okei, vastasyntyneelle menee n. 50 koon vaatteet..
minkä kokoiset menee kuukauden ikäiselle? Siis kuinka nopeeta vekara kasvaa? Olen ostanut aimo kasan näitä 50-60 senttisille tarkoitettuja potkareita, mutta kuinka pitkään ne riittää? Eikö äippäpakkauksen kuteet pitäisi mennä vielä n. kaksi vuotiaille? Vai onko mulla ihan täysin väärä käsitys näin täysin kokemattomana ensisynnyttäjänä?
Kommentit (31)
1-vuotiaalle saattaa jotkut vielä mahtua, jos lapsi ei ole isokokoinen.
Hei ap,
niitä vaatteita ei kannata hamstrata mitenkään mahdottomasti. Ensinnäkin vasta kokemus osoittaa millaisia vaatteita tykkäät pitää ja toiseksi kaupat on olemassa sittenkin kun lapsi on syntynyt.
Jos lapsi ei puklaa kovasti, niin ne vaatteet eivät juuri edes likaannu.
Meillä riitti 50-kokoiset vaatteet ekan viikon. 56-koolla pärjättiin kai eka kuukausi. Sitten sen jälkeen käytin kokoa 62 ja 68 vähän ristiin. Koko 68:n vaatteilla oli sitten jo muutama kuukausi käyttöikää.
Yleensä esikoisen vanhemmat saavat vielä aika paljon vaatteita lahjaksi ja juuri niissä pienissä koossa. Niitä on vain niin kiva ostaa.
Äitiyspakkauksen vaatteista tosiaan isoimmat taitavat olla koko 74. SIllä pärjää pieni 1-vuotias, mutta kyllä ne yleensä pieniksi jää jo 8-10 kk iässä viimeistään.
keskimmäinen oli potra poika ja käytti puolivuotiaana vissiin jo 74cm vaatteita, kuopus on tuommoinen sintti, ikää 9kk ja käytössä edelleen koko 62cm!! Pääsääntöisesti 68cm pöksyt putoo päältä ja bodyt roikkuu polvissa..
Että on ne niin eri muottiin valettuja...
taas oli sairaalasta kotiin lähtiessä päällä 56 koon vaatteet, ja hyvä että napit sai kiinni... nyt poika on pariviikkoinen ja lähes kaikki vaatteet 62, ovat hyviä. Tosin olikin yli viisikiloinen ja 57cm syntyessään.. =)
Mutta siis periaatteessa niitä 50cm ei montaa tarvi, ne ei kauaa kestä. Eri juttu tietysti jos lapsi on tosi pieni syntyessään, perus kolmejapuolikiloinenkaan ei montaa viikkoa viiskymppisiin mahdu...
lapsi oli jo syntyessään 50cm, onneksi en ollut ostanut sen kokoisia vaatteita yhtään, kokoa 56 oli muutama ja jotain kaverilta saatuja ranskalaisia muka 1-3kk tarkoitettuja bodyja, jotka oli yhtä pieniä. Muuten käytettiin jo alusta asti 60/62 kokoa, eikä lapsi niihin hukkunut.
Nyt lapsi on 6kk ja koko 68 sopii useimmista vaatteista, joitakin 70/74 kokoisiakin on käytössä.
Hei ap,
niitä vaatteita ei kannata hamstrata mitenkään mahdottomasti. Ensinnäkin vasta kokemus osoittaa millaisia vaatteita tykkäät pitää ja toiseksi kaupat on olemassa sittenkin kun lapsi on syntynyt.
Jos lapsi ei puklaa kovasti, niin ne vaatteet eivät juuri edes likaannu.
Meillä riitti 50-kokoiset vaatteet ekan viikon. 56-koolla pärjättiin kai eka kuukausi. Sitten sen jälkeen käytin kokoa 62 ja 68 vähän ristiin. Koko 68:n vaatteilla oli sitten jo muutama kuukausi käyttöikää.
Yleensä esikoisen vanhemmat saavat vielä aika paljon vaatteita lahjaksi ja juuri niissä pienissä koossa. Niitä on vain niin kiva ostaa.
lähinnä äitiyspakkauksen lisäksi olen ostanut n. 10 vaatetta. Todennäköisesti kukaan muu ei vaatteita tule ostamaan, kuin minä. Siksipä koitankin keskittyä tähän alennusmyyntiin ja haalia hieman pidemmän aikavälin vaatteet.
Voi olla, että niitä ei tarvita ollenkaan. Mun poika oli syntyessään 4200 g ja 53 cm, aloitettiin koosta 60 ja tosi nopeasti siirryttiin kokoon 68. Sen pienempiä vaatteita tarvittiin tosi vähän.
Niin ja meillä siis keskimmäinen oli syntyessään 51cm/3490g ja kuopus 48cm/3230g, että ei noilla syntymähetkellä nyt vielä NIIN paljon ollut kokoeroa... Toinen vaan rupes kasvamaan kovaa ja toinen ei meinaa kasvaa millään...
silti 50 cm vaatteita oli tasan yksi setti (lainattu), muuten 56-62 cm vaatteita käytettiin alusta asti. Meinasihan se vauva niihin hukkua mutta sukilla saa potkuhousut pysymään paikallaan (jos haluaa) ja hihoja voi kääriä. Äkkiä ne ovat sopivia.
Meillä lapset olleet syntyessä 54-55 cm pitkiä. Itsekin olen 174 cm pitkä.
Vain muutama 50 senttinen vaate meni jonkun aikaa ja oli muutama, jotka jo kirrasivat heti.
Meillä siirryttiin aika pian 60 senttisiin vaatteisiin ja ne menivät 2-3 kk. Sen jälkeen taas isompiin.
Sen olen myös huomannut, ettei kokomerkinnät aina vastaa vaatteen todellista kokoa. Meillä lapset ovat olleet vuoden ikäisinä 84-86 cm, kun taas ystävän kohta kaksi vuotias on juuri ja juuri 80 cm pitkä.
Kyllähän niitä vaatteita tarvitaan ja itse ainakin vaihdoin aina puhtaat vaatteet päälle, jos tuli pulautus tai pissit vaipan ohi. Tämä pissiongelma oli ainakin meillä yksi ongelma etenkin poikien kohdalla. Tytöllä tuli taas kakka sellaisella painella, että koko selkä lähes niskaan asti on kakassa.
Eli hyvä niitä vaatteita on olla, jotta voi vaihtaa puhtaat tarvittaessa ja ehtii pestäkin ja antaa niiden kuivuakin.
Se on ihan hyvä juttu ostella niitä alennusmyynneistä. Itse olen aina ostanut lapsille kaiken alennuksista. Nyttekin on jo ensi talven vaatteet valmiina =).
lähinnä äitiyspakkauksen lisäksi olen ostanut n. 10 vaatetta. Todennäköisesti kukaan muu ei vaatteita tule ostamaan, kuin minä. Siksipä koitankin keskittyä tähän alennusmyyntiin ja haalia hieman pidemmän aikavälin vaatteet.
on nyt 5kk tasan ja just siirryttiin käyttämään kokoa 70cm tai 74cm. Tyttö on tasan 70cm, että menee kyllä pituuskäyrän yläpäässä. Mutta meillä ei käynyt 50cm vaatteet ollenkaan ja 56cm vain muutaman viikon.
Kyllä kehottaisin satsaamaan vähän isompiin kokoihin koska nää nyytit kasvaa niin nopsaan ettei sitä ees kerkee huomata.
Meidän pikkuinen kirppu käytti vielä puoli vuotiaana 56 senttisiä ja 1-vuotiaana 68 ja 74 kokoja.
Pyöreällä muksulla menee esim bodyt nopeammin pieneksi kuin hoikalla, vaikka molemmilla olis pituutta tismalleen yhtä paljon. Joku taas saattaa olla pitkäselkäinen ja lyhytraajainen. Meilläkin esikoinen käytti yhtä aikaa 80cm bodeja ja 62cm housuja :D Keskimmäinen on vielä 3,5 vuotiaanakin ns. persjalkainen ja 90cm housut olis ihan hyviä, jos ne vaan menis vyötäröltä... (noh, verkkarit yms menee, mutta ne napilliset yleensä ei) ja mittaa pojalla on pari senttiä vaille metri. Yläosat saakin sit olla vähintään 100cm ellei isompiakin.. (hihoja tosin joutuu käärimään vähän, mutta pienemmissä napa näkyy)
Kuopus on sit taas ainoa, joka on tullut äitiinsä. Raajoja riittää, mutta selkä on kamalan lyhyt ja varsi kuin heinänkorsi. Vaikka pituutta on n.70cm bodeista menee edelleen 56cm napitkin ihan ongelmitta haaroista kiinni, hihat vaan on semmoset muodikkaat 3/4 hihat :D
Meillä n. kahden kk:n ikäinen on käyttänyt 62cm vaatteita, 3-4kk ikäinen 68cm ja puolivuotiaana 74cm. Vuoden iässä käytetään yleensä 80-86cm vaatteita.