päivähoidon ns. virikelasten äidit!
kuinka usein ja kauanko kerrallaan teidän lapsenne ovat päiväkodissa? minkä ikäiset lapset? paljonko maksaa?
suunnittelen joukkoonne liittymistä.
Kommentit (84)
hoitopaikka todellisuudessa kustantaa yhteiskunnalle. En minäkään pysty. Lieneekö joku ekonimistiryhmä joskus laskenut jonkinlaisen arvion? Ei tuo 600-1000 Euroa ole mikään todellinen arvio vaan se suora summa, jonka ko. paikka maksaa kunnalle/kaupungille. Se vaan ei ole totuus vaan totuus on PAAALJON monimutkaisempi ja varmaan hyväpalkkaisena sen verran kansantalouttakin ymmärrät ja talouden mekanismeja.
Ja minä en käsitä, miksen voi mainostaa maksaneeni veroja. Näinhän tuo kirjoittaja numero 30 mainosti, että veroissaan maksaa toisten hoitopaikat. Halusin vain korostaa, että kyllä meissä "virikemammoissakin" on ihan oikeita veronmaksajia ja todennäköisesti vielä paljon tuottoisampia kuin se numero 30.
kotona vauvan kanssa olevat äidit, joilla on isompi lapsi päiväkodissa, eivät välttämättä ole kotona vain vauvaa hoitamassa?
Esim. meillä on 4-vuotias päiväkodissa ja vajaan vuoden vanha kotona. Hui kauheaa! Syynä on se, että opiskelen ja teen töitä kotona. Vauvan kanssa pystyn tekemään töitäni ja opiskeluhommia monta tuntia päivässä. Vauvan ja nelivuotiaan kanssa en pysty. Minulla ei myöskään ole mahdollisuutta viedä lapsia puistoihin, kerhoihin ym. aktiviteetteihin kovinkaan paljoa tai järjestää mitään puuhatuokioita koska olen kotona TÖISSÄ. Ei nelivuotias enää viihdy lattialla vieressäni lelua pureksimassa samalla kun kirjoitan!
Veroja todellakin maksan ja paljon enemmän kuin peruskotiäiti. Eikä minusta laiskaa saa tekemälläkään, paljon helpommallahan minä pääsisin kun pitäisin vaan molemmat lapset kotona ja jättäisin opinnot ja työt!
meillä 1,5 vuotias lapsi 12 päivää kuukaudes perhepäivähoidossa maksaa 130e, meillä menee maksimitulon mukaan. perhepäivähoidossa ei voi olla puolipäiväiväisenä mikä sikäli harmi eli meillä ollaan hoidossa se 7-8h. ja alle 12 hoitopäivää ei voi myöskään olla muuten menettää ns. hoitopaikan.
itse en ole töissä joten tyttö hoidossa ihan virikkeiden takia. päivät käyvät hänelle pitkiksi kotona äidin kanssa kun ei vertaista leikkitoveria. joten kiukuksi menee jos ei pääse välillä hoitoon.. meillä ainakin toiminut.
todellisten kustannusten mukaan. Yleensäkin turha ja tehoton julkinen rahankäyttö pitäisi saada aisoihin, muuten veronkiristyksille ja -maksuille ei tule loppua.
30 mainitsee viestissään hoitopaikan todellisen hinnan - 600 - 1000 eur/kk. Esimerkiksi Espoon kokoisessa kaupungissa virikehoidettavat vievät 2-3 kokonaisen päiväkodin verran resursseja, turhaan.
Suurin osa ihmisistä ei maksa edes sen verran veroja, mitä heidän lastensa hoitaminen kunnallisessa systeemissä vie. Verojen pitäisi lisäksi riittää paljon muuhunkin - sairaanhoitoon, vanhustenhoitoon, sosiaalipuoleen, opetukseen, kunnallistekniikkaan jne. On lisäksi mielestäni täysin turha spekuloida sitä, montako kymmentä vuotta sinä mahdollisesti vielä olet kohtuullinen veronmaksaja, koska elämää ei voi ennakoida. Ties vaikka kukkapurkki putoaisi päähäsi huomenna ja viettäisit loput vuotesi neliraajahalvaantuneena sairaalassa.
Sekä minun että mieheni veronpidätysprosentit ovat vuosikaudet roikkuneet 40:n paremmalla puolen, joten kokemusta lypsylehmänä olemisesta riittää.