Onko saanut neuvolasta jotain apua ongelmiin?
En mitenkään vähättele lastenneuvolasysteemiämme, se on hieno etuoikeus, että Suomessa on tällainen systeemi, missä seurataan lapsen kasvua ja kehitystä. Ihmettelen vain sitä, kun niin usein kaikkiin vaikeuksiin annetaan ohjeeksi, että kannattaa puhua asiasta neuvolassa tai hakea neuvolasta apua. Millaista apua sitä voisi sieltä saada, jos käy siellä lapsen kanssa kerran vuodessa 15 minuuttia, ja aina on eri ihminen paikassa.
Kommentit (3)
tosiaan voi soittaa asiassa kuin asiassa ja varata ajan. Neuvolantäti voi myös ohjata sinut eteenpäin esim. sossu, kela, psykologi, jne.. riippuu millaista apua tarvitset.
Itse kerran soitin itkien neuvolaan ja tädillä ei ollut aikaa jutella. Pahoitteli kovasti. Meni ehkä tunti, kun täti soitti takaisin ja juttelimme melkein 2 tuntia puhelimessa. Ennenkuin puhelu loppui hän varmisti varmaan 10 kertaa, että pärjäänkö varmasti ja voin soittaa takaisin jos tuntuu siltä. Soitti vielä seuraavana päivänä ja kysyi pärjäänkö, antoi muutamia puhelinnumeroita mitä oli minua varten etsinyt. Jäi todella mukava kuva kyseisestä ihmisestä ja tuntui että hän välitti aidosti.
Mitään konkreettista apua en ole koskaan neuvolasta saanut, vaikka olen soittanutkin moneen kertaan näiden normikäyntien lisäksi. Oikeasti terveydenhoitajien tietämys on aika suppea. Minä osaan melkein samat asiat kertoa ilman koulutustakin.
soittaa ongelmatilanteissa. Siksi heillä on sellainen soittoaikakin (pk-seudulla joka päivä 12-13). Sitten voi varata ajan ja mennä puhumaan ongelmistaan face-to-face.
Joillekin kyllä totisesti pitäisi vääntää kaikki rautalangasta.