päivähoidon ns. virikelasten äidit!
kuinka usein ja kauanko kerrallaan teidän lapsenne ovat päiväkodissa? minkä ikäiset lapset? paljonko maksaa?
suunnittelen joukkoonne liittymistä.
Kommentit (84)
Johtuen ihan siitäkin, että harva heistä jää "urakotiäideiksi" ja usein äitiyslomallakin esim. opiskellaan.
Ja minäkin haluaisin huomauttaa tästä, että asiahan ei ole ollenkaan mustavalkoinen. Omasta kokemuksesta tiedän, että pätkätyöläisenä päivähoitopaikat on pakko säilyttää. Muuten voi sanoa bye-bye työllistymismahdollisuuksille tai paremmassa tapauksessa kuskailla lapsia yhtä tuonna ja toista tuonne ympäri kuntaa, paikkojen vaihtuessa.
Minä en ole 30, mutta sitä mieltä, että virikehoidosta pitäisi maksaa todellisten kustannusten mukaan. Yleensäkin turha ja tehoton julkinen rahankäyttö pitäisi saada aisoihin, muuten veronkiristyksille ja -maksuille ei tule loppua. 30 mainitsee viestissään hoitopaikan todellisen hinnan - 600 - 1000 eur/kk. Esimerkiksi Espoon kokoisessa kaupungissa virikehoidettavat vievät 2-3 kokonaisen päiväkodin verran resursseja, turhaan. Suurin osa ihmisistä ei maksa edes sen verran veroja, mitä heidän lastensa hoitaminen kunnallisessa systeemissä vie. Verojen pitäisi lisäksi riittää paljon muuhunkin - sairaanhoitoon, vanhustenhoitoon, sosiaalipuoleen, opetukseen, kunnallistekniikkaan jne. On lisäksi mielestäni täysin turha spekuloida sitä, montako kymmentä vuotta sinä mahdollisesti vielä olet kohtuullinen veronmaksaja, koska elämää ei voi ennakoida. Ties vaikka kukkapurkki putoaisi päähäsi huomenna ja viettäisit loput vuotesi neliraajahalvaantuneena sairaalassa. Sekä minun että mieheni veronpidätysprosentit ovat vuosikaudet roikkuneet 40:n paremmalla puolen, joten kokemusta lypsylehmänä olemisesta riittää.
Itse olen maksanut veroja melkein 15 vuotta ja tulen maksamaan vielä lähes 30 vuotta. Viime vuodelta esimerkiksi verokertymäni oli pelkästään enemmän kuin keskiverto miehen bruttopalkka vuodessa! Miehenikin maksaa veroja paljon keskivertoa enemmän ja jopa äitiyspäivärahasta maksan veroja enemmän kuin keskivertopalkansaaja. Että sellaista... Ja varmaan osaat vielä kertoa sen summan, jonka yhteiskunnalle se hoitolapsi kustantaa. Maksan itse 234 Euroa, joten paljonkohan sitten päälle pitää vielä laskennallisesti laittaa kuluja. Itse en tiedä ja lieneekö kukaan sitä koskaan laskenut, mikä on todellinen vaikutus kuntatalouteen.
Mitä sitten että kirjotin elämäntilanteestamme?
Ehkä siksi, että koen että se on olennaista: lapset hoitoon tarpeesta (osittaisella päivällä) ja tilanteet on vaihdelleet.
Sinulla kun tuntuu olevan niin yksinkertainen näkemys kuka tarvii -ja milloin!
Ja sitten lähdettäisiin sortamaan mielivallalla maksua: jos on työssä niin maksaisi VÄHEMMÄN?
Ja todella sekava näkemys miten hoitopaikan saisi jos "virikelapsia" ei olisi tukkeena: taitaa joku elää pumpulissa -kunta vähentää tarhapaikoista jos ei ole hoidettavia: ei tyhjää jätetä. Oletko kuullut SÄÄSTÖISTÄ?
Meidän kunnassa on menossa laaja koulujen supistusoperaatio: vaikuttaa MYÖS tarhoihin ja esikouluihin.
14
maksaa noin tonnin ja leikki-ikäisen 600-700 eur/kk, riippuen kunnasta.
Muutama hyväpalkkainen veronmaksaja joukossa ei paljon auta, kun tosiasia on se, että suurin osa ihmisistä kuluttaa paljon enemmän palveluita kuin mitä tuottaa verorahoillaan. Tämä on surkea tosiasia. Suomen hyvinvointia ylläpidetään velkarahalla.
hoitopaikka todellisuudessa kustantaa yhteiskunnalle. En minäkään pysty. Lieneekö joku ekonimistiryhmä joskus laskenut jonkinlaisen arvion? Ei tuo 600-1000 Euroa ole mikään todellinen arvio vaan se suora summa, jonka ko. paikka maksaa kunnalle/kaupungille. Se vaan ei ole totuus vaan totuus on PAAALJON monimutkaisempi ja varmaan hyväpalkkaisena sen verran kansantalouttakin ymmärrät ja talouden mekanismeja.
Ja minä en käsitä, miksen voi mainostaa maksaneeni veroja. Näinhän tuo kirjoittaja numero 30 mainosti, että veroissaan maksaa toisten hoitopaikat. Halusin vain korostaa, että kyllä meissä "virikemammoissakin" on ihan oikeita veronmaksajia ja todennäköisesti vielä paljon tuottoisampia kuin se numero 30.
hoidossa 10-13 päivää kuukaudessa kokopäiväisesti 8.30-15.30 välisen ajan.
maksaa 70 euroo
todella ylivoimaista ymmärtää. Puolitoistavuotiaani nukkuu kolme-neljä tuntia päivässä, jolloin teen töitä / opiskelen. Vien siis vanhemman päiväkotiin taaperon kanssa ja olen vähän aikaa hänen kanssaan ulkona. Sitten menen kotiin, syötän taaperon ja laitan nukkumaan ja teen töitä / opiskelen. Taaperon herättyä syötän hänet ja haetaan isompi päiväkodista. Esikoinen on päiväkodissa noin kuusi tuntia päivässä.
Mies vie töihin mennessään ja hakee tullessaan.
Saan siten nukkua aamulla toisen lapsen kanssa rauhassa ja suunnitella menot miten vain kun ei tartte hakea.
Helppoahan tämä on nyt kun toinen on tarhassa.
... mielellään 3 kertaa viikossa 3 - 4 h. Nythän näin ei ole. Eikä siis seurakunnan kerhoa, vaan ihan "uskonnoton" kunnallinen kerho. Vantaalla nyt aletaankin järjestämään kunnon kerhoja päiväkotien tiloissa entisille virikehoitolapsille ja hyvä niin!
Kunnan pitää järjestää sitä ja tätä. Valtion pitää maksaa sitä ja tätä. Kirkon palvelut ei kelpaa, ei ei ei. Minulle ja minun perseelle, hups, perHeelle, pitää pitää pitää ulkopuolelta järjestää kerhot, koulut, kaikki.
Kyllä sosiaalidemokratia on pilannu ihan hyvän maan. Työtätekevät ihmiset elättää jo viidennessä polvessa laiskat ja tyhmät ja saamattomat. Ja niiden kakarat. Joista tulee ihan samanlaisia.
Perustakaa ite ne kerhonne laiskat.
jotka ette viitsi hoitaa itse lapsianne.
Toiset OIKEASTI hoitoa tarvitsevat jonottavat paikkoja ja kun saavat on ryhmät ylisuuria teidän kersojen vuoksi.
mieltä. Se päiväkoti ei ole lapselle mikään virike paikka. Vaan lapsi tekee siellä todella rankan työpäivän.
Pitäkää ne lapsenne kotona jotta niille jotka sitä hoitoa oikeasti tarvitsevat jää paikkoja. Ja kyllä se lapsi ehtii vielä olla virike toiminnassa mukana koko loppu elämänsä. Ajatelkaapa nyt vähän.
Voittehan te kotonakin laulaa, lorutella, piirtää ulkoilla, ja leikkiä. Ja jos kavereita kaipaa menkää puistoon. t. päiväkodin LTO
Virikehoidon hinnat pitäisi nostaa kuusinkertaisiksi.
ku jos lapsi on "virike"hoidossa ei saa sisaruksesta kuntalisää...
mut tiukat on kriteerit sillä mun poika onkin päiväkodissa kutoutuksellisista (kielellisen kehityksen viimästymä, motoriikan kömpelyyttä jne..jne..) syistä ja tarttis sitä tähän kriittiseen kehitysvaiheeseen (5,5-vuotias kun on) eli eskaria kohti mennää... saa nähdä saako jatkaa tän kevään...
laskettu ihan vaikka päiväkodin toimintakulut jaettuna lapsella. Mutta se nyt ei ole kuitenkaan se oikea totuus. Siihen todelliseen talousvaikutukseen tulee niin monta komponenttia, ettei mun ekonomistin taidot kyllä enää riitä. Kaikki lähtien hoitajien palkoista maksetuista veroista, hoitajien, kiinteistöjen yms. työllistävyydestä syntyvästä kulutuksesta jne. Sitten vielä sekin, että (ei koske virikemammaa, mutta muita) onhan se yhteiskunnan kannalta tuottavampaa, että yksi hoitaja hoitaa 4-7 lasta kuin, että jokaista lasta hoidetaan yksitellen.
Ymmärtääkseni päivähoitojärjestelmä pyörii voimakkaasti plussalla kansantaloudellisesti. Veikkaan, että jopa osan virikelastenkin kannalta eli niiden, joiden osalta jouduttaisiin maksamaan tukia kotiin hoitamisesta.
Faktaa on että kaikki raha mikä pannaan turhaan lastenhoitamiseen on poissa muusta tarpeellisemmasta työstä. Esimerkiksi ne "tarpeettomat" lastenhoitajat voisivat tehdä vanhustenhoitotyötä. Mutta se ei tietenkään ole niin kivaa. Tarvittaisiin kipeästi uusia vanhusten palvelutaloja ja palvelutoimintaa.
Kaiken kaikkiaan ei ole tervettä, että yhteiskunta "toimii" julkisia palveluja ylenmäärin turvottamalla. Resurssit pitäisi saada tuottavaan työhön eli siihen, mikä tuo maahan rahaa. Kunnat ovat velkaantuneet ja valtio samoin tämän "hyvinvoinnin" ylläpitämiseen. Me emme elä täällä sillä, että hoidamme toistemme lapsia ja silitämme toistemme alushousuja.
laskettu ihan vaikka päiväkodin toimintakulut jaettuna lapsella. Mutta se nyt ei ole kuitenkaan se oikea totuus. Siihen todelliseen talousvaikutukseen tulee niin monta komponenttia, ettei mun ekonomistin taidot kyllä enää riitä. Kaikki lähtien hoitajien palkoista maksetuista veroista, hoitajien, kiinteistöjen yms. työllistävyydestä syntyvästä kulutuksesta jne. Sitten vielä sekin, että (ei koske virikemammaa, mutta muita) onhan se yhteiskunnan kannalta tuottavampaa, että yksi hoitaja hoitaa 4-7 lasta kuin, että jokaista lasta hoidetaan yksitellen.
Ymmärtääkseni päivähoitojärjestelmä pyörii voimakkaasti plussalla kansantaloudellisesti. Veikkaan, että jopa osan virikelastenkin kannalta eli niiden, joiden osalta jouduttaisiin maksamaan tukia kotiin hoitamisesta.
ja hiukan ohi alkuperäisen aiheenkin. ei sillä, saahan sitä keskustella :)
haluaisin kysyä sulta, jonka poika on päiväkodissa kuntoutuksellisista syistä (se 5,5-vuotias) että oletko saanut jonkun lausunnon kuntoutustarpeesta? minkä ikäisenä se tehtiin? millä perusteilla päiväkotia suositeltiin, ajattelin että eikö voisi käydä vaikka puheterapeutin luonakin sen sijaan? voihan olla että käy sielläkin...
mua kiinnostaa koska omallakin lapsella on puheessa vielä paljon opittavaa (meillä puheterapeutille juuri sovittu aika) ja myös liikkuminen on hiukan kömpelöä. kuulostaa niin samankaltaiselta, tosin meillä ei ole vielä mitään paperilla eikä minkäänlaisia diagnooseja tehty.
ap
Kunnan pitää järjestää sitä ja tätä. Valtion pitää maksaa sitä ja tätä. Kirkon palvelut ei kelpaa, ei ei ei. Minulle ja minun perseelle, hups, perHeelle, pitää pitää pitää ulkopuolelta järjestää kerhot, koulut, kaikki.Kyllä sosiaalidemokratia on pilannu ihan hyvän maan. Työtätekevät ihmiset elättää jo viidennessä polvessa laiskat ja tyhmät ja saamattomat. Ja niiden kakarat. Joista tulee ihan samanlaisia.
Perustakaa ite ne kerhonne laiskat.
Laadukas varhaiskasvatus on todistetusti hyväksi lapsen kehitykselle. Vai pitäisikö suomalaisen lapsen nyhjätä kotona ensimmäiset kuusi vuotta ja sitten mennä kouluun, täysin vailla sosiaalisia taitoja?
Ei se paljon auta että minä perustan jonkun kerhon, ei minulla ole varhaiskasvatuksessa ammattitaitoa. Kaikki äidit katsos eivät ole kaikkivoipia ja kykene samaan kuin ammatikseen lastenkasvatustyötä tekevät. Supermammat tietysti pystyvät siihen, mutta myönnän etten ole sellainen.
juuri lisätään tuottavuutta. Mieti nyt vielä kerran kunnolla: yksi hoitaja hoitaa neljää lasta vai jokaista neljää hoitaa yksi hoitaja. Se on ehdottomasti kansantaloudellisesti kannattavampaa, että äidit menee muihin töihin ja lapset kasataan isompiin hoitoyksiköihin. Yhteiskunnan kannalta olisi parasta, että kaikki palaisivat töihin mahdollisimman nopeasti ja lapset sullottaisiin sinne keskitettyihin yksiköihin. Kokonaistuottavuus kasvaa.
Ja sinulle 47, et näköjään tajua mistään mitään. Todellakaan joku 600-1000 Euroa ei kerro totuudesta mitään vaan on vain kapea ja täysin perusteetta keksitty summa.
ja välillä vaan kahtena päivänä. Toinen lapsemme on vauva.
En ole kauheen tyytyväinen tilanteeseen, mutta puistoissa ja pihalla ei ole isommalle lapselle kavereita. Mulla ei ole äitikavereita, joilla olis samanikäisiä lapsia kuin isompi lapseni on.
Oon harkinnu laittaa lapseni kerhoon, mut en tiedä tutustuisko hän muihin lapsiin kun kerhopäivät on niin lyhyitä.
Maksu tais olla jotain kuudenkympin luokkaa.
Meidän just 6v. täyttänyt poika on hoidossa päiväkodissa ti,ke ja to klo 9-12, eli 9 tuntia viikossa. Ihan virikehoitoa on, yhtä hyvin hän voisi olla kotona, meistä vanhemmista on aina jompi kumpi kotona.
Mutta kyllä tuon ikäinen haluaa olla jo hoidossa, 5,5 vuotiaana aloitti ja syksyllä menee sitten eskariin. Maksaa 39 €/kk.
että äiti, jolla on kaksi lasta, vie lapsensa hoitoon (joka maksaa netto 2100 eur/kk) mennäkseen töihin, josta saa palkkaa brutto saman 2100 eur? Puhumattakaan äidistä, joka hoitaa vauvaa vanhempainrahalla kotona ja hoidattaa samat kaksi isompaa kunnallisessa hoidossa? Sen lisäksi kunta joutuu ottamaan lisää lainaa rakentaakseen päivähoitoa lisää ja tinkimään muista palveluistaan, kun rahat eivät riitä, ja nostamaan veroprosenttia, joka puolestaan lisää työssäkäyvien verorasitusta ennestään.
Julkista sektoria paisuttamalla Suomi ei pysy jaloillaan, ellei sitten kaikki rikkaat pietarilaiset tule tänne hoidattamaan lapsiaan 10 000 eurolla/kk. Siinä olis hyvä bisnes.
juuri lisätään tuottavuutta. Mieti nyt vielä kerran kunnolla: yksi hoitaja hoitaa neljää lasta vai jokaista neljää hoitaa yksi hoitaja. Se on ehdottomasti kansantaloudellisesti kannattavampaa, että äidit menee muihin töihin ja lapset kasataan isompiin hoitoyksiköihin. Yhteiskunnan kannalta olisi parasta, että kaikki palaisivat töihin mahdollisimman nopeasti ja lapset sullottaisiin sinne keskitettyihin yksiköihin. Kokonaistuottavuus kasvaa.
Ja sinulle 47, et näköjään tajua mistään mitään. Todellakaan joku 600-1000 Euroa ei kerro totuudesta mitään vaan on vain kapea ja täysin perusteetta keksitty summa.
27e kuussa.