen mitään muita oireita. Vauvoilla varsinkin kuulemma esiintyy noita oireita.

Vierailija
24/48 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meningokokki C rokotteen ja se oli nimeltaan MeningoC

tama siis muualla euroopassa, ei kuulunut rokotusohjelmaan mutta otatin ylimaaraisena kun kuulin etta tama suojaa aivokalvontulehdukselta, siis tuota c:ta vastaan.

Vierailija
25/48 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se rokote nimeltaan

Vierailija
26/48 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pysty nukkua kun pelottaa tämä tauti. mitä ne ensimmäiset oireet ovat? en ole yhtään nukkunut.

toinen lapsista päiväkkodisa, yksi koulussa

Vierailija
27/48 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehohoitajana olen hoitanut useampia nuoria meningiittiin sairastuneita, jotka kyllä selvinneet, mutta jouduttu kuolioiden takia tekemään amputaatioita ja ihonsiirtoja. Rankka tauti.

Vierailija
28/48 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla pojallamme oli meningokokki-infektio vajaat 2 vuotta sitten hänen ollessaan 8kk.

Päivällä sairastui yllättäen. Onneksi vein illalla sairaalaan (terkasta laitettiin ensin kotiin, kun vasta ekaa päivää kuumeessa), josta vauhdilla ambulanssilla lastenklinikan teholle. Tilanne oli kriittinen, mutta poikamme onneksi selviytyi.

Paljon voimia ko perheelle!

Vierailija
29/48 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo menigokokki rokotteen sivuvaikutukset on aika ärhäkät. Jospa se syynä ettei osana rokotusohjelmaa.

Kauhea sairaus ja osanotto perheelle ja toivotaan, että toinen lapsi paranee ja päiväkodin muut lapset säästyvät kyseiseltä taudilta.

Vierailija
30/48 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistaako kukaan, oliko sillä yhdellä etelä-amerikkalaisella missillä/mallilla tuo menigokokki-bakteeri muistaakseni vuosi sitten? Oli juttua, että oli ensin jouduttu amputoimaan raajat ja lopulta kuitenkin menehtyi..

Vierailija
31/48 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille normaaliin rokotusohjelmaan. Meidän lapsi sai sen 1v tai 1,5 v neuvolassa, en nyt muista kummassa. Täällä on muutenkin paljon laajemmat nuo perusrokotukset kuin Suomessa. Esim. vesirokkorokote kuuluu kaikilla lapsilla rokotusohjelmaan ja annetaan 1v neuvolassa.

Ei se Suomi niin edelläkävijä terveydenhuollossa ole. Tuo rokotusohjelma nyt vaan on yksi esimerkki.

Kanadassa väestö myös saa perusrokotukset huomattavasti nopeammalla aikataululla kuin Suomessa. Sillä halutaan varmistaa, että väestö on rokotettu ja suoja tauteja vastaan saavutettu mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Meidän provinssissa ne rokotteet, jotka Suomessa annetaan 6 ikävuoteen mennessä, annetaan täällä 1,5 vuoteen mennessä!

Ja kansa voi hyvin :D

Vierailija
32/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:08"]Tää on viisvuotta vanha ketju [/quote] näinpä

[/quote]

Tilanne on edelleen aivan sama liittyen bakteeriperäiseen aivokalvontulehdukseen.

Vierailija
33/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:08"]Tää on viisvuotta vanha ketju [/quote] näinpä

[/quote]

Tilanne on edelleen aivan sama liittyen bakteeriperäiseen aivokalvontulehdukseen.

[/quote]Onko B-ryhmän rokote kuitenkin kehitteillä? Ja joskus tulossa?

Vierailija
34/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni päiväkotikaveri kuoli 2007 samaan tautiin. Eteni nopeasti, lapsi mustui "silmissä". Kamalaa!

Vierailija
35/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aivokalvotulehdus. Se on tullut jälkitautina flunssaan jälkeen. Olin silloin 6 vuotta vanha. Suomessa ei ymmärretään jälkitaudin vakavuuttaa-sairasta lastaa pitää hoitaa kunnolla ei niin että antibiootit naamaan ja päiväkotiin!!! Lapsen kuuluu parantua kunnolla. Ja antibiottikuurin jälkeen kuuluu ottaa verikokeet ja varmistaa ettei joku muu tauti on puhjennut! Niin. Aivokalvotulehdus voi olla piileva ja oireilla "flunssana" sitten ollaankiin kohta kuollena.
Eli sain aivokalvotulehduksen koska sairana hilluin ulkona pakkasessa kavereitteni kanssa,eikä äitini oli välittänyt minusta. Jouduin sairalaan isän toimesta joka oli huolissaan huonovointisuuttani-hälyttii ambbulanssi ja minun passittiin yöllä silloisen Leningradin Lasten Keskussairalaan. Minut hoidettiin hyvin-lääkäri oli huolehtivainen ja tarkka!!! Minulla oli fifti fifti selviytymismahdollisuudet. Kaksi viikkoa sairalassa ja ihmekaupalla olin selvisin. Muistan kyllä että siinä aikana olin ollut paljon surullinen ,masentunut ja sairastelin paljon...Äitini ei rakastii minua ja lapsi sen kyllä vaistoa ja murehti murehtinisia... Lääkäri silloin sanoi isälle että -"Tytön elämään pitää saada iloa. Sillä pitää olla jotain jonka vuoksi elää"...oli viisas lääkäri. Sitten isä pistii parhansa :" Elä,parane ja saat koiran ja kaikki mitä haluat" -tuskin sen viemeinen onnistuisi ihan tosta vaan....mutta koira sain ja kyllä isä lellittii minua enkä enää murehtinut hirveesti vaan elämäni muutti parempaan suuntaan. Koin itseäni vahvaksi ja tunsin läheisten rakkaus...äitini käytös ei ole muuttunut..Se pistää ajattelemaan etteikö häntä koskettanut sairastumiseni...eikö hän sitten pelkäsi menettää minua....:(((
Uskon rakkauden voimaan. Toivon kaikille sydämmelistä kevättä.

Vierailija
36/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että! Aika surullista. Aivokalvontulehdukseen voi kyllä kuolla muutamassa tunnissa

Vierailija
37/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnan voi saada rokotuksesta huolimatta. Ikävä kyllä, mikään rokotus tai lääke ei takaa ihmiselle kuolemattomuutta.

Vierailija
38/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on viisvuotta vanha ketju

Vierailija
39/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tuo. Lääkitys aloitettiin heti, ennen kuin edes oli varmistunut sairaus. Viikon verran olin sairaalahoidossa ja sen jälkeenkin vielä kotona vajaan viikon. Oli kyllä kova tauti.

Vierailija
40/48 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteeriperäinen aivokalvontulehdus voi tappaa hyvin nopeasti, jopa alle vuorokaudessa tartunnasta. Se tauti vaatii aina ammattihoitoa.