Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin perustuu se, ettei kuumeisena saa ulkoilla?

Vierailija
24.01.2010 |

Kaikenlaisten flunssanhoito-oppaiden mukaan lapsi saa sisällä leikkiä kuumeisena niin kuin jaksaa. Eli esim. riehumista ei kielletä missään.

Miksi kuitenkin ulkoilu kielletään? Miksi on pahempaa ulkoilla rauhallisesti kuin riehua sisällä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hengityssairas oireilee pakkasella tavallista herkemmin. Keuhkoputket ahtautuvat, limaneritys lisääntyy ja infektiot iskevät. Olo on kerrassaan tukkoinen."

Ehkä terveelläkin pakkasen vaikutukset ovat samansuuntaiset, mikä ei ole hyvä sairaalle.

Vierailija
22/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan oleskellaan rauhallisesti sisällä ja sitten kun on parantunut taas mennään ulos. Oli kesä tai talvi.

Miksei kesällä voi mielestäsi esim. istua parvekkeella sairaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan oleskellaan rauhallisesti sisällä ja sitten kun on parantunut taas mennään ulos. Oli kesä tai talvi.

Tässä oli hyvä vastaus. Kesät on Suomessa usein myös kylmiä ja koleita, joten sama pätee. Ja helteellä taas muuten tukalaa ulkona.

"Varsinkin talvella, Suomessa syksyllä ja keväällä, pitää ulkoillessa pukea monta vaatekertaa, jolloin kuume helposti nousee. Kun lapsi nukkuu tai istuu rattaissa kuumeisena, ei hän rasitu, mutta vaatetta on enemmän kuin sisällä sängyssä/sohvalla levätessä, voi olla pelkällä vaipalla ja ohuella peitolla. Ja näin kuume saattaa nousta enemmän, ja tulla huonompi olo."

Vierailija
24/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen asian ihan toisin, ja kyllähän sitä nyt hyvänen aika saa käyttää pukeutumisessa järkeä. Eli pukee sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän!

Minä linnouttautuisin sisälle vain todella sairaana, en missään pikkuflunssassa. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
25/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötilan vaihtelu on hänen mukaansa se huono asia. Kuumeinen elimistö ei osaa/pysty säädellä lämpöä samalla tavalla kuin terve.

Vierailija
26/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näen asian ihan toisin, ja kyllähän sitä nyt hyvänen aika saa käyttää pukeutumisessa järkeä. Eli pukee sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän!

Minä linnouttautuisin sisälle vain todella sairaana, en missään pikkuflunssassa. Mutta kukin tyylillään.

Pikkuflunssa eri juttu.

Vierailija
27/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi nukkuu tai istuu rattaissa kuumeisena, ei hän rasitu, mutta vaatetta on enemmän kuin sisällä sängyssä/sohvalla levätessä, voi olla pelkällä vaipalla ja ohuella peitolla. Ja näin kuume saattaa nousta enemmän, ja tulla huonompi olo."

ja taaperoihin. Mutta näyttäkää minulle esim. se 5-vuotias, joka malttaa lievästi kipeänä maata sängyssä! Ei sellaista olekaan, eikä kuumeenhoito-ohjeiden mukaan tarvitsekaan olla. Sairas lapsi saa leikkiä, jos jaksaa.

Vierailija
28/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuflunssa eri juttu.

Minusta

Pikkuflunssa = potilas on virkeä ja lämpöä on vähän (alle 38, lapsilla voi olla vähän enemmänkin, sillä lapsi ei välttämättä väsy kuumeessa)

Kunnolla kipeä = potilas väsynyt eikä edes jaksa tai halua ulkoilla tai tehdä muutakaan erityistä. Kuume on korkea eli yli 38, tai sitten aikuinen voi olla kuumeentonkin, mutta silti kanttuvei.

Vierailija
29/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumeisena pitäisi mieluummin vähentää vaatetusta, jotta kuume laskisi, eikä ainakaan nousisi.

Varsinkin talvella, Suomessa syksyllä ja keväällä, pitää ulkoillessa pukea monta vaatekertaa, jolloin kuume helposti nousee. Kun lapsi nukkuu tai istuu rattaissa kuumeisena, ei hän rasitu, mutta vaatetta on enemmän kuin sisällä sängyssä/sohvalla levätessä, voi olla pelkällä vaipalla ja ohuella peitolla. Ja näin kuume saattaa nousta enemmän, ja tulla huonompi olo.

Tätä olen noudattanut omien lasteni kanssa.

Vierailija
30/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi nukkuu tai istuu rattaissa kuumeisena, ei hän rasitu, mutta vaatetta on enemmän kuin sisällä sängyssä/sohvalla levätessä, voi olla pelkällä vaipalla ja ohuella peitolla. Ja näin kuume saattaa nousta enemmän, ja tulla huonompi olo."

ja taaperoihin. Mutta näyttäkää minulle esim. se 5-vuotias, joka malttaa lievästi kipeänä maata sängyssä! Ei sellaista olekaan, eikä kuumeenhoito-ohjeiden mukaan tarvitsekaan olla. Sairas lapsi saa leikkiä, jos jaksaa.

Mutta vaatetus pitäisi olla kevyt, ohuet vaatteet vain, huonelämpötilaakin voi alentaa.

Vierailija
31/41 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lämmönsäätelyjärjestelmä tai "termostaatti" vois kai asanoa, on jo sekaisin, joten lämmönvaihtelut vaan pahentaa tilannetta. Sama tilanne on myös toisinpäin, eli jos menet kauheiden peittojen alle kovassa kuumeessa, kun tuntuu että palelee kauheasti, niin sithän tulee aivan järjetön hiki ja huono olo :( ainakin mulle käy näin. Ja ei mun kuumeessa ainakaan edes tee mieli mennä ulos...palelee jo ajatuskin! Ja joskus jos lähtee liian aikasin liikkeelle sairaana...niin kuume palaakin takaisin, vaikka et ois muuta tehny kuin hissuksiin kävelly lähikauppaan.

Vierailija
32/41 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis lasten lääkäri sano ihan, että jos lapsella, omalla kohdalla siis kysymys 6kk tytöstä, on korkee kuume, niin vie viileään suihkuun. Ja jos ulkona on viileetä, nukuta ulos. Sanoi myös, että kovilla pakkasilla ei kannata ulkona tietenkään sairaan lapsen kanssa olla, mutta voi esim. tehdä niin että avaa ikkunan huoneesta, jossa vauva nukkuu, jotta huone viilenee. Tietenkin niin, ettei vauva saa kamalaa vetoa. Perustuu siis siihen, että viileässä kuume laskee...

Vierailija
33/41 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nimenomaan pitää varmistaa että ulkoilu pysyy kohtuullisena!

Nukkuminen ulkona on OK samoin kaupassa käyminen ja muu KEVYT.

Homma pysyy kevyenä kun lapselle ottaa mukaan rattaat tai muuten lapsi saadaan kotiin ilman rehmistä jos lapsi väsähtääkin.

Tämähän sen määrittää että ulkoilu ei ole enää kevyttä.

Lapsi väsyy ja joutuu kävelemään vielä jonkun matkan kotiin.

Vierailija
34/41 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo hieman alle 2-vuotias ei rauhoitu edes kipeänä, paitsi hetkeksi ulkona rattaisiin.

Joten vien lapsen rattaissa kuumeisena (näin kesäisin) vaikka talonpäätyyn katselemaan ohiajavia autoja, jolloin poika malttaa istua/maata ja ehkä jopa nukahtaa hetkeksi.

Sisällä ainoastaan riehuu tukka hiestä märkänä (kyllä, myös 40 asteen kuumeessa!), ja kun meillä kesällä vielä sisälämpötila nousee helposti yli 40 asteeseen niin huono olohan siinä vain tulee.

Vierailija
35/41 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi maksasi varjossa aurinkotuolilla. Kyllä lapsi parani sitten. Mun mielestä naurettavaa ettei kesällä saisi ulos mennä jos on sairaana.

Vierailija
36/41 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sisälläkään saa riehua. Tosin ihmettelen sitä sairasta, joka edes jaksaisi riehua sisälläkään.

Kuumeessa on ainakin itselläni niin hutera olo, ettei tosiaan tule mieleen lähteä ulos kuin pakosti. Voisin vaikka ajaa autolla jonkun päälle, enkä edes huomaisi sitä.

Vierailija
37/41 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sisälläkään saa riehua. Tosin ihmettelen sitä sairasta, joka edes jaksaisi riehua sisälläkään.

Kuumeessa on ainakin itselläni niin hutera olo, ettei tosiaan tule mieleen lähteä ulos kuin pakosti. Voisin vaikka ajaa autolla jonkun päälle, enkä edes huomaisi sitä.

Ja miten ihmeessä estetään esim taaperon riehuminen? Lepositeillä sänkyyn kiinni?

Itse en jaksa riehua kovassa kuumeessa, lapseni ikävä kyllä jaksaa. Lapsellani kuumetta ei huomaa kuin siitä että lapsi hehkuu kuumana.

Vierailija
38/41 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni lasten kanssa ulkoillaan, jotta he saisivat liikuntaa, eikä kipeänä pidä. Kauppareissut, lääkäriinmenot ym. pakolliset tietysti voi hoitaa lapsen voinnin mukaan. Itse en kyllä veisi sairasta lasta ainakaan kylmään ilmaan, koska kylmettyminen alentaa vastustuskykyä. Enkä kauppoihin, koska sairaana heillä on jo valmiiksi vastustuskyky alempana kaupoissa liikkuvia pöpöjä vastaan.

Ja haloo, ei sidota taaperoita lepositeisiin. Ne lepäävät kun väsyvät. Yhdellä meidän lapsista kuume nousee aina korkeaksi kipeänä ollessa. Välillä hän piristyy hetkeksi ja jaksaa jopa riehua, mutta väsähtää nopeasti ja nukkuu taas monta tuntia.

Vierailija
39/41 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni lasten kanssa ulkoillaan, jotta he saisivat liikuntaa, eikä kipeänä pidä urheilla.

Vierailija
40/41 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asunnossa tosiaan kesällä nousee lämpötila yli 40 asteen ja täällä on tuskaisen kuuma olla. Lääkärikin sanoi että kuumeisen lapsen on parempi olla viileämmässä (ei kylmässä vaan viileässä).

Ja siksi että lapsi ei edes kuumeisena rauhoitu vaan riehuu. Eli rauhoittuu ulkona rattaisiin kuumeisena lepäämään (vaikka terveenä ei rauhoitu rattaisiinkaan).

Ja kysyinkin lepositeistä siksi että kirjoittaja sanoi että kuumeisena ei saa riehua, kysyin että miten estetään. Tuolla meidän pojalla ollut kuumetta kaksi kertaa, molemmilla kerroilla 40 astetta ja meno ollut ihan samanlaista kuin terveenäkin (juoksee, hyppii, kiipeää yms) ja nukkuu silti vain yhdet 1-2h päiväunet kuten terveenäkin.

Mun käsittääkseni lasten kanssa ulkoillaan, jotta he saisivat liikuntaa, eikä kipeänä pidä. Kauppareissut, lääkäriinmenot ym. pakolliset tietysti voi hoitaa lapsen voinnin mukaan. Itse en kyllä veisi sairasta lasta ainakaan kylmään ilmaan, koska kylmettyminen alentaa vastustuskykyä. Enkä kauppoihin, koska sairaana heillä on jo valmiiksi vastustuskyky alempana kaupoissa liikkuvia pöpöjä vastaan.

Ja haloo, ei sidota taaperoita lepositeisiin. Ne lepäävät kun väsyvät. Yhdellä meidän lapsista kuume nousee aina korkeaksi kipeänä ollessa. Välillä hän piristyy hetkeksi ja jaksaa jopa riehua, mutta väsähtää nopeasti ja nukkuu taas monta tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme