Kiva, sain uudelta miesystävältä herpeksen :-(
Kommentit (47)
Hei! Ei kondomi kyllä mitään herpestä estä, sehän on usein ihon pinnalla aktialueen lähettyvillä! Mutta mahtavia kommenttejä täällä näkee kyllä, oikein lohdullisia kannanottoja. Itse käytän resptilääkettä estoperiaatteella. Toimiihan se, mutta kallista kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kundihan on voinut sairastaa sen täysin tietämättään. Oletko kuullut kondomeista? Niitä käytetään seksin aikana tuntemattomien kanssa, jotta ei saisi sukuelintauteja. Se on tosi hyvä keksintö.
Kumi ei suojaa herpekseltä kuin osin. Herpesalueet ovat usein kumin ulkopuolella, ja saattavat tarttua vaivihkaa, vaikka kumia käyttäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan ylivoimaisesti kuvottavin piirre on se, että pitää lyödä jo lyötyä. Olen huolissani, jos te hyvät ihmiset oikeasti olette äitejä.
Se on suomalaisuuden vittumaisimpia piirteitä, joka heijastuu toki tälläkin foorumilla. Jollain perverssillä tavalla hyvin monet ihmiset nauttivat kun jollekulle käy huonosti. Ilmeisesti heikko itsetunto tai joissakin tapauksissa narismi taustalla. Sarkasmi, mukahauska vittuilu ja ironia. Siihen perustuu perisuomalainen kommunikointi.
Herpes iski jo ihan nuorena. About eka kundikaveri, kokeneempi kuin minä,sitä kantoi ja aika hetimiten sain.
Eipä tuo kiva ole ollut,mutta aivan hyvin tässä sen kanssa on eletty.
Lapset tehty ja muutenkin seksielämä ollut vilkasta, kumppaneita ollut elämän varrella useita.
Viimeisessä, yli vuosikymmenen jo kestäneessä suhteessa ollaan paineltu menemään tehokkaasti aina ilman kortsuja,eikä miesystävä ole saanut herpestä.
Toki herpeksen aktiivivaiheet on harventuneet alkuajoista huomattavasti, viimeisestä havaitsemastani rakkulasta on jo aikaa.
Ja en varmaan aina ole tajunnut onko aktiivinen vai ei,jos on jotain epämääräisiä tuntemuksia ollut.
Mutta kuitenkin,seksielämämme on ollut aktiivista kaikin tavoin eikä mies ole ainakaan näkyvästi herpestä saanut.
Mene ja tiedä sitten,jos jotenkin piilevänä.
Mutta turha täällä on toisia hirteen toivottaa,sellaista se elämä vaan on.
Asiallista keskustelua on ihan hyvä lukea. Olisikin mielenkiintoista tietää kuinka helposti (onko prosentuaalista tutkimusta?) tarttuu oletetun oireettomuuden aikana? Ja tarttuuko helpommin miehestä naiseen,niinkuin olen joskus lukenut?
Kaikenlainen helvetillä ym. pelottelu ei auta ketään,varsinkaan nuoria ihmisiä,joilla todennäköisesti elämää (ja
seksielämää)elettävänä vielä pidempi taival,toisin kuin jo tällaisella kokeneella.
Tähän vaivaan on tulossa rokote, joka tuhoaa HSV:n hermotumakkeista. Optimistisin arvio 3 vuotta, mutta todennäköisesti 5-7 vuotta.
http://engage.fredhutch.org/site/TR/PersonalFundraisingPages/General?px…
Google:
https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2020/08/herpes-simplex-ge…
Kyllä siihenkin syynsä on miksi siveä elämäntyyli on parempi.
lukee, että sen voi aiheuttaa herpesvirus. Missään ei puhuta herpes simplex kakkostyypin viruksesta. Myös huuliherpes voi tarttua alapäähän (ykköstyypin virus). Mistä ihmeestä siis päädyt siihen, että vain sukupuoliherpes aiheuttaa aivokalvontulehduksen, mutta huuliherpes ei?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…