Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä työtön voi tehdä ettei masennu? Jotain pitäs keksiä miehelle, ei käy ku kaupassa enää :(

Vierailija
24.01.2010 |

Mies ollut työelämässä aina ja pitkään. Nyt ekalla tyttömyysjaksolla eläessään. Ammattitaito ja tutkinto on ja itsetunto kohillaan. Ajatteli että hänet äkkiä palkattaisiin muualle. No ei sitten mennyt ihan niin.

Nyt näyttäis sitten jo vaikuttavan itsetuntoonkin.. Mitähän sille vois keksiä päivien kuluksi, että saisi sosiaalisia kontakteja ja puuhaa, ettei olis ihan toimeton ja tarpeeton olo?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 15:12"]

Mä en ole koskaan ollut "oikeasti" työtön mutta vuosi sitten olin kotona 2,5kk ns grace periodilla eli palkattomalla ei-työvelvollisuuskaudella. Mulla loppui kyllä aika kesken!!

Aamulla tein aamiaisen perheelle, sitten vein lapsen kouluun ja menin itse salille tunniksi. Kotiin kahville ja suihkuun, sitten kauppaan. Kaupan jälkeen lounasta itselle ja kotitoimistolla olleelle miehelle. Ip siivosin, järjestelin valokuvia tai remontoin pari - kolme tuntia. Sitten olikin jo aika tehdä ruokaa. Illalla katsoin tvtä ja lueskelin ihan kuten muulloinkin.

Välillä lähdin tapaamaan vapaalla olleita ystäviäni, kävin lounaalla kavereiden kanssa ja tietenkin hain töitä. Pari työhakemusta viikossa laitoin eteenpäin silleen puolitosissani. Yhdestä työpaikasta kävin testit ja jäin hyväksi 2., toiseen työpaikkaan mut kutsuttiin hakematta ja allekirjoitin työsopparin samana päivänä kuin edellisen irtisanoutumisenkin.

Olisin kyllä voinut lomailla pidempäänkin!! Kotona olisi ollut vielä puutarhahommia koko kesäksi.....

[/quote]

Jatkaa vielä. Mun mies oli työttömänä 5kk muutama vuosi sitten ja onnellisesti juuri silloin kun rakensimme taloa. Ihan 10h työpäivää teki 6pv viikossa ja tulikin upea talo. Ei siinä ehtinyt masentumaan.

Mutta tuossa apn jutussa taitaa olla jtn muutakin jos seksikään ei enää suju. Meillä päinvastoin -kun ei ollut työstressiä jäi kuntoa puolisollekin paljon paremmin:D

Vierailija
22/25 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2010 klo 20:51"]

Asiaan olis varmaan yksi selkeä ratkaisu, työ. Mutta mitä pidemmälle masennus etenee, sitä vaikeampaa ja voikin sitten olla oikeasti todella vaikeaa. pari kk ja miehesi EI PÄÄSE sängystä ylös. hyvä jos vessassa käy. Toki voi olla, että ei ole masentuntut, vaan ”vain” ei innosta ja kaikki meneekin hyvin. lääkitystä en hetikään aloittaisi, tosin sekin tehoaa paremmin, jos ei ole vajonnut kovin syvälle.

[/quote]

Minusta tuollainen toimettomuuden aiheuttama masennus on enemmän luokkaa "tilapäinen masentuneisuus" eikä mikään "lääketieteellinen masennus" (jollainen vaatisi lääkitystä tai äityisi todella pahaksi). Eli se voi jossain vaiheessa näyttää melko pahalta (varsinkin jos vuorokausirytmi menee), mutta käytännössä korjaantuu ihan vaan sillä, että löytyy jotain mielekästä tekemistä (mieluusti jotain fyysistä eikä tietokoneen ääressä istumista) tai pidempiaikaista aktiivista yhdessäoloa jonkun kaverin kanssa.

Paradoksihan asiassa on, että mitä pidemmälle masentuneisuus etenee, niin sitä vaikeampi sitä on ryhtyä mihinkään tai luottaa itseensä. Mikä taas olisi ehdoton edellytys sille, että tuosta masentuneisuudesta pääsee yli...

Itse ehdottaisin, että ap tarvittaessa vaikka ihan konkreettisesti kiskoisi miehensä johonkin hommiin muutama päivä putkeen, niin luultavasti se tila alkaa tuosta parantua aika nopeasti. Siis ihan hihasta vetämällä, ja jos vastustelee, niin pistä leikkimieliseksi painiksi. :)

Myös matkustaminen johonkin vähän etäämmäs saattaisi auttaa, tai ainakin katkaista päivärutiinit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa joku kiva tietokonepeli.

Vierailija
24/25 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes aina haluaa, että hänellä on jotain merkitystä; että häntä tarvitaan. Jos tekee ns. "asioita mitä ei yleensä ennätä tehdä", niin eihän niistä välttämättä olo parane yhtään, sillä hyvin pärjättiin vaikka noita asioita tehtiin ennen vähemmän. Jos huomaa jotain tekemistä, jota lähipiirissä suurinpiirtein VAIN ITSE osaa tehdä, niin sitä tekemällä luulisi fiilis paranevan.

Vierailija
25/25 |
07.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aloin tekee kotitöitä enemmän. Olin tammikuusta toukokuuhun työtön, hain joka päivä töitä heti aamusta ja aina päivällä otin jonkun projektin. Siivosin kodin, vuokrasin kirppispaikan, kun se meni huonosti, aloin myymään fb.n sivuilla.

Sain kuukaudessa ison säkillisen vaatteita eteenpäin ja kourallisen rahaa. Tätä aloin tekemään ns päätyönä. Huonostihan siinä tienasi, mutta nyt kun on töitä, arvostamme koko perhe siistiä kotia.

Koti pysyy siistimpänä, kun siivousinto vaan jatkui ja jatkui. Tuli laitettua yli 20 v valokuvat kansioon ja tein joulukortitkin pääsiäisenä. Oli rairuohot kerrankin ajoissa istutettuna jne.

Eli tein työpäivän verran panosta kotona.