minkä ikäiselle ootte kertonut kuukautisista?
Kommentit (33)
Hassu ajatuksenakin.
En edelleenkään ole lukenut yhtään kunnollista perustetta sille, miksi alle kouluikäiselle lapselle pitäisi kertoa kuukautisista ja "näyttää" verisiä tamponeja/siteitä.
Meillä ekaluokkalainen ei tiedä kuukautisista, enkä näy mitään syytä kertoa asiasta vielä ekaluokan aikana.
Kas kun joka tapauksessa tulee tilanteita ja paikkoja, jonne lapsi ei kiukuttelusta huolimatta voi tulla. Vai onko se niin, että jos janica-jesmiina haluaa niin tottakai voi tulla.
Käsite vessarauha olisi hyvä opettaa lapsille jo pienenä. Kuuluu peruskäytöstapoihin.
meidänkin poika kyseli asiasta siinä iässä (mä en ottanut sitä vessaa mukaan, mutta jotenkin se huomasi kuitenkin), mutta voin kertoa, että kun se asia silloin tuli tyydyttävästi selvitettyä ja lapsi menetti kiinnostuksensa, se on kyllä poistunut kouluikään mennessä myös mielestä. ja nyt kun on 11 ja ne asiat tulee bilsan kirjassa vastaan niin ne on melkolailla ennen kuulumattomia...
Meillä käydään vessassa ovi kiinni ja olen opettanut lapsellekin, että se on kohtelias tapa sulkea ovi kun menee vessaan (toki autetaan esim. pyyhkimisessä sitten pyydettäessä), samoin on kohteliasta antaa muiden olla rauhassa vessassa.
Siteet ja tamponit ovat meillä vessassa kyllä ihan nähtävillä korivaunussa, samoin näkeehän poika kaupassa kun ostan niitä. En ole pitänyt kuukautissuojia minään piiloteltavana asiana, mutta myöskään 5.5v poika ei ole ollut niistä kiinnostunut. Kerran kysyi tamponista, vastasin että se on tyttöjen juttu, ei ole kiinnostanut sen jälkeen.
Kyllä meillä silti voidaan puhua tisseistä ja pippeleistä, yms lapsen mieltä askarruttavista jutuista, ei olla mitenkään sulkeutuneita eikä hyssytellä asioita, vaikka lapsi ei vessaan mukaan pääsekään.
Ekaluokkalaiselle varmaan voisi kertoa jo jotain ja kolmasluokkalaiselle vielä enemmän. Muttä lapsi- ja tapauskohtaistahan tämä.
Mullakin on alle 1v ja päälle 2v, poikia, jos jättäisin ne kaksin vessan ajaksi tulisi ruumiita :). eli ovi on auki ja halutessa isompi pääsee mukaan. Toki jos mies on kotona käyn yksin. Mutta en kyllä ymmärrä tota pyhästelyä että pikkulapsi ei pääsisi vessaan? Salaista, hmm, mitä te teettekään siellä sitten??
Ja isompi poikani, nyt 7v kyllä jo n. 3-4v leikki siteilläni, puhtailla siis, kaapista oli löytänyt ja kysyi myös että mitä ne on. Eipä tuo kovin seko ole vaikka kerroinkin että äiti niitä tarttee joskus..
... piti kertoa et miks olen joskus niiiin pahalla tuulella. ja sit kyselleet lisää. Niin olen kertonut aina mitä ovat kysyneet.
Ei tullut mieleenkään, että pitäisi ottaa.
Huh, miksei EI saisi kertoa ja miks EI saisi ottaa vessaan mukaan??? Meillä on ainakin huuto kova jos jätän pikku lapset oven taakse kun menen vessaan. Ja johan tuo 2v. mukiloi pikkuvauvan jos jätän heidät kaksin siksi aikaa "leikkimään".
mä käytän vain ja ainoastaan tamponeja, en voisi kuvitellakaan että käyttäisin jotain sidettä, yöks... senpä vuoksi ei ole ongelmia esim. saunassakaan, ihan hyvin voi käydä menkkojenkin aikaan. Samoin vaikka lapsi tulisi mukaan vessaan (mitä ei kyllä tee) niin ei sitä tamponia just sillä kertaa tarvitse vaihtaa, eikä tarvitse selitellä että miksi tulee verta. Itse olen puhunut tyttärelleni kuukautisista n. 9-vuotiaana, mielestäni myöskään alle kouluikäinen ei todellakaan tee mitään tuollaisella tiedolla.
kyllä mä olen esikoiselle, 3-v tyttö, jutellut kuukautisista just jos on sattunut olemaan vaikka vessassa silloin kun mäkin, tai jos on käyty saunassa tai suhikussa samaan aikaan (mikä muuten on ainakin meillä aika yleistä) ja mulla on ollut menkat. Tyttö ei oo kertaakaan pelästynyt eikä luullut että mulla olisi joku haaveri käynyt, on vaan joskus kysynyt että miksi äiti vuotaa verta, johon mä olen selittänyt että aikuiset naiset joskus vuotaa. Samoin on joskus ihmetellyt meillä tamponeja, siteitä ja kuukuppia, kysellyt mitä ne ovat ja miksi äiti niitä käyttää, ja miksi äiti on sellaisia ostanut.
Tieten tahtoen en raahaa lasta vessaan mukaan, mutta on useinkin istuttu samaan aikaan hän potalla ja minä pytyllä "juoruilemassa kyllä :) tosin joskus kiellän tulemasta ja laitan oven kiinni ja lukkoon, ja tytölle on kerrottu että silloin jos tahtoo käydä rauhassa vessassa, siihen on lupa kaikilla. Mä en itse ole kovin häveliäs ihminen, kun minusta sekä vessassa käynti että kuukautiset kuuluvat normaalin ihmisen elämään eikä niitä pitäisi häpeillä. Mutta en tarkoita, että niitä nyt välttämättä tarvitsisi koko maailmalle kuuluttaakaan, mutten tahdo että tyttö oppii jonkinlaista yleistä salailumentaliteettia suhteessa niin kuukautisiin kuin vessassa käyntiinkin. Mä en vaan käsitä ihmisiä, joiden täytyy peitellä vessassa käymistään (käyvät salaa, kun kukaan ei huomaa, tai sanovat käyvänsä "tuolla"), tai sitäkään että miksei kuukautisista saa puhua niiden oikeilla nimillä. Mulla ainakin on joskus niin kipeät kuukautiset ja kuumettakin, etten pääse ilman itkua edes sängystä ylös, puhumattakaan minkään aikaansaamisesta ilman särkylääkkeitä (joiden jälkeen kyllä huomaa mun syöneen niitä). En rupea keksimään mitään päänsärkyjä tai muita, vaan sanon töissäkin ihan rehellisesti että nyt on kuukautiset, ja mulla on sen vuoksi sekä kuumetta että kauheat kivut ja olen syönyt särkylääkkeitä. Se vaan kuuluu mun elämään ja piste.
Alle kouluikäisille, kuuluu lasten yleissivistykseen viimeistään kouluiässä tietää mitä kuukautiset tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hassu ajatuksenakin.
En edelleenkään ole lukenut yhtään kunnollista perustetta sille, miksi alle kouluikäiselle lapselle pitäisi kertoa kuukautisista ja "näyttää" verisiä tamponeja/siteitä.
Meillä ekaluokkalainen ei tiedä kuukautisista, enkä näy mitään syytä kertoa asiasta vielä ekaluokan aikana.
Jotta lapsi saisi asiallista ja iänmukaista tietoa. Moni lapsi kuulee jo ennen kouluikää sanan kuukautiset esimerkkejä kavereilta tai isosisaruksilta. Miksei siinä samalla voi antaa asianmukaisen tiedon?
Lapsi siis pitää ottaa vessaan mukaan, kun se kiukuttelee muuten. Joopa joo.