Kokemuksia vuorotyöstä
Olen tehnyt vuorotöitä nyt 4 vuotta, ja olen aivan loppu.
Teen seuraavanlaista systeemiä:
2 x 12 tunnin päivystys(viikonloppu)
perään 5 x ilta
sitten vapaa viikonloppu
sitten 5 x aamu
sitten vapaa viikonloppu
-> 5 x yö
-> 7-8pv vapaata
ja sama kierros taas uusiksi.
Millaisia kokemuksia teillä on?
Vuorotyöhän tunnetusti "vanhentaa" ja siinä piilee terveydellisiä riskejä?
Kommentit (28)
Sairaanhoitaja tienaan pikkasen yli 2000 kuussa + lisät noin 150! Revi siitä!
Olen sairaanhoitaja ja teen 3-vuorotyötä jaksossa. On ihanaa, kun viikolla on vapaapäiviä ja saa lähettää lapset kouluun ja olla vastassa kun pääsevät koulusta. Olen vielä yh, joten vuorotyöstä tulevat lisät tulevat ihan tarpeeseen.
Pahimmillaan voi olla vaikka muutama yövuoro, jonka perään iltavuoro ilman mitään vapaata (siis kun aamulla päääsee töistä, iltapäivällä jo takaisin), ja seuraavana päivänä jo aamuvuoro.
Useimmiten toki vuorot menee jotenkuten inhimillisesti, eli yövuoron jälkeen voi olla ilta ja sit jo vapaapäivä.
Vapaa viikonloppu mulla on ollut viimeksi marraskuussa, kuukauden päästä seuraava.
Ja mikä huippua, mä tykkään tästä työstä! En ole kokenut vuoroja liian raskaiksi, ehkä siksi kun tykkään itse työstä.
Iltalisä on jotain euron, yölisä pari euroa.
Säännöllinen kierto työvuoroissa.
4 aamua
1 vapaa
4 iltaa
1 vapaa
4 yötä
6 vapaata
epäsäännöllistä 3- vuorojaksotyötä lähes 13 vuotta. Lasten jälkeen vuorotö alkoi tuntua entistä hankalammalta, varsinkin kun miehenkin työ vaati ajoittain matkustelua. Pahimpia alkoivat olla yövuoroista toipumiset eli sen kolmen yön jälkeen saada kiinni normaalirytmistä. Nuorempana tuokin sujui, mutta lähes nelikymppisenä alkoi jo kropassa tuntua mm. kohonneena verenpaineena.
Vaihdoin kolmivuoron päivätyöhön enkä ole hetkeäkään katunut. Nyt jaksan harrastaa viikolla ja perheellä on yhteistä vapaa- aikaa enemmän. Lisäksi tunnen olevani terveempi ja energisempi ja verenpainearvonikin ovat olleet normaalilla tasolla. Palkassa häviän noin 250e kuussa, mutta kaikkea ei rahassa voi mitata! Olen todella tyytyväinen enkä kyllä aio vuorotyöhön palata.
6v sairaanhoitajan työtä takana, nyt jäämässä äippälomalle ja takaisin en aio 3-vuoroon lähteä!!! Hullun hommaa varsinkin kun mieskin tekee kahta vuoroa saatika jos miekin tekisi kolmea vuoroa niin ei lapsille ja toisille jäisi kyl yhtään aikaa, josko ei sitä nyttenkään jää kun itsellä yksi vkl kuukaudessa vapaana ja miehellä kuitenkin kaikki.
En voi suositella ainakaan perheelliselle.
nimim. jo yhden työuupumuksen läpikäynyt