päivähoidon ns. virikelasten äidit!
kuinka usein ja kauanko kerrallaan teidän lapsenne ovat päiväkodissa? minkä ikäiset lapset? paljonko maksaa?
suunnittelen joukkoonne liittymistä.
Kommentit (84)
... mielellään 3 kertaa viikossa 3 - 4 h. Nythän näin ei ole. Eikä siis seurakunnan kerhoa, vaan ihan "uskonnoton" kunnallinen kerho. Vantaalla nyt aletaankin järjestämään kunnon kerhoja päiväkotien tiloissa entisille virikehoitolapsille ja hyvä niin!
Olen samaa mieltä, vaihtoehtoja pitää järjestää. Kuitenkin on niin, että kaikille sekään ei riitä (enkä nyt puhu tavalla tai toisella ongelmaperheestä/-lapsesta).
Tässäkään ketjussa muuten ei taida kukaan kirjoittajista olla sellainen, jolla olisi selkeä tarve virikehoidolleen. Eli oma sairaus tai lapsen sairaus tai lastensuojelullinen syy.
Ihan vaan tosiaan on kyse VIRIKEHOIDOSTA. Tai mistä muustakaan - laiskuudestako...?
-30-
Tässä ketjussa ollut monta joilla ei maksa mitään. Miten se on mahdollista?
27e kuussa.
Miten onkaan joku noin ihanan yksinkertanen! :D
Me laitettiin kaksi vanhinta tarhaan, osittain, koska palasin töihin osittain!
Samaan aikaan hoitoon voi ottaa toisia osapäiväsiä, on ns. plussapaikalla.
Päinvastoin: kun on osittain hoidossa, pääsee toinenkin lapsi hoitoon.. ;)
Sitten menin kokoajaksi töihin ja lapset hoidossa pidempään.
Seuraavana saatiin vauva, lapset hoidossa 13 päivää kuussa ja mies sai lomautusvarotuksen äitiyslomani lopussa. Minun piti mennä töihin vaikka odotin neljättä ja mies odotteli kotona yksin ja kolme lasta ns. virikkeellä.
Nyt kun vauva syntyy, nuorin jää heti kotiin ja isoimmat jatkaa vielä kevään tarhassa.
Vanhin aloittaa eskarin syksyllä, seuraava seuraavana vuonna.
Olen ollut hoitovapaalla lapsistani YHDEN kuukauden!
Se oli kahden ensimmäisen lapsen välissä kun äitiysloma loppui, pidin kesäloman ja yhden hoitovapaa kuukauden ennen uutta äitiyslomaa!
Toivon että tilanne nyt pysyy vakaana miehen työssä pidempään ja voin olla kotona jokusen vuoden, enkä "maksamassa" muitten lapsien hoidosta -vaikkei se minua kiinnosta- koska maksan veroni mukisematta.
Mielestäni tyhmemmästäkin maksetaan veroja kuin siitä että lapsi joka saa hoitopaikan, joka on kunnes koulu alkaa -pysyy-.
14
Että me maksetaan lapsista korkeinta mahdollista maksua.
Kiva kun syksyllä hintoja taas nostetaan!
Ei sillä että nyt maksettaisiin kun lapset ei enää ole hoidossa, mutta tulevaisuudessa koskee meitä jälleen. ;)
Kun ollaan maksettu kahdesta täpöt 400 risat kuussa, niin kolmannesta menee enää muutama hassu kymppi!
Siinä sulle 30 mietittävää!
Kun ajattelee että moni joka laittaa ahdingossaan lapsen hoitoon, ei maksa hoidosta mitään vaan koko raha menee sieltä yhteisestä hyvästä niin kolmannesta lapsesta ei tartte enää maksaa täysiä.
Tämä on juurikin sitä ettei perhettä rokotettaisiin liikaa.
Joskus voi vähän miettiä mitä olisi maksaa 700 yhdestä lapsesta TAI kolmesta lapsesta. Se on liikaa molemmissa tapauksissa.
Paljonko itse maksat lapsien hoidosta?
14
Tässä ketjussa ollut monta joilla ei maksa mitään. Miten se on mahdollista?
27e kuussa.
ja hoitopäivien..
... mielellään 3 kertaa viikossa 3 - 4 h. Nythän näin ei ole. Eikä siis seurakunnan kerhoa, vaan ihan "uskonnoton" kunnallinen kerho. Vantaalla nyt aletaankin järjestämään kunnon kerhoja päiväkotien tiloissa entisille virikehoitolapsille ja hyvä niin!
Olen samaa mieltä, vaihtoehtoja pitää järjestää. Kuitenkin on niin, että kaikille sekään ei riitä (enkä nyt puhu tavalla tai toisella ongelmaperheestä/-lapsesta). Tässäkään ketjussa muuten ei taida kukaan kirjoittajista olla sellainen, jolla olisi selkeä tarve virikehoidolleen. Eli oma sairaus tai lapsen sairaus tai lastensuojelullinen syy. Ihan vaan tosiaan on kyse VIRIKEHOIDOSTA. Tai mistä muustakaan - laiskuudestako...? -30-
pitää lastani virikehoidossa ja maksan siitä tulojemme mukaan, minä en hintoja määrää, sille en mitään mahda. Nyt haen itseasiassa töitä, joten sittenhän minusta tulee hyvä äiti kun lapseni on tarhassa 7.00-17.00, kun olen itse töissä. Ja mivä olen vienyt myös seurakunnan kerhoon, vaan se 1 kertaa 2 tuntia viikossa ei valitettavasti riittänyt mihinkään..
28
En tajua, mikä tuossa lavertelussa oli se seikka, joka PAKOTTI teidät panemaan lapset virikehoitoon? Hä?
Päivähoitopaikan saa parissa viikossa, jos työllistyy. Tarvittaessa jopa nopeammin.
Ymmärrän kyllä, että moni pitää lapsensa hoidossa siksi, että säilyttää tutun tarhapaikan äitiysloman tms. ylitse. Tämäkin kuuluu kategoriaan: kuntien syytä kehittää päivähoitojärjestelmää.
On nimittäin niin, että JOS siellä ei olisi päiväkodin ryhmät täynnä kaltaisiasi vapaamatkustajia, sinne saattaisi saadakin sen tarhapaikan takaisin sitten äitiysloman tms. päätyttyä.
Nythän se ei onnistu kuin elokuun "isossa jaossa", osin juuri siksi että ryhmissä ei ole pätkääkään joustovaraa. Tästä en toki syytä yksin virikelapsia, kuntien säästöinto on suurin syy.
Mutta ei sitä ongelmaa auta se, että siellä on virikelapsia paljon.
Mitäkö maksan? Enää en mitään, koska nuorin meni kouluun viime syksynä. Sitä ennen maksoin kalleinta maksua.
HUkkasit kätevästi koko pointtini. Työssäkäyvillä/opiskelevilla vanhemmilla EI OLE VALINNANVARAA päivähoidolle. Kun yhteiskunta maksaa osin heidän lapsensa hoidon, se on yhteiskunnan (siis sinun, minun ja muiden veronmaksajien) kannalta hyvä diili, koska saavat siten työvoimaa käyttöön ja korkeammat verotulot.
Mutta virikehoidosta ei hyödy kuin se perhe. Veronmaksajien varoilla virikehoidetaan lapsia, joilla olisi kotonakin hoitaja olemassa.
SEN vuoksi olisi oikeudenmukaista ottaa tuollaisilta perheiltä aidot hoitokulut, mikä on siis osapäiväiseltä lapselta useita satoja euroja kuukaudessa. Jos ei pysty maksamaan, hoitaa lapsensa kotona ja käyttää kerhoissa. Tai hakee maksarin Kelalta (erityislapset, vanhempien sairaus) tai sosiaalitoimelta (lastensuojelutapaukset). Tämä olisi siis ideaalitilanne, jota minä kannatan.
-30-
6- ja 4-vuotiaat ovat pk:ssa n. 6 tuntia päivässä.
Vanhempi on eskarissa ja sen jälkeen parisen tuntia vielä pk:ssa. Jos heti eskarin jälkeen menen hakemaan lapsia, valittavat he etteivät ehtineet leikkiä ulkona kavereiden kanssa. Siksi annan sen pari tuntia vielä leikkiaikaa pk:n kavereiden kanssa.
Saman porukan kanssa menevat kouluun ja siksi pidän tärkeänä kaverisuhteiden muodostumista tulevien luokkakavereiden kanssa.
maksaa 440 lastensa päivähoidosta.
ehkäpä se saisi ihmiset ajattelemaan kaksi kertaa, virikehoidattaako lapsia vai näkisikö itse vähän vaivaa sen eteen.
ehkäpä se saisi ihmiset ajattelemaan kaksi kertaa, virikehoidattaako lapsia vai näkisikö itse vähän vaivaa sen eteen.
-abortintekijöiden pitäisi maksaa sen todellinen kustannus, ehkäpä se saisi ihmiset ajattelemaan kaksi kertaa, kantaisiko vastuunsa.
Tämä nyt esimerkkinä.. Elämä ei ole reilua,ei..
12pvä/kk. Maksetaan 50e. Halvempaa meille kuin avoin varhaiskasvatuskerho.
On hoidossa 10 pv kuukaudessa vähän ehkä alle. Yleensä täydet pitkät päivät 7-15/17. Ei lopetettu hoidossa pitoa, vaikka enää ei niin olisi tarve, kun tykkää itse mennä sinne. Mutta puolenvuoden päästä toivottavasti taas tarvetta hoidolle :)
Maksaa 139e/kk
Itse olen maksanut veroja melkein 15 vuotta ja tulen maksamaan vielä lähes 30 vuotta. Viime vuodelta esimerkiksi verokertymäni oli pelkästään enemmän kuin keskiverto miehen bruttopalkka vuodessa! Miehenikin maksaa veroja paljon keskivertoa enemmän ja jopa äitiyspäivärahasta maksan veroja enemmän kuin keskivertopalkansaaja. Että sellaista...
Ja varmaan osaat vielä kertoa sen summan, jonka yhteiskunnalle se hoitolapsi kustantaa. Maksan itse 234 Euroa, joten paljonkohan sitten päälle pitää vielä laskennallisesti laittaa kuluja. Itse en tiedä ja lieneekö kukaan sitä koskaan laskenut, mikä on todellinen vaikutus kuntatalouteen.
Päivähoitopaikan saa parissa viikossa, jos työllistyy. Tarvittaessa jopa nopeammin.
kyllähän sen päivähoitopaikan saa parissa viikossa, mutta ei siitä kaupungin ainoasta todella laadukasta hoitoa tarjoavasta pk:sta, johon on usean vuoden jonot.
Lapsetko pitäisi panna kärsimään vanhempien pätkätöistä. Olisivat pari viikkoa yhdessä säilytyspaikassa (anteeksi, pk:ssa), sitten pari kk kotona ja ehkä muutaman kk:n toisessa pk:ssa. Siten taas kotiin kun äiti/isä jää työttömäksi ja taas kohta kolmanteen pk:iin.
-abortintekijöiden pitäisi maksaa sen todellinen kustannus, ehkäpä se saisi ihmiset ajattelemaan kaksi kertaa, kantaisiko vastuunsa. Tämä nyt esimerkkinä.. Elämä ei ole reilua,ei..
Moni lapsi syntyisi oloihin, jotka eivät tue hyvää lapsuutta. Seuraisi huostaanottoja ja se vasta maksaakin veronmaksajille! Sitä paitsi toimeentulotuesta maksettaisi sekin kallis abortti. Että se tuosta nerokkaasta ajatuksesta!
Vaikka miten haluaisit niin ajatella, mutta kaikki abortteja tekevät eivät ole varakkaita uraohjuksia, joiden elämään se lapsi juuri sillä hetkellä ei sovi! Kaikenlaista ihmiskohtaloa on..
Tuskin kukaan ei harkiten hankkiudu raskaaksi tehdäkseen sitten abortin. Jos taas kysymys on siitä, että äidin tai lapsen hengissäsäilyminen edellyttää lapsen viemistä muualle hoitoon joko osaksi aikaa tai pysyvästi, ei puhuta enää virikehoidosta. Virikehoito on täysin turhanpäiväinen menoerä.
-abortintekijöiden pitäisi maksaa sen todellinen kustannus, ehkäpä se saisi ihmiset ajattelemaan kaksi kertaa, kantaisiko vastuunsa.Tämä nyt esimerkkinä.. Elämä ei ole reilua,ei..
asua pääkaupunkiseudulla, missä töitä on.
Monilla paikkakunnilla ei pääse edes kaupan kassalle töihin! Työttömiä niin paljon ja lisää tulee!!