Onko teidän mielestä outoa, jos vanhemmat eivät anna rahaa
aikuisille lapsilleen tai tue heitä muuten taloudellisesti? Olettaen siis, että rahaa on "yli omien tarpeiden"?
Itse en saa vanhemmiltani yhtään rahaa tai muutakaan avustusta, sillä heillä ei ole antaa. Jos olisi, niin saisin varmasti.
Tuttavapiirissä kaikki saavat vanhemmiltaan rahaa, jos ei muuten niin joulu/ syntymäpäivälahjaksi. Osa on saanut ennakkoperintöä, ja joillekin on jopa ostettu asunnot.
Kysyn siksi, kun kuulin tapauksesta, jossa erittäin hyvätuloiset velattomasti asuvat vanhemmat eivät halua antaa lapselleen rahaa, ja minusta se oli outoa. Tämä aikuinen lapsi elää hyvin pienillä tuloilla.
En tietenkään tarkoita tässä nyt sitä, että vanhempien tulisi elättää aikuiset lapsensa. Mutta eikö ole aika yleistä että vanhemmat haluavat auttaa lapsiaan taloudellisesti jos heillä vain on siihen mahdollisuus? Vaikka ei olisi varsinaisesti tarvettakaan..
Kommentit (66)
Itse en koskaan suostunut ottamaan vastaan rahaa äidiltäni, joka tuli toimeen eläkkeen varassa. Hän ei tietenkään tiennyt tarkalleen, minkä verran tienaan, enkä koskaan kertonut hänelle.
Päinvastoin, yritin itse hoitaa asiat niin, että maksoin aina kaikesta enemmän kuin äitini (esimerkiksi jos oli jotain yhteisiä hankintoja).
"että eniten vanhemmistaan hyötyvät taloudellisesti ne, joilla on ikää 30+. Eli tuon ikäiset saavat vuositasolla vanhemmiltaan enemmän mitä esim pikkulapset...
Kai tähän on laskettu mukaan esim asuntojen takaukset, häiden maksaminen, autojen osto, lomamatkoille mukaan ottaminen tms. Mutta kaikista kalliimmaksi vanhemmille tulevat aikuiset, yli 30-vuotiaat lapset.
Ainakin omalta osaltani pitää kyllä paikkansa. Äitini juuri ilmoitti maksavansa häidemme tarjoilun, aiemmin on päästy mukaan kaupunkilomille jne. Kyllä meikäläinen, hyvässä ammatissa oleva 30+, tulen yhä maksamaan äidilleni muutaman tonnin vuodessa!
Kaverini sai 40-v täytettyään isältään 15 000 e auton ostoa varten, toinen kaverini perheineen lähti viettämään appiukon synttäreitä Espanjaan ja appiukko tietenkin maksoi kaikkien matkan...
Kyllä mielestäni, jos varaa on, vanhemmat tietysti ostavat aikuisille lapsilleen yhtä ja toista.
Jos vanhempi ei osta, sitten on jo a. köyhä tai b. pihi. "
SINÄ OLET KERMAPERSEKAKARA, JOKA toivottavasti kuolee onnettomuudessa 10 vuoden sisällä.
Mitäs olet niin kermaperse, vitun vollottaja.
taitaisi mennä sormi suuhun kun ei olekaan varaa lahjoitella ja sitä rataa... itke sitten täällä seuraavaksi.
minä voin tulla tunkemaan perseeseesi vaikka halon ja työntää sen audisi kalliolta alas.
uudet talvikengät ja päiväpeiton.
T. 32-vuotias, palkkatyössä ja naimisissa oleva nainen
p.s. Äiti siis ostelee mulle aina jotain ihan hyvää hyvyyttään, jotain sellaista "kunnon laatukamaa", jota en itse raskisi ostaa
Sitten on myös tapauksia, joissa toisen lapsen perhettä autetaan. Oli ihan okei, että heille ostetiin auto. Toisen lapsen koulutus on myös aikoinaan on kustannettu. Saavat rahallista ja muutakin apua. Ja nyt on jo huomattavissa, että tämän toisen lapsen lapsi saa erityishuomiota ja rahakirjekuoria, vaikka ikää ei kovinkaan ole.Ja ei ole kysymys siitä, etteikö he tulisi taloudellisesti muutoinkin toimeen. Ovat meitä huomattavasti paremmin tienaavia silloin kun perheen äiti "viitsii" töitä tehdä... Kun ei välttämättä tarvitse viitsiä, kun puoliso tienaa saman kuin me miehen kanssa yhdessä. Inhottavaa huomata tämä kateus ja katkeruus itsessään:(
Luulin että kayynys koski lapsia ei nyt seentään aikuisia.
Onhan siinäkin se ero jos toisessa perheessä 14-16-vuotuas saa viikkorahaa ja toisen perheen lapsi ei koskaan mitään. Milläs käyt hesellä tai kaupassa kun muut käy. Aina olet pummaamassa muilta tai olet ilman.
Aikuisia lapsia ei tarvi elättää, sossusta saa rahaa. Toki vaikka jonkun sähkölaskun tai muun maksamalla voi auttaa. Mutta velvollisuutta ei ole. Etenkään jos ei hoida asioitaan laiskuuttaan, eikö mee töihin. Jos on mt- ongelmia tai muuta toki pitää auttaa ihan hoitaa asioita kädestä pitäen. Asioilla voi olla myös kääntöpuoli että rahasta saa vanhempi vallan aikuiseen lapseen, saa syyllistää..?
On kohtuullista, että kotoa muuttava saa muutaman astian, kattilan, sängyn ja muuta edes mukaansa tai yhdessä ostettuna. Toiset ei saa mitään kun mutsi tai faksi laittaa " linnun lentämään" pesästä.
Minulla on varakkaat vanhemmat ja en ole koskaan saanut rahaa. Kotona asuessani myös vaatteet oli halppiskamaa ja periaate oli se, että itse on kaikki ansaittava. Eipä ole kiitollisuuden velkaakaan ja hyvin on pärjätty :)