kuka päättää alaikäisten lasten kuvien julkaisusta?
lapsistani on laitettu ilman lupaani kuvia nettiin, ja minulla on yksinhuoltajuus.
Eikö minulta olisi pitänyt kysyä lupaa alaikäisten lasteni kuvien julkaisuun? Vaikken olisi lupaa antanut.
Kaverini kertoi nähneensä lasteni kuvia lisätyn, itse en pääse tilannetta tarkistamaan koska en ole facebookissa jonne kuvat on laitettu.
Joten jos joku tietää faktaa asiasta, voisiko kertoa; saako alaikäisten lasten kuvia laittaa nettiin ilman holhoojan suostumusta? Voinko siis vaatia poistamaan kuvat?
Kommentit (26)
poistoa. Tai ainakin tietää ketkä näkee kuvat. FB:ssä kun on mahdollista tehdä asetukset niin että esim vain kaverit näkevät kuvat.
Onko kyseessä ystäväsi? Mietin että onko lapset kuvassa jotenkin epäsopivasti?
Tai onko jotain muuta syytä miksi etä halua että heidän kuva on jonkun tuttusi/kaverin/ ystävän fb sivuilla?
tuttu kylläkin ja luulen että hän ei ole edes ajatellut koko asiaa kun on kuvia laittanut nettiin että siinä on muitakin kuin hän itse ja hänen lapsiaan.
Pääsen huomenna ystäväni luokse katsomaan ne kuvat.
Ei niissä mitään sopimatonta tms ole, mutta en vain yksinkertaisesti halua lasteni kuvia nettiin, en facebookiin enkä muutenkaan.
Ei minulla sen parempaa syytä ja perustelua ole.
ap
mutta muuten ärsyttää kun jotkut laittelevat kuvia ihan kysymättä minne sattuu. Mielestäni omista lapsistaan voi johonkin facebookkiin laittaa asiallisia kuvia ja sillä tavoin, ettei nyt koko lapsen elämä ole levitettynä toisten toljotettavaksi. Niin ja tietenkin asetukset niin että vain kaverit näkevät. Ja osan voi laittaa esim. niin että vain sukulaiset näkevät tai joku muu rajattu ryhmä.
Mutta eräässäkin blogissa oli otettu kuvia jostain "siskon lapsen synttäreiltä" jossa esiintyi siellä synttäreillä olleita vieraita ja näiden vanhempiakin. Kun koko blogi on vielä todella vastenmielisesti kirjoitettu, niin enpä haluaisi lasteni kuvia siellä näkyvän..
kuvat on otettu. Jos vaikka lapsesi isä on laittanut omassa kodissaan otettuja omien lastensa kuvia omille sivuilleen, niin ei sulla paljoa ole sanomista.
Minäkin voin ottaa julkisella paikalla vaikka leikkipuistossa kuvan jossa sinun lapsesi vilahtaa. Kuvan ottajana minulla on täysi oikeus julkaista se kuva.
poistoa. Tai ainakin tietää ketkä näkee kuvat. FB:ssä kun on mahdollista tehdä asetukset niin että esim vain kaverit näkevät kuvat.
Onko kyseessä ystäväsi? Mietin että onko lapset kuvassa jotenkin epäsopivasti?
Tai onko jotain muuta syytä miksi etä halua että heidän kuva on jonkun tuttusi/kaverin/ ystävän fb sivuilla?
Mulla on periaate, etten laita, enkä anna laittaa lasteni kuvia nettiin. Yllättävän moni vanhempi laittelee täysin surutta lastensa kuvia nettiin ja facebookiin. ilmeisesti ajatus siitä, että ne päätyisivät pedofiileille, ei kiinnosta tai pelota. Mua kyllä inhottaa ajatus siinä määrin, että en todellakaan niitä laita mihinkään. Oli sopivissa asennoissa tai epäsopivissa!
Kannattaisi välillä muistuttaa itseään siitä itse kunkin, että kun nettiin kerran laittaa jotain, se käytännössä voi jäädä sinne ikuisesti. Ts. kontrollin kuvaan menettää sillä hetkellä, kun sen nettiin lataa. Myös fb:ssä.
Fb:llä on myös ylläpito, ja on aika sinisilmäistä ajatella, että käyttäjät pystyisivät kontrolloimaan ylläpidon tai hakkereiden (tai vanhojen koulukavereiden, joista joku saattaa omata myös ikäviä taipumuksia), toimintaa kuvien suhteen. Että vaikka laittaisit kuvat vain kavereiden nähtäväksi, puhumattakaan siitä, että joku kaverisi, jolla on kymmeniä omia kavereitaan, laittaa lastesi kuvia fb:hen, kuvat saattavat tosiasiassa päätyä mihin tahansa.
Ei ole ihme, että kouluikäisetkin touhuavat netissä mitä tahansa, kun vanhemmat eivät osaa neuvoa kunnollista ja tarpeeksi varovaista netin käyttöä kullannupuilleen. Eivät osaa edes itse varoa vähääkään.
Olen siis täysin yksinhuoltaja, lapsilla ei käytännössä ole isää enää ollenkaan - poistui elämästämme joitakin vuosia sitten.
Jo sitä ennen minulla oli yksinhuoltajuus.
Mutta enkö voi siis vaatia kuvien laittajaa poistamaan niitä kuvia? Kyse ei ole mistään leikkipuistokuvista joissa lapset vilahtaa, kuvat on ihan varta vasten lapsista otettu, ja nimetkin kuulemma kirjoitettu kuvan alle.
Mutta kuten sanoin en itse ole kuvia nähnyt enkä näekään ennen huomista.
ap
kuvat on otettu. Jos vaikka lapsesi isä on laittanut omassa kodissaan otettuja omien lastensa kuvia omille sivuilleen, niin ei sulla paljoa ole sanomista.
Minäkin voin ottaa julkisella paikalla vaikka leikkipuistossa kuvan jossa sinun lapsesi vilahtaa. Kuvan ottajana minulla on täysi oikeus julkaista se kuva.
Jos lapsi on tunnistettavissa, tarvitaan julkaisemiseen huoltajan suostumus tai kuvatun itsensä, (jos hän on tarpeeksi vanha, lähes täysi-ikäinen). Myös lehtikuvissa. Ei todellakaan voi julkaista mitä tahansa.
laki kuitenkin säätelee myös sitä mikä on hyvää makua jne.
Minusta jokaisen aikuisen pitäisi tajuta ettei kenenkään kuvia laiteta nettiin ilman lupaa, eikä etenkään nimien kera.
Se isä nyt vaan oli esimerkki.
Olen siis täysin yksinhuoltaja, lapsilla ei käytännössä ole isää enää ollenkaan - poistui elämästämme joitakin vuosia sitten.
Jo sitä ennen minulla oli yksinhuoltajuus.
Mutta enkö voi siis vaatia kuvien laittajaa poistamaan niitä kuvia? Kyse ei ole mistään leikkipuistokuvista joissa lapset vilahtaa, kuvat on ihan varta vasten lapsista otettu, ja nimetkin kuulemma kirjoitettu kuvan alle.
Mutta kuten sanoin en itse ole kuvia nähnyt enkä näekään ennen huomista.ap
Jos kuvassa on yli 10 henkilöä, eli lapsesi vilahtaa jossain huomaamattomasti, tilanne on hieman toinen, mutta erityisesti, jos kuvissa on vain lapsesi tai muutamia lapsia, ilmoitat vain hänelle, ettet halua lapsesi kuvia julkaistavan netissä ja pyydät poistamaan kuvat heti.
jossa esiintyy vieras lapsi/aikuinen ja voin julkaita sen kuvan.
Kuva vain pitää olla otettu esim. yleiskuvana tai siinä on voitu kuvata sitä keinua jossa lapsi vilahtaa.
Kuvan oikeudet on kuvan ottajalla. Jos lapsesi sattuu torille kun kuvaan toria, ei minun tarvitse kysellä sinulta lupaa yhtään mihkään.
Eria asia on suoraan lapsestasi otettu kuva.
tästä asiasta oli jotain keskustelua. Mutta silloin jos kuva on selkeästi "jostain ihmisestä", kuten tässä tapauksessa, jos on nimiäkin, eikä tilaisuus jossa kuva on otettu ole julkinen eikä lupaa kysytty, niin ei ole lupaa julkaista.
niin tämän kaiken nyt tulkitsin.
ap
Kuvaajalla on oikeus kuviensa omistukseen tottakai, mutta ensinnäkin kannattaa miettiä mitä ja ketä kuvaa, ja erityisesti julkistamistilanteessa. Kuvattavilla on todellakin omat oikeutensa, nimittäin oikeus yksityisyydensuojaan.
Tällaista tekstiä löytyi netistä:
(http://www.ptk.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=433:valo…)
"Selvin ohjeistus on Tietosuojavaltuutetun julkaisemassa Hyvä tietää 3/2005 -materiaalissa, jossa vedetään linjaa valokuvan käyttöön internetissä.
"Kunkin valokuvien internetiin viemistä suunnittelevan on huolehdittava omassa toiminnassaan kuvan kohteiden yksityisyyden suojan riittävästä toteutumisesta. Kuvia käsittelevä joutuu itse henkilötietolain 6 §:n mukaisesti arvioimaan kussakin erityistilanteessa lain soveltamiskysymyksen ja kuvien käytön asiallisen perusteltavuuden vaatimuksen täyttymisen, kuvan kohteiden tunnistettavuuden ehdon täyttymisen sekä niiden perusteella henkilötietolain 8.1 §:n 1 kohdan ja 3 §:n 7 kohdan mukaisen suostumuksen pyytämisen tarpeellisuuden (ks. kappale 3).
Edellä sanotusta johtuu, että henkilörekisteriin sisältyvien henkilötietojen, kuten kuvien, laittaminen internetiin edellyttää henkilötietolain ja julkisuuslain 16.3 §:n perusteella asianomaisen rekisteröidyn suostumuksen, ellei laissa ole luovuttamiseen ja henkilötietojen internetissä käsittelyyn nimenomaisesti oikeuttavaa perustetta."
Tämä tarkoittaa siis selvällä suomen kielellä sitä, että selvästi tunnistettavien henkilöiden kuvien julkaisemiseen tulee olla asianomaisen lupa ja alaikäisen ollessa kyseessä tulee olla huoltajan suostumus. Monet seurakunnat ovatkin laittaneet ilmoittautumislomakkeisiin yms. klausuulin valokuvien julkaisemisoikeudesta. Kuvia siis saa ottaa, mutta niiden julkaiseminen on luvanvaraista. Siis on varmistettava, että ne henkilöt, jotka eivät ole antaneet suostumustaan, eivät myöskään näy julkisuuteen tulevissa kuvissa. Varsinaisessa kuvaustilanteessa ei tarvitse erikseen "piilottaa" niitä, joilta lupaa ei ole."
Myös sivulta http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/4.3.html
löytyi samaa asiaa:
"Parasta olisi kysyä kuvattavan lupa jo ennen kuvan ottamista, ellei luvallisuutta voida pitää ilmeisenä olosuhteiden perusteella (esim. valokuvaaminen perhepiirissä yksityistä käyttöä varten). Mutta joka tapauksessa tunnistettavaa ihmistä esittävän kuvan julkistamisessa on syytä huomattavan varovainen. "
olisi parasta jättää kuvat julkaisematta internetissä.
Kauheaa, että nykyään kuka tahansa voi julkaista ottamiaan kuvia, joihin hän on kuullut omistavansa täydet oikeudet! Kun ihmisillä ei ole kuitenkaan tietoa siitä, mitä kuvan sisältö vaikuttaa niihin julkaisuoikeuksiin ja kuvattavien ihmisten omiin oikeuksiin, plus että vanhemmat päättävät saako lapsia ylipäätään kuvata (poikkeus on tosiaan tilanne, jossa lapsi ei ole lähimainkaan pääroolissa, vaan osa maisemaa toisten ihmisten mukana lähinnä), tai muuten valokuvaaja syyllistyy vähintäänkin törkeään käytökseen, ja lainrikkomukseenkin tietyissä tilanteissa.
Vanhempi sen asian päättää.
Julkisessa tilassa (lue: kadulla) voi julkasta kuvan, jos siitä ei niinkään ihmistä tunnista.
Mutta se, että joku mamma ottaa synttärikuvia omassa kodissaan ja niitä julkasee niin joutuu poistamaan kuvat jos niin vaaditaan.
Mutta onko niin daijuja jotka julkasee toisten kuvia ilman lupaa?
Päiväkodissakin (julkinen tila) pitää kysyä lupa saako lapsesta laittaa kuvan nettiin tai minne kuvaa nyt ollaan laittamassa.
Meiltä on kysytty, eikä lasta kunnolla tunnistanut edes.
Mutta ei ole mitään kuvaajan omaa lupaa!
Todella paksua.
Mun mielestä se on ihan perusteltua, meilläkin ollaan tarkkoja lasten kuvien julkaisun suhteen.
Nimenoman kuvaajan luvalla jos vaikkapa tuo tori jossa kuvattu. Oletetaan että kuvaaja seisoo torin laidassa ja sun lapsi on ainut henkilö siellä torilla ja tulee siihen kuvaan. Lupaa ei tarvita vaan kuvan ottajalla on oikeus julkaista kuva.
otettua, jos siinä on vieras lapsi.
virpoessa näköjään voi joutua kenen tahansa sivuille... Ei ole oikein.