Liikunnanopettajalta tuli viesti kotiin.
Ei ole mitään pakkasrajoja, ulkoliikuntaa on. Ei kuitenkaan ole tarkoitus palelluttaa lapsianne hyvät vanhemmat.
En nyt koko viestiä tähän laittanut, mutta tuossa pääasia.
Kommentit (21)
Etelän kovat pakkaset on -15, täällä pohjoisessa se on normaali talvikeli. Eipä pärjää enää ellei laita montaa kerrosta alle.
Mun eskarilaisella on sellainen ja tarkenee loistavasti. Nyt kovemmilla pakkasilla on ollut fleece-takki vielä välissä, mutta niin olis ihan minkä tahansa merkkisen takin alla.
Mun lapsella on Ticet to Heaven toppis ja H&M toppis. Tuo H&M on jopa muhkeampi ja topatumpi, lämpöominaisuuksissa ei kyllä ole eroa.
Ostin H&M takin "kakkostakiksi" kun koko syksyn oli niin kauhea kurakeli, että alkoi koetella jo THT cordurakankaan kestävyyttä ja olen aivan äärettömän positiivisesti yllättynyt tuosta, että ostin nyt alesta saman takin koko isompana ensi talven takiksi.
Meillä oli tänään Keski-Suomessa aamupäivällä -23 ja kävimme luistelemassa - H&M takki päällä. Eihän siellä kauaa tarkene ja liikuntatunnin luistelu on vähän liioittelua yli -25 pakkasessa.
Ja muuten, syntyperäisenä helsinkiläisenä, nykyisenä keskisuomalaisena voin käsi sydämellä sanoa, että -15 vaikka läntisessä Helsingissä meren lähellä vastaa kevyesti keskisuomalaista -25 tyynen sään keliä.
Nykypenikoita kun ei tunnu saavan pihalle jos pakkasta 10 astetta, on niin kauhean kylmä. On varmasti jos välihousut on tuntematon käsite ja sellaisen nähdessään luulevat niiden olevan marsista...
JUST NÄIN!
ainoastaan vääränlaista pukeutumista.
Nykypenikoita kun ei tunnu saavan pihalle jos pakkasta 10 astetta, on niin kauhean kylmä. On varmasti jos välihousut on tuntematon käsite ja sellaisen nähdessään luulevat niiden olevan marsista...
ja tottakai pysyvät sisällä jos pakkanen on oikein kova - mutta sen päättää opettaja. Usein käy niin, että jos esim. pakkasrajaksi on ilmoitettu -15 niin lämpötilan ollessa -10 moni tulee liikuntatunnilla ilman ulkovarusteita "äiti sanoi / meidän mittari näytti -15".
Fiksu liikunnan ope!
että luisteleeko ne nyt sitten siellä 25 asteen pakkasessa ens viikolla.
Vaikka kuinka olis villasukkaa tai lämpösukkaa luistimissa niin kyllä siinä tulee varpaille kylmä.
Teini kyllä osaa pukeutua fiksusti. Käyttää pitkiksiä farkkujen alla ja lämpöisiä käsineitä yms. On pipokin mukana ja näkyy jopa päässäkin.
ap
Mahtaako mikään muu olla edes mahdollista.
Tuuli ja viima olkoon erikseen. Opettakaa lapsenne pukeutumaan. Toppaliivi ei ola talvitakki.
luistele farkut jalassa vaan siihen on toppahousut.
ap
Tuuli ja viima olkoon erikseen. Opettakaa lapsenne pukeutumaan. Toppaliivi ei ola talvitakki.
Mun eskarilaisella on sellainen ja tarkenee loistavasti. Nyt kovemmilla pakkasilla on ollut fleece-takki vielä välissä, mutta niin olis ihan minkä tahansa merkkisen takin alla.
joka on lämpimin takkini. Tainnut käydä joku erehdys, kun olen käyttänyt sitä jopa yli -25 asteessa.
Etelän kovat pakkaset on -15, täällä pohjoisessa se on normaali talvikeli. Eipä pärjää enää ellei laita montaa kerrosta alle.
Se H&M:n toppis riittää iha hyvin vaikkapa -20 asteen keleillä.
itsekään harrastamaan liikuntaa johonkin 25 asteen pakkaseen, keuhkothan siinä jäätyy. Ei varmasti tee hyvää, en usko.
Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että yli -15C pakkanen on liian kylmä esim. luistelemiseen. Luistimet ovat todella kylmät, vaikka olisi villasukatkin sisällä ja niitähän ei luistimiin suositella alkuunkaan.
Ymmärrän muun ulkoilun esim. pulkkamäki, hiukan kylmemmälläkin.
Meidän lapsilla on koulumatkaa yli 2km suuntaansa ja en laita heitä raahaamaan luistimia turhaan. Jos on aamulla -20C, niin meidän lapsilla on sisäliiksavehkeet ja kunnon normaalit ulkovaatteet.
itsekään harrastamaan liikuntaa johonkin 25 asteen pakkaseen, keuhkothan siinä jäätyy. Ei varmasti tee hyvää, en usko.
sen suositeltavampaa kuin urheilu kovalla helteellä.
Mukavaa, että jotkut sentään kasvattavat lapset liikkumaan myös pakkasellakin.
Pakkasella liikkumiseen esim.liikuntatunnilla vaikuttaa moni asia ei pelkästään pakkanen esim, tuuli (vaikka olisi pakkasta vain -10, mutta tuulta olisi 10m/s niin se nostaa pakkasen tuntua) niin ja mikäli ulkoliikuntatunnit pidetään sellaisessa paikassa jossa on esim-. lämmittely mahdollisuus (esim. lämmitetty tila luistinradan vieressä).
Lisäksi ihmettelen kyllä mikäli liikunnanopettaja vie "liian kylmällä" ilmalla oppilaansa ulos, koska opettajahan on koko työpäivänsä ulkona. Jos opettaja pystyy opettamaan 6-8h työpäivän ulkona niin miksi oppilaat eivät pystyisi olemaan noin tuntia siellä? eiköhän kysymys ole aina oikeanlaisesta pukeutumisesta.
Palatakseni tuohon kommenttiin "teini osaa pukeutua fiksusti" en ole samaa mieltä, ja siitä minulla on monien vuosien kokemus. Teini osaa pukeutua fiksusti jos hänelle se opetetaan ja pukeutumista valvotaan. Kuinka moni vanhempi jaksaa "nalkuttaa" teinille pipoista ja hanskoista saati lämpimistä vaatteista? Liikunnanopettaja tekee sitä työpäivän aikana todella monta kertaa ja se kertoo mielestäni siitä, ettei teini osaa pukeutua tai eivät välitä. Miksi teini välittäisi asiasta jos vanhemmat kuitenkin ovat samaa mieltä (opettajaa vastaan) hänen kanssaan.
Mikäli siis haluat tehdä karhunpalveluksen teinillesi, niin anna periksi ja ole samaa mieltä hänen kanssaan liikkumisesta pakkasella ja sateella. Jos haluat kuitenkin kasvattaa teinistäsi liikkuvan aikuisen, opeta häntä pukeutumaan oikein sekä valvo pukeutumista.
astmalasten välttää rankempaa liikuntaa yli-20 asteen pakkasilla.
Mutta meillä on hiidon ja luistelun raja -17.
En myöskään itse lenkkeile,enkä hiihdä -20 asteessa. Seurauksena on vain kova yskä ja hengitysvaikeuksia.
Tosi muhkea ja lämmin takki.